• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aspen nuttig voor grasmachine?

paterke

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2022
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Onlangs een grasmachine overgenomen en de vorige eigenaar had aangeraden om in de winter Aspen in de benzinetank te doen. Dat zorgt voor minder corrosie dan gewone benzine. Als ik erover opzoek dan raden ze het natuurlijk aan om heel het jaar door Aspen te gebruiken. Dat wordt dan wel kostelijk :)

Maar was is jullie ongezouten mening?
 
Een weekje later en mijn nieuwsgierigheid en ongeduld hebben de bovenhand gekregen.

Grasmaaier zonet in gang proberen te trekken. Weer al een 20 tal pogingen vooraleer hij startte... :mad:

De ethanolvrije ron100 met additief heeft dus geen soelaas gebracht. Alleszins niet op korte termijn...

Toch maar weer eens gaan troubleshooten en een aantal potentiële oorzaken uitsluiten...
 
Brandstoffen met hoog octaan getal ( ron 100 is de max ) zijn voor motoren met hoge compressie zoals in sportwagens of andere race-bolides . Grasmachines zitten in een andere categorie .
 
Zoals eerder gezegd: het gaat mij niet om het octaangetal, maar om het ethanolvrije.

Ik verdenk trouwens het auto choke systeem. Ik vermoed dat de vlinderklep die normaal zou moeten sluiten (om te choken) bij koude motor, vastzit in geopende stand.
 
Zoals eerder gezegd: het gaat mij niet om het octaangetal, maar om het ethanolvrije.

Ik verdenk trouwens het auto choke systeem. Ik vermoed dat de vlinderklep die normaal zou moeten sluiten (om te choken) bij koude motor, vastzit in geopende stand.
Klein scheutje benzine op de filter, en dan start die mogelijk. Als de machine dan warm is zou ze iets makkelijker moeten starten.
 
Zoals eerder gezegd: het gaat mij niet om het octaangetal, maar om het ethanolvrije.

Ik verdenk trouwens het auto choke systeem. Ik vermoed dat de vlinderklep die normaal zou moeten sluiten (om te choken) bij koude motor, vastzit in geopende stand.
Klein scheutje benzine op de filter, en dan start die mogelijk. Als de machine dan warm is zou ze iets makkelijker moeten starten.
Bij mij juist omgekeerd machine start perfect koud, met Aspen
Als ze stilvalt, per ongeluk, kan ik niet herstarten tot afgekoeld is, vervelend
 
Zoals eerder gezegd: het gaat mij niet om het octaangetal, maar om het ethanolvrije.

Ik verdenk trouwens het auto choke systeem. Ik vermoed dat de vlinderklep die normaal zou moeten sluiten (om te choken) bij koude motor, vastzit in geopende stand.
Klein scheutje benzine op de filter, en dan start die mogelijk. Als de machine dan warm is zou ze iets makkelijker moeten starten.
Bij mij juist omgekeerd machine start perfect koud, met Aspen
Als ze stilvalt, per ongeluk, kan ik niet herstarten tot afgekoeld is, vervelend
Bij mij was dat ook zo koud in 1 trek en eens warm gedraaid 4 a 5 keer vooraleer hij terug vertrokken was.

Grasmachine had de beveiligingshendel dat hij afsloeg nadat de hendel werd losgelaten. Na zo 2 keer te staan kl.ten een klem erop zodat hij niet meer stilviel.

Na 2j grasmachine eens uit nieuwsgierigheid op 2de hands gezet en mooi bod ontvangen en overgeschakeld naar het makita accu platvorm.
 
Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
 
Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
Ik ken jouw machine niet, maar normaal kan je een warme motor best in gang trekken met de gas ergens halfweg open, zodat het mengsel niet te rijk is.

Bij mijn Honda was dat effectief zo.
Nu, die start sowieso wel bijzonder makkelijk.

Choke wil ik altijd manueel, dan heb je controle :)
 
Laatst bewerkt:
Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
Ik ken jouw machine niet, maar normaal kan je een warme motor best in gang trekken met de gas ergens halfweg open, zodat het mengsel niet te rijk is.

Bij mijn Honda was dat effectief zo.
Nu, die start sowieso wel bijzonder makkelijk.

Choke wil ik altijd manueel, dan heb je controle :)
Geen choke bij mij
 
Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
Ik ken jouw machine niet, maar normaal kan je een warme motor best in gang trekken met de gas ergens halfweg open, zodat het mengsel niet te rijk is.
Momenteel GCV160.
Hij start warm eigenlijk op elke stand van gashendel hoor...
t 'is meer een gewoonte van dat in ralenti te doen, van vroeger ook al bij andere Honda motoren (type HR... iets).
Overigens hebben die motoren niet echt een goed lineair doseerbare tussenin gasverloop. Die hendels en carbs zijn precies gemaakt om op schildpad of haas te staan en niet echt tussenin.
Choke wil ik altijd manueel, dan heb je controle :)
Ja ik ook liever manueel. Had ik vroeger (dat was dan de hendel nog iets verder doorduwen dan "haas-stand").
Maar nu is die maaier met GCV160 een oud machientje dat ik kostenloos heb gekregen van een familielid dat ging verhuizen naar een appartement, en een gekregen paard...

Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
Ik ken jouw machine niet, maar normaal kan je een warme motor best in gang trekken met de gas ergens halfweg open, zodat het mengsel niet te rijk is.

Bij mijn Honda was dat effectief zo.
Nu, die start sowieso wel bijzonder makkelijk.

Choke wil ik altijd manueel, dan heb je controle :)
Geen choke bij mij
Welk type motor?
 
Geen choke bij mij
In principe zijn er drie manieren voor koudstart.

Ofwel met een pompje (meestal rubber dop) eerst enkele keren wat benzine inspuiten alvorens te starten.
Ofwel een klep manueel bedienen om de luchttoevoer te 'smoren' en zo een rijker mengsel te verkrijgen.
Ofwel een automatische choke die naar de temperatuur kijkt.

Bij Honda is het manuele dikwijls, zoals DiscoStu aangeeft, de hendel nog iets verder doorduwen dan "haas-stand".
 
t 'is meer een gewoonte van dat in ralenti te doen, van vroeger ook al bij andere Honda motoren (type HR... iets).
Even gezocht naar de handleiding van mijn Honda HRB476C

Daar staat duidelijk:

1731251572245.png


Met 'B' zijnde de Haas :)

1731251351985.png
 
Laatst bewerkt:
Geen choke bij mij
In principe zijn er drie manieren voor koudstart.

Ofwel met een pompje (meestal rubber dop) eerst enkele keren wat benzine inspuiten alvorens te starten.
Ofwel een klep manueel bedienen om de luchttoevoer te 'smoren' en zo een rijker mengsel te verkrijgen.
Ofwel een automatische choke die naar de temperatuur kijkt.

Bij Honda is het manuele dikwijls, zoals DiscoStu aangeeft, de hendel nog iets verder doorduwen dan "haas-stand".
Eerste bij mij, nooit problemen met koidstart
 
Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
Ik ken jouw machine niet, maar normaal kan je een warme motor best in gang trekken met de gas ergens halfweg open, zodat het mengsel niet te rijk is.
Momenteel GCV160.
Hij start warm eigenlijk op elke stand van gashendel hoor...
t 'is meer een gewoonte van dat in ralenti te doen, van vroeger ook al bij andere Honda motoren (type HR... iets).
Overigens hebben die motoren niet echt een goed lineair doseerbare tussenin gasverloop. Die hendels en carbs zijn precies gemaakt om op schildpad of haas te staan en niet echt tussenin.
Choke wil ik altijd manueel, dan heb je controle :)
Ja ik ook liever manueel. Had ik vroeger (dat was dan de hendel nog iets verder doorduwen dan "haas-stand").
Maar nu is die maaier met GCV160 een oud machientje dat ik kostenloos heb gekregen van een familielid dat ging verhuizen naar een appartement, en een gekregen paard...

Warm starten doe ik altijd met gashendel in ralenti (schildpad).
Ik ken jouw machine niet, maar normaal kan je een warme motor best in gang trekken met de gas ergens halfweg open, zodat het mengsel niet te rijk is.

Bij mijn Honda was dat effectief zo.
Nu, die start sowieso wel bijzonder makkelijk.

Choke wil ik altijd manueel, dan heb je controle :)
Geen choke bij mij
Welk type motor?
B&S 6,5pk
 
En start hij koud ook zonder dat pompje te gebruiken?
 
Het wordt wachten op de lente.
De haas snapt duidelijk het choke-bord niet.
De schildpad las het stopbord en zit al ergens in de tuin in winterslaap.
 
Zonet de luchtfilter verwijderd en dan heb ik direct zicht op de vlinderklep van de auto choke.

De klep ziet er inderdaad volledig open uit, desondanks koude motor. Dit lijkt me dus de oorzaak van het slecht koud starten te zijn.

Voor de geïnteresseerden: dit filmpje illustreert het mooi en legt het duidelijk uit.

Ik ga dus een nieuwe thermo wax bestellen en ook ineens een onderhoudskitje met nieuwe luchtfilter en bougie (is ook al lang tijd voor vervanging). Olie heb ik pas gedaan, dus dan zit ik normaal weer helemaal goed.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan