Balansventilatie wanneer opzetten

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een balansventilatieysteem van Stokair. Het toestel staat dag en nacht op stand 2 te draaien. Tot heden tevreden hierover. Ik vroeg mij af of dat wel nuttig was en overweeg om op het stopcontact waarop de ventilator is aangesloten een tijdsschakelaar te zetten die het systeem aanzet tussen 17.00 uur en 08.00 uur zodat s'avonds en 's nachts er ventilatie is. Tijdens de dag zijn we immers niet thuis en vraag ik mij dus af of dat wel zinvol is.. Iemand daar bedenkingen bij kwestie kwaliteit en volume van de ventilatie of gewoon het aan en afzetten van via de tijdschakelaar. Is dat schakel-tecnisch gezien correct of is dat slecht voor het toestel om het zo aan en af te zetten?

Bedankt voor de reacties

Jan

Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hmm, ik zie het nut niet van een balansventilatie systeem dan, als je de stekker zou uittreken.

Just my 2 cents

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zie het nut er wel van in. Waarom zou je ventileren als er geen verbruik van lucht is? Alleen zou ik eventueel toch overschakelen op de laagste stand ipv volledig uitzetten. Zolang er luchtcirculatie in de buizen is, kan er geen stofophoping zijn.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
omschakelen naar lagere stand is zeker nuttig

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan de meeste units programmeren neem ik aan. Mijn unit kan je ingeven wanneer hij naar stand 2 moet springen.

Kijk eens in je handleiding.

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is niet te programeren maar met een manueel te bedienden 3-standen knop. Dat van dat stof vind ik indien dit zo is dat het gemaakelijker neerslaat als de ventilatie niet werk, een goed argument. De reden waarom ik in stand 2 ventileer is dat ik dit volume nodig heb tijdens de nacht om de luchtkwaliteit in de kamers op niveau te houden. Stand 1 is hiervoor te laag.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
De stork toestellen hebben standaard geen klok aan boord. Je kan wel eens navragen of ze er niet mee uitgerust kunnen worden (al betwijfel ik het).

Hier hangt een storktoestel aan de domotica die de 3-standen schakelaar nabootst.

Of zich is die 3-standenschakelaar niet zo complex. Iemand met een beetje elektriciteitskennis kan die wel ombouwen naar een soort tijdsklok. Al zal dat wel wat tijd vragen. Het schema van de 3-standen schakelaar vind je op de laatste pagina van deze link : http://www.ventilatie.com/pdf/Brochure_ ... 464116.pdf

Walter

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan het electriciteits-technish kwaad om tussen het stopcontact en de stekker die naar de standenschakelaar looptk een tijdsschakelaar te zetten die dan met periodes de stroom onderbreekt of is dit niet veilig?

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
jan2 wrote:
Kan het electriciteits-technish kwaad om tussen het stopcontact en de stekker die naar de standenschakelaar looptk een tijdsschakelaar te zetten die dan met periodes de stroom onderbreekt of is dit niet veilig?

ventilatie zet je niet uit. Dat is dus geen oplossing.

Walter

Lid geworden
3 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
pluppie wrote:
Ik zie het nut er wel van in. Waarom zou je ventileren als er geen verbruik van lucht is? Alleen zou ik eventueel toch overschakelen op de laagste stand ipv volledig uitzetten. Zolang er luchtcirculatie in de buizen is, kan er geen stofophoping zijn.

Dit is niet juist. Als je de ventilatie stopt, gaat er niets meer door het systeem, geen lucht en geen stof. Er kan dus ook geen stof neerslaan.

Op lage stand, dus bij geringe luchtsnelheid, zal er meer neeslag zijn van stof als bij hogere luchtsnelheden. Als er overdag geen activiteiten in het huis zijn, zal de stofontwikkeling minimaal zijn.

Ik zou de ventilatie overdag op laagste stand zetten, kan het huis incl. slaapkamer nog een beetje ventileren.

Pigion

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toch wel want als de tijdschakelaar de electriciteit afsluit valt de ventilator toch stil?

Jan

Lid geworden
5 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij ons staat de ventilatie overdag op middenstand (tussen 6u 's morgens en 22u30 's avonds). Om 22u30 slaat hij op nachtstand. Het toestel maakt dan veel minder lawaai (wel handig, we slapen momenteel op zolder waar het ventilatietoestel staat).

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
crystal wrote:
bij ons staat de ventilatie overdag op middenstand (tussen 6u 's morgens en 22u30 's avonds). Om 22u30 slaat hij op nachtstand. Het toestel maakt dan veel minder lawaai (wel handig, we slapen momenteel op zolder waar het ventilatietoestel staat).

hier net het omgekeerde: 's nachts gaat die een stand hoger: ik ga er van uit dat er dan het meeste moet geventileerd worden (want er is meer volk in huis).

Walter

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
walter wrote:
hier net het omgekeerde: 's nachts gaat die een stand hoger: ik ga er van uit dat er dan het meeste moet geventileerd worden (want er is meer volk in huis).

Walter

Maar bij weinig activiteit verbruik je minder lucht. Of is er daar constant veel activiteit in alle kamers 's nachts? :roll:

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
pieterkennn wrote:
Ik zou hem zeker niet uitschakelen zoals al gezegd door andere.

Na 5 jaar is de TS wss. al halfweg de levensduur van zijn BV. ;-)

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
jan2 wrote:

Da's hetzelfde dan af en toe de stekker uit het stopcontact trekken, en daarna terug insteken.

.

Bovenaan