• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aspen nuttig voor grasmachine?

paterke

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2022
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Onlangs een grasmachine overgenomen en de vorige eigenaar had aangeraden om in de winter Aspen in de benzinetank te doen. Dat zorgt voor minder corrosie dan gewone benzine. Als ik erover opzoek dan raden ze het natuurlijk aan om heel het jaar door Aspen te gebruiken. Dat wordt dan wel kostelijk :)

Maar was is jullie ongezouten mening?
 
Kunststof tank?

Indien ja: tank bijna volledig leeg gebruiken.
De kleine resthoeveelheid 98 (max E5 of beter) met Forté Moto Power 2 erin en effe laten doordraaien dat het mengsel in het hele systeem en carburator zit.
Of Aspen...
 
Voor mij absoluut Aspen !

Ik weet niet welke machine jij hebt, of welke oppervlakte je moet afrijden, maar hier verbruikte mijn Honda HRB476C toch bijzonder weinig in de ergens 20 jaar dat ik grofweg een 500 m² afreed.

Om eerlijk te zijn moet ik toevoegen dat ik de eerste 15 jaar standaard loodvrije benzine (98) heb gebruikt en daar geen problemen mee had, wel steeds de carburator laten leeglopen vóór de winterperiode.
Met die Aspen deed ik dat zelfs niet meer.
Na de winter één keer traag trekken en dan één keer normaal en hop, machine startte steeds perfect.

Let ook op met de 'moderne' benzines, zoals ook DiscoStu aangeeft.

Uit een Honda handleiding:
Wanneer u een benzine/alcoholmengsel wilt gebruiken in een Honda maaier, moet hetoctaangetal tenminste even hoog zijn als dat, wat wij voorschrijven (86). Er bestaan tweesoorten mengsel: het ene bevat ethyl-, het andere methylalcohol. Mengsels van het eerstesoort mogen niet meer dan 10% ethylalcohol bevatten. Mengsels van het tweede soort mogen geen methylalcohol (d.w.z. brandspiritus) bevatten alsdaar geen stabilisators en corrosiewerende stoffen bijgemengd zijn. Zijn deze additieven aanwezig, dan mag het alcoholgehalte niet groter zijn dan 5%.
NB: Schade of vermogensverlies wegens gebruik van benzine/alcoholmengsels worden nietdoor onze garantie gedekt. Honda kan het gebruik van methylalcohol in de benzine niet aanraden aangezien zijn geschiktheid als brandstof tot nog toe niet is bewezen.
 
Ik kap E98 in al mijn 4-takt machines. Bij het voorlaatste gebruik voor de winter zorg ik ervoor dat de tank bijna leeg is, en ik vul met aspen voor de laatste stevige beurt zodat ik zeker weet dat er Aspen in de carborator zit. Idem als Marc.vv, in de lente een keer traag trekken, en dan een keer normaal lukt bijna altijd. Aspen het hele jaar door is dubbel zo duur en ik verbruik veel (veel machines die veel uren bollen).
 
ik tank 98 in mijn benzinetoestellen en zelf gemaakte 2 takt in de handmachines.
Aspen is ontwikkelt om minder uitstoot te geven... met als bijkomend effect minder startproblemen na de winter .
En nu gebruikt iedereen aspen vlak voor de winter omdat de machine beter start na een winterstop.

Fout
Ofwel blijf je werken met aspen ofwel blijf je verder draaien met 98/95/2takt/diesel.
Het mengen van de 2 kan schade veroorzaken aan kleppen en aan membramen.
Een machine is nu eenmaal ingesteld op het gebruik van een brandstof met specifieke toevoegstoffen.
Vraag me niet wat maar heb dit van sthill .

Machine zet je weg in de winter op volgende wijze.
Tank vullen en er voor zorgen dat het filtermembraam in de tank zeker ONDER zit !
Machine laten draaien en dan op choke trekken ( dit sluit luchtaanvoer af in de carburator)
en machine afleggen door stopknop.
Opbergen.
Lente, 1 keer trekken met choke op, soms 2 keer .
Dan trekken zonder choke, start altijd...behalve briggs en stratton, daar moet je nog eens trekken
 
Kan bevestigen wat Luk zegt, waar wij gaan met de tuinmachines vraagt men wat je er gaat inkappen en vervolgens wordt de machine afgesteld op de brandstof die zal gebruikt worden.
 
Ik doe minstens 2 jaar met 5l Aspen voor de grasmachine, en dat start bij de eerste keer trekken.
Ja, het is duur, maar per jaar absoluut te doen.

Door te tips hier is het af te rijden gazon véél kleiner geworden, en dus heb ik in 15 min alles af.
 
Ik was ( spoel ) mijn benzine 95 met water, zo is alle methylalcohol er uit . Het is nl. die alcohol die de aluminiumoxidelaag van aluminium aantast .
Of ik de machines vol, halfvol of leeg draai voor de winter maakt niet meer uit . ( meteen is er ook de aceton uit die voor octaanverhoging zorgt en rubber en plastics aantast, in benzine 98 zit nog meer aceton dan in 95 ) . Het verbruik is daarmee ook drastisch verminderd .
 
Hoe gaat dat in z'n werk? Dat spoelem?
 
1 liter benzine, 200 ml demi-water aan toevoegen . Goed schudden zodat de alcohol oplost in het water . Laten rusten . Onderaan water aftappen . Wat overblijft is zuivere benzine . Je machines zullen je dankbaar zijn, en al zeker de twee-takters .
Met silicagel kan je de laatste restjes vocht er ook nog uithalen . Silicagel drogen in de oven en kan je hergebruiken .
 
Onlangs een grasmachine overgenomen en de vorige eigenaar had aangeraden om in de winter Aspen in de benzinetank te doen. Dat zorgt voor minder corrosie dan gewone benzine. Als ik erover opzoek dan raden ze het natuurlijk aan om heel het jaar door Aspen te gebruiken. Dat wordt dan wel kostelijk :)

Maar was is jullie ongezouten mening?
Doe ik al +20 jaar, Aspen het hele jaar door
O.a. Voor mijn eigen gezondheid
 
Ik doe minstens 2 jaar met 5l Aspen voor de grasmachine, en dat start bij de eerste keer trekken.
Ja, het is duur, maar per jaar absoluut te doen.

Door te tips hier is het af te rijden gazon véél kleiner geworden, en dus heb ik in 15 min alles af.
1,5 kan per jaar hier, prijs uitgespaard op herstellingen, onderhoud, …
 
Niet helemaal hetzelfde maar het komt wel in de buurt. Voor de rallycross superbuggy gebruikten we vroeger Elf racing fuel maar na de winterstop zaten de injecteurs altijd verstopt door aanslag. Daarna deden we telkens voor de winterstop de Elf fuel er uit en aspen in de plaats maar ook dan waren er nog wat problemen met de injectie. Nu rijden we altijd met AspenR en geen problemen meer. Ter info: er zit een lichtjes bewerkte hayabusa motor in met ongeveer 280 pk voor een 4x4 superbuggy van net iets meer dan 500kg.
 
Kan iemand iets meer zeggen over hoe en wat mbt dat een motor anders afgesteld moet zijn voor Aspen versus gewone 98? Welke instelling juist?

Nu het hier ter sprake komt valt mijn frank: op mijn grasmaaier (erfstuk) met Honda GCV160 motor plakt ook een Aspen4 stickertje. Ik heb dat altijd afgedaan als een marketingsticker en nooit anders dan 98 gebruikt... maar zit er dan toch meer achter?
 
Kan iemand iets meer zeggen over hoe en wat mbt dat een motor anders afgesteld moet zijn voor Aspen versus gewone 98? Welke instelling juist?
Ik denk dat er bij een gewone grasmaaier niet veel afgesteld kan worden ivm een ander brandstoftype. Het bedrijf waar ik in het weekend werk (verkoop en herstelling tuinmachines) doet dit in elk geval niet maar ze hebben mij ook al wel gezegd dat mengen niet goed is. Ofwel altijd gewone benzine (98) ofwel altijd synthetische brandstof.
 
maar ze hebben mij ook al wel gezegd dat mengen niet goed is.
Kan je daar eens op doorvragen? Waarom net?
Daar is niks zinnigs over te zeggen, en heel veel van die zogenaamde "wetenschap" is van horen zeggen, maar nooit echt aangetoond.
Ik gebruik weinig benzine, en als ik 95 of 98 gebruik, dan krijg ik startproblemen omdat mijn benzine te oud wordt.
Met Aspen start die van de eerste trek, ook na de winter (als ik de kraan niet vergeet open te zetten natuurlijk).
 
afstelling van brandstofmachines :
- luchttoevoer voor de verbranding. regelvijs vlak bij de choke inlaat . Hoe meer lucht ( zuurstof ) hoe hoger temperatuur hoe betere verbranding.
- brandstofaanvoer regelvijs vlak bij de choke. Hoe meer brandstof er wordt aangevoerd hoe meer energie.
en dan nog een regeling voor de ... ontsteking cyclus ( of zoiets , is te lang geleden) afblijven want die kan de snelheid van de ontsteking van de bougie regelen.

Maar met de luchttoevoer en de brandstoftoevoer kun je het toerental regelen zowel op stationair draaien als onder belasting.
Staat aangeduid met L en H
De laatste jaren kun je dit zelf niet meer regelen en moet dit in de werkplaats omdat deze afstelling vastligt ( de staat wil niet meer dat je in hogere toerental meer ga verbruiken want dat is slecht voor het milieu)
Met benzinemachines en 2 takts regel je dus bovenstaand.
in principe is het 5/4 toer draaien vanuit gesloten positie naar open voor zowel L als H toerental.
En dan een beetje spelen om juist dat tikje meer of minder te geven. Bv een kettingzaag wordt in verschillende posities gedraaid over de 5 assen. Een grasmaaier maar over 2.

Aspen WORDT scherper afgesteld. Iets meer brandstof en iets minder lucht. Ik dacht dat het 1 volledige toer was voor de ene en 1 .30-1.40 voor de andere. Maar omdat dit voor mij na 5 jaar niet meer handig was om de toestellen te vervangen, ben ik bij de gewone brandstof gebleven.
Er was ook iets met de filters in de tank die moesten vervangen worden en een membraam.

Even meegeven, op onze oude lange haagschaar hebben ze eens aspen getankt op de werf... collega was aspenfanaat en onze bus was leeg.
Machientje is nooit meer het zelfde geworden. Startproblemen, stilvallen bij gebruik in de hoogte. voorzichtig kantelen om een andere hoek te nemen anders zakte zijn toeren ineens en viel stil.
Binnengebracht bij vd poel emblem.
Aspen gebruikt ?
Ja, een keer . Tjsa nie goe he.
Kun je herstellen ?
Ja maar toestel is eigenlijk al lang afgeschreven.
 
95 of 98 gebruiken ? Het is de compressieverhouding van de motor die bepaalt welke benzine je nodig hebt . Zo te lezen wordt er hier veel met italiaanse racebolides gewerkt, die hebben wel eens 98 nodig .

Voor de goede afstelling dien je naar het kleur van de bougies te kijken . Hoort licht bruin te zijn . Wit is te arm en zwart te rijk .

Toerental afstellen met behulp van een toerenteller i.f.v. de specs van de machine . Je hebt draadloze toerentellers die je gewoon in de nabijheid van de bougie houd .
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan