• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Badkamer en slaapkamer verlichting

areslagae

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
135
Waarderingsscore
1
Punten
18
Beste,

We twijfelen nog over enkele laatste kleine details i.v.m. verlichting.
- Badkamer: spot in/boven douche en bad of juist niet? De ene zegt ja super handig, vooral douche. De andere zegt neen i.v.m. verblinding, vooral als je ligt in bad.
- Slaapkamers kinderen: grootte 4 x 3,5 m, algemene verlichting, centraal lichtpunt of 4 inbouwspots? Aangezien dit wat multifuncitoneel moet zijn en kinderen graag van alles verzetten, lijkt functionele verlichting wat moeilijk.
Zal uiteraard aangevuld worden met bureaulamp en nachtlamp, eventueel staande lamp.
Input welkom. 
Uiteraard niet super belangrijk, maar gezien later moeilijk aan te passen misschien toch best even bij stilstaan. 
Alvast bedankt,
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Persoonlijk heb ik geen nood aan felle verlichting bij het douchen of een bad nemen. In dat laatste geval prefereer ik zacht licht en dus staat de hoofdverlichting (midden) van de badkamer constant redelijk gedimd. Boven de lavabo is er een aparte verlichting die ook beter gepositioneerd is om op de juiste manier licht te geven bij acties voor de spiegel.

Ook in een slaapkamer gebruik ik op twee manieren licht: ofwel redelijk gedimd voor in en uit bed te komen ofwel veel licht om in de kasten iets te leggen/uit te halen. En ik zou eigenlijk twee aparte schakelaars verkiezen ipv telkens die dimmer van stand te moeten veranderen (dat is hier met drukknoppen, dus eerst zien of het in de juiste richting gaat en dan wachten tot het juiste niveau er is). In geval je bv een staanlamp gebruikt kan die dienen als zachte verlichting bij het in- en uit bed gaan, maar dan moet er voor die staanlamp wel een schakelaar voorzien zijn bij de  deur en bij het bed (dus niet eentje in het aansluitsnoer, maar een geschakeld stopcontact).

Oh ja, mocht je domotica gebruiken: daar heb ik géén ervaring mee, maar wel met een lichtwekker (met een halogeenlamp omdat dat nog het meest natuurlijk licht is) en dat is bijzonder heilzaam voor de gezondheid. Door het langzaam in niveau stijgende licht wordt de aanmaak van het melatoninehormoon verminderd en de aanmaak van serotonine vermeerderd wat resulteert in een rustig en aangenaam wakker worden. Welnu, die functie van 'lichtwekker' kan je ook programmeren in je domotica (of toch in sommige).

 

PS  met 'acties voor de spiegel' bedoel ik dingen zoals scheren en zo   
regular_smile.png
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Ik heb 2 spots boven mijn bad, daar zitten nog 50W halogenen in. Geen last van verblinding, en fijn om een boek te lezen. Eventueel maak je die spots dimbaar...

Het is ook een  persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden leven bij het licht van een frigolampje "gezellig", ik vind dan weer dat die donkere huizen enkel nog wat stalactieten missen ;-)  Met dimmers op gepaste plaatsen heb je natuurlijk het beste van beide werelden.
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb in mijn badkamer 2 ledspots boven het bad die iets dichter tegen de muur hangen en die ik naar de muur kantel, geen last van verblinding en kunnen gedimd worden. In de slaapkamers van de kinderen gewone lampen centraal gehangen omdat die kamers nog kunnen wijzigen in opstelling en het al geld genoeg kost ;)
Onze slaapkamer dan wel weer met spots.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
In onze badkamer een mix tussen functionele- en sfeerverlichting. Combinatie van spots en ledstrip die al dan niet gedimd kunnen worden. Boven de douche is er sowieso een spot voorzien, aan het bad niet omdat dit toch meer ter "ontspanning" wordt gebruikt.

We hebben 2 extra (slaap)kamers naast de onze, 1 wordt ingericht als bureau en is hier qua verlichting ook zo op voorzien. Andere kamer heeft gewoon verlichting centraal in de ruimte.
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ohja, hier ook nog ledstrips voorzien voor sfeerverlichting en een spot boven de douche natuurlijk :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan