• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Balansventilatie in slecht geïsoleerde woning?

Lid geworden
21 feb 2007
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onlangs ben ik gestart met de renovatie van een huis die door mijn overgrootouders gebouwd werd begin de jaren 30. Het betreft een halfopen bebouwing met 2 verdiepen en een plat dak in een winkelstraat. Mijn bedoeling is het gelijkvloers te verhuren als handelspand en zelf mijn intrek te nemen op het eerste en tweede verdiep.



De buitengevel bestaat uit massieve bakstenen (± 40cm) zonder isolatie. Aangezien de woning onlangs geklasseerd werd als beeldbepalend gebouw, is isoleren langs de buitenzijde helaas uitgesloten! Binnenin zijn de ruimtes nu al vrij klein en aangezien er bij isolatie langs binnen enkele moeilijk te verhelpen koudebruggen zouden ontstaan, lijkt isoleren langs binnen op het eerste gezicht een moeilijk haalbare oplossing!



Eind de jaren ’90 werden alle ramen vervangen door PVC-ramen met dubbele beglazing. Bovendien werden er in heel wat ramen ventilatieroosters voorzien.



De (Renson) ventilatieroosters zijn lelijk, hebben volgens mij weinig effect en zijn binnenin ernstig vervuild. Uitkuisen is uiteraard mogelijk maar wellicht zal vuilophoping een vaak terugkomend probleem zijn. De roosters in mijn slaapkamervensters aan de straatzijde zullen volgens mij ook voor geluidsoverlast zorgen. Eigenlijk zou ik die roosters het liefste verwijderen (zijn momenteel geplaatst in enkele heel kleine glaspartijen en een raam die vervangen dient te worden) en al dan niet vervangen door balansventilatie.



Heeft balansventilatie in een slecht geïsoleerde woning wel zin?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Thierry D wrote:
Heeft balansventilatie in een slecht geïsoleerde woning wel zin?



Het isolatieniveau van een woning heeft weinig invloed op het rendement van een balansventilatie. Wat wel een grote invloed heeft, is de luchtdichtheid van de woning.



Anderzijds is het wel zo dat andere investeringen (isoleren) zichzelf veel sneller gaan terugverdienen dan balansventilatie.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Bijkomend is het feit dat balansventilatie vaak moeilijk te plaatsen is in een reeds bestaande woning. Het zijn toch wel wa buizen die geplaatst moete worre en't zal zeer waarschijnlijk nen hoop kap-, breek- en oplapwerk geven in veruit de meeste bestaande huizen. Da komt dan ook bij de prijs van uw balansventilatie die zo al ni echt goedkoop te noemen is.



Nietemin is't wel een nuttig iets waar ge deugd van hebt. Wij hebben het ineens mee laten plaatsen in onze nieuwbouwwoning en hebben er geen spijt van.



Ik heb wel eens op Livios een toestel gezien da voor een soort 'plaatselijke' balansventilatie (dno hoe ik het anders moet noeme) zorgt. Het zag er wa uit als ne radiator maar in feite was het iets zoals ne warmtewisselaar die zowel lucht afzuigt als verse in blaast waarbij de warmte uitgewisseld wordt. Prijs was toch ook al wel een paar duizend € voor zo'n bakske dacht ik maar ge zit dus ni met breekwerk want het was vrij eenvoudig op nen buitenmuur te plaatsen.

Fabrikant weet ik nimeer, is al ff geleje da'k het zag en da was dan nog eerder toevallig. Mischien iemand anders hier?
 
Lid geworden
21 feb 2007
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie antwoord! Volgende week ga ik 2 dagen naar Batibouw en zal ik zeker ook eens kijken naar de verschillende systemen van balansventilatie!



In de jaren 90 werd het dak nog van nieuwe roofing en isolatie voorzien en zoals reeds vermeld werden alle ramen vervangen door PVC-ramen met dubbele beglazing.



Oorspronkelijk wilde ik dan ook zo weinig mogelijk kosten doen. Een nieuwe trap plaatsen, de oude mazoutketel vervangen door een HR-gascondensatieketel en de elektriciteit vernieuwen, waren zowat de enige grote werken die op het eerst zicht nodig bleken.



Beetje per beetje werd echter de slechte toestand van het gebouw duidelijk. Het hout van het dak die blijkbaar niet vernieuwd werd bij het leggen van de nieuwe roofing en isolatie is op vele plaatsen rot. De CV-leidingen anno 1963 veroorzaakten nog geen problemen maar hoe lang zou het nog duren eer de eerste problemen beginnen? De houten vloerbalken buigen op vele plaatsen door en zijn niet altijd in de muren gemetst waardoor hun draagkracht twijfelachtig is. De volledig noordgevel en de zijgevel op het gelijkvloers heeft last van waterinfiltratie…



Tabula rasa bleek algauw de enige duurzame oplossing te zijn!



De houten vloerplaaten en het plat dak gaan eruit en worden vervangen door Ploegsteert gewelven.

Voor het dak werd een extensief groendak voorzien (regenwater recuperatie is toch maar moeilijk te verwezenlijken). Een zonneboiler ga ik niet meteen plaatsen maar wel de nodige leidingen voorzien, hetzelfde voor zonnepanelen. De oude CV-ketel in de kelder zal verdwijnen en vervangen worden door een gascondensketel op het gelijkvloers voor de te verhuren winkel. Voor mijn appartement werd er één voorzien in het toilet tussen het eerste en tweede verdiep (=korte circuits). De temperatuurregeling in mijn appartement zal hoogstwaarschijnlijk geïntegreerd worden in het Myhome Domotica systeem van Bticino zodat ik optimaal de temperatuur kan regelen en met energie kan omspringen in mijn slecht geïsoleerde woning! Het verwijderen van enkele raamomlijstingen en vensterbanken hebben me overtuigd dat ik het beter meteen overal kon doen want het plakwerk komt los en de openingen tussen de ramen en de muren zijn slechts opgestopt met een dun laagje van een soort wol.



Het gebouw luchtdicht krijgen en het plaatsen van de afvoerbuizen zal dus niet echt een probleem zijn!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
SvenVD wrote:
Thierry D wrote:
Heeft balansventilatie in een slecht geïsoleerde woning wel zin?



Het isolatieniveau van een woning heeft weinig invloed op het rendement van een balansventilatie. Wat wel een grote invloed heeft, is de luchtdichtheid van de woning.



Anderzijds is het wel zo dat andere investeringen (isoleren) zichzelf veel sneller gaan terugverdienen dan balansventilatie.



ik zou toch proberen om te isoleren, begin met dak, heeft meest effect en dan achtertse buitenmuur, valt volgens mij niet onder die strenge regels



balansventilatie zou je ook anders kunnen aanpakken, plaats de buizen en op plaats waar normaal de BV-unit komt zet je gewoon 2 buisventilatoren, gaan goed verluchten, rendement speelt hier weinig rol, en als je ooit wil overschakelen naar BV kan je de 2 ventilatoren vervangen
 
Lid geworden
5 okt 2006
Berichten
180
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
dirkhuygelen wrote:
jaga heeft een systeem van luchtverversing, ...



Maar hier heb je geen warmterecuperatie... De aangevoerde koude lucht wordt verwarmd via de radiator en er wordt meer dan waarschijnlijk elders in de woning warme lucht afgevoerd.
 
Lid geworden
5 okt 2006
Berichten
180
Waarderingsscore
0
Punten
0
klopt inderdaad, luchtverversing en verwarming in 1 element, eigenlijk een systeem C (+) met regelbare muurroosters voor inlaat en met mechanische extractie.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
2.209
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wees realistisch, wat ben je met een balansventilatie in een woning die zowiezo niet goed geisoleerd is.

Isoleer eerst fansoenlijk, daar haal je het meeste geld uit. Voor ventilatie kan je nog altijd de oude raamkipmethode doen. Maar bij een slecht geisoleerde woning ga je wel ventilatie genoeg krijgen.

Isoleer de binnenkant met PIR platen en daar gyproc tegen. Idem voor het plafond. In de kelder eventueel ook pirplaten tegen het plafond. Je gaat verschieten hoeveel je bespaart.
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thierry,

ik ben een leek dus misschien is dit absolute onzin, maar als ik goed begrijp gaat het dak eraf én de vloeren eruit; kan je dan geen halve steen van de binnenkant van je gevels kappen en vervangen door isolatie? Ik zou denken dat je met een massieve muur van 40 cm toch wel wat marge hebt, en dat het nieuwe dak en de vloeren ook op de overblijvende 32 cm kunnen rusten. Blijft alleen nog de koudebrug van de aansluiting van binnenmuren aan de gevels natuurlijk...



Als je zo drastisch moet verbouwen, denk ik dat isolatie, luchtdichting én het wegwerken van de buizen van BV geen probleem kan zijn
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan