• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bakstenen worden duurder

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Bouwen wordt weer een stuk duurder nu de bakstenen weer duurder worden.

Bakstenen plots 20 procent duurder

 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Bouwen wordt weer een stuk duurder nu de bakstenen weer duurder worden.

Bakstenen plots 20 procent duurder

Plots...zou ik het niet noemen.
In alle sectoren en producten zit dat eraan te komen. Of de energieprijs moest de volgende maanden flink dalen..
Ze gaan kosten doorrekenen. Of sommigen stoppen productie , waardoor aanbod daalt...
En behalve energie zijn er nog de andere factoren zoals grondstoffen of andere productiecomponenten
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Als dit plots is, onder welke steen heb je dan geleefd?
Zag men toch al van maanden ver afkomen dat bakstenen duurder zouden worden. Daar is echt wel wat warmte voor nodig.
Ik zag laatst dat Vandersanden nu terug gaat inzetten op de smallere steen van een paar jaar geleden omdat die gewoon minder lang moet bakken. En t uitzicht is t zelfde.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Mooi. We moeten van bakstenen af want CO2 intensief terwijl er goede alternatieven zijn met een negatieve CO2 afdruk als HSB i.c.m. biobased isolatie.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Ik zag laatst dat Vandersanden nu terug gaat inzetten op de smallere steen van een paar jaar geleden omdat die gewoon minder lang moet bakken. En t uitzicht is t zelfde.
Ja, die smallere steen van 70mm ipv 100mm bestond 'vroeger' omdat men dan voor dezelfde totale muurdikte 3cm extra isolatie kon plaatsen. Vandaag lijkt het des te relevant, omdat het productieproces ook goedkoper en minder verbruikt. Zou denken dat op die manier gevelstenen overal 70mm breed worden, alleen maar voordelen zo te zien. Ondergrens is natuurlijk de structurele capaciteit van de steen maar dat blijkt nog oké te zijn aangezien de steen al bestaat.

Een muuropbouw met crépi is dan eigenlijk op alle vlakken performanter. Zowel qua productieproces als de mogelijkheid voor meer isolatie. Denk dat in de toekomst crépi de baksteen helaas zal verdringen. Ik zeg helaas want vind baksteen veel mooier en ik heb er ook aan 'gezondigd' in mijn nieuwbouw. Denk dat we in de toekomst de huizen nog gaan kunnen herkennen van 'voor' en 'na' deze transitie.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik zag laatst dat Vandersanden nu terug gaat inzetten op de smallere steen van een paar jaar geleden omdat die gewoon minder lang moet bakken. En t uitzicht is t zelfde.
Ja, die smallere steen van 70mm ipv 100mm bestond 'vroeger' omdat men dan voor dezelfde totale muurdikte 3cm extra isolatie kon plaatsen. Vandaag lijkt het des te relevant, omdat het productieproces ook goedkoper en minder verbruikt. Zou denken dat op die manier gevelstenen overal 70mm breed worden, alleen maar voordelen zo te zien. Ondergrens is natuurlijk de structurele capaciteit van de steen maar dat blijkt nog oké te zijn aangezien de steen al bestaat.

Een muuropbouw met crépi is dan eigenlijk op alle vlakken performanter. Zowel qua productieproces als de mogelijkheid voor meer isolatie. Denk dat in de toekomst crépi de baksteen helaas zal verdringen. Ik zeg helaas want vind baksteen veel mooier en ik heb er ook aan 'gezondigd' in mijn nieuwbouw. Denk dat we in de toekomt de huizen nog gaan kunnen herkennen van 'voor' en 'na' deze transitie.
alleen maar voordelen zegt u ? Je moet er ne keer ne muur mee metsen . Geef mij maar ne waalformaat
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik zag laatst dat Vandersanden nu terug gaat inzetten op de smallere steen van een paar jaar geleden omdat die gewoon minder lang moet bakken. En t uitzicht is t zelfde.
Ja, die smallere steen van 70mm ipv 100mm bestond 'vroeger' omdat men dan voor dezelfde totale muurdikte 3cm extra isolatie kon plaatsen. Vandaag lijkt het des te relevant, omdat het productieproces ook goedkoper en minder verbruikt. Zou denken dat op die manier gevelstenen overal 70mm breed worden, alleen maar voordelen zo te zien. Ondergrens is natuurlijk de structurele capaciteit van de steen maar dat blijkt nog oké te zijn aangezien de steen al bestaat.

Een muuropbouw met crépi is dan eigenlijk op alle vlakken performanter. Zowel qua productieproces als de mogelijkheid voor meer isolatie. Denk dat in de toekomst crépi de baksteen helaas zal verdringen. Ik zeg helaas want vind baksteen veel mooier en ik heb er ook aan 'gezondigd' in mijn nieuwbouw. Denk dat we in de toekomt de huizen nog gaan kunnen herkennen van 'voor' en 'na' deze transitie.
alleen maar voordelen zegt u ? Je moet er ne keer ne muur mee metsen . Geef mij maar ne waalformaat

Hoezo? Ik heb er muren mee gemetst. Enige "nadeel" vond ik dat er iets meer spouwhaken nodig waren en 7 rijen op een dag was het maximum.
(was wel 'maar' een muur rond mijn houtskelet omdat ik van de gemeente een baksteen moest gebruiken wegens beschermd dorpszicht, anders had ik voor crepi gekozen)
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Amai wat ben ik blij dat onze metser (die we pas in februari vastgelegd hebben) nu nog kon beginnen.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik zag laatst dat Vandersanden nu terug gaat inzetten op de smallere steen van een paar jaar geleden omdat die gewoon minder lang moet bakken. En t uitzicht is t zelfde.
Ja, die smallere steen van 70mm ipv 100mm bestond 'vroeger' omdat men dan voor dezelfde totale muurdikte 3cm extra isolatie kon plaatsen. Vandaag lijkt het des te relevant, omdat het productieproces ook goedkoper en minder verbruikt. Zou denken dat op die manier gevelstenen overal 70mm breed worden, alleen maar voordelen zo te zien. Ondergrens is natuurlijk de structurele capaciteit van de steen maar dat blijkt nog oké te zijn aangezien de steen al bestaat.

Een muuropbouw met crépi is dan eigenlijk op alle vlakken performanter. Zowel qua productieproces als de mogelijkheid voor meer isolatie. Denk dat in de toekomst crépi de baksteen helaas zal verdringen. Ik zeg helaas want vind baksteen veel mooier en ik heb er ook aan 'gezondigd' in mijn nieuwbouw. Denk dat we in de toekomt de huizen nog gaan kunnen herkennen van 'voor' en 'na' deze transitie.
alleen maar voordelen zegt u ? Je moet er ne keer ne muur mee metsen . Geef mij maar ne waalformaat

Hoezo? Ik heb er muren mee gemetst. Enige "nadeel" vond ik dat er iets meer spouwhaken nodig waren en 7 rijen op een dag was het maximum.
(was wel 'maar' een muur rond mijn houtskelet omdat ik van de gemeente een baksteen moest gebruiken wegens beschermd dorpszicht, anders had ik voor crepi gekozen)
Ewel, t'is da wat ik bedoel.
Een beetje metser zit tegen de middag zonder werk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan