• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Asbest op isolatie?

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
In onze garage en kelder (wel op straatniveau) lijkt me dat we asbest hebben: de typische witte asbest rond isolatie. Echter in de kruipkelder is die witte kleur er niet, zou het kunnen dat er daar geen asbest is. Of kan asbest verkleuren. Ik heb enkele foto’s toegevoegd.

Bijlagen

• 03E010B7-7EC3-426A-98FA-EB129E37845D.jpeg
    03E010B7-7EC3-426A-98FA-EB129E37845D.jpeg
    291,9 KB · Weergaven: 72
  • D11D3486-BC42-4C82-B6B0-7DD80D2E7871.jpeg
    D11D3486-BC42-4C82-B6B0-7DD80D2E7871.jpeg
    163,5 KB · Weergaven: 71
  • 2BAF4219-13A2-42CD-B15D-8A4143BE9B71.jpeg
    2BAF4219-13A2-42CD-B15D-8A4143BE9B71.jpeg
    192,4 KB · Weergaven: 71

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
969
Punten
113
Kruipruimte lijkt het of dat het gewoon schuimisolatie is, onbedekt is.
Garage lijkt het alsof de isolatie bedekt/beschermt is met een brede tape/band voordat deze overschilderd werd uit vrees dat er teveel verf zou dringen in het schuim.

Laatst bewerkt:

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Kruipruimte lijkt het of dat het gewoon schuimisolatie is, onbedekt is.
Garage lijkt het alsof de isolatie bedekt/beschermt is met een brede tape/band voordat deze overschilderd werd uit vrees dat er teveel verf zou dringen in het schuim.
Dus je denkt dat het niet zeker is dat de kelder eveneens asbest is? Dus best laten testen?

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
969
Punten
113
"Testen is weten" wordt hier veel geschreven.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Ik weet het maar als je test ben je ook verplicht om ze door een firma te laten verwijderen, geloof ik. Ik vond het gewoon raar dat het plots in de kruipkelder niet meer wit was en ik had gelezen dat asbest net zit in de witte gipslaag…

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
268
Punten
83
Kruipkelder lijkt mij teerpapier oid. Bij ons zit dat ook rond de isolatie.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Kruipkelder lijkt mij teerpapier oid. Bij ons zit dat ook rond de isolatie.
Het is dezelfde structuur als rond de witte buizen behalve dat ze niet wit zijn…

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
230
Punten
43
Ik weet het maar als je test ben je ook verplicht om ze door een firma te laten verwijderen, geloof ik. Ik vond het gewoon raar dat het plots in de kruipkelder niet meer wit was en ik had gelezen dat asbest net zit in de witte gipslaag…
Je bent sowieso verplicht dit door een erkende firma te laten verwijderen.
NIET zelf aan beginnen. Je weet niet wat je aanricht.. Heel die ruimte zit vol met asbest als je dit zelf gaat doen.

Maar als het hard aanvoelt ( harde gips ) is dit 99% zeker asbest.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
NIET zelf aan beginnen. Je weet niet wat je aanricht.. Heel die ruimte zit vol met asbest als je dit zelf gaat doen.

We gingen dit laten verwijderen door een erkende firma maar mocht het geen asbest zijn in de kruipkelder is dit (financieel) goed meegenomen.

Het gaat hier over heel wat meters dus dit is gewoon een serieuze domper op ons renovatiebudget. Je krijgt asbestpremie (fluvius, gemeente) voor hechtgebonden asbest terwijl je die zelf mag verwijderen maar voor niet-hechtgebonden asbest krijg je niets, terwijl de kostprijs voor het verwijderen veel hoger ligt…

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
153
Punten
43
Is volgens mij gewoon hetzelfde, in de garage zit het in het zicht dus wit geverfd in de kelder komt het minder nauw

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Is volgens mij gewoon hetzelfde, in de garage zit het in het zicht dus wit geverfd in de kelder komt het minder nauw
Ja, het is hetzelfde materiaal in de beide ruimtes. Ik dacht gewoon dat er in de garage en kelders een witte gipslaag met asbest was aangebracht en in de kruipkelder niet.
Dus denk je nu of het beide asbest zijn of beide niet?

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
230
Punten
43
Ja, het is hetzelfde materiaal in de beide ruimtes. Ik dacht gewoon dat er in de garage en kelders een witte gipslaag met asbest was aangebracht en in de kruipkelder niet.
Dus denk je nu of het beide asbest zijn of beide niet?
Als je zeker wil zijn neem je best stalen en stuur je dit op naar een labo.
Doet dit wel voorzichtig.
De asbest werd vroeger gemengd met de gips die dan rond de karton laag werd gedaan. De asbest zit in de gipslaag. ( Die is altijd wit ). De kleur van de buisisolatie in de kelder kan met ouderdom/vocht te maken hebben.

Als je zeker wil zijn :
Neem staal van het einde van de 'bruine' buisisolatie, dan in het midden, dan op de scheidingslijn met de 'witte' buisisolatie en dan in het midden van de witte. Dan heb je 4 stalen en weet je zeker of er in de bruine wel of niets zit.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Kleine update: aangezien we geen risico wouden lopen, hebben we een asbeststaal genomen van de witte gips met het idee dat als er asbest zit in de witte staal, we nog steeds een staal konden nemen van de bruine buizen om de kost van het verwijderen van de bruine buizen dan nog te elimineren. Mocht echter de witte gipsstaal geen asbest bevatten dan moeten we ook geen staal van de bruine nemen.

De witte gips blijkt effectief gips te zijn en geen asbest te bevatten. De tip blijkt dus effectief van steeds een staal te laten nemen ☺️☺️

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113

We gingen dit laten verwijderen door een erkende firma maar mocht het geen asbest zijn in de kruipkelder is dit (financieel) goed meegenomen.

Het gaat hier over heel wat meters dus dit is gewoon een serieuze domper op ons renovatiebudget. Je krijgt asbestpremie (fluvius, gemeente) voor hechtgebonden asbest terwijl je die zelf mag verwijderen maar voor niet-hechtgebonden asbest krijg je niets, terwijl de kostprijs voor het verwijderen veel hoger ligt…
Deel in kruipkelder laten wegnemen gaat je 15% extra kosten ongeveer

grootste kost is opzetten en afbreken werfinstallatie

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43

Deel in kruipkelder laten wegnemen gaat je 15% extra kosten ongeveer

grootste kost is opzetten en afbreken werfinstallatie
Hi Stefaan, bedankt hiervoor maar er is dus blijkbaar nergens asbest, ook niet in de kelders of garage. We gaan ze dus zelf weghalen maar we gaan toch voor de zekerheid ons voldoende beschermen ☺️☺️

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
Kleine update: aangezien we geen risico wouden lopen, hebben we een asbeststaal genomen van de witte gips met het idee dat als er asbest zit in de witte staal, we nog steeds een staal konden nemen van de bruine buizen om de kost van het verwijderen van de bruine buizen dan nog te elimineren. Mocht echter de witte gipsstaal geen asbest bevatten dan moeten we ook geen staal van de bruine nemen.

De witte gips blijkt effectief gips te zijn en geen asbest te bevatten. De tip blijkt dus effectief van steeds een staal te laten nemen ☺️☺️
Hoe heb je dat staal genomen? Een kwalitatief staal is belangrijk voor een correcte analyse.

Kalkgipsisolatie bestaat namelijk uit meerdere lagen, waarvan één meerdere lagen asbest kunnen bevatten.
Asbest werd vroeger handmatig met het gips gemengd dus de verdeling is niet homogeen, waardoor je dus op verschillende plaatsen stalen moet nemen (deze mag je “mengen” tot 1 staal).
Vaak zie je ook dat de bochten asbest bevatten en de rechte stukken niet (of omgekeerd).

Staalnames van kalkgipsisolatie (en andere niet-hechtgebonden toepassingen) zou je eigenlijk altijd door een deskundige moeten laten uitvoeren.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43

Hoe heb je dat staal genomen? Een kwalitatief staal is belangrijk voor een correcte analyse.

Kalkgipsisolatie bestaat namelijk uit meerdere lagen, waarvan één meerdere lagen asbest kunnen bevatten.
Asbest werd vroeger handmatig met het gips gemengd dus de verdeling is niet homogeen, waardoor je dus op verschillende plaatsen stalen moet nemen (deze mag je “mengen” tot 1 staal).
Vaak zie je ook dat de bochten asbest bevatten en de rechte stukken niet (of omgekeerd).

Staalnames van kalkgipsisolatie (en andere niet-hechtgebonden toepassingen) zou je eigenlijk altijd door een deskundige moeten laten uitvoeren.
We hebben een volledig stuk genomen van boven kant buis tot aan het karton zodat zeker alle lagen meegenomen zijn. Het is inderdaad op een recht stuk genomen maar we hebben iets van een +/- 25 m witte buizen liggen (en dan nog de bruine in de kruipkelder) en amper bochten.

We gaan sowieso wel de buizen wegnemen en alle asbestmaatregelen qua bescherming en bevochtiging in acht nemen om zeker te zijn.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43
Hallo allemaal,

De gipsisolatie bevat geen asbest volgens het labo. We mogen het zelf verwijderen maar gaan dit toch doen met een pak, handschoenen en een FFP3 masker.

Mijn vraag is echter nu hoe we de gips het best eraf halen. Wat is de beste methode? We weten dat een iemand het er best eraf haalt en de andere de buizen moet proberen vochtig te houden. Zijn er nog tips?

alvast bedankt

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
969
Punten
113
Insnijden/inzagen met een multitool of ijzerzaag onder en boven van de gipsisolatie.
Werk in stukken van 50cm voor uw gemak van werken, verwijderen en transport naar het recyclage park

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan