• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aspen nuttig voor grasmachine?

paterke

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2022
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Onlangs een grasmachine overgenomen en de vorige eigenaar had aangeraden om in de winter Aspen in de benzinetank te doen. Dat zorgt voor minder corrosie dan gewone benzine. Als ik erover opzoek dan raden ze het natuurlijk aan om heel het jaar door Aspen te gebruiken. Dat wordt dan wel kostelijk :)

Maar was is jullie ongezouten mening?
 
Hier gaat er gewoon 98 in, vol of leeg maakt me niks uit.
Grasmaaier, oldtimer moto/auto.
Onlangs met een vriend een motor gehaald voor een 928S, die stond al twintig jaar stil bij die afbraak zonder de luchtfilter erop. Wel getest of die los zat, daarna ingebouwd, paar keer starten en draait perfect.
Bij die handelaar staan alle motors droog, wat ook logisch is.
Een kennis haalt speciale oldtimer benzine 140€ voor 20 liter.
Beter? Het kan.. Zelf steek ik daar geen tijd noch energie in.
 
1 liter benzine, 200 ml demi-water aan toevoegen . Goed schudden zodat de alcohol oplost in het water . Laten rusten . Onderaan water aftappen . Wat overblijft is zuivere benzine . Je machines zullen je dankbaar zijn, en al zeker de twee-takters .
Met silicagel kan je de laatste restjes vocht er ook nog uithalen . Silicagel drogen in de oven en kan je hergebruiken .
Mijn beperkte chemische kennis heeft mij geleerd dat benzine niet oplosbaar is in water…
 
1 liter benzine, 200 ml demi-water aan toevoegen . Goed schudden zodat de alcohol oplost in het water . Laten rusten . Onderaan water aftappen . Wat overblijft is zuivere benzine . Je machines zullen je dankbaar zijn, en al zeker de twee-takters .
Met silicagel kan je de laatste restjes vocht er ook nog uithalen . Silicagel drogen in de oven en kan je hergebruiken .
Mijn beperkte chemische kennis heeft mij geleerd dat benzine niet oplosbaar is in water…
Gelukkig maar, anders kan je het water er niet meer uit halen . Alcohol ( ethanol en methanol ) daarentegen net wel . Het is net die alcohol die voor problemen zorgt .
 
1 liter benzine, 200 ml demi-water aan toevoegen . Goed schudden zodat de alcohol oplost in het water . Laten rusten . Onderaan water aftappen . Wat overblijft is zuivere benzine . Je machines zullen je dankbaar zijn, en al zeker de twee-takters .
Met silicagel kan je de laatste restjes vocht er ook nog uithalen . Silicagel drogen in de oven en kan je hergebruiken .
Mijn beperkte chemische kennis heeft mij geleerd dat benzine niet oplosbaar is in water…
Gelukkig maar, anders kan je het water er niet meer uit halen . Alcohol ( ethanol en methanol ) daarentegen net wel . Het is net die alcohol die voor problemen zorgt .
Ah nu lees im het correct je wil alcohol uit de benzine halen…
 
95 of 98 gebruiken ? Het is de compressieverhouding van de motor die bepaalt welke benzine je nodig hebt . Zo te lezen wordt er hier veel met italiaanse racebolides gewerkt, die hebben wel eens 98 nodig .

Voor de goede afstelling dien je naar het kleur van de bougies te kijken . Hoort licht bruin te zijn . Wit is te arm en zwart te rijk .

Toerental afstellen met behulp van een toerenteller i.f.v. de specs van de machine . Je hebt draadloze toerentellers die je gewoon in de nabijheid van de bougie houd .
Ja, elke grasmaaier loopt op verse 95. En als je elke week de bak leeg rijdt, en één keer per maand nieuwe benzine gaat halen, dan is er geen probleem.
Maar als die benzine maanden staat, en bij mij soms >1 jaar, dan krijg je startproblemen, onregelmatig draaien etc.

Met Aspen 4-takt geen enkel probleem, en mijn bus is 2 jaar oud.
en bijkomend stinkt dat een pak minder.
 
Heb geduld, de problemen komen later wel . Mocht je intens gebruikte machines hebben zou je wel anders praten (schrijven) .
 
95 of 98 gebruiken ? Het is de compressieverhouding van de motor die bepaalt welke benzine je nodig hebt . Zo te lezen wordt er hier veel met italiaanse racebolides gewerkt, die hebben wel eens 98 nodig .
Het gaat'em niet om het octaangetal 95 versus 98 maar om het ethanolgehalte. E5 versus E10 dus.

Ik hoef geen E10 in de grasmaaier, ook niet in de motos.
In de autos tank ik wel gewoon 95. Daar is voldoende verversing van benzine en die zijn van een generatie die er voor gemaakt is.
 
Kan iemand iets meer zeggen over hoe en wat mbt dat een motor anders afgesteld moet zijn voor Aspen versus gewone 98? Welke instelling juist?

Nu het hier ter sprake komt valt mijn frank: op mijn grasmaaier (erfstuk) met Honda GCV160 motor plakt ook een Aspen4 stickertje. Ik heb dat altijd afgedaan als een marketingsticker en nooit anders dan 98 gebruikt... maar zit er dan toch meer achter?
Niet
 
Persoonlijk:
Als je het wekelijks/maandelijks gebruikt zou ik 98 doen. Na gebruik tank goed vol doen.

Is er ergens een off periode van 2-3 maand recente 98 en "stabilisator" additief. Even laten draaien.

Occasioneel / professioneel gebruik? : Aspen / Stihl.


Wat ik wel afvraag is of jullie motorolie vervangen en om de hoeveel tijd?
 
Hangt een beetje van het gebruik af. Ik vervang op aantal werkuren, voor een aantal machines komt dat neer op 2 keer per jaar, voor andere op 1 keer per jaar, voor de houtsnipperaar zou dat een keer per 2 jaar zijn ongeveer, maar alles wat over een jaar gaat, vervang ik toch zowiezo 1 keer per jaar. Als je dan toch bezig bent met olie aflaten en vervangen kan je ineens net zo goed alles doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: M1ke
Heb geduld, de problemen komen later wel . Mocht je intens gebruikte machines hebben zou je wel anders praten (schrijven) .
euuuh, nee dus
Ik gebruik 95, 98 en 2 takt
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500 tot 800 uren per jaar.
En ik heb geen problemen .
Oudste haagschaar is een sthil en die ga nu toch zijn 20 ste jaar in.
De andere machines zijn wat jonger ... tussen de 20 en de 15 jaar.

Mijn collega die zijn haagscharen zitten op minimum 800 draaiuren per jaar . Geen aspen want zijn toestellen zijn allemaal opgestart met 2 takt 95.
als je handelt zoals ik handel en de kamers luchtdicht afsluit dan heb je geen startproblemen
 
Heb geduld, de problemen komen later wel . Mocht je intens gebruikte machines hebben zou je wel anders praten (schrijven) .
euuuh, nee dus
Ik gebruik 95, 98 en 2 takt
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500 tot 800 uren per jaar.
En ik heb geen problemen .
Oudste haagschaar is een sthil en die ga nu toch zijn 20 ste jaar in.
De andere machines zijn wat jonger ... tussen de 20 en de 15 jaar.

Mijn collega die zijn haagscharen zitten op minimum 800 draaiuren per jaar . Geen aspen want zijn toestellen zijn allemaal opgestart met 2 takt 95.
als je handelt zoals ik handel en de kamers luchtdicht afsluit dan heb je geen startproblemen
Je doet het zoals het moet, mijn reactie was op deze van Tommie om niet zomaar overal Aspen in te gebruiken . Voor grote motoren wordt dit afgeraden . Lopen te warm op Aspen . Voor niet intensief gebruik valt het nog mee . Kleintjes hebben daar weinig of geen last van .
Heb hier net nog een Stihl haagschaar op de werkbank gehad . HS45, een kleintje . In de uitlaat zit zelfs een klep . Klant kon niet begrijpen dat zijn machine niet meer wilde draaien omdat de uitlaat los hing . Aan achterstallig onderhoud geen gebrek . Bij velen is het van buiten blinken, van binnen stinken wegens nog nooit opengemaakt, in het beste geval al eens uitgeblazen .
 
beken schuld.
ik heb maar één eis.
Vastpakken , max3 keer trekken en dan starten.
Anders vuilnisbak in.
McCullogh, Husqvarnia, brighs en stratton liggen daar o en 1 Case

Ik zeg dat dat geen goede machines zijn , maar ik had maandagochtend machiens.
 
Ik heb 1 Briggs & Stratton, en die gaat toevallig toch ook net iets moeilijker aan gang dan al de rest (Honda / Subaru / Stihl)
 
Heb geduld, de problemen komen later wel . Mocht je intens gebruikte machines hebben zou je wel anders praten (schrijven) .
euuuh, nee dus
Ik gebruik 95, 98 en 2 takt
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500 tot 800 uren per jaar.
En ik heb geen problemen .
Oudste haagschaar is een sthil en die ga nu toch zijn 20 ste jaar in.
De andere machines zijn wat jonger ... tussen de 20 en de 15 jaar.

Mijn collega die zijn haagscharen zitten op minimum 800 draaiuren per jaar . Geen aspen want zijn toestellen zijn allemaal opgestart met 2 takt 95.
als je handelt zoals ik handel en de kamers luchtdicht afsluit dan heb je geen startproblemen
800 uur per jaar?
Dat is kort bij 4 uur per werkdag met een kettingzaag?
Ik sta perplex dat er in een straal van 30 km rond jouw woonplaats nog een boom recht staat.

Ik denk dat er weinig houthakkers hun zaag zo veel kunnen laten draaien, zelfs op een dag doorwerken.
 
Heb geduld, de problemen komen later wel . Mocht je intens gebruikte machines hebben zou je wel anders praten (schrijven) .
euuuh, nee dus
Ik gebruik 95, 98 en 2 takt
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500 tot 800 uren per jaar.
En ik heb geen problemen .
Oudste haagschaar is een sthil en die ga nu toch zijn 20 ste jaar in.
De andere machines zijn wat jonger ... tussen de 20 en de 15 jaar.

Mijn collega die zijn haagscharen zitten op minimum 800 draaiuren per jaar . Geen aspen want zijn toestellen zijn allemaal opgestart met 2 takt 95.
als je handelt zoals ik handel en de kamers luchtdicht afsluit dan heb je geen startproblemen
800 uur per jaar?
Dat is kort bij 4 uur per werkdag met een kettingzaag?
Ik sta perplex dat er in een straal van 30 km rond jouw woonplaats nog een boom recht staat.

Ik denk dat er weinig houthakkers hun zaag zo veel kunnen laten draaien, zelfs op een dag doorwerken.
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500-800 uren per jaar.
Was samengeteld
3 haagscharen motor.. sorry 4 maar die 4de is ' reserve'
1 kettingzaag = 4 toestellen die tijdens het ' snoeiseizoen ' toch een 2 tal keer per jaar busse gaven en toch een dikke maand elke dag van smorgens tot savonds werden gebruikt.
Sorry de bosmaaier moet ik ook meetellen in die machine uren .
Opgelet : dit was in de periode dat ik met het onderhoud toch cc 3 man en ik had 'bollen '

En tsja , we werkten toen echt nier rond onze kerktoren. Zaten soms een weekje in nederland of frankrijk te snoeien.
 
Heb geduld, de problemen komen later wel . Mocht je intens gebruikte machines hebben zou je wel anders praten (schrijven) .
euuuh, nee dus
Ik gebruik 95, 98 en 2 takt
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500 tot 800 uren per jaar.
En ik heb geen problemen .
Oudste haagschaar is een sthil en die ga nu toch zijn 20 ste jaar in.
De andere machines zijn wat jonger ... tussen de 20 en de 15 jaar.

Mijn collega die zijn haagscharen zitten op minimum 800 draaiuren per jaar . Geen aspen want zijn toestellen zijn allemaal opgestart met 2 takt 95.
als je handelt zoals ik handel en de kamers luchtdicht afsluit dan heb je geen startproblemen
800 uur per jaar?
Dat is kort bij 4 uur per werkdag met een kettingzaag?
Ik sta perplex dat er in een straal van 30 km rond jouw woonplaats nog een boom recht staat.

Ik denk dat er weinig houthakkers hun zaag zo veel kunnen laten draaien, zelfs op een dag doorwerken.
Mijn haagscharen en kettingzagen draaien tot 500-800 uren per jaar.
Was samengeteld
3 haagscharen motor.. sorry 4 maar die 4de is ' reserve'
1 kettingzaag = 4 toestellen die tijdens het ' snoeiseizoen ' toch een 2 tal keer per jaar busse gaven en toch een dikke maand elke dag van smorgens tot savonds werden gebruikt.
Sorry de bosmaaier moet ik ook meetellen in die machine uren .
Opgelet : dit was in de periode dat ik met het onderhoud toch cc 3 man en ik had 'bollen '

En tsja , we werkten toen echt nier rond onze kerktoren. Zaten soms een weekje in nederland of frankrijk te snoeien.
Met meerdere machines en meerdere mensen is dat iets heel anders dan uren per machine.

In elk geval, de meeste van die machines, zeker in particuliere handen geraken op een periode van 10 jaar amper voorbij de 'rodage'.
Uitzondering misschien voor een grasmaaier als je een supergrote tuin hebt.

Mijn (electrische) haagschaar werkt misschien 3-4 uur per jaar. Mijn gras af rijden duurt 15 min en dat doe ik elke week in een vochtige zomer, en dan wat minder in voor en najaar. Zoals eerder vermeld, ik verbruik nog geen 5l Aspen op 2 jaar...
Met gewone benzine krijg ik na een paar maanden problemen met starten en stabiel draaien.


Als je elke week een paar jerrycans benzine er door draait, dan heb je alvast geen probleem met ouder wordende benzine, en condensatie in de tank.
 
Wel ik heb dit jaar ook wat moeilijkheden gehad met mijn Honda grasmaaier motor. Gewoon in gang krijgen. Vaak moeizaam 5-10 minuten proberen. Ik had soms het gedacht dat de kinderen stiekem het benzinekraantje hadden dichtgedraaid, maar dat bleek dan toch niet het geval.

Eens dat hij in gang is draait hij wel gewoon goed.

Gebruiksfrequentie is ook laag en voor 30minuutjes per keer. Ik tank 98 in een bidon met de minimale 5liter en krijg dat doorgaans ook niet in 1 seizoen op. Dus daar zou wel eens heel goed het schoentje kunnen wringen.

Ik denk dat ik best op het eind van het maaiseizoen de tank en brandstofsysteem laat leegdraaien. De rest van de bidon in de auto kap. En dan verse benzine erin met een beetje stabilisator erbij en effe laat draaien. Dan in winterrust. Ergens ben ik niet geneigd om hem volledig droog weg te zetten.

Vroeger kon je aan de pomp ook gewoon benzine octaangetal 100 pompen op sommige plaatsen. Zeker net over de grens met Duitsland. Is dat nu ook nog ergens verkrijgbaar? Ik vermoed dat daar geen ethanol in zit?
 
Wel ik heb dit jaar ook wat moeilijkheden gehad met mijn Honda grasmaaier motor. Gewoon in gang krijgen. Vaak moeizaam 5-10 minuten proberen. Ik had soms het gedacht dat de kinderen stiekem het benzinekraantje hadden dichtgedraaid, maar dat bleek dan toch niet het geval.

Eens dat hij in gang is draait hij wel gewoon goed.

Gebruiksfrequentie is ook laag en voor 30minuutjes per keer. Ik tank 98 in een bidon met de minimale 5liter en krijg dat doorgaans ook niet in 1 seizoen op. Dus daar zou wel eens heel goed het schoentje kunnen wringen.

Ik denk dat ik best op het eind van het maaiseizoen de tank en brandstofsysteem laat leegdraaien. De rest van de bidon in de auto kap. En dan verse benzine erin met een beetje stabilisator erbij en effe laat draaien. Dan in winterrust. Ergens ben ik niet geneigd om hem volledig droog weg te zetten.

Vroeger kon je aan de pomp ook gewoon benzine octaangetal 100 pompen op sommige plaatsen. Zeker net over de grens met Duitsland. Is dat nu ook nog ergens verkrijgbaar? Ik vermoed dat daar geen ethanol in zit?
Neem gewoon aspen, en giet de rest van je benzine gewoon in je auto.
Benzine houdt er niet van om ouder te worden dan een paar maanden.
Een plastic jerrycan in een tuinhok waar het de ene keer vochtig is, en in de zomer lekker 60°C gaat benzine echt niet goed bewaren.
 
Vandaag een kleine omweg gemaakt naar een tankstation die een pomp heeft met ethanolvrije RON 100+
2liter in een bidonneke gedaan. Het is een rood gekleurde benzine (vergelijk met rode mazout) en riekt een beetje raar (wel degelijk benzinegeur maar toch een beetje anders dan normaal).
Grasmaaier nog eens geprobeerd, niet in gang te krijgen. Het laatste kleine restje E10 95 eruit gekapt, een liter van die 100+ er in en wat stabilisator additief erbij (Forte moto power 2). Eén trek en vroem in gang
Dat is al goed. Minuutje laten draaien en nu winterstop.

Nu nog komende lente zien wat het geeft als ik hem na een paar maanden stilstand terug probeer te starten. 🤞
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan