• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Automatisering via Niko vs Qbus vs Shelly op Home Assistant?

kingskawn

Lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
6
Punten
18
We zijn momenteel bezig met onze ruwbouw en hebben tijd om even uit te pluizen of we domotica gaan nemen. Ik heb al redelijk wat interessante info gelezen, hier op het forum en er zijn een aantal spelers op de markt. Ik heb er 2 weerhouden waaronder Niko en Qbus;

Niko omdat het gebruiksvriendelijk is, relatief goedkoper dan anderen, verbindbaar met Home Assistant en ook nog eens Belgisch.
Qbus, van een installateur heb ik een offerte gekregen (samen met Niko schakelaars), en van wat ik lees heeft dit ongeveer dezelfde voordelen dan Niko
Shelly of anderen omdat ik eerst met het Zigbee protocol een klassiek elektrische installatie wou werken maar beter is om relais te gebruiken ipv modules (ingewerkt in de schakelaars). Dit is wel minder pro maar werkt ook en is budget vriendelijker. Ik weet niet hoe dit heet maar denk niet dat je het echte domotica kan noemen.

Alle oplossingen zouden bestuurbaar moeten zijn via Home Assistant. Bedoeling is om niet direct alles aan te kopen in één keer maar evolutief te werken.

niko.pngzigbee.pngqbus.png

Laatst bewerkt:
De vraag is vooral wat je er mee wil en wat je noden zijn. Spelen kan je met elk systeem.

HA is leuk (draai het zelf ook) maar je installatie moet ook blijven draaien als dat wegvalt.

Ik weet alleen niet wat CSA zinnes is met ZigBee. In Matter hebben ze eindelijk Thread omarmt en voorlopig is er koppeling met ZigBee, maar het is koffiedik kijken of dat er binnen 10 jaar nog zal zijn en wat de voorwaarden (beperkingen?) zullen zijn. Je zal wel altijd via een Home Assistant de brokken van de industrie kunnen lijmen, maar dat is toch altijd geknutsel.

Qbus en NHC zijn Belgisch, maar ook gesloten systemen. Ze hebben wel een opening via een add-on waar je met bvb HA op kan koppelen om extra dingetjes te doen, maar het blijft een gesloten systeem, de zgn. vendor lock-in.

KNX is eigenlijk de enige optie als je in de toekomst onafhankelijk wil blijven.
Je hebt wel voor alles extra componenten nodig, maar veel add-ons kan je ook via HA doen. Dat is dan leuk zolang je er zelf woont en zolang het werkt en je er zelf kan aan werken, bij verkoop van de woning moet dat eigenlijk weg.

Hangt af van je prioriteiten... Niko is het meest gebruiksvriendelijk, die gaan uit van een "gewone" eindklant die het moet snappen. Qbus kan soms wat meer maar 't is nogal een techneutensysteem (weinig intuïtief in programmering en gebruik) - sommige installateurs werken er graag mee omdat je met een lage instap zit: je kan "standalone" beginnen (zoals met teleruptoren, dus "simpel" voor een installateur die weinig of geen ervaring heeft met programmering). Shelly zit meer in de DHZ-hoek, dat is leuk (en zeer prijsgunstig) als je veel zelf wil doen.

Probeer van elke installatie eens een demo te zien en vraag bijvoorbeeld eens, als je zelf een sfeer wil aanpassen of een naam wil wijzigen van een uitgang, hoe dat in zijn werk gaat. Of bekijk wat je wil gaan sturen en automatiseren en vraag je dan af wat er wenselijk en nodig is.

[Shelly] is wel minder pro maar werkt ook en is budget vriendelijker. Ik weet niet hoe dit heet maar denk niet dat je het echte domotica kan noemen.

Waarom zou je dit geen domotica kunnen noemen? Principes zijn identiek. Mogelijkheden groter.

Er bestaat geen eenduidige definitie van 'domotica'... maar voor mij is domotica automatisatie, en doorgedreven automatisatie vergt integratie en dus compatibiliteit. In die zin durf ik te beweren dat Shelly, met hun 'open-system' mindset zelfs meer naar domotica neigen dan de usual domotica suspects (QBUS, NHC, Loxone) die worden aangeboden door professionele installateurs.

Ik sta voor een gelijkaardige keuze en ik neig zelf naar KNX. De home assistant integratie van NHC lijkt me niet erg voor de hand liggend. Die van KNX is alleszins beter gedocumenteerd. Zelf dus geen ervaringsdeskundige... (wel met HA en DIY installatie voornamelijk gebaseerd op zigbee). Ik volg je topic met interesse!

Laatst bewerkt:
Ik vond de integratie van KNX in HA verfrissend eenvoudig. Connectie opzetten, project importeren en gaan met die banaan 🍌

Hier is de keuze ook voor knx gevallen

btw, ik ging ervan uit dat je, aangezien je van nieuwbouw vertrekt, zou werken met de shelly pro reeks (en dus niet met de wifi modelletjes die achter de schakelaars dienen te komen, zoals uit een van je vorige posts die ik net zag bleek. Daar zou ik persoonlijk niet mee beginnen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat dit zelfs zoveel goedkoper zou uitkomen).

Ik heb onlangs ook de zoektocht gemaakt en ben uitgekomen bij het Duitse Homematic IP wired. Je hebt ook de gewone Homematic maar dat is met draadloze modules achter je schakelaars en dergelijke. Bij een nieuwbouw lijkt het me veel beter om voor alles met draad te werken en centraal en dat is het geval met Homematic IP wired. Het zijn redelijk goedkope modules als je vergelijkt met andere systemen. De aparte inputmodules werken op laagspanning in tegenstelling tot Shelly pro die inputs nodig hebben op 230V dus je kan met signaalkabel werken. Je kan ook de bus gebruiken, maar dit komt meestal duurder uit met die busmodule aan de schakelaar. Is ook te integreren in HA. (Ik dacht dat het ondertussen ook mogelijk was om de centrale controle unit, ccu, zelf te installeren op eigen hardware, maar dat moet ik nog eens opzoeken)
Ook even gezocht naar drukknoppen. Niko is goedkoop als je bij wit of beige blijft en max 2-voudig. We hebben gekozen voor de nieuwe van Bticino/Legrand Living Now. Een 4-voudige in zwart is 58€. 2 keer een 2-voudige van Niko in zwart is 52€ en een 4-voudige met van die kleine knopjes van Niko is 70€.
Voor zaken die stroommeting nodig hebben gebruik ik een paar Shelly pro's, maar die staan altijd aan en worden niet geschakeld. Dit is om verschillende pompen te monitoren of alles goed loopt. Als de backup pomp in de septische put aanslaat, moet ik dringend eens nazicht doen bv.
Shelly Pro voor verlichting ga ik zeker niet nemen want dan moet je naar al je drukknoppen met 1,5mm² door de 230V inputs. De gewone draadloze Shelly's zijn in mijn ogen niet voor nieuwbouw, maar dient voor upgrades zonder breken (en ik zou dan toch breken).

WOW, enorm veel reactie zo te zien dus een onderwerp dat nogal leeft 😁😁

Zoals hierboven gezegd door sommigen is Niko en Qbus een gesloten systeem en zal dat misschien een probleem zijn in de toekomst om te kunnen communiceren met andere zaken. Dat is een veronderstelling maar toch niet onbelangrijk. Ik hou ook niet zo erg van merken die alles naar zich toe trekken. Een voorbeeld misschien is Loxone, ik heb altijd gedacht voor dit Belgisch merk te gaan maar als ik lees hoe zij meer en meer de particulier uitsluiten voor wijzigingen van een systeem dan kijk ik toch de andere richting uit. Materiaal aankoop gaat ook nog via een handjevol winkels, 2 lees ik.

Ik gaf het voorbeeld van een derde merk Shelly maar dat kan ook iets anders zijn omdat ik naar alternatieven zocht op de bestaande en bekendere merken kwam ik uit op dit merk met een grote online gemeenschap erachter. Ik dacht dat het niet echt onder de noemer domotica zat omdat het minder mainstream bleek te zijn maar iemand zei dat domotica gewoon automatisatie is en dat is juist. Het merk biedt tal van opties en ik zou zoals @RenoW en @DeJanssens opmerkten, niet voor de modules kiezen (dat je achter elke schakelaar steekt) maar eerder voor echte relais. Ik moet nog niets afbreken want de ruwbouw is nog bezig. Dus het is kwestie van te weten wat ik nodig heb en gaan.

Kwa noden zijn het nogal simpele zaken, maar dat zegt misschien iedereen. Het moet 3 sunscreens kunnen automatiseren. Verder de klassieke alles uit/aan. Met sferen ben ik nog niet vertrouwd maar dat zou ook handig zijn voor in de living/eetplaats/keuken. Kunnen detecteren of er mensen in het huis zijn, ik weet dat er modules zijn hiervoor, 'presence' genaamd. Temperaturen kunnen uitlezen en verwarming in functie hiervan uit- en aanzetten. Voor de 2 radiatoren ofwel met honeywell slimme kranen werken ofwel zoals iemand aangaf ingebouwde sensors te werken in de schakelaars. Automatisatie van de pomp voor de waterput zoals @DeJanssens al doet. In een later project als we een zwembad zetten, de sturing daar ook van doen. Automatisatie van 2 garagepoorten en de poort van de oprit.
In een eerste (draft) offerte dat ik kreeg zouden er 75 stopcontacten zijn van Niko aan 68€/stuk, 20 drukknoppen van Niko aan 69€/stuk, 15 utp connectoren van Niko aan 69€/stuk.
Verdeelbord Hager 72mod
Dif 300mA
Dif 30mA 3x
Auto 32A 4p 2x
Auto 20A 4p 2x
Auto 20A 2p 25x
Auto 16A 2p 5x
Auto 10A 2p 2x

Ik zie ook dat er veel naar KNX gaan of hun bestaande installaties naar KNX willen overzetten. Ik zit in de IT maar ik ben meer van de WYSIWYG generatie, C++ heeft mij nooit echt kunnen bekoren tijdens de lessen. 🤓 En ik weet niet hoe het zit met KNX maar het lijkt me meer scripting dan iets anders. Daarnaast is er de prijs dat hoger ligt of het moet veranderd zijn.

Verder op het bovenstaande heb ik een oplossing gekregen voor Qbus met deze modules (wat ik niet meer wens):
Qbus Controller
Qbus relaismod 8 contacten
Qbus relaismod 4x potent vrij
Qbus dimmer mod 4 dimmers
Qbus rolluik mod 4 motoren

Ik zal waarschijnlijk nog dingen vergeten zijn ...

Loxone is Oostenrijks vziw, waar haal je dat het Belgisch is?

KNX is programmering via ETS in de basis, en dat is grafisch: uitklapmenuutjes en waarden invullen in veldjes. Je kan daar verder in gaan en logicamodules toevoegen (GIRA X1, LogicMachine, ...), maar dat hoeft niet.

Je spreekt over "gesloten" systemen voor Niko en Qbus, maar aangezien zij ook MQTT-mogelijkheden hebben vraag ik me af of deze dan wel werkelijk zoveel "geslotener" zijn dan andere systemen.
Zie https://www.niko.eu/nl-be/onze-producten/huisautomatisering/hobby-api en https://iot.qbus.be/

KNX, daar heb ik mijn visie wat moeten bijstellen, vooral qua prijs: in basis kan KNX goedkoper zijn of rond dezelfde prijs zitten als Niko of Qbus. Let wel: KNX-certificatie geeft aan dat de materialen werken volgens de norm, maar geven niks aan over kwaliteit. Je kan gerust KNX-schakelmodules maken met buchtrelais in om goedkoop te zijn. En let ook op voor materiaal dat zegt met KNX te werken maar geen certificering heeft... Niemand garandeert dat dat effectief werkt en dan begint het doorspelen van de zwarte piet...
Voordeel als je alles binnen 1 syteem kiest is dat die fabrikant moet zorgen dat zijn boeltje werkt.

Maar je gaat daar dan wel een "bedieningslaag" van 1 bepaald merk bovenop leggen. Enfin, je kan het ook van 2 of 3 merken nemen (touch screentje van 1 merk, online bediening van een ander) maar dan zit je toch weer een deel vast aan 1 fabrikant. Goed, je relaismodules en bedienknoppen kunnen blijven zitten als je binnen een aantal jaar je schermen en logische modules vervangt door iets anders...

Maar ik begrijp niet goed dat je een uitgebreid systeem wil om gewoon een paar screens te automatiseren (ofwel heb ik te diagonaal gelezen).
Kijk in dat geval eens naar de optie Niko Home Control voor traditionele bekabeling. Dan bekabel je alles gewoon klassiek (= goedkoop) en voorzie je die rolluiken van slimme rolluikschakelaars van Niko. Met de smart hub kan je dan programmeren wat je wil. Enige nadeel: dit werkt op Zigbee dus rijkweidte is beperkt tot 10m tussen componenten.

Enfin, ik wil u niet weerhouden om veel geld aan uw elektrische installatie te geven maar weeg uw noden al eens af tegenover uw budget.

Een goeie domotica-installateur zal u zelf voorstellen waar de domotica een meerwaarde kan zijn, dàt zou u moeten overtuigen. En waarmee hij het dan realiseert moet hij maar eens demonstreren zodat je weet wat het kan en hoe het er gaat uitzien.

Maar je gaat daar dan wel een "bedieningslaag" van 1 bepaald merk bovenop leggen. Enfin, je kan het ook van 2 of 3 merken nemen (touch screentje van 1 merk, online bediening van een ander) maar dan zit je toch weer een deel vast aan 1 fabrikant. Goed, je relaismodules en bedienknoppen kunnen blijven zitten als je binnen een aantal jaar je schermen en logische modules vervangt door iets anders...
Dat hoeft toch helemaal niet? Er zijn heel wat mensen op dit forum die net betogen dat goeie domotica/automatisering interactie (en dus knoppen etc.) grotendeels overbodig maakt, en dat is ook een verkooppunt. Als je daar een bedieningslaag boven moet leggen om het gebruiksvriendelijk te houden dan schiet dat mijns inziens zijn doel voorbij. Dan ben je eigenlijk aan het knutselen.

Zoals Vitruvio zegt wil ik ook dat er zo weinig mogelijk op de knoppen moet worden gedrukt. Ik ben nog op zoek naar een niet te dure bewegingssensor/aanwezigheidssensor die werkt op 24V. Een eenvoudige om aan te sluiten aan de inputmodule in de kast. Iemand ervaring met een goede?

Ik heb onlangs ook de zoektocht gemaakt en ben uitgekomen bij het Duitse Homematic IP wired. Je hebt ook de gewone Homematic maar dat is met draadloze modules achter je schakelaars en dergelijke. Bij een nieuwbouw lijkt het me veel beter om voor alles met draad te werken en centraal en dat is het geval met Homematic IP wired. Het zijn redelijk goedkope modules als je vergelijkt met andere systemen. De aparte inputmodules werken op laagspanning in tegenstelling tot Shelly pro die inputs nodig hebben op 230V dus je kan met signaalkabel werken. Je kan ook de bus gebruiken, maar dit komt meestal duurder uit met die busmodule aan de schakelaar. Is ook te integreren in HA. (Ik dacht dat het ondertussen ook mogelijk was om de centrale controle unit, ccu, zelf te installeren op eigen hardware, maar dat moet ik nog eens opzoeken)
Ook even gezocht naar drukknoppen. Niko is goedkoop als je bij wit of beige blijft en max 2-voudig. We hebben gekozen voor de nieuwe van Bticino/Legrand Living Now. Een 4-voudige in zwart is 58€. 2 keer een 2-voudige van Niko in zwart is 52€ en een 4-voudige met van die kleine knopjes van Niko is 70€.
Voor zaken die stroommeting nodig hebben gebruik ik een paar Shelly pro's, maar die staan altijd aan en worden niet geschakeld. Dit is om verschillende pompen te monitoren of alles goed loopt. Als de backup pomp in de septische put aanslaat, moet ik dringend eens nazicht doen bv.
Shelly Pro voor verlichting ga ik zeker niet nemen want dan moet je naar al je drukknoppen met 1,5mm² door de 230V inputs. De gewone draadloze Shelly's zijn in mijn ogen niet voor nieuwbouw, maar dient voor upgrades zonder breken (en ik zou dan toch breken).
Mag je normaal geen SVV gebruiken voor signalisatie op 230V indien correct afgezekerd (4A?)?

Zoals Vitruvio zegt wil ik ook dat er zo weinig mogelijk op de knoppen moet worden gedrukt. Ik ben nog op zoek naar een niet te dure bewegingssensor/aanwezigheidssensor die werkt op 24V. Een eenvoudige om aan te sluiten aan de inputmodule in de kast. Iemand ervaring met een goede?
Als het opbouw is kan je deze van Niko gebruiken:

Mag je normaal geen SVV gebruiken voor signalisatie op 230V indien correct afgezekerd (4A?)?
Nee, SVV is niet geschikt voor die spanning. (max 150V).

Wat betreft dat "super-automatiseren", "zonder" of met zo min mogelijk knoppen... Sorry hoor, wie dat zegt is toch een ongelooflijk gewoontedier denk ik.
Kijk, als je naar toilet gaat moet het licht aan gaan, daar ben ik het mee eens, daar heb je geen knop nodig. En op je nachthal zal je het licht na een bepaald uur 's nachts wellicht willen dimmen als er beweging gedetecteerd wordt, dus dat kan je automatiseren. MAAR: als de kleine ziek is en met zijn deur open wil slapen, wil ik dat licht op de nachthal permanent uit zodat het niet in zijn kamer schijnt. Dus: een bediening (weliswaar via touch screen). En als we met volk zitten of zo dan wil ik dat de nachthal na 22h ook nog volle bak gaat branden als daar iemand passeert, dus weer een bediening (ook op touch screen).
In de living heb ik een heel aantal gedimde lichtkringen. Mijn living kan onmogelijk weten of ik ga lezen, tv kijken, tv kijken en werken tegelijk, een dutje ga doen in mijn zetel of of mijn kinderen daar zitten te spelen. Hoe doe je dat? Toch met een bediening. Als ik in mijn slaapkamer kom tussen pakweg 20h en 00h, dan kan dat zijn om te slapen, te lezen, een proper hemd te pakken en aan te doen... en welk licht ik dan aansteek hangt dan nog eens af van de vraag of mijn vrouw al ligt te slapen. Hoe ga je dat automatiseren?
Als ik mijn woning verlaat, dan kan het zijn dat dat is om de kinderen van school te halen, dan ben ik 10 minuten later terug. Van mij mag de radio dan blijven spelen en eventueel mag er iets van licht blijven branden. Als ik mijn woning verlaat en ik blijf langer weg, dan mag de radio meestal wel uit.
Enfin, je snapt al: dat touch screen is geen overbodige luxe, het vervangt tientallen schakelaars, maar in mijn slaapkamer heb ik toch nog altijd graag een schakelaar aan de deur en het bed.

Ja, OK, volautomatisch, voor een wc en een gang. Al de rest: ofwel zijn jullie enorme gewoontedieren ofwel snap ik iets niet goed van jullie magische domoticasystemen. Leg het mij dan maar eens uit hoe dat bij jullie werkt.

Als ik mijn woning verlaat, dan kan het zijn dat dat is om de kinderen van school te halen, dan ben ik 10 minuten later terug. Van mij mag de radio dan blijven spelen en eventueel mag er iets van licht blijven branden. Als ik mijn woning verlaat en ik blijf langer weg, dan mag de radio meestal wel uit.
het is nu niet dat je er last van zou hebben dat de radio toch uit gaat als je weg bent (gegeven dat het ook geautomatiseerd is dat hij terug aanspringt op de juiste zender als je terug thuis komt ;) ).

maar idd... verder wel helemaal met je eens... mijn leven is alvast niet van die aard dat ik kan automatiseren tot op een punt dat ik veel drukknoppen zou willen weglaten...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan