Asbest in oude geiser?

Lid geworden
12 nov 2020
Waarderingsscore
1
Punten
1
Wij zijn ons huis a/h verbouwen en wonen sinds een jaartje in de 'achterbouw' waar in onze badkamer een oude geiser aanwezig is van het merk Bauknecht (zie foto's). We hebben een tijd geleden een asbestinventaris laten opstellen, waarbij deze geiser (en een oude boiler) opgenomen werden als 'mogelijk asbesthoudend' maar met een 'laag risico' aangezien boilers e.d. doorgaans afgeschermd zitten in een bekisting en eventuele vrijgave van vezels (uit pakkingen en koorden e.d.) zo wordt verhinderd.

Nu stelde ik me daar onlangs toch wel vragen bij, aangezien deze geiser eigenlijk helemaal niet 'toe' is: er zijn openingen langs alle kanten. Zeker als we douchen of een bad nemen komt die waakvlam onder grote druk door de geiser die in actie schiet. Ik begon vooral ongerust te worden toen ik merkte dat de substantie waar de waakvlam brandt bestaat uit roodgloeiende stukjes (zie foto's). Ik belde onze contactpersoon bij het labo hieromtrent op. Hij zei dat er tot medio jaren 70 asbest werd gebruikt in warmtetoestellen van Bauknecht (maar wij hebben geen verdere info over het jaartal van deze geiser). Het zou dus volgens hem kunnen dat het asbest is, maar zelfs al zou het asbest zijn stelt hij dat er geen gezondheidsrisico zou zijn omdat (1) de vezelvrijgave minimaal zou zijn, (2) mogelijks vrijkomende vezels via de afzuiging wel zouden afgevoerd worden en (3) het 100 procent zeker om chrysotiel zou gaan, dewelke het soort asbest is dat blijkbaar slechts in grote hoeveelheden echt schade aanricht.

Hij zei dus dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar dat doe ik nu dus blijkbaar toch... Ik overweeg om een (zeer kostelijke) luchtvezeltelling te laten uitvoeren om zekerheid te hebben dat de lucht in onze badkamer ok is, maar ik wilde toch eerst eens polsen of er mensen zijn die ervaring hebben met dit soort mogelijke toepassing van asbest/met dit type geiser van Bauknecht? Kunnen die gloeiende deeltjes ook gewoon iets anders dan asbest zijn?

Dank alvast!

Bijlagen

• IMG_20210921_105311.jpg
    IMG_20210921_105311.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20210921_105317.jpg
    IMG_20210921_105317.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20210921_081212.jpg
    IMG_20210921_081212.jpg
    165,3 KB · Weergaven: 22
  • IMG_20210921_081252.jpg
    IMG_20210921_081252.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 21

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
Toestel dringend laten vervangen
open toestel is gevaarlijk, altijd raam of deur open laten als deze werkt
en is ook niet zuinig tov recent toestel

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
73
Punten
28
Inderdaad, ik zou me meer zorgen maken om het toestel zelf dan om de eventuele asbest..

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
986
Punten
113
Ik sluit me aan bij @stefan en zou mijn geld liever steken in vervanging.

Een vezelluchttelling is altijd een momentopname, dus zekerheid heb je nooit.
Verder zou ik me laten leiden en geloof hechten aan het advies van de labo-expert. Dat klinkt overigens ook heel logisch en betrouwbaar.
U laat het klinken alsof die brander een onuitputbare bron van asbestvezels produceert. Makes no Sense ;)

Kans op sterfte door brand of CO intoxicatie lijkt me stukken groter dan asbest.

Sorry voor de extra kopzorgen :p

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
140
Punten
43
Zou mij idd meer zorgen maken over CO dan over asbest … eruit met dat ding !

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
Je doet meer kankerverwekkende stoffen binnen als je een BBQ doet.
Gevaren van dit toestel zitten niet in het asbest, maar zal je ondertussen al begrepen hebben

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
304
Punten
83
Onlangs had ik ivm een oude elektrische accumulatiekachel ook twijfel omtrent het gebruik van asbest. Ik ben toen heel goed geholpen (en gerustgesteld) door de fabrikant.
Ik zou je aanraden de foto's van het toestel voor te leggen aan Bauknecht, zij kennen allicht het antwoord ivm asbest.

Bovenaan