• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Atag vloerverwarming haalt temperatuur niet

Lid geworden
16 okt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo iedereen,

Ik wou (als leek) even beroep doen op de (atag) kenners hier om tot verbeteringen te komen ivm onze vloerverwarming.
Onze ketel is type Atag TY32E20B icm Atag One thermostaat boven.

Begin dit jaar hebben wij onze benedenverdieping verbouwd en is er vloerverwarming geplaatst op de benedenverdieping.
Dit overal in de leefruimte en open keuken, maar niet in de gang en in het washok (daaronder ligt de kelder en er was niet voldoende diepte om daar ook vloerverwarming te plaatsen).
Er zijn dus 2 radiatoren geplaatst beneden (gang en washok) en boven (slaapkamers en badkamer) zijn er ook nog radiatoren aanwezig.
Er zijn dus 2 circuits.

Het valt ons echter op dat, al vragen wij 22 graden voor de benedenverdieping de ketel daar nooit raakt.
Ook als het bv 20,6 graden is binnen, dan zie ik het vlammetje niet dat de ketel aan het warmen is, terwijl we wel 22 graden vragen.

Wij hebben dus het gevoel dat de ketel niet verwarmt tot de gewenste temperatuur en te pas en te onpas warmt of niet.
Het lijkt alsof hij zelf beslist wanneer hij even warmt en wanneer niet .. terwijl wij liever zouden hebben dat de ketel gewoon verwarmt tot de gewenste temperatuur.
Kan dit aan de instellingen liggen ?
Ik kan deze wel even oplijsten indien nodig.

alvast bedankt !

Kijk eens in de Installatie en service manual. Normaal moet je daar kunnen terugvinden over welke parameters het gaat om de stooklijn aan te passen.

Als ik eens google op jouw type ketel en een manual zoek, vind ik een document terug (waarvan ik niet helemaal zeker ben dat het het juiste is voor jouw ketel) waaruit ik afleid dat de stooklijn wordt bepaald door 3 parameters:
4.7.0 Heating Type
4.7.2 Building Isolation level
4.7.3 Building Size

Door de juiste combinatie van deze 3 parameters kan je kiezen uit 6 mogelijk stooklijnen (a t.e.m. f) die voor hogere of lagere inclinatie van de stooklijn zorgt.

Volgens deze manual zou parameter 4.2.3 voor de translatie (parallelle verschuiving) moeten zorgen van de gehele stooklijn.

En ik vermoed dat parameter 4.2.1 op waarde 3 of 4 moete staan.

Maar dit allemaal onder voorbehoud dat ik in het juiste document aan het kijken ben,.. (anders kan dit gewoon onzinnige info zijn).

wat rechts op de foto op 31 graden staat, staat nu plots op 75 graden :eek:

En wat heb je aangepast? Want 75° naar je vvw en je gaat kapotte dingen krijgen...

Als je er echt niks van kent, is het misschien toch beter om eens de installateur te laten komen?

Kijk eens in de Installatie en service manual. Normaal moet je daar kunnen terugvinden over welke parameters het gaat om de stooklijn aan te passen.

Als ik eens google op jouw type ketel en een manual zoek, vind ik een document terug (waarvan ik niet helemaal zeker ben dat het het juiste is voor jouw ketel) waaruit ik afleid dat de stooklijn wordt bepaald door 3 parameters:
4.7.0 Heating Type
4.7.2 Building Isolation level
4.7.3 Building Size

Door de juiste combinatie van deze 3 parameters kan je kiezen uit 6 mogelijk stooklijnen (a t.e.m. f) die voor hogere of lagere inclinatie van de stooklijn zorgt.

Volgens deze manual zou parameter 4.2.3 voor de translatie (parallelle verschuiving) moeten zorgen van de gehele stooklijn.

En ik vermoed dat parameter 4.2.1 op waarde 3 of 4 moete staan.

Maar dit allemaal onder voorbehoud dat ik in het juiste document aan het kijken ben,.. (anders kan dit gewoon onzinnige info zijn).
Staat hier onder 5.x.x allemaal omdat vloerverwarming op zone 2 is ingesteld.
Zone 1 (4.x.x) zijn de radiatoren

5.7.0 - Floor Heating
5.7.2 - 0 - Poor (had dit zo ingesteld omdat ik dan dacht dat hij net meer zou verwarmen)
5.7.3 - 2 - Large (had dit zo ingesteld omdat ik dan dacht dat hij net meer zou verwarmen)

5.2.3 - Parallelle verschuiving - 0°

5.2.1 - Thermo regeling - 4 - Ruimte en Buitensensor

En wat heb je aangepast? Want 75° naar je vvw en je gaat kapotte dingen krijgen...

Als je er echt niks van kent, is het misschien toch beter om eens de installateur te laten komen?
ik heb nog niks aangepast ... :) is misschien net dit die voor problemen zorgt

installateur komt morgen maar die sprak enkel erover om de temperatuur die door de vloerverwarming gaat te verhogen

Laatst bewerkt:

Bijlagen

• 4.jpg
    4.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 7
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan