• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Asbest in onderdak – wat nu?

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Dag allen,

Wij kochten vorig jaar een jaren ’70 bungalow die wij ieder weekend/vrije dag gemotiveerd aan het renoveren zijn. De energiecrisis noopt ons tot het afwijken van onze initiële renovatiestrategie in die zin dat wij nu graag het dak uitgebreid zouden isoleren alsook zonnepanelen zouden willen plaatsen. Omdat kennissen van ons gewaarschuwd hadden voor mogelijkse asbest in het onderdak, hebben wij een staal opgestuurd naar het laboratorium en in dit onderdak blijkt dus wel degelijk asbest (Chrysotiel – witte asbest) te bevatten.

Onze opvatting was steeds dat asbest in vaste/gebonden vorm (zoals in een onderdak) geen probleem vormt zolang het niet beschadigd/doorboord wordt. Echter, nu zijn we na wat opzoekwerk op internet tot de ontdekking gekomen dat ook bij gebonden asbest reeds vezels kunnen vrijkomen ten gevolge van verwering, veroudering, termperatuursschommelingen enz. (bron: OVAM, https://ovam.vlaanderen.be/asbestdaken-en-gevels). Het is ons niet duidelijk hoeveel losgekomen asbest momenteel op onze zolder ligt en hoe we hier verder mee moeten omgaan. Concreet hebben we twee opties:
  • Optie 1: verwijderen en vervangen van de volledige dakdekstructuur (om het overzicht te bewaren heb ik voor deze optie een afzonderlijk topic geopend).
  • Optie 2: enkel isoleren (isolatie tussen de spanten en dampscherm) en geen zonnepanelen.

Optie 2 is natuurlijk de meest budgetvriendelijke (op korte termijn). We hebben hier echter wel enkele vragen/bedenkingen bij:
  • Is deze optie veilig in die zin dat er geen vrijgekomen asbestvezels meer in onze zolder terechtkomen (door de aanwezigheid van isolatie + dampscherm)? Wat met vezels die er reeds liggen? Zouden deze “opgekuist” kunnen worden (met een stofzuiger met absoluutfilter of natte dweilen)?
  • Kan op termijn het asbest onderdak langs de buitenkant verwijderd worden, zonder dat de geplaatste isolatie beschadigd wordt?
  • Het asbest onderdak verkeert momenteel in een goede staat, en ik vermoed dus dat het op zich vandaag vlot verwijderd zou kunnen worden (eventueel zelf?). Maar stel dat we de dakdekking vervangen binnen 5 à 20 jaar, zou het kunnen dat het onderdak op dat ogenblik zich in een veel slechtere staat dan vandaag bevindt, en het eigenlijk veel moeilijker wordt op dat ogenblik om het te verwijderen?

Inderdaad, veel vragen en veel ongerustheid langs onze kant. We danken alvast iedereen voor het delen van zijn inzichten en advies in deze voor ons moeilijke afweging. Als er bijkomende informatie nodig is, laat gerust iets weten!

Mvg

Laatst bewerkt:
Jullie hebben ons reeds overtuigd: het asbest moet eruit.

We hebben reeds de eerste dakwerkers laten langskomen om prijs op te maken, en deze wisten ons te vertellen dat een nieuwe kapconstructie minder kost dan de eigenlijke dakbekking. Vandaar dat wij nu graag een nieuw 45° dak willen plaatsen met nieuwe dakbekking.

Probleem is alleen budget en tijd (bouwvergunning, wachttijden van aannemers etc). Daarom gaan we ons in eerste fase focussen op het afronden van de verbouwing beneden en zullen we eerst wat bijsparen en later het nieuwe dak plaatsen, geplande uitvoering --> binnen 1 à 5 jaar.

We zullen dus wel in tussentijd het dak asbestveilig moeten houden. Mijn idee was hier een soort folie voor te hangen? Zodat wij eventuele vezelvrijgave deze niet op zolder en al zeker niet in huis vallen.

Iemand ervaring met het optoppen van een bungalowdak? We horen het graag :)

Jullie hebben ons reeds overtuigd: het asbest moet eruit.

We hebben reeds de eerste dakwerkers laten langskomen om prijs op te maken, en deze wisten ons te vertellen dat een nieuwe kapconstructie minder kost dan de eigenlijke dakbekking. Vandaar dat wij nu graag een nieuw 45° dak willen plaatsen met nieuwe dakbekking.

Probleem is alleen budget en tijd (bouwvergunning, wachttijden van aannemers etc). Daarom gaan we ons in eerste fase focussen op het afronden van de verbouwing beneden en zullen we eerst wat bijsparen en later het nieuwe dak plaatsen, geplande uitvoering --> binnen 1 à 5 jaar.

We zullen dus wel in tussentijd het dak asbestveilig moeten houden. Mijn idee was hier een soort folie voor te hangen? Zodat wij eventuele vezelvrijgave deze niet op zolder en al zeker niet in huis vallen.

Iemand ervaring met het optoppen van een bungalowdak? We horen het graag :)
Wat je kan doen is er verf over spuiten. Hierdoor heb je een extra laag over het menuiserite en is er geen vezelvrijgave.
Ik denk dan maar aan het moment je de folie weghaalt.
Als je de menuiserite niet fixeert en er zou toch vezelvrijgave zijn ga je bij het weghalen van de folie vezels verspreiden.

Er bestaan inderdaad specifieke verf/coating producten om op asbesthoudende platen aan te brengen en die de functie hebben om de vezels te binden en in te kapselen.
Dat zou ik dan eerder doen dan een folie voorhangen.

Met een folie voor te hangen verplaats je het probleem naar de toekomst wanneer je het dak wil renoveren en de folie er weer af moet.

Een onderdak in goede staat lijkt me niet zo’n probleem als je dit binnen 1 - 5 jaar wil vervangen. Zou je hier van wakker liggen moest je de woning 1 - 5 later gekocht hebben en het onderdak dus wat langer gehangen had?

Vooral niet panikeren. Ik denk dat men de gevaren van dergelijke vormen van asbest zwaar overschat. Ik zou inderdaad nog het meest inzitten met de stijgende prijzen om het af te voeren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan