Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Auto kan niet laden van laadpaal thuis

• Tags elektriciteit elektriciteitsaansluiting elektrische installatie energie
  • invis

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    7 jan 2018
    Waarderingsscore
    718
    Punten
    113
    Ik heb een nieuwe leasewagen gekregen en die wil niet opladen van mijn huidige laadpaal. Met de vorige wagen, Mercedes EQC nooit problemen gehad op dezelfde paal. Met de nieuwe, een Mercedes EQE, lijkt de laadpaal na het "badgen" de stroom vrij te geven (blauw licht + een klik") waarna de laadpoort aan de kant van de auto onmiddelijk snel rood knippert en het laden dus niet begint. Publiek laden op snellaadpalen of gewonen palen lijkt geen probleem. Na wat over en weer communiceren kreeg ik onderstaande:

Unfortunately, we have to conclude that the issue likely lies with your electrical installation. We’ve taken another close look at it and found that your home is equipped with a 3 x 230V system without a neutral conductor. We’ve encountered similar cases before where electric vehicles are not compatible with this type of setup, preventing the charging process from starting. This is especially common with newer car models that require a minimum amperage or a neutral conductor, which is missing in your current installation.

The only viable solution is to upgrade your electrical system to a 3 x 400V + N network. You’ll need to arrange this with your grid operator or energy supplier. Please also note that once this is done, we’ll need to visit again to adjust the installation, and a new inspection will be required.

Zou het kunnen dat de auto onmogelijk opgeladen kan worden op een stroomnet zonder neuter? Wij kunnen niet naar 3x400V want dat is simpelweg niet mogelijk in de straat. Behoudens enorme kosten als ze van een cabine heel ver doet komen.

ik vrees dat ik slecht nieuws heb, maar dat verhaal is hier een maand geleden nog eens gepasseerd en dat kan wel eens effectief het geval zijn ...

ik vind dat topic dus niet direct terug, ik snor ff verder

Zoals ze al schrijven, er zijn inderdaad voertuigen die niet overweg kunnen met een potentiaalverschil tussen aarding en wat zij als N beschouwen.
    Dat zijn normaal niet de nieuwere maar de oudere wagens.

Een oplossing is een scheidingstransfo waarbij secundair de N op aardpotentiaal gebracht wordt. Dat heeft een stevig prijskaartje, vooral als je ten volle op 11kW wil laden (meer is verboden in ons land) en er zijn ook extra omzettingsverliezen.
    Een mono scheidingstransfo is wel iets goedkoper. Dan laad je traag op 16A mono (3,6 kW). 32A mono (7kW) kan in principe ook, maar dan heb je al een stevige huis-aansluiting nodig en beetje voorzichtig verbruiken tijdens het laden. Transfo weer wat duurder (bvb Victron ongeveer 1000€).
    Dat heeft ook het formaat van een carry-on reiskoffer, dus je moet het ergens kwijt kunnen. Het verliest ook wat warmte en het durft al eens wat zoemen.

Laatst bewerkt:

dit was niet het topic, maar daar staat ook wel interessante info in.

Pfft we hebben hier al een transfo staan voor onze warmtepomp. Voel er niet heel veel voor om er nu nog ene te moeten zetten. Meer dan 7 Kw moete we zeker niet kunnen laden. Ik dacht dat we een 50A aansluiting hebben... Waarom zo stevig weet ik niet meer zeker.

Het vervelendste is vooral dat er niemand, en daarmee doel ik niet op jullie, zwart op wit kan zeggen of dit type wagen kan opladen op een 3x230V zonder neuter net. Ik heb het gevoel voorlopig dat dit de huidige piste is, maar echt overtuigd klinkt het allemaal niet. Had gehoopt via de garage een duidelijk antwoord te krijgen, maar die klonken evenmin overtuigend

We merken inderdaad op dat bij de recente elektrische wagens een (qua weerstand deftige) aarding noodzakelijk is omdat de beveiliging van het HV-systeem hier gebruik van maakt. Omdat u zelf terugkoppelt dat uw thuisinstallatie hier (nog) niet mee is uitgerust vrees ik dat dit de oorzaak zal zijn van de thuislaadperikelen. Zoals uw laadpaalbeheerder stelt moet dit bekeken worden met de netbeheerder

Hier leggen ze het wel netjes uit: https://support.smappee.com/hc/en-g...-a-charging-station-in-a-3x230v-delta-network Dus gewoon zien of ik bij Mercedes iemand kan vinden die dit gewoon kan bevestigen en dan weet ik waar ik sta.

Laatst bewerkt:
    Je kan bij wijze van test, de laadpaal effe achter de transfo hangen die je actueel toch al hebt staan.
    Als de wagen dan wel begint te laden, is dat een impliciete bevestiging dat het voorheen aan het 3x230V net lag.

Je kan ook eens kijken naar het vermogen van de transfo die je hebt, en de werkelijke belasting waar de warmtepomp voor zorgt. Mogelijks is er nog wat overschot aan vermogen hetgeen je zou toelaten om de wagen samen mee met de wp op dezelfde huidige transfo te zetten.

Bij bijna alle elektrische auto's is er een software matige aanpassing mogelijk om deze ook op 3 x 230V te doen werken. Maar dat moeten ze in de garage doen. In vele gevallen is het ook aan te passen door de 3e fase uit het laadstation te halen, dat je dus maar monofasig kan laden. Dat is te testen. Het is altijd de auto die de sturing en laadproces regelt, dus die geeft aan de laadpaal het commando om te stoppen aangezien deze niet met de spanning overweg kan.

Let op hoor je hebt hebt 3x230V en 3N230V net in België. Op 3x230V gaat een laadpaal wel werken maar op 3N230V niet hoor.

Let op hoor je hebt hebt 3x230V en 3N230V net in België. Op 3x230V gaat een laadpaal wel werken maar op 3N230V niet hoor.
    Laadpaal werkt, want met zijn vorige wagen had hij geen probleem. Het is de nieuwe wagen die er niet mee overweg kan.

3N230 is ook gewoon 3x230. De N is toch nergens aangesloten in huis. Je moet ze natuurlijk ook niet willen aansluiten op de laadpaal. Zal normaal zelfs niet op de hoofddiff aangesloten zijn.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    3N230 is ook gewoon 3x230. De N is toch nergens aangesloten in huis. Je moet ze natuurlijk ook niet willen aansluiten op de laadpaal. Zal normaal zelfs niet op de hoofddiff aangesloten zijn.
    3N230V gaat niet. Zie afbeelding FB_IMG_1747984966500.jpg

nog nooit voor gehad bij het tanken van mijne naft :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

echt , 2 dagen op mijn tanden bijten om nieks te zeggen
    dat lukt me dus niet

Je doelt op de aarding van het sterpunt tov aarding van een punt van de driehoek?
    Dan heb ik thuis 3n230, en dat werkt prima op mijn laadpaal en auto.

Bestaat 3x230 met een aarding op een driehoek eigenlijk veel in België? Ik dacht dat dit zeer uitzonderlijk was.

Waar komt dit prentje vandaan? Of is het specifiek voor de EQE? Of van een specifiek laadpaalmerk? Want jouw initiële bericht klonk nogal universeel.

Bij bijna alle elektrische auto's is er een software matige aanpassing mogelijk om deze ook op 3 x 230V te doen werken. Maar dat moeten ze in de garage doen. In vele gevallen is het ook aan te passen door de 3e fase uit het laadstation te halen, dat je dus maar monofasig kan laden. Dat is te testen. Het is altijd de auto die de sturing en laadproces regelt, dus die geeft aan de laadpaal het commando om te stoppen aangezien deze niet met de spanning overweg kan.
    Heb vandaag de test gedaan en met succes.

In de laadpaal was momenteel de aarding + N + L1 + L2 aangesloten. L3 was open. Tussen N en L1 en N en L2 mat ik 230V. Heb dan L2 losgekoppeld.

Nu lijkt de auto te laden zonder problemen. Waar ik mij kan herinneren dat ik vroeger 7,2 kW kon laden is dat nu 6,9 kW. Wat nog altijd meer dan genoeg is.

In de laadpaal was momenteel de aarding + N + L1 + L2 aangesloten. L3 was open. Tussen N en L1 en N en L2 mat ik 230V. Heb dan L2 losgekoppeld.

Nu lijkt de auto te laden zonder problemen. Waar ik mij kan herinneren dat ik vroeger 7,2 kW kon laden is dat nu 6,9 kW. Wat nog altijd meer dan genoeg is.
    En je mag eigenlijk maar max 16a laden met een meerfasige aansluiting.

En je mag eigenlijk maar max 16a laden met een meerfasige aansluiting.
    Alleen met een 3x400+N, op 3x230 mag het wel

Het ziet er naar uit dat de EQE dan niet goed overweg kan met 230V tov N op L1 en L2 maar niet op L3, en dat het niet zozeer het potentiaalverschil tussen N en PE was dat het probleem veroorzaakte.

Bestaat 3x230 met een aarding op een driehoek eigenlijk veel in België? Ik dacht dat dit zeer uitzonderlijk was.🧺
    Is uitzonderlijk, maar bestaat. Op bepaalde plaatsen in de kleine dorpjes tussen Brussel en Leuven kom je dat tegen, soms zelfs enkel op straatniveau.

Terug
Bovenaan