Asbestleien en regenwater

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb het al even opgezocht op internet maar teveel verschillende antwoorden gekregen, vandaar dat ik het hier even vraag.

Wij hebben asbestleien op ons dak, het regenwater komt in de regenwaterput terecht en dit gebruiken we voor onze wc's door te spoelen en de wasmachine en droogkast.

Ik vraag mij nu af of dit schadelijk kan zijn om te gebruiken in de wasmachine en droogkast. Ik kan mij voorstellen dat die vezels meekomen in de kleren en na het drogen niet meer gefixeerd zijn en los komen...

Onze pomp is niet voorzien van een filter, misschien dit best laten installeren?

Lid geworden
16 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat ik ervan weet: zolang het product waarin asbest zit, zich in een goede toestand bevindt, zal je ook geen last hebben van de asbest. Is het product beschadigd (door een barst, een hoekje er af,...) dan kan er asbest vrijkomen. Dus in theorie kanc dit inderdaad op je kleren terechtkomen.

Aan jou om de staat van je dak na te gaan. Maar in plaats van een filter te installeren zou het misschien nuttiger zijn je dakbedekking aan te passen? Ik weet ook niet of die filter de asbestdeeltjes zal tegenhouden (is die filter fijn genoeg?) en wat doe je daarnaast met de asbest die vrij door de lucht zweft en niet wordt weggespoeld door het water?

Om je dakbedekking aan te passen zal je waarschijnlijk ook de dakbedekking moeten "breken": dus zal je daar het meest van al moeten opletten om niet met de asbest in contact te komen (+ ze apart laten afvoeren, niet mengen met ander puin).

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
144
Punten
63
Ik zou het alvast zelf niet doen, maar da's eerder een mening, ik ken de harde feiten dus niet.

Indien je zelf asbest verwijdert raden ze een stofmasker met P3 filter aan, dus net iets meer dan een standaard filter voor een waterpomp. Ze raden dan ook aan om alles goed nat te maken: dan komen er minder asbest'stof'deeltjes in de lucht, maar misschien zitten ze dan wel in het water?

Off topic: waarom heeft je droogkast watertoevoer nodig? :p

Lid geworden
29 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zit ook in dezelfde situatie en heb de keuze gemaakt, zolang er asbestbedekking is, wordt het regenwater niet gebruikt ...

Bovenaan