Autolift toegang naar kelder

• Tags garage kelder ruwbouw veiligheid vloerbekleding
  • ChristofM

Lid
    Lid geworden
    13 jun 2007
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    18
    Hallo,

Ik heb een kelder met waar ik via een 4 palen autobrug toegang heb met een auto.
    Werkt allemaal heel goed, behalve 1 nadeel als de lift beneden staat zit ik met een gigantisch/gevaarlijk gat in mijn garage.
    Het idee is om een soort dak op de brug te monteren dat, wanneer de brug beneden staat het gat boven dicht is.
    Daar zit nu het probleem waar ik graag jullie ideeën, advies, tips, ervaringen, ... zou horen.
    De max. capaciteit van de brug is 3,5 ton, mijn auto weegt 2,5 ton, wat wil zeggen dat het maximum gewicht van het 'dak' 1 ton mag zijn.
    Ik zou graag het dak uitvoeren zodat die een normale personen auto van 1,7 ton ofzo kan dragen.

Hoe zouden jullie dit uitvoeren?
    Stalen frame met roosters?
    Stalen frame met multiplex?
    Honinggraat structuur?
    Alu sandwich panelen?
    Sta voor alle ideeën open.
    Afmetingen van het dak zijn ongeveer 5 m lengte en 2,5 m breedte.
    Niemand heeft waarschijnlijk een idee waarover ik in godsnaam aan het praten ben dus hieronder wat foto's :-)
    Alvast bedankt.

Lift in garage tijdens ruwbouw.
    autolift-garage-rubwouw.jpg

autolift-garage-ruwbouw2.jpg

In actie
    autolift-garage-in-werking.jpg

Wat het moet worden?
    Een 'dak' vast gemonteerd op de lift die mee omhoog en omlaag gaat met de lift.
    Wanneer lift in benedenstand staat moet het dak het gat op het gelijkvloers dichtmaken.
    Moet ook sterk genoeg zijn om een normale personenwagen te dragen.
    Op de tekening wel met schaarlift getekend, in werkelijkheid een vierpalenbrug.

autolift-garage-met-dak1.jpg

autolift-garage-met-dak2.jpg

Bijlagen

• autolift-garage-rubwouw.jpg
      autolift-garage-rubwouw.jpg
      266,4 KB · Weergaven: 14
    • autolift-garage-ruwbouw2.jpg
      autolift-garage-ruwbouw2.jpg
      231,8 KB · Weergaven: 15
    • autolift-garage-in-werking.jpg
      autolift-garage-in-werking.jpg
      180,3 KB · Weergaven: 16
    • autolift-garage-met-dak1.jpg
      autolift-garage-met-dak1.jpg
      54,1 KB · Weergaven: 12
    • autolift-garage-met-dak2.jpg
      autolift-garage-met-dak2.jpg
      56,8 KB · Weergaven: 11
    ChristofM zei:
    Wim 1977 zei:
    Hier ook een autolift geinstalleerd.

Om het probleem met het gat op te lossen, heb ik een omheining gemaakt die naar bovenkomt als de lift zakt. (zie foto's). Op zich is dit vrij eenvoudig, gewoon met stalen kabels bevestigd aan de lift en de katrols doen de rest. Afgelegde weg van de omheining is gelijk aan de helft dan deze van de lift.

Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt. 

Werkt hier reeds 2 jaar, tot op heden zonder problemen.

Echt ingenieus!!! Blij dat er mensen zijn die beetje out of the box denken ipv van sommige anderen hier! Jammer genoeg geen oplossing voor mij, ik wil de ruimte van het gat ook gebruiken als de lift beneden staat. Ik ga een platform/dak bouwen op de lift zodoende is het gat dicht wanneer de lift beneden staat en kan dat gebruikt worden als fietsenstalling enzo. Mijn lift wordt niet dagelijks gebruikt, enkel als ik aan men auto pruts of zware dingen naar beneden breng.

@Janus wago, ivm veiligheid heb ik ganse procedure uitgewerkt. Iedereen die bij mij thuis komt moet eerst een inductie ondergaan, dan moet er dagelijks een permit to work ingevuld en getekend worden. Iedereen draagt natuurlijk al zijn PBM's, wanneer de lift in werking gaat worden zowel de buren, de politie, de gemeente en DGLV verwittigd. Het lokaal rampenplan gaat in werking en de brandweer gaat op standby. Mijns inziens toch het absoluut minimum aan voorzorgen voor een installatie als dit!

Dat wou ik ook eerst bouwen, maar de binnenhoogte in mijn garage was net niet hoog genoeg. Dit is een eenvoudigere manier om het gat netjes af te dichten als de lift onder staat. Hier wordt de lift enkel gebruikt om zware en grote zaken naar de kelder te doen. Enkele keren een auto om de banden te vervangen.

Thuis alles onderkelderd, het is dan zonde om enkel toegang te hebben via de trap.

@ Janus, ik snap je bezorgdheid, maar indien er een relais blijft hangen, is er nog altijd de noodstop binnen handbereik die bij inschakelen de sturing zonder spanning zet! 

Janus, ik snap je bezorgdheid, maar indien er een relais blijft hangen, is er nog altijd de noodstop binnen handbereik die bij inschakelen de sturing zonder spanning zet!

Ik heb ook geen zin om hier oeverloos over door te gaan, maar je moet al erg goed over de elektrische veiligheid hebben nagedacht om een plakkend relais te kunnen opvangen met een noodstop.

Als ik naar bovenstaande levensgevaarlijke mechanische opstellingen kijk vrees ik daar voor.

Maar ik zwijg verder maar want je mag blijkbaar geen kritiek hebben op mensen hun uitvindingen en hun op het gevaar wijzen.

Zolang dit respectvol gebeurd mag alles gezegd worden. Wens je dit niet, dan zoek je beter geen GRATIS advies op het internet.

Een drietal jaren geleden ben ik eens enkele stokerijen gaan bezoeken tijdens zo een opendeurdagen - gedoe ...

En in een bepaalde stokerij werden de mensen gewoon na de rondleiding op de gelijkvloerse verdieping naar een zelfgebouwde lift begeleid ... deurtje dicht ... en daarna hoorde je gewoon een elektrische ketting takel afrollen ... 

Deze wou daar niet in ... en iedereen bekeek mij alsof ik een "doodzieke ongeruste aap" was ... er waren al duizende mensen langs daar afgedaald naar de kelders ...   in de efgelopen 20 jaar ...

Ik antwoorde ...  " Toon  mij maar gewoon de trap"  ...    

Moraal van het verhaal  :   "gewoontes zijn gevaarlijk" 

k.b.

Nu7s zei:
    Zolang dit respectvol gebeurd mag alles gezegd worden. Wens je dit niet, dan zoek je beter geen GRATIS advies op het internet.

Inderdaad, met respect voor iedereen kan, en mag alles gezegd worden. Ik respecteer Janus zijn mening, en zo te horen weet hij waarover hij spreekt. Dus wie ben ik om goede raad in de wind te slaan. Ik neem nota van zijn bedenkingen!

Beste,

Ik las een topic van u ivm autolift.

Op de foto zie ik een 4 palen hefbrug om te gebruiken als autolift. Ikzelf ben op zoek naar zo'n brug om in  een woning te plaatsen.Dit om van het gelijkvloers naar een eerste verdiep te gaan en om ook nog als werkbrug te kunnen gebruiken. Alle 4 palen hefbruggen die ik tot hiertoe gevonden heb, hebben een lifthoogte van +/- 2000 mm hoogte. Diegene die ik op de foto zie gaat veel hoger. Van welk merk is deze ?

Mvg

Joris

Nu een andere vraag uit nieuwsgierigheid; hoe doe je dat met de luchtdichting van zulk vloer-gat? Of zit de kelder mee in het beschermd volume? Is er een blowerdoortest gedaan?

Ik zie op de foto's van de houtskelet dat er voorziening is om de balken met luchtdichtingsdoek te omwikkelen. Dus de garage zit in het beschermd volume?

bouw vrouw zei:
    Nu een andere vraag uit nieuwsgierigheid; hoe doe je dat met de luchtdichting van zulk vloer-gat? Of zit de kelder mee in het beschermd volume? Is er een blowerdoortest gedaan?

Ik zie op de foto's van de houtskelet dat er voorziening is om de balken met luchtdichtingsdoek te omwikkelen. Dus de garage zit in het beschermd volume?

Garage en kelder zitten buiten luchtdichte schil, zitten luchtdichte binnendeuren tussen. Blowerdoortest was 0,7 dacht ik.

Uit interesse, over welk budget spreken we voor de twee aangehaalde voorbeelden?

Kostprijs van de lift is iets van een 8000 euro nieuw, ik heb geluk gehad en de mijne 2dehands op bva auctions gekocht voor net geen 2000 euro.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan