automatische omschakeling backup - stroomnet toegelaten in BE ?

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
666
Punten
113
Ik zie dat meer en meer plug-in-batterijen uitgerust worden met een backup stroomuitgang. Even een denkpiste in gang zetten...

Het gebeurt in de winter een keer of vijf dat we hier in de straat zonder stroom zitten. Soms een half uur, soms een uur of twee/drie. De lichtkringen zitten sowieso apart op twee eigen automaten 16A. Als ik één van deze kringen aansluit op een automatische omschakelaar, welke in normale werking gebruik maakt van het stroomnet, en bij uitval van de backup-uitgang accu, dan heb ik altijd licht... Als ik dan ook nog de motor garagepoort bij op deze kring zet, kunnen we ook altijd binnen.

Ik kwam bij deze uit maar het is niet duidelijk of zoiets toegelaten is in BE: https://www.amazon.nl/DEWIN-Automatische-omschakelaar-Elektrische-keuzeschakelaar/dp/B0DZ23VBY7?th=1.

Het vermogen is geen probleem: met alle lichten aan kom ik op 19 lampen à max 12 W elk = 228 W + motor garagepoort ca 110 W.

Als je maar zo'n klein vermogen wilt dekken, waarom dan niet gewoon permanent op die backup uitgang aansluiten?
Geen omschakeling nodig, geen discussies over wettelijkheid.

PS: waar woon jij wel dat je jaarlijks 5 keer zonder stroom valt? Ik kom dat om de 5 jaar 1 keer tegen.

Dat is eigenlijk een goede tip, nooit zelf aan gedacht ....

PS: waar woon jij wel dat je jaarlijks 5 keer zonder stroom valt? Ik kom dat om de 5 jaar 1 keer tegen.
Dacht net hetzelfde. De laatste keer dat ik mij zoiets herinner maakte mijn moeder nog boterhammen voor mij.

Als je dat back-up fetisjisme hier leest moeten er blijkbaar plaatsen in België zijn waar ze nog regelmatig stroomuitval hebben. Waar is dat dan?

Ben er al 14 jaar weg nu, maar in Schelle viel de stroom ook regelmatig uit in onze straat, soms maar één fase soms allemaal. De oorzaak was de hoge grondwater stand. Op de een of andere manier drong het water in de kabel bij de aansluitingen naar de woningen.

"back-up fetisjisme" :rolleyes:....
Wij zitten op het einde van een lijn, en als in de winter iedereen op een piek begint te verbruiken, valt de straat uit. Fluvius weet het probleem: de wijkkast is te licht sinds er heel wat woningen zijn bijgekomen, én het verbruik per woning toeneemt. Binnen twee jaar belooft men een nieuwe wijkcabine. Dus binnenkort is het hier weer prijs. En oh ja, ook het 253V-issue in de zomer kennen we hier ook. Tot daar mijn 'verantwoording' voor mijn vraag, nu graag terug on topic aub.

Altijd gedacht dat dit iets uit een ver verleden was.

Neen, helaas niet. Daarom zoek ik een eenvoudige automatische oplossing, want je kan je eigenlijk niet voorstellen hoe afhankelijk je van elektriciteit bent.

Je kan een ATS (Automatic transfer switch) zetten maar dan heb je sowieso altijd een fractie van een seconde geen stroom. Als het echt zo belangrijk is dat je die periodes wil overbruggen, zet je beter een UPS op bepaalde kringen. Maar eender wat je doet, zou ik eerst eens goed nadenken of het sop de kool wel waard is. Al die spullen vragen onderhoud, verbruiken zelf ook, kunne stuk gaan en hebben doorgaans niet de beste lifecycle.
Wij hebben hier ook een keer of twee per jaar uitval, geen idee waarom, en ik heb dat ook overwogen. Maar uiteindelijk toch beslist om het toch maar voor lief te nemen. De moment dat de stroom er uit ligt, is er toch altijd iets "belangrijks" dat je op noodstroom vergeten zetten bent.
Update: die ATS uit je link zou ik nu niet meteen nemen. Die prijs???? Als het te mooi lijkt om waar te zijn....

Laatst bewerkt:
Een STS (Static Transfer Switch) schakelt zo snel dat uw belasting daar niks van merkt.
Meeste ‘goedkopere’ UPS’en werken met zelfde principe. Zelfs computers merken dat niet.
Wil je die micro seconde onderbreking niet dan moet je naar online UPS kijken. Maar die zijn natuurlijk duurder. Het ‘voordeel’ hier is dat uw uitgangsspanning continu geregeld is zowel in spanning als frequentie.

Als het puur voor verlichting, diepvriezer frigo en uw garagepoort is dan is zelfs een gewone mechanische N/S (Normal/secours) dan spreek je over onderbrekingen van een paar seconden.

Is dat toegestaan: ja natuurlijk, maar…
Je moet natuurlijk ervoor zorgen dat wanneer je een kring zonder spanning wil zetten, die effectief zonder spanning blijft. En je moet er ook voor zorgen dat je dat stroomopwaarts van de STS of whatever je uiteindelijk gebruikt dat kan doen.

Dank je allen. Enkele seconden zonder stroom is uiteraard geen probleem.
Ik zou de bestaande automaat behouden, maar de voeding van de automaat wijzigen naar een voeding vanuit zo'n ATS of STS. Dan kan de kring altijd volledig afgeschakeld worden indien nodig.
Maar welke ATS/STS kan hiervoor dienen, en kan ook gekeurd worden in BE ?

Over welk vermogen spreek je? En wil je automatisch of is manueel omschakelen genoeg?

19 lampen à max 12 W elk = 228 W + motor garagepoort ca 110 W = ca 340 W max.
En liefst automatisch, anders werkt de garagepoort niet en raken we niet binnen :cool:.

Ik ga er vanuit dat verlichting en poortmotor wel een kortstondige onderbreking mogen hebben. Dus UPS als nobreak voeding is dan m.i. wat overkill. Idem static switch.
Een omschakelaar die schakelt tussen distributienet en noodnet is dan ok. Check dat die voldoet aan synergrideisen: break-before-make met een minimale break tijd van 50ms. Normaal worden die dingen mechanisch gezien intrinsiek zo gebouwd dat een gelijktijdige sluiting van de 2 feeds onmogelijk is.

Waarschijnlijk een domme vraag van mij.
Maar als je een backup thuisbatterij koopt is het toch de bedoeling dat deze de stroomuitval opvangt ?
Na een paar video's gezien te hebben in verband met thuisbatterijen schakkelen deze om op backup zonder dat je er ook maar iets van merkt toch.
Dus je koop een set zonnepanelen met een thuisbatterij en deze word opgeladen tijdens de zonuren, in de avond gebruik je uit de thuisaccu .
Maar als de elektriciteit uitvalt haal je toch automatisch stroom uit je backup ?
Snap dan niet dat je nog iets appart zou moeten installeren om nog licht te hebben of garagepoort te kunnen bedienen ???
Nu ging ik onlangs bij vrienden die een 10kw accu laten installeren hebben, ik merkte op dat op de uitgang van backup ook geen kabel aangesloten was. Toen ik mijn vriend aansprak over de backup die niet aangesloten is, viel deze compleet uit de lucht van verbazing !
Ik vroeg hem dus waarom deze niet aangesloten was, want als de stroom uitvalt dan sta je daar in het donker met je vette 10kw accu :)

Maar als de elektriciteit uitvalt haal je toch automatisch stroom uit je backup ?
Elektrotechnisch is dat een totaal verschillende situatie. Als het net uitvalt is elke woning die op het net hangt tot aan de transformator (cabine) waar de uitval heeft plaatsgevonden een belasting voor jouw PV omvormer. Die kan uiteraard nooit zo’n vermogen aan en moet daarom direct van het net, laat staan dat jouw panelen zoveel kunnen produceren.

Zelfs al zouden alle PV omvormers in de buurt voldoende kunnen leveren en in dienst blijven, dan nog zit je met een probleem als de spanning terug komt. Die netspanning van Fluvius en de spanning van die PV omvormers moeten synchroon lopen anders gaat het stevig knallen. Als de netspanning terugkomt moeten eerst alle omvormers dus terug van het net gekoppeld worden zodat die zich eerst kunnen instellen op de kadans van het net.

Dat doe je ofwel volledig manueel of automatisch met datgene wat de TS zoekt.

Mensen kopen ook geen batterij met de bedoeling om stroomuitval op te vangen, dat is voor de meesten immers veel te zeldzaam (denk ik toch) maar om zo weinig mogelijk dure energie van het net te hoeven kopen. Tenzij jouw vriend in dezelfde straat woont als de TS (of in Schelle blijkbaar ook) kan hij dus ook weinig met die backup-uitgang aanvangen.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg gisteren ook een interessante insteek: zet de voeding van de automaat op een dubbelpolig wisselrelais poort 11 en 21. Zolang er stroom is A1-A2, trekt het relais aan, sluit hij de kring en neemt hij stroom uit het net via 14 en 24. Valt de stroom uit, gaat het relais uit en neemt hij stroom uit de backup via 12 en 22. Zou dit een simpele en toch correcte oplossing zijn ?

relais.jpg

Technisch zou dat in praktijk perfect moeten werken, maar ik betwijfel of dat aan Synergrid voorschriften voldoet.
Welke relais heb je in gedachten?

Als je een omvormer met backup uitgang hebt, die gehomologeerd is, lijkt me dat de simpelste oplossing.
Bij netuitval ontkoppelt de omvormer intern met een contactor van het net en blijft hij in eiland voeding geven op de backup uitgang. Het geheel dient synergrid goedgekeurd te zijn.

Waarschijnlijk een domme vraag van mij.
Maar als je een backup thuisbatterij koopt is het toch de bedoeling dat deze de stroomuitval opvangt ?
Uiteraard, maar ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die een backup thuisbatterij kopen.

Backup functie is zeker niet op alle batterij omvormers aanwezig, en is uiteraard meestal niet voldoende wattage om effectief het hele huis te voeden.

Als je een batterij als backup wilt gebruiken, mag je die uiteraard ook nooit leeg laten komen.
Dus per definitie kan je dan maar een deel van de batterij gebruiken om je gebruikspieken te dempen, of om je PV energie te bufferen voor wanneer de zon weg is.
MAW, je kan zeer zeker een batterij als backup gebruiken, maar het doet wel zwaar afbreuk aan je financieel rendement.
In onze contreien zijn stroomonderbrekingen zelden, en als ze gebeuren dan nog meestal op een uur of 2 opgelost.
Dus je moet al in een behoorlijk speciale situatie zitten (zeer gevoelig/belangrijk equipment, onbetrouwbare lokale wijkcabine, paranoide en geld te veel,...) vooraleer het een ernstige overweging is om enkele duizenden euro uit te geven met als enig nut dat je de geruststelling hebt enkele uren stroomonderbreking te kunnen overbruggen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan