• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Autolift toegang naar kelder

ChristofM

Lid
Joined
13 Jun 2007
Messages
214
Reaction score
1
Points
18
Hallo,

Ik heb een kelder met waar ik via een 4 palen autobrug toegang heb met een auto.
Werkt allemaal heel goed, behalve 1 nadeel als de lift beneden staat zit ik met een gigantisch/gevaarlijk gat in mijn garage.
Het idee is om een soort dak op de brug te monteren dat, wanneer de brug beneden staat het gat boven dicht is.
Daar zit nu het probleem waar ik graag jullie ideeën, advies, tips, ervaringen, ... zou horen.
De max. capaciteit van de brug is 3,5 ton, mijn auto weegt 2,5 ton, wat wil zeggen dat het maximum gewicht van het 'dak' 1 ton mag zijn.
Ik zou graag het dak uitvoeren zodat die een normale personen auto van 1,7 ton ofzo kan dragen.

Hoe zouden jullie dit uitvoeren?
Stalen frame met roosters?
Stalen frame met multiplex?
Honinggraat structuur?
Alu sandwich panelen?
Sta voor alle ideeën open.
Afmetingen van het dak zijn ongeveer 5 m lengte en 2,5 m breedte.
Niemand heeft waarschijnlijk een idee waarover ik in godsnaam aan het praten ben dus hieronder wat foto's :)
Alvast bedankt.

Lift in garage tijdens ruwbouw.
autolift-garage-rubwouw.jpg


 

autolift-garage-ruwbouw2.jpg


In actie
autolift-garage-in-werking.jpg


 

Wat het moet worden?
Een 'dak' vast gemonteerd op de lift die mee omhoog en omlaag gaat met de lift.
Wanneer lift in benedenstand staat moet het dak het gat op het gelijkvloers dichtmaken.
Moet ook sterk genoeg zijn om een normale personenwagen te dragen.
Op de tekening wel met schaarlift getekend, in werkelijkheid een vierpalenbrug.

autolift-garage-met-dak1.jpg


autolift-garage-met-dak2.jpg


 

 
 

Attachments

  • autolift-garage-rubwouw.jpg
    autolift-garage-rubwouw.jpg
    266,4 KB · Views: 4
  • autolift-garage-ruwbouw2.jpg
    autolift-garage-ruwbouw2.jpg
    231,8 KB · Views: 5
  • autolift-garage-in-werking.jpg
    autolift-garage-in-werking.jpg
    180,3 KB · Views: 5
  • autolift-garage-met-dak1.jpg
    autolift-garage-met-dak1.jpg
    54,1 KB · Views: 4
  • autolift-garage-met-dak2.jpg
    autolift-garage-met-dak2.jpg
    56,8 KB · Views: 4
Dit is ingenieurswerk.

Los daarvan, vergeet niet voldoende sturing te voorzien. Als er een auto op het dak staat en je wil naar buiten rijden mag de lift niet geactiveerd worden. Vroeg of laat hang je er aan als je hier geen automatische controle in steekt.

Enne, moet het een dak zijn of kunnen het ook 2 flappen zijn die open gaan? Dan heb je enkel een kader nodig waartegen de flappen glijden.
 
Er is ook nog wel eea naar veiligheid van personen dat je moet realiseren... voetjes die onder een zakkend dak terechtkomen bvb, of hoofdjes die tegen het plafond stoten bij stijgend dak. Eigenlijk moet daar een kooi rond met een toegangspoort die de lift blokkeert indien niet gesloten en die ontoegankelijk is als lift beneden staat  

Maar in woningen laten we huer zowat alles toe in VL/BE dus het zal wel zonder mogen ook. 
 
Dit is ingenieurswerk.

Los daarvan, vergeet niet voldoende sturing te voorzien. Als er een auto op het dak staat en je wil naar buiten rijden mag de lift niet geactiveerd worden. Vroeg of laat hang je er aan als je hier geen automatische controle in steekt.

Enne, moet het een dak zijn of kunnen het ook 2 flappen zijn die open gaan? Dan heb je enkel een kader nodig waartegen de flappen glijden.

Flappen, wat bedoel je precies? Een opengaand luik of nog iets anders?

 

Een 'dak' zou het makkelijkst uit te voeren zijn aangezien het mee op en neer beweegt met de lift. Een opengaand luik ofzo heeft weer zen eigen aandrijving nodig wat het direct een stuk ingewikkelder en duurder maakt. Enige probleem is dat ik met het maximum gewicht van 1 ton zit voor het dak.

Heeft iemand ervaring met alu sandwichpanelen die zo'n gewicht kunnen dragen, als ik google kom ik enkel lichtere toepassingen tegen, waarschijnlijk gebruik ik niet de correct vakterm ofzo in mijn zoektocht.

 

Bedankt. 
 
Er is ook nog wel eea naar veiligheid van personen dat je moet realiseren... voetjes die onder een zakkend dak terechtkomen bvb, of hoofdjes die tegen het plafond stoten bij stijgend dak. Eigenlijk moet daar een kooi rond met een toegangspoort die de lift blokkeert indien niet gesloten en die ontoegankelijk is als lift beneden staat  

Maar in woningen laten we huer zowat alles toe in VL/BE dus het zal wel zonder mogen ook. 

Het is niet de bedoeling dagdagelijks de lift te gebruiken om te parkeren, mijn hobby is beetje sleutelen en daarvoor gaat de lift dus maar af en toe gebruikt worden met alle nodige aandacht voor de veiligheid. 

Grootste risico is het gat er zit wanneer lift beneden staat dus dat moet zowiezo dicht als brug beneden staat, voor al de rest kom je met gezond verstand ook al heel ver IMO.
 
Jij hebt misschien gezond verstand maar je famillie leden ook?

Ik krijg al kippevel als ik zo'n levensgevaarlijke contructie zie
stop.gif
 
 Zal een zwaailicht op men hoofd zetten, dan weten ze wanneer ze moeten opletten.
 
Ik zou sowieso je gat in de vloer voorzien met stalen L- ijzers.
Zo kan het bewegend plafond(draagvloer) hier in beneden toestand ook op rusten.
Verder zal het wel met houten balken of staal gaan maar dit zou ik toch ook laten berekenen.
 
Maar je moet toch geen vloer bouwen die overal zelfde gewicht kan dragen.
Veel manoeuvreren is er niet dus gewoon inrijspoor op bepaalde breedte en dan links en rechts alles voorzien in roostervloer.
Goed koop, sterk, verluchting kelder en beloopbaar zonder pardon.
 
Geen haar op mijn hoofd die hieraan zou denken om dat te maken.
Vééél te gevaarlijk. 

Los daarvan.
Als je een kader, (een paal op elke hoek en bovenaan buizen naar elkaar) op je plateau zet kan je deze de flappen laten optillen. 

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een soort van sectionaalpoort/rolluik/roldoek/buizen die samen naar beneden gaat met je hefplateau.
Zo wordt het gevaarlijke gat afgesloten van buiten, maar zit je niet met een machine die enkele ton kan verplaatsen dingen te bewegen in een ruimte waar je niets ziet. 
"Ik zal aandachtig zijn" vind ik gewoon niet goed genoeg. 
 
Hier ook een autolift geinstalleerd.

Om het probleem met het gat op te lossen, heb ik een omheining gemaakt die naar bovenkomt als de lift zakt. (zie foto's). Op zich is dit vrij eenvoudig, gewoon met stalen kabels bevestigd aan de lift en de katrols doen de rest. Afgelegde weg van de omheining is gelijk aan de helft dan deze van de lift.

Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt. 

Werkt hier reeds 2 jaar, tot op heden zonder problemen.

 
 

Attachments

  • 20171003_173456_a.jpg
    20171003_173456_a.jpg
    608,7 KB · Views: 16
  • 20171003_173821_a.jpg
    20171003_173821_a.jpg
    479 KB · Views: 15
  • 20171003_173927_a.jpg
    20171003_173927_a.jpg
    298,6 KB · Views: 16
  • 20171003_173507_a.jpg
    20171003_173507_a.jpg
    568,9 KB · Views: 13
Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt.

Jij op de lift en de hond er onder?

1 drukknop en 1 relais is ook niet echt veilig, als er iets blijft plakken ben je de sigaar in een noodgeval.
 
Wim 1977 said:
Hier ook een autolift geinstalleerd.

Om het probleem met het gat op te lossen, heb ik een omheining gemaakt die naar bovenkomt als de lift zakt. (zie foto's). Op zich is dit vrij eenvoudig, gewoon met stalen kabels bevestigd aan de lift en de katrols doen de rest. Afgelegde weg van de omheining is gelijk aan de helft dan deze van de lift.

Om de veiligheid te waarborgen, is het zo dat ik de knop van de bediening moet inhouden om de lift te doen werken. Indien deze knop gelost wordt, stopt de lift. Mijns inziens strikt noodzakelijk. Ik zorg er steeds voor dat ik op de lift sta, wanneer deze bedient wordt. 

Werkt hier reeds 2 jaar, tot op heden zonder problemen.

 

Echt ingenieus!!! Blij dat er mensen zijn die beetje out of the box denken ipv van sommige anderen hier! Jammer genoeg geen oplossing voor mij, ik wil de ruimte van het gat ook gebruiken als de lift beneden staat. Ik ga een platform/dak bouwen op de lift zodoende is het gat dicht wanneer de lift beneden staat en kan dat gebruikt worden als fietsenstalling enzo. Mijn lift wordt niet dagelijks gebruikt, enkel als ik aan men auto pruts of zware dingen naar beneden breng.

 

@Janus wago, ivm veiligheid heb ik ganse procedure uitgewerkt. Iedereen die bij mij thuis komt moet eerst een inductie ondergaan, dan moet er dagelijks een permit to work ingevuld en getekend worden. Iedereen draagt natuurlijk al zijn PBM's, wanneer de lift in werking gaat worden zowel de buren, de politie, de gemeente en DGLV verwittigd. Het lokaal rampenplan gaat in werking en de brandweer gaat op standby. Mijns inziens toch het absoluut minimum aan voorzorgen voor een installatie als dit!
 
@Janus wago, ivm veiligheid heb ik ganse procedure uitgewerkt. Iedereen die bij mij thuis komt moet eerst een inductie ondergaan, dan moet er dagelijks een permit to work ingevuld en getekend worden. Iedereen draagt natuurlijk al zijn PBM's, wanneer de lift in werking gaat worden zowel de buren, de politie, de gemeente en DGLV verwittigd. Het lokaal rampenplan gaat in werking en de brandweer gaat op standby. Mijns inziens toch het absoluut minimum aan voorzorgen voor een installatie als dit!

Sorry als ik overdrijf maar ik heb in mijn carriere als liftmonteur iets teveel dodelijke ongelukken meegemaakt.
 
janus wago said:
@Janus wago, ivm veiligheid heb ik ganse procedure uitgewerkt. Iedereen die bij mij thuis komt moet eerst een inductie ondergaan, dan moet er dagelijks een permit to work ingevuld en getekend worden. Iedereen draagt natuurlijk al zijn PBM's, wanneer de lift in werking gaat worden zowel de buren, de politie, de gemeente en DGLV verwittigd. Het lokaal rampenplan gaat in werking en de brandweer gaat op standby. Mijns inziens toch het absoluut minimum aan voorzorgen voor een installatie als dit!

Sorry als ik overdrijf maar ik heb in mijn carriere als liftmonteur iets teveel dodelijke ongelukken meegemaakt.

Snap je natuurlijk wel, maar zoiets in een privéwoning is nog iets heel anders dan zoiets in een openbaar gebouw. 
 
Inderdaad als je eigen hond of kind er onder zit is het nog veel erger.
 
janus wago said:
Inderdaad als je eigen hond of kind er onder zit is het nog veel erger.

Val niet van je high horse hé, laat ons overeenkomen dat we niet overeenkomen en dit zinloos heen en weer gedoe afsluiten?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top