Autoladen op stopcontact

• Tags stopcontact
  • STPIE

Nieuw Lid
    Lid geworden
    28 mei 2020
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    8
    Beste,

ik heb een vraag naar spanningsval en veiligheid toe.

Mijn vrouw wil heeft een nieuwe elektrische wagen en wil die opladen aan een gewoon stopcontact.

Nu is het zo dat ik een stopcontact heb maar die komt van het tuinhuis.

Mijn tuinhuis wordt gevoed met een 10mm2 kabel 3 fasig over 22 meter. Van daaruit keer ik terug naar de oprit over 22 meter met een 3g2.5 mm2 naar een stopcontact op een verdeeldoos.

Ik heb dit bewust gedaan om te voorkomen dat als er ergens eens water aan kan dat de zekering in huis niet afslaat.

ik heb 3 vragen:

1. Kunnen wij haar auto hieraan veilig opladen ?
    2. Moet dit apart afgezekerd worden aan 20A?
    3. Moet dit opnieuw gekeurd worden?

bedankt

Zekering of diff in huis zal mogelijk wel afslaan in zo een opstelling, met of zonder auto

er zijn mensen die beter technisch onderlegd gaan kunnne antwoorden. Maar als dit een "full EV" betreft (dus geen hybride) zou ik niet beginnen met op te laden aan een gewoon stopcontact. Dat is daar gewoon niet voor bedoeld.

er zijn mensen die beter technisch onderlegd gaan kunnne antwoorden. Maar als dit een "full EV" betreft (dus geen hybride) zou ik niet beginnen met op te laden aan een gewoon stopcontact. Dat is daar gewoon niet voor bedoeld.
    Dat werkt perfect, doen vele mensen
    10A is nu ook niet zoveel
    Ook afhankelijk hoeveel je iedere dag gaat rijden, laden

1. Kunnen wij haar auto hieraan veilig opladen ?
    2. Moet dit apart afgezekerd worden aan 20A?
    3. Moet dit opnieuw gekeurd worden?
    1. Ja
    2. Wat betekent "apart"? Elke stopcontacten kring moet afgezekerd zijn. Elk individueel stopcontact niet. onafgezien of daar nu EV mee geladen wordt of niet.
    3. Als je zelf dat stopcontact bijgezet hebt moet dat gekeurd worden ja.
    Niet iedereen doet dat, of jij het doet moet je zelf weten, maar ja dat moet.
    Opnieuw, onafgezien of je daar de fietsbatterij of autobatterij aan oplaadt.

EV opladen op stopcontact houdt geen speciale regels in volgens AREI.
    Belangrijk voor jezelf om te weten is dat het uren en uren een constante stroom vraagt.
    Dus behandel dat specifieke circuit zorgvuldig: geen oud stopcontact hergebruiken waar de contacten misschien al wat versleten zijn, alle aders zorgvuldig aandraaien. Draden niet in scherpe hoeken duwen,...
    Allemaal geen rocket science en sowieso goede praktijken, maar wat extra aandacht geven voor dit specifieke circuit.
    Contact punten ZULLEN warm worden, dat mag ook, dat is er allemaal voor gemaakt, maar het is beetje meer op de rand van de specificaties.

heel raar dat dit juist van jouw komt stpie.
    Jij die zo bezorgd was over het gebruik van xvb en exvb gaat nu op zo'n omslachtige ( maar aanvaardbare manier) je auto laden.
    Snap dat niet goed, waarom niet een geschikte en gekeurd laadstation voorzien?

heel raar dat dit juist van jouw komt stpie.
    Jij die zo bezorgd was over het gebruik van xvb en exvb gaat nu op zo'n omslachtige ( maar aanvaardbare manier) je auto laden.
    Snap dat niet goed, waarom niet een geschikte en gekeurd laadstation voorzien?
    ik weet het maar het is voorlopig omdat mijn vrouw geen laadpaal krijgt van haar werk en ik krijg er wel 1 over een 2 tal jaar en gezien we de oprit nog moesten leggen en ik een wachtbuis had naar buiten uit het tuinhuis was dit het gemakkelijkst. krijg er al weer genoeg stress van :( maar als het niet OK is moet je het zeggen.

Uit eigen ervaring: je wagen zal max aan 10A laden. Dit kan je ook nalezen in handleiding. Een Niko hydro stopcontact kan 20A nominaal aan*, continu 10A is helemaal geen probleem (zoals stefan al aangaf).

Je komt vanuit tuinhuis (hier heb je een aparte kast met een diff?), als je volledige gemoedsrust wilt zet je dat stopcontact op zijn eigen stroombaan. Afzekeren aan 16A is voldoende, 20A mag natuurlijk ook.

* uiteraard op 2.5mm2, maar dat is hoedanook vereist volgens het AREI.

ja is aparte kast met diff

is afgezekerd op 20A

en is de afstand geen probleem m.b.t weerstand?
    mag dit een ip44 stopcontact zijn?
    Buitenstopcontact Zwart - Double Spike penaarde | Nostalux.be https://share.google/Hl2Ke6NjIdBJCtsj6

sorry voor de vele vragen

ja is aparte kast met diff

is afgezekerd op 20A

en is de afstand geen probleem m.b.t weerstand?
    mag dit een ip44 stopcontact zijn?

sorry voor de vele vragen
    Dat lijkt voor 22.5m nog wel OK als je 10A trekt - worst case zal je wagen weigeren te laden wegens te lage spanning.

Ik heb zelf enkel ervaring met Niko - hun beschikbare documentatie is uitgebreid en ik heb uitstekende ervaringen met hun Hydro reeks, dus ik zou je sowieso die richting uitsturen. Ze hebben vergelijkbare armaturen (maar wel pak duurder).

Laatst bewerkt:
    Heeft je vrouw effectief een "granny charge kabel"?

Kan ze niet gewoon elders laden tot dat er een via jou wel degelijk een laadpaal komt?

Geen paniek, dit gaat gewoon werken.
    Mijn dochter had de auto wat sneller dan de laadpaal en heeft gewoon een week geladen met een standaard 1.5mm2 verlengsnoer op een gewoon buitenstopcontact. Werkte gewoon, leverde misschien wel wat verlies op.

Er is maar 1 nadeel aan laden op die lage vermogens, en dat is net dat verlies. Niet direct in de kabel, maar wel omdat tijdens het laden de auto 'wakker' blijft en de electronica ca 300W continu verbruikt. En die 300W is hetzelfde of je nu aan 2, 5 of 10 kW laadt. Bij hogere vermogens krijg je dan weer een ander effect van meer thermische verliezen. Dat is al ooit getest geweest, en de sweetspot zit ergens tussen 4 en 7 kW bij de meeste auto's.
    Maar het is allemaal wat gerommel in de marge.

Als je zelf later een EV krijgt kan je ook een universele lader kopen en plaatsen nu, en daarna die onder beheer zetten. Dan gaat er geen 2000€ van je leasebudget...

een standaard 1.5mm2 verlengsnoer
    Dat zou ik nu echt wel niet doen.
    Ok dat het maar een week was, maar je kan ook die ene week je auto aan laadpaal gaan opladen.
    Als je het met verlengdraad moet doen, koop dan toch minstens 1 van 2.5mm²

Maar goed, strikt genomen is 1.5mm² goed voor 16 A zeker, dus ja, ik neem aan dat het kan en mag.
    Maar ik zou het dus niet doen.

dus het is ok? mogen er nog andere kleine verbruikers mee op dat circuit zolang niet gelijktijdig gebruiken? Geen brandgevaar ?

Geen paniek, dit gaat gewoon werken.
    Mijn dochter had de auto wat sneller dan de laadpaal en heeft gewoon een week geladen met een standaard 1.5mm2 verlengsnoer op een gewoon buitenstopcontact. Werkte gewoon, leverde misschien wel wat verlies op.

Er is maar 1 nadeel aan laden op die lage vermogens, en dat is net dat verlies. Niet direct in de kabel, maar wel omdat tijdens het laden de auto 'wakker' blijft en de electronica ca 300W continu verbruikt. En die 300W is hetzelfde of je nu aan 2, 5 of 10 kW laadt. Bij hogere vermogens krijg je dan weer een ander effect van meer thermische verliezen. Dat is al ooit getest geweest, en de sweetspot zit ergens tussen 4 en 7 kW bij de meeste auto's.
    Maar het is allemaal wat gerommel in de marge.

Als je zelf later een EV krijgt kan je ook een universele lader kopen en plaatsen nu, en daarna die onder beheer zetten. Dan gaat er geen 2000€ van je leasebudget...
    Dat is toch niet voor alle wagens. Mijne verbruikt 300w als die aan staat. Tijdens laden is dat minder. Wagen is ook niet "wakker".

een standaard 1.5mm2 verlengsnoer
    Dat zou ik nu echt wel niet doen.
    Ok dat het maar een week was, maar je kan ook die ene week je auto aan laadpaal gaan opladen.
    Als je het met verlengdraad moet doen, koop dan toch minstens 1 van 2.5mm²

Maar goed, strikt genomen is 1.5mm² goed voor 16 A zeker, dus ja, ik neem aan dat het kan en mag.
    Maar ik zou het dus niet doen.
    Geen zorgen, er staat ondertussen een laadpaal.
    Ze heeft het snoer gebruikt dat ze had, en zelfs als het sneeuwde bleef de sneeuw op de kabel liggen, dus warm is dat niet geworden.

dus het is ok? mogen er nog andere kleine verbruikers mee op dat circuit zolang niet gelijktijdig gebruiken? Geen brandgevaar ?
    Ja, dat mag, en nee het gaat niet branden.
    Als je echt te lang te zwaar gaat belasten, dan springt de zekering.

Een stopcontactenkring is afgezekerd op 20A, dus je kan en mag op zo'n kring 4600W gebruiken gedurende lange tijd. En zelfs als je 6000W gebruikt gedurende een kwartier of zo, dan springt er nog niks.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan