• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Badkamerrenovatie: wand en plafondvragen

Lid geworden
26 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,

ik las de afgelopen weken zo wat 100-en-1 meningen. Nu wil ik het voor eens en altijd weten: hoe ga ik om met de renovatie van mijn badkamer?
Ik heb een kleine badkamer in een klein appartement dat nu bijna 100 jaar oud is . De badkamer is aan volledige renovatie toe is. Even mijn plan schetsen, ik hoor graag jullie commentaren.

- Algemene feiten
Huidige situatie: Halfhoog opgetegelde badkamer, met zuigende geverfde muren erboven, ingebouwd ligbad (geen douche), staande WC, hanglavabo, alle waterleidingen buiten de muur (zowel aan als afvoer), kunststof plafond.

Gehoopte situatie: Geen tegels meer doorheen de badkamer, douchebak met waterscherm (glazen paneel), thermostatische douchekraan met kop, waterbestendige wandpanelen, staande wc, opbouwlavabo op kastje, waterleidingen wat verstoppen.
Bijkomende moeilijkheden: de wanden van de badkamer zijn niet haaks (!) 

- Plafond
Het plan:
1) uitbreken,
2) nieuw plafond plaatsen dmv groene gyprocplaten met metalen profielen, voegen opvullen,
3) vochtbestendige primer,
4) badkamerverf.

Vraagje daarbij: is het nodig vochtbestendige Gyproc te gebruiken? Het lijkt me gezien de oppervlakte van de badkamer (ongeveer 10m2) geen slecht idee.
Zijn er betere opties?
Ik maak me voornamelijk zorgen om de niet haakse wanden: hoe los ik dat op? Lukt dat wel met de profielen? Of vul ik uit aan de wand.

- Muren (twee) die niet direct aan water zijn blootgesteld:
graag wil ik de tegels gewoon met platte beitel en hamer verwijderen. Vervolgens wil ik de muren weer egaal krijgen om ze dan te verven.
NB: deze muren hebben geen waterleidingen, eentje bevat de deur.

Het plan:
1) de muur goed schuren met een universele ontvetter dmv een borstel, dan afspoelen met water - goed laten drogen,
2) volledige muren plamuren met plamuurmes,
3) voorstrijkmiddel aanbrengen met witter of kortharige rol om de hechting te verzekeren,
4) muren egaliseren met een vochtbestendig product,
5) verven met vochtbestendige primer en badkamerverf.

Omdat Alabastine al deze producten verkoopt, had ik dus aan dat merk gedacht:
1) Universele ontvetter,
2) Superieure Muurvuller,
3) Voorstrijk Hechting,
4) Superieure egaliseerpasta.  
Iemand enige ervaring mee? Voor de verf ben ik er nog niet aan uit ...
Alle ideeën en ervaringen welkom.

- Muren (één en een beetje van een tweede) direct blootgesteld aan water.
Waar men doucht dus. De douche zou in de hoek van deze twee muren komen. Op dit moment staan tegen deze twee muren het inbouwbad, tegen de andere de lavabo, en ook het WC staat er vlak tegen.
Op dit moment zijn er geen in de muur ingebouwde kranen. 
Beide muren zijn ook halfhoog opgetegeld en daarboven geverfd.
Ook hier maak ik me zorgen over het niet haaks zijn van de wanden omdat ik graag een voorzetwand wil bouwen.

Het plan:
1) bad uitbreken, lavabo verwijderen,
2) voorzetwanden bouwen met groene Gyproc (waar de douche komt) en gewone Gyproc dmv profielen - mijn idee is dat ik de tegels niet hoef te verwijderen gezien de wand ervoor komt, deze wand moet ook de leidingen verstoppen en hierin moet dus ook een thermostatische kraan komen,
3) plaatsen van wandpanelen waar de douche komt en een glazen spatscherm (met bevestigings- en verstevigingsarm in de Gyproc voorzetwand).

Daarbij vraag ik me nog steeds af: wat voor een wandpanelen? Zijn er echt mooie, kwalitatieve?
Of tegel ik beter gewoon op tot 2 m (ofzo)?
Zijn er wandsystemen die het gebruik van voorzetwanden onnodig maken of een voldoende voorzetwand vormen - en hoe zit het dan met de douchekraan en -armatuurbevestiging?
Heeft iemand ervaring met Dumawall panelen?
Ook andere tips zijn welkom.

EN DAN NOG EEN HAMVRAAG!
Ik vertrouw de verluchting niet al te erg daar binnen. Het is een oude verluchtingsschacht - met een roostertje ...
Ik vroeg me af of iets mechanisch plaatsen daarin iets uithaalt, genomen dat ik de deur voldoende inkort - er is immers GEEN raam aanwezig en ik kan onmogelijk naar de buitenmuur een gat boren.
Op dit moment zijn er wat sporen van condensatie boven de plaats waar er gedoucht wordt op het kunstof plafond, maar eigenlijk is dat redelijk beperkt.
Ik maak me toch zorgen om vocht en condensatie, wat doe ik daaraan? Dampscherm? Iets anders? 

Alvast een dikke merci!

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
954
Punten
113
Voor al uw vragen zou het nuttig zijn voor ons, de leden, om over foto's te beschikken .
Zo kan men meer gericht antwoorden op uw verschillende vragen.

Qua gipskartonplaten zijn de waterwerende, bv. Gyproc WR, de op zijn minst de te gebruiken platen in een vochtige ruimte.
Andere merken hebben ook een gelijkaardige type plaat. Bv. Siniat
Er zijn ook cementplaten, bv. Knauf Aquapanel.

U spreekt van een opp. van 10 m² en daarin gaat u een voorzetwand plaatsen.
Is dat geen verspilling van ruimte? Opnieuw een verlies van ± 10 cm door de voorzetwand.
Kan u de tegels niet behouden?
Grondig ontvetten, bv. met ammoniak en klaar water, fixatie, uitplamuren met een vulmiddel?
Of een  geschikte plaat erop verlijmen?
Haaksheid van de wand, is dat de wand waar de douchebak zou komen? Hoe erg/groot is deze niet-haaks zijn?
Is het haaks maken noodzakelijk?

Lid geworden
26 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag Regis,

alvast bedankt.

ja5q2vmcgnjcljxs7

Waarom de voorzetwand: blootliggende buizen - plus de tegels zijn halfhoog opgetegeld. Eventueel zou ik daarom Dumawall willen plaatsen. Ik denk dat ik dan de muren moet strippen, niet - met die halfhoge tegels? Of kan ik dat levellen met enkele plankjes? Lijkt me allemaal moeilijk om het waterpas te houden. Met moppen plakken durf ik zelf niet. Ik zag dat Alabastine makkelijke egaliserende plamuur verkoopt - zie ook mijn vorige bericht: daarom dacht ik alleszins twee muren te plamuren. De andere twee (waar zich nu het bad bevindt en waar de lavabo staat) zou ik met een voorzetwand bezetten.

Ben eigenlijk op zoek naar een kostenefficiënte, makkelijke en toch degelijke manier van renoveren. Alle tips welkom.

Ik krijg de foto’s niet geupload. 
ja5q2vmcgnjcljxs7

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
954
Punten
113
Uploaden foto's.
Onder het commentaarkader zie je bij "bijlagen" een knop "bestand kiezen" en deze aankliken.
Een nieuw venster licht op van uw eigen pc-bestanden.
Ga naar de rubriek "afbeeldingen" en selecteer uw foto('s) en klikt openen.
Nu ziet u naast "bestand kiezen" den naam van uw foto('s) verschijnen, klikt op "Uploaden".
Nu verschijnt er juist boven een melding "Bestandsinformatie" en daaronder de gegevens van uw foto('s)
Nu is uw foto('s) vast aan uw commentaar, maar niet direct zichtbaar.

Indien u de foto('s) wenst te zien in uw commentaar dan drukt u " voeg bestand toe in het bericht".
Ter controle van hetgene u wenst te brengen klikt "Voorbeeldweergave". 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.566
Punten
113
Moeilijk in te schatten zonder meer info. Opp?  Ligging in de woning? 

Ik zou zonder meer alles eruit halen, alle leidingen in de muur wegwerken.

Ventilator voorzien, kan je via die schacht niet weg met afvoer?  Of een gat naar buiten met bv. een decentrale ventilatie D.

Indien mogelijk, de wc uit de badkamer halen. Kan soms makkelijk door muren rond toilet te zetten, toilet te draaien en extra deur naar hal te maken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan