• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Attest en facturen Warmtepomp is met verkeerd busnummer

Lid geworden
14 okt 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij zijn al een tijdje bezig met de aanvraag van de premie voor de warmtepomp, elektriciteit en sanitair van onze woning. Dit is een woning die bestaat uit 2 busnummers: 17B is een magazijn op gelijksvloers en 17C is het appartement (gezinswoning) op het 1e verdiep. Deze busnummers zijn pas vrij recent zo geregistreerd bij het kadaster/stadsdienst nadat zij ons hadden aangeraden met 2 aparte adressen te werken. De domicilie is dan ook gebeurd op 17C.
De premie werd afgekeurd omdat het attest v/d warmtepomp en alle facturen op busnummer B staan (het magazijn) maar de aanvraag voor busnummer C, de gezinswoning, is (waar de werken en warmtepomp ook effectief zijn gebeurd). Dus het werfadres is niet correct vermeld op de facturatie en attest.

Kunnen wij vragen aan de aannemer om dit busnummer aan te passen of is zoiets wettelijk niet ok/niet mogelijk?

waarom zou je dat niet kunnen vragen? Als hij "een foutje" heeft gemaakt, is dat maar normaal dat dat rechtgezet wordt... En dat gaat voor hem ook niet het grote werk zijn.

Het attest wordt best gewijzigd met het juiste busnummer.
Voor de facturen ... als dat 1 of meerdere zijn gaat dat geen probleem zijn.
Alleen zal je er op moeten letten dat de aannemer je een gecorrigeerde factuur stuurt met de letterlijke vermelding op:
"Kopij uitgereikt op vraag van de opdrachtgever wegens foutief busnummer "

Dit moet er op staan !!
anders kan bij btw controle de facturen geweigerd worden, maar de aannemer kan de verbeterde factuur terug opeisen voor betaling want het is een ander adres.
Vergezocht ?
Ja , maar hier met een dubbel uitreiken omdat klant zijn factuur verloren was , toch nen hele boterham moeten uitleggen bij een controle omdat ik had nagelaten om dat zinneke te vermelden .... mijn klant had BEIDE facturen ingebracht .

Ja , maar hier met een dubbel uitreiken omdat klant zijn factuur verloren was , toch nen hele boterham moeten uitleggen bij een controle omdat ik had nagelaten om dat zinneke te vermelden .... mijn klant had BEIDE facturen ingebracht .
als een klant een duplicaat vraagt, is dat toch gewoon ... een duplicaat. Dat is toch geen nieuwe factuur?

klopt
maar stel nu, allez stel, ik heb het vlaggen gehad.
Dat je klant deze 2 facturen binnenbrengt en zijn boekhouder heeft niet gezien dat factuur 2023/111 hetzelfde is als factuur 2023/111dan zit die dubbel in de listings.
En dan krijg je ambras met de btw..
of de oorspronkelijke factuur is van 2023, je dupliceert deze in 2024 en je klant brengt die binnen in 2024 .
Maar he die is wel een half jaar te laat ingediend !!!

Dus het klopt het is geen nieuwe factuur , het is een duplicaat en alleen dat al vermelden is ... niet voldoende . Je moet dus wel degelijk schrijven
Kopie of duplicaat uitgereikt op vraag van de opdrachtgever/klant/geadresseerde wegens ... verloren factuur/ onleesbare factuur/wegens verkeerd ...

klopt
Dat je klant deze 2 facturen binnenbrengt en zijn boekhouder heeft niet gezien dat factuur 2023/111 hetzelfde is als factuur 2023/111dan zit die dubbel in de listings.
of de oorspronkelijke factuur is van 2023, je dupliceert deze in 2024 en je klant brengt die binnen in 2024 .

Dus het klopt het is geen nieuwe factuur , het is een duplicaat en alleen dat al vermelden is ... niet voldoende . Je moet dus wel degelijk schrijven
Kopie of duplicaat uitgereikt op vraag van de opdrachtgever/klant/geadresseerde wegens ... verloren factuur/ onleesbare factuur/wegens verkeerd ...
Of... je maakt een creditnota voor het oorspronkelijk adres, en je factureert op het correcte verbeterde adres.
Anders is het idd een duplicaat, maar met een correctie.

En die klant die 2 facturen in brengt terwijl er maar 1 betaald is.... dat is een frau...r.

klopt

Of... je maakt een creditnota voor het oorspronkelijk adres, en je factureert op het correcte verbeterde adres.
Anders is het idd een duplicaat, maar met een correctie.

En die klant die 2 facturen in brengt terwijl er maar 1 betaald is.... dat is een frau...r.
Moet die creditnota dan ook niet teruggestort worden aan de klant en de klant vervolgens terug storten naar de aannemer met vermelding van nieuwe factuurnummer (of betaalreferentie op die nieuwe factuur)?
Ook haal je mogelijk dit bedrag dan uit de kwartaalcijfers of boekjaar en stop je die in de kwartaalcijfers of boekjaar van nieuwe factuur.

Ik ben allesbehalve een boekhoudkenner, maar creditnota en nieuwe factuur lijkt me mogelijk wel consequenties te hebben.

Dan lijkt me de kopie met duidelijke vermelding van correctie adres als reden, zoals Luk zegt, een iets eenvoudigere oplossing.

Als het dezelfde klant betreft, kan je in principe de nieuwe factuur vereffenen met de creditnota.

Probleem met creditnota en nieuwe factuur is dat de factuur een andere datum zal hebben, misschien van na het attest of van na de uiterste datum van indienen, of met een datum waarop de subsidie kleiner is, of….

De facturen bevatten wel een leveradres waar beide busnummers op staan. omdat toen de domiciliëring ook niet niet gebeurd was en het kadaster nog niet aangepast van 2 magazijnen naar 1 magazijn en 1 woning. We gaan nu proberen dit uit te leggen en zo te zien of ze het accepteren. ze kunnen ook zien op de keuring van de warmtepomp dat die wel op het juiste busnummer staat.
Die facturen zijn nu toch al 2 jaar oud en zomaar even nieuwe vragen lijkt me niet evident
Voor het attest hebben we gevraagd of de aannemer/plaatser dit opnieuw kan/wil opmaken, we wachten nog op antwoord.

ik vrees ervoor dat ze niet gaan luisteren.
regelgeving is duidelijk. pandidentificatie moet vermeld staan.

Het opvragen van een kopy met de correcte busnummers en met vermelding duplicaat ... gaat gemakkelijker zijn .
Waarom zou dat niet evident zijn ?
Bedrijf moet zijn facturen minstens 10 jaar bij houden.

In het slechtste geval druk je de factuur af, ga je bij het bedrijf fysiek langs, en laat ze er met de hand lukanar zijn zinnetje opschrijven en het adres corrigeren. Nog een naam+functie+handtekening naast die correctie en een stempel en klaar.
2min werk

Het attest is inmiddels al geregeld. De facturen gaan we inderdaad met het zinnetje 'duplicaat uitegereikt wegens foutief busnummer' nog eens laten ondertekenen en met het juiste busnummer uiteraard. Hopelijk hebben ze dan alles wat ze nodig hebben.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan