• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

backup-plan voor loxone

Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo bouwinfo



Ik heb besloten om met loxone te werken als domoticasysteem voor verlichting, rolgordijnen en automatische poort. Het enige nadeel is dat Loxone een centraal systeem is, dus als de miniserver eruit ligt, ga ik niks meer kunnen doen.



Ik zou hiervoor het nodige al in de kast willen voorzien zodat ik toch een backup-plan heb in geval van...



Zou het mogelijk zijn om voor elke lamp ook een teleruptor te voorzien in de kast? In dat geval heb ik per lichtkring 1 uitgang van loxone als stroombron + 1 teleruptor als stroombron. De teleruptoren blijven passief. In geval van loxone-panne moet ik gewoon mijn drukknoppen van loxone afkoppelen en weer aankoppelen aan de teleruptoren, zo kan ik tenminste mijn licht aandoen.



Ik ben geen electricien, dus had graag van jullie een mening gehad over: Is dit haalbaar? Hoe kan ik beide stroombronnen verbinden naar de lichtkring toe? Raakt zoiets door de keuring? Zien jullie betere opties?



Alvast bedankt!
 

luukske

Lid
Lid geworden
6 mei 2008
Berichten
375
Waarderingsscore
6
Punten
18
Ik heb per kamer altijd minstens 1 stopcontact direct op een zekering aangesloten (altijd aan), zodat ik daar bij een totale uitval van de domotica een lamp op kan aansluiten.

Verder heb ik niets extra voorzien, ik ga ervan uit dat ik binnen een dag een nieuwe controller heb gekocht, mocht deze het begeven.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je zou eventueel relais op je uitgangen kunnen plaatsen die je ook manueel kan bedienen.



Teleruptors kopen die je nooit gebruikt zou ik niet doen, kosten veel geld en nemen veel ruimte in de kast in.



Misschien is een reserve Loxone zelfs een goedkopere oplossing?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Dat laatste is natuurlijk de mooiste oplossing, maar datzelfde zou je dan eigenlijk moeten doen voor je uitbreidingsmodules. Althans, dat lijkt mij, omdat daar toch ook nog best veel aan kan hangen.
 
Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie reacties. Het is al fijn om te weten dat het technisch mogelijk is. :)
 

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik vind het fantastisch dat je vooruit denkt en stilstaat bij de "wat als..." vraag.

Ik stelde mij die vraag destijds ook en heb toen voor mezelf geantwoord dat ik dat risico niet wou lopen. Na lang wikken en wegen van pro's, contra's, risico's, ... helde de balans in mijn situatie uiteindelijk door naar KNX.



Enkele weken geleden heb ik toevallig nog een blogpost geschreven over het risico van een centraal domotica systeem waarin het probleem uitgelegd wordt.
 
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
0
@GeertAki



Wat ik wel erg jammer vind in je blog post is dat je het zeer zwart wit stelt.

Los van het feit dat een centraal systeem een risico heeft komt het ook met pro's die ik totaal niet terug vind in je document.



Met een decentraal systeem kan je door de band veel minder automatiseren, of je moet er weer een centraal component in steken (zoals de homeserver)



Ik heb domotica omwille van het totaalpakket, ik wil graag automatisatie op een hoog niveau, jammer genoeg kan een decentraal systeem mij dit geven op het niveau van een centraal systeem.



Ook dit zit mee in de weegschaal of je een centraal of decentraal systeem wil.



SideNote: het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat KNX met zijn decentraal systeem zoveel meer pluspunten heeft, wat bijvb met je voeding, die meestal alsnog centraal is.

Akkoord je kan een backup-voeding zetten, maar dat kan ik met een centraal systeem ook....
 

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
netdata;1973455 wrote:
@GeertAki



Wat ik wel erg jammer vind in je blog post is dat je het zeer zwart wit stelt.

Los van het feit dat een centraal systeem een risico heeft komt het ook met pro's die ik totaal niet terug vind in je document.



Met een decentraal systeem kan je door de band veel minder automatiseren, of je moet er weer een centraal component in steken (zoals de homeserver)



Ik heb domotica omwille van het totaalpakket, ik wil graag automatisatie op een hoog niveau, jammer genoeg kan een decentraal systeem mij dit geven op het niveau van een centraal systeem.



Ook dit zit mee in de weegschaal of je een centraal of decentraal systeem wil.



SideNote: het is veel te kort door de bocht om te zeggen dat KNX met zijn decentraal systeem zoveel meer pluspunten heeft, wat bijvb met je voeding, die meestal alsnog centraal is.

Akkoord je kan een backup-voeding zetten, maar dat kan ik met een centraal systeem ook....



Met het grote verschil dat zelfs al ligt je voeding met zijn bus eruit, je op de module handmatig de verbruiker nog op of af kan zetten.
 
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
0
hfx;1973520 wrote:
Met het grote verschil dat zelfs al ligt je voeding met zijn bus eruit, je op de module handmatig de verbruiker nog op of af kan zetten.



Maar laat ons een kat een kat noemen aub.

Daar betaal je ook voor he !



Indien je dat wil dan plaats ik relais met manuele bediening voor nog steeds minder dan een KNX installatatie
 
Lid geworden
23 feb 2010
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
@JBOO Als je toch wat wilt voorzien zijn een paar relais met handbediening voldoende, de rest kun je oplossen met gewone stopcontacten. Ook zou je met een UPS en ledverlichting een soort van noodverlichting kunnen maken.



GeertAki;1973413 wrote:
Ik vind het fantastisch dat je vooruit denkt en stilstaat bij de "wat als..." vraag.

Ik stelde mij die vraag destijds ook en heb toen voor mezelf geantwoord dat ik dat risico niet wou lopen. Na lang wikken en wegen van pro's, contra's, risico's, ... helde de balans in mijn situatie uiteindelijk door naar KNX.



Enkele weken geleden heb ik toevallig nog een blogpost geschreven over het risico van een centraal domotica systeem waarin het probleem uitgelegd wordt.



@GeertAki, Als je over KNX begint moet je er altijd wel bijvertellen dat het zeker niet de eenvoudigste oplossing is en wil je het deftig doen moet je voor de software alleen al 1000 € op tafel legen want anders zit je constant te prutsen met die Lite versie. Dat je met KNX een redelijk stabiel systeem hebt is wel zo, maar aan de andere kant heb je wel het grote nadeel dat de componenten zeer snel verouderen, ikzelf heb dit vastgesteld met een Z38 van Zennio, dit toestel kan nog niet eens pulsen sturen en ook de mogelijkheid voor het weergeven van statussen is beperkt. Dan zit je daar met een product dat een paar jaar geleden nog het top product van KNX was en nu begint het al beperkingen te vertonen. Het ergste vanal is dat ik een update niet meer moet verwachten want de laatste is van begin 2011 :-(



Hoe meer je van KNX verwacht hoe duidelijker het wordt dat er iets ontbreekt, de basis is zeker aanwezig en je kunt alles bedienen maar van de moment je iets wilt visualiseren of echt wilt automatiseren merk je dat er nog veel werk is om van KNX een echte oplossing te maken.

Het probleem is dat je altijd nog een bijkomend product moet aankopen en naast de ets programmatie nog een bijkomende programmatie moet doen om dit te realiseren, dat maakt het zeker niet eenvoudiger en goedkoper :-(



Dan zit je met Loxone veel beter, zij hebben het echt begrepen waarom het gaat en hebben het automatiseren en visualisatie standaard in hun product gestoken, ook heb je altijd gratis updates met de laatste ontwikkelingen, moest ik nogmaals beginnen zou ik niet direct de KNX kaart opnieuw kiezen, maar eerder andersom en eerst Loxone met daarna eventueel een paar KNX componenten.
 

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Doel van mijn vorige post was vooral om het probleem (waar de topic starter in deze thread een oplossing voor zoekt) te kaderen.



Het was zeker niet mijn bedoeling om een discussie te starten over welk domoticasysteem het beste is (daar zijn voldoende andere topics voor in dit forum). Elk domoticasysteem heeft voor- en nadelen en ieder maakt de keuze hopelijk weloverwogen.



Wie wat heeft rondgeklikt op mijn website, zal gemerkt hebben dat ik zowel voor KNX als voor Loxone de voor- en nadelen zo objectief mogelijk beschreven heb. De blogpost waar ik in mijn vorige post naar linkte, zoemt inderdaad in op het risico, omdat ik persoonlijk vind dat dit risico voldoende groot is om een eigen pagina te verdienen.



De bedoeling van mijn post is om de bezoekers te informeren, niet om te oordelen over iedereen die voor een centraal systeem kiest, want uiteraard heeft zo'n systeem ook voordelen.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
In een ander topic werd ik getriggerd na te denken over de consequenties van dit soort domotica, onafhankelijk van centraal of decentraal.



Hoe gaan deze systemen om met bijvoorbeeld overspanning? Of blikseminslag?

Moeten we dan in het slechtste geval alles gaan vervangen, van meterkast modules tot schakelaars? En hoe verhoudt dit zich dan tot een klassieke installatie?



Zitten er standaard beveiligingen in de kast/modules/schakelaars voor dit soort situaties?

Ik kan me van toen ik in de retail zat nog wel herinneren dat de winkel volliep na zwaar onweer met PC's die overleden waren na blikseminslag, beeldschermen die niets meer deden, etc.
 
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen enkele domotica heeft een oplossing voor overspanning / blikseminslag.

Het klopt natuurlijk dat domotica daar gewoon gevoelig aan is ten op zichte van een klasieke installatie.

Daarvoor heb je speciale modules (in de klasieke electriciteit) om je met te wapenen.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Voor KNX bestaan er overspanningsbeveiligingen. Staat in de normale KNX trainingsdocumentatie.
 
Lid geworden
3 jan 2009
Berichten
235
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als onze loxone zou stuk gaan, wel dan doen we maar zonder hé! Met staande lamp en zo... Heb nog een groot aantal stopcontacten die niet gestuurd worden.

En als loxone tegen dan niet meer zou bestaan, dan zal er wel iets anders zijn.

Voor een gewoon huishouden kan dat toch niet zoveel kwaad, tenzij misschien als je verwarming erop zit.

Een voordeel moest het binnen 10 jaar kapot gaan is: je kan dan weer iets nieuws kopen, en dan ben je weer volledig mee! :cool:
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik heb hier alles parallel aan de bestaande klassieke installatie geknoopt.

Dus als de domotica uitvalt kan ik alles manueel schakelen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
aartwessels;1973920 wrote:
slim, maar 2x zoveel schakelaars dus?



Domotica werkt helemaal automatisch of via laptop/smartphone.

Geen extra knoppen dus.

Sommige ingangen pak ik gewoon af van de bestaande drukknoppen.

b.v. voordeur bel staat gewoon op 230V ingang en ik krijg een e-mail als er aangebeld wordt.
 

Koen_C

Lid
Lid geworden
15 jul 2013
Berichten
126
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik denk dat het geen goed idee is om meteen een backup Loxone miniserver te kopen.



Hoogstwaarschijnlijk komen ze toch binnen x aantal jaar af met een miniserver v2.0, dewelke dan wel backwards compatible zal zijn met de vorige softwareconfiguraties.



Dus ik zou gewoon met je leverancier een deal sluiten om ervoor te zorgen dat hij in noodgevallen je een miniserver kan verkopen. en als de nieuwe dan uitkomt, koop je meteen die.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan