• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Badkuip isoleren met pur?

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
We hebben een kunststof PE badkuip, klaar voor installatie. Nu speel ik met het idee om de onderzijde en zijkanten van het bad te bespuiten met expanderende pur. Dat wordt hard en stevig en een laag van een 5cm rondom zal er volgens mij voor zorgen dat het water in het bad veel minder snel afkoelt.



Toch heb ik het nog nooit ergens gezien? Wat is er fout aan mijn redenering. M.a.w. waarom het niet doen?
 
Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
933
Waarderingsscore
0
Punten
16
Niks fout aan je redenering.

Ik had zo'n groot hoekbad van duravit en heb dit ook geïsoleerd omdat ik bang was dat het water te snel ging afkoelen wegens groot opp.

Geen seconde spijt van gehad.



Peggy
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Volgens mij verlies je de meeste warmte via bovenzijde, dus heeft dat isoleren niet zo veel zin.

@Peggy: denk je dat het geholpen heeft, of weet je dat?
 
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
264
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft volgens mij weinig zin tenzij er een extreme koudebron onder zit. Warmte die niet langs onder weg kan zal langs boven verdwijnen (= sowieso de geprefereerde "ontsnappingsmethode"). Je hebt geen gesloten volume waarin je de warmte kan opsluiten en vasthouden. Massa om de warmte op te nemen (een metalen bad bv.) lijkt me in dezen interessanter...
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Vroeger bouwde men baden van bijvoorbeeld plaatstaal, maar die baden koelen enorm snel af.
 
Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
933
Waarderingsscore
0
Punten
16
Of het geholpen heeft kan ik moeilijk zeggen, ik heb het ervoor niet anders gehad met dat bad, maar ik ga ervan uit dat de warmte aan alle kanten ontsnapt (de ene kant al meer dan de andere)

dus door deze actie zou de warmte die anders aan de zijkant wegging nu verminderd zijn. Ik denk niet dat isoleren aan de ene zijde wil zeggen dat er meer warmte weggaat via de niet geïsoleerde zijde, dus ik besluit (totaal niet wetenschappelijk onderbouwd) dat het wel zal helpen :) en er minder warmte verloren ging.

Alléja, uiteindelijk koelt uw ater ook af, maar gewoon veel trager.

(In my mind)
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
aartwessels;1976591 wrote:
Vroeger bouwde men baden van bijvoorbeeld plaatstaal, maar die baden koelen enorm snel af.



Men bouwt nog steedsbaden uit plaatstaal.

Plaatstaal is nog steeds een pak beter dan acryl, alleen een pak duurder.



Het heeft niet die 'plastieken' feel.
 

Viper_

Lid
Lid geworden
19 jun 2013
Berichten
174
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb het voor en na geweten

Maar wel met losse glaswol rondom bekleed

Dit met reden er later nog aan te kunnen

En mijn badwater blijft toch een langere poos warm hoor!

De moeite om te doen
 
Lid geworden
2 dec 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb rondom mijn badkuip ook geisoleerd met styrodur heeft de eigenschappen drukvast laag water opnemend en rot niet. en heb er ook geen minuut spijt van koelt iets minder snel af.
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb pur rond het bad aangebracht.

Het enige voordeel is: de temperatuur van het badwater blijft wel degelijk veel langer warm.



Wel opletten: een bad van staal (kaldewei)



Met kunststoffen baden (acryl) opletten dat de pur uw bad ten dele niet aan het verwoesten is. Als pur uitzet wordt het ook warm maar vooral de natte pur niet onderschatten. En het acryl dat wordt aangetast vernielt dan wat van de stevigheid van het bad.





Wat warmteafgifte betreft bij een bad van staalplaat ten minste:



Het grootste warmteverlies is net langs onder, groter oppervlak (bodem + grotendeels wanden) dan de watermassa aan de bovenkant. Is het bad ingebouwd, wordt de zone eronder ronduit warm.



En dat warmteverlies is door pur dus aanzienlijk minder en de zone onder het bad natuurlijk ook minder warm.



Tussen sifon en pur laag 1cm vrijgehouden, kwestie van eventuele montage.



Het materiaal : Acryl isoleert alvast beter dan staal.

Bij water van 39°C dan is dat staal ook 39°, naar de rand van het waterniveau toe zakt die temperatuur wel stilaan. Maar onderaan en vooral de eerste 20cm van de wanden = watertemperatuur.



Enfin zelf pur op spuiten en eens hard wat er teveel is afsnijden want de gemiddelde DHZ'er weet niet exact hoeveel PUR uitzet. En PUR X is op dat gebied niet hetzelde als PUR Y, m.a.w. de ene PUR zet meer uit dan de andere.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik zou eerder een extra kronkel van de verwarmingsbuis onder het bad leggen ipv je bad ontoegankelijk te maken voor eventuele herstelling aan de afvoer.
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Die afvoer zit wel niet in de pur laag, kan achteraf wel gedemonteerd worden.



Verwarming onderaan is idioot voor welbekende reden.
 

ParaDoXke

Nieuw Lid
Lid geworden
4 sep 2009
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik ken iemand die ook dit idee had en de ruimte onder zen gietijzeren bad vol spoot met PUR. Een paar minuten later stond zen bad 10 cm hoger!
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het is wel de bedoeling dat je de pur laag aanbrengt als het bad nog niet gemonteerd is.

Hoe zou je anders de afvoer volledig vrij kunnen houden?



het bad omkeren, monteer de poten , dan de pur laagsgewijs aanbrengen.

Vermijd de afvoerzone zo veel mogelijk. (= minder snijwerk achteraf)

Draai het bad om en zie dan of er teveel aan is aan de onderzijde, snij dat al af.

Dan de zijkanten, bij inbouw niet de kaderbreedte vergeten.

Bij de eigenlijke inbouw mes klaa rhouden want tussen theoretische maten en praktische maten kan er wel eens een

verschil zijn.





Als een gietijzer bad de lucht in gaat , dan heeft die er in elk geval teveel onder gespoten.

Mar het is de verkeerde manier want het bad later verwijderen is dan een echte pest want zo snel krijg je de pur verbinding niet los hoor.



Nooit pur spuiten eens het bad geïnstalleerd is dus.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan