Asbestverwijderingsfirma en de problemen nadien

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds wij ons dak hebben laten vernieuwen in 2016 hebben we een aantal problemen gehad waar ik wat vragen over heb, hopelijk kan iemand wat helpen.
Ons dak werd volledig vernieuwd door een grote firma in 2016.
Leien en onderdak waren nog asbest en werden op de meest onveilige manier verwijderd.
Na eerst alles stil te leggen en na bezoek van de bedrijfsleider hebben ze iets veiliger verder gedaan, maar braken nog steeds de onderdakplaten in stukken en smeten nog steeds de leien naar beneden.
Mijn schrik toen was dat de vezels op zolder terecht gekomen zijn, waar net de vloerplaten open lagen en het oude isolatiemateriaal tussen de balken vrij lag. Het kan zijn dat veel vezels weg gewaaid zijn, maar uiteindelijk zal er wel iets blijven liggen zijn.
Wij hebben een firma de zolder laten opkuisen en asbestvrij maken, al is dit veel gezegd.
Mannen zijn moeten terug komen omdat ze er hun voeten aan geveegd hebben, maar na de tweede keer was het op zich goed proper.
Nu blijkt dat ze wel nog bepaalde stukken gewoon niet gedaan hebben en kunnen we ze natuurlijk niet meer te pakken krijgen.

We hebben ook nooit de attesten gehad die ze beloofd hebben.
Kan ik die firma ergens aangeven of is er iets dat ik kan doen om te laten weten dat het cowboys zijn die zonder enig begrip voor veiligheid, gewoon hun ding doen en naar niets of niemand kijken?
Je hoort altijd dat er controle is op werven tijdens asbestverwijdering, welke instanties zijn dit dan?
Daarnaast wil ik nu de zoldervloer toeleggen met OSB.
In hoeverre moet ik mij zorgen maken over de vezels die eventueel nog aanwezig zijn?
Rekening houdend met het feit dat er misschien al niet veel vezels op zolder achter gebleven zijn tijdens de dakwerken.
Of maak ik mij hier te druk in?
Bedankt,

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Welke fysieke bewijzen heb je in de hand die je beweringen beamen?

Want als jij beweert  dat er asbestvezels aanwezig zijn op de zolder, dan heb je minstens een analyse die deze bewering bekrachtigt met een document van een expert?

Jij beweert dat na de 2 poetsbeurt er nog steeds asbestvezels aanwezig zijn.  Heb je daar een bewijs van?

Als je deze firma's tot de orde wil roepen, zal je met bewijzen moeten voor de pinnen komen en niet met veronderstellingen en of beweringen. Zoniet maak je je schuldig aan smaad ,  laster en broodroof.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben labo onderzoeken laten doen op de leien en onderdak platen, beide waren asbest. Van de vezels in het isolatiemateriaal op zolder hebben we geen onderzoeken laten doen, maar gezien het bezaaid lag met stukken van de leien en onderdak veronderstel ik toch dat er iets gaat achtergebleven zijn. De firma die kwam opkuisen heeft het mij ook heel duidelijk gemaakt dat dit het geval was.

De firma die het dak gedaan heeft snel ingegrepen toen bleek dat hun dakdekkers het niet zo nauw namen met de regels, maar de firma die nadien de opkuis komen doen heeft was in mijn ogen ver van professioneel bezig.

Ik wil gewoon de attesten hebben die beloofd werden en aangezien ze niet meer kunnen gecontacteerd worden zou ik op de één of andere manier daar iets willen aan doen. Om dan over smaad, laster en broodrood te gaan spreken vind ik nogal kort door de bocht.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
Het probleem situeert zich toch enigzins in die regionen hoor: hoe kan jij als leek nu weten dat dit cowboys waren en dat ze geen goed werk geleverd hebben? Heb je bideo’s gemaakt? Met toestemming uiteraard? Enz enz...

Je trekt daar wellicht aan het kortste eind.

De attesten wil je uiteraard hebben, maar hoezo zijn ze niet meer contacteerbaar? Hoe heb je hen dan initieel gevonden?

Wat de hoeveelheid asbest betreft: er zit best al veel van het goedje in onze dagdagelijkse lucht. Alles wat opgesloten zit is niet meer schadelijk.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ghog ja, ze gebruikten een standaard mondmaskertje, liepen met de open zakken materiaal gewoon door huis, de gang hing vol stof, ... Leek mij niet echt professioneel hoor.

Ze zijn niet meer te bereiken via mail, telefoon,... Ik probeer al 5 maand ze te pakken te krijgen. Maar ja, straatje zondet eind dus als ik het zo hoor.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Ik begrijp zeer goed je bezorgdheid voor je gezondheid maar met alleen veronderstellingen en beweringen kom je juridisch niet ver. Op het moment dat jij merkte dat de werkwijze niet volgens de regels was, had je de werf moeten sluiten als goede huisvader en opdrachtgever tot je klaarheid had.

Naderhand afkomen met het nietbewijsbaar argument want ik heb dat gezien maar was vergeten om foto's te trekken of dit te laten vaststellen door een deurwaarder/architect/zaakgelaste/onafhnkelijke getuige --- Zal weinig impact hebben bij een juridische discussie. 

Dus waarom , op het moment dat je deze werkmannen zag lopen met open zakken door gans het huis, met een klaarblijkelijk ongeschikt stofmasker, een gang vol stof, nam je op dat moment geen gepast maatregelen?

Eerst huizeke klaar en dan pas klacht indienen is niet de nomale gang van zaken.

Daarom waarschuw ik je voor die bocht. 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
299
Punten
83
Was het een firma van deze lijst

Bovenaan