Asbest

Lid geworden
16 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo!

Ik ben net een huisje aan het renoveren en nu komen we onder het vals plafond platen tegen waarvan we niet geheel zeker zijn wat het is.

Het zijn 2 platen boven elkaar. De bovenste is denk ik gewoon gips met stukjes, haren, touw, jute, enz.

Maar over de onderste plaat maak ik me een beetje zorgen. Het lijkt een oud soort gyproc met binnenin een soort gele pleister. Of zou het ook asbest kunnen zijn??? Ik ben niet helemaal zeker.

Ik heb alvast vrijdag een staal opgestuurd naar een labo, maar ik blijf er maar over piekeren. Ik verwacht ergens deze week een resultaat ?

Het huisje is gebouwd tussen 1910 en 1930. Maar deze isolatie kan ook later geplaatst zijn.

Alvast bedankt bij voorbaat!
Romy

Bijlagen

• 9B6D037D-A3CB-4323-989F-918660AE1D01.jpeg
    9B6D037D-A3CB-4323-989F-918660AE1D01.jpeg
    197 KB · Weergaven: 47
  • 095AF55E-BE80-496A-B7C6-7F7A2BD29731.jpeg
    095AF55E-BE80-496A-B7C6-7F7A2BD29731.jpeg
    227,8 KB · Weergaven: 49
  • AF209ED7-7BB4-4AB2-B767-1025A82D7868.jpeg
    AF209ED7-7BB4-4AB2-B767-1025A82D7868.jpeg
    186,1 KB · Weergaven: 47
  • 13A0DA2C-03EB-4CF6-A0DB-27636CFCBFE4.jpeg
    13A0DA2C-03EB-4CF6-A0DB-27636CFCBFE4.jpeg
    166,9 KB · Weergaven: 48

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.039
Punten
113
Ik zie niet direct een aanleiding om aan asbest te denken.
Wat omschrijf jij als "gele pleister" ? Die "zandbezetting" ?

Lid geworden
16 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja, zandbezetting zou ook kunnen ?

Die tussenlaag bij de onderste plank

Bijlagen

• E1D1E246-F0A0-42F7-BA3A-1ACE3F058A25.jpeg
    E1D1E246-F0A0-42F7-BA3A-1ACE3F058A25.jpeg
    184,8 KB · Weergaven: 25

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
182
Punten
43
Ik zie niet direct een aanleiding om aan asbest te denken.
Wat omschrijf jij als "gele pleister" ? Die "zandbezetting" ?
Pleisterwerken zijn toch asbestverdacht, maar werd eigenlijk nooit toegepast in privéwoningen, of het moesten sociale woningen zijn omwille van brandveiligheid.
Nu kan je het altijd beter laten testen want anders haal je een hoop miserie op uw dak.

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Waarderingsscore
274
Punten
63
ik gok op geen asbest !
maar ben benieuwd naar het labo resultaat ;)

mombopo

Actief Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Werd vroeger vaker gedaan :) Een gewapende "gyproc" plaat (die met jute) waartegen werd gepleisterd. De oude pleister bestaat uit een laag kalkmortel en een dun laagje kalk als afwerkinglaag, met nergens asbest in. Er bestaan inderdaad huizen met pleister met asbest in maar niet in particulier... Of het moeten villa's zijn van mensen die geld te veel hadden.

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
458
Punten
63
Het huis uit '68 dat ik heb afgebroken (sloop & heropbouw) had diezelfde platen op de slaapkamers onder het dak.
Een onderste laag met wapening (jute) en en dan een afwerkingslaag zonder wapening.
Ik hield er een briquet aan en de vezels bleven goed branden. In mijn geval, geen asbest dus, want die vezels zijn niet brandbaar.

By the way ... ik heb ze wel apart afgevoerd naar het lokale containerpark, op aanraden van mijn grondwerker (en kameraad). Mijn grondwerker kreeg immers de opdracht om dan nadien enkel het compleet gestripte huis te slopen (en dus enkel puur steenpuin af te voeren = goedkoper dan gemengd). Twee keer raden waar ik die volle remorquen plaaster moest dumpen van de opzichters... juist ja, container met steenpuin. :Fietser op zijn bek:

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
182
Punten
43
Het huis uit '68 dat ik heb afgebroken (sloop & heropbouw) had diezelfde platen op de slaapkamers onder het dak.
Ik hield er een briquet aan en de vezels bleven goed branden. In mijn geval, geen asbest dus, want die vezels zijn niet brandbaar.

Ik heb ze wel apart afgevoerd naar het lokale containerpark, op aanraden van mijn grondwerker (en kameraad). Mijn grondwerker kreeg immers de opdracht om dan nadien enkel het compleet gestripte huis te slopen (en enkel puur steenpuin af te voeren = goedkoper dan gemengd).
Twee keer raden waar ik die volle remorquen plaaster moest dumpen ... juist ja container met steenpuin. :Fietser op zijn bek:
In materialen waar er asbest ter plaatse aan werd toegevoegd (pleisterwerken, gipsisolatie rond leidingen,...) ga je ook nooit de vezels kunnen zien en ga je ook nergens je aansteker kunnen tegenhouden. Dit kan je enkel testen met hechtgebonden producten zoals leien, golfplaten,... Hierbij zie je de vezelBUNDELS en kan je deze zo testen. Is ook geen waterdichte test trouwens. Enkel labo's kunnen dit met 100% zekerheid zeggen.

Nog een kleine tip voor in het vervolg. Doe je steenpuin naar de lokale breekwerven ipv containerparken. Containerparken zijn veel te duur hiervoor.

Amadeo

Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Waarderingsscore
44
Punten
18

Ik heb ze wel apart afgevoerd naar het lokale containerpark, op aanraden van mijn grondwerker (en kameraad). Mijn grondwerker kreeg immers de opdracht om dan nadien enkel het compleet gestripte huis te slopen (en enkel puur steenpuin af te voeren = goedkoper dan gemengd).
Twee keer raden waar ik die volle remorquen plaaster moest dumpen ... juist ja container met steenpuin. :Fietser op zijn bek:
In materialen waar er asbest ter plaatse aan werd toegevoegd (pleisterwerken, gipsisolatie rond leidingen,...) ga je ook nooit de vezels kunnen zien en ga je ook nergens je aansteker kunnen tegenhouden. Dit kan je enkel testen met hechtgebonden producten zoals leien, golfplaten,... Hierbij zie je de vezelBUNDELS en kan je deze zo testen. Is ook geen waterdichte test trouwens. Enkel labo's kunnen dit met 100% zekerheid zeggen.

Nog een kleine tip voor in het vervolg. Doe je steenpuin naar de lokale breekwerven ipv containerparken. Containerparken zijn veel te duur hiervoor.
Zeer goeie tip. weet nog hoe ik in volle corrona naar het containerpark ging met een volle ramorc betonnen weidepalen. eerst half uur wachten. dan beginnen lossen met mondmasker. was me dat zweten. dan kwam nog een van die luilakken uit zijn bureautje om me te zeggen dat het zeker niet hoger mocht liggen dan de randen. ik had hem gezegt dat ie maar moest helpen en ben het afgebold. prijs 15€. De volgende ramorc naar breekwerf gedaan. gewoon uitgekiept en weg. prijs 6€

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
458
Punten
63
Uiteraard deed ik het steenpuin van de afbraak van een woning met stallingen naar een breekwerf.
Ik deed enkel de remorquen gipsplaten naar het lokale containerpark.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan