• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Asbest in onderdak – wat nu?

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Dag allen,

Wij kochten vorig jaar een jaren ’70 bungalow die wij ieder weekend/vrije dag gemotiveerd aan het renoveren zijn. De energiecrisis noopt ons tot het afwijken van onze initiële renovatiestrategie in die zin dat wij nu graag het dak uitgebreid zouden isoleren alsook zonnepanelen zouden willen plaatsen. Omdat kennissen van ons gewaarschuwd hadden voor mogelijkse asbest in het onderdak, hebben wij een staal opgestuurd naar het laboratorium en in dit onderdak blijkt dus wel degelijk asbest (Chrysotiel – witte asbest) te bevatten.

Onze opvatting was steeds dat asbest in vaste/gebonden vorm (zoals in een onderdak) geen probleem vormt zolang het niet beschadigd/doorboord wordt. Echter, nu zijn we na wat opzoekwerk op internet tot de ontdekking gekomen dat ook bij gebonden asbest reeds vezels kunnen vrijkomen ten gevolge van verwering, veroudering, termperatuursschommelingen enz. (bron: OVAM, https://ovam.vlaanderen.be/asbestdaken-en-gevels). Het is ons niet duidelijk hoeveel losgekomen asbest momenteel op onze zolder ligt en hoe we hier verder mee moeten omgaan. Concreet hebben we twee opties:
  • Optie 1: verwijderen en vervangen van de volledige dakdekstructuur (om het overzicht te bewaren heb ik voor deze optie een afzonderlijk topic geopend).
  • Optie 2: enkel isoleren (isolatie tussen de spanten en dampscherm) en geen zonnepanelen.

Optie 2 is natuurlijk de meest budgetvriendelijke (op korte termijn). We hebben hier echter wel enkele vragen/bedenkingen bij:
  • Is deze optie veilig in die zin dat er geen vrijgekomen asbestvezels meer in onze zolder terechtkomen (door de aanwezigheid van isolatie + dampscherm)? Wat met vezels die er reeds liggen? Zouden deze “opgekuist” kunnen worden (met een stofzuiger met absoluutfilter of natte dweilen)?
  • Kan op termijn het asbest onderdak langs de buitenkant verwijderd worden, zonder dat de geplaatste isolatie beschadigd wordt?
  • Het asbest onderdak verkeert momenteel in een goede staat, en ik vermoed dus dat het op zich vandaag vlot verwijderd zou kunnen worden (eventueel zelf?). Maar stel dat we de dakdekking vervangen binnen 5 à 20 jaar, zou het kunnen dat het onderdak op dat ogenblik zich in een veel slechtere staat dan vandaag bevindt, en het eigenlijk veel moeilijker wordt op dat ogenblik om het te verwijderen?

Inderdaad, veel vragen en veel ongerustheid langs onze kant. We danken alvast iedereen voor het delen van zijn inzichten en advies in deze voor ons moeilijke afweging. Als er bijkomende informatie nodig is, laat gerust iets weten!

Mvg

Laatst bewerkt:
Het is mijn portemonee niet maar ik ben van mening afvoeren. Momenteel kan dit nog voor een beperkte prijs maar ik verwacht in de toekomst dat dit strenger wordt waardoor de kosten serieus gaan oplopen.

Verwering is amper van toepassing bij een onderdak (het is op zich niet blootgesteld aan de elementen op een problematische manier) en al helemaal niet aan de binnenkant. Verwering is vooral een probleem voor bvb asbestleien en golfplaten (die dus de buitenste dakbedekking vormen) die aan de elementen blootgesteld zijn.

Je zal dat onderdak nog wel kunnen verwijderen en vervangen in de toekomst en de schade aan isolatie zal beperkt zijn. Maar er kunnen andere kosten bijkomen zoals @Bob.en.bobette.bouwer al aangaf.

Zolang deze menuiserite in goede staat is zou ik me niet te veel zorgen maken over vezelvrijgave.

In de wetgeving wordt trouwens enkel gezegd dat je geen zonnepanelen mag plaatsen op een asbestdak ( golfplaten en leien ).
Hierin wordt niets gezegd over onderdaken uit asbest dus wettelijk gezien mag het.

Wat je wettelijk gezien ( Vlaamse wetgeving, niet federaal, want federaal mag het WEL ) niet mag doen is de asbesttoepassing inkapselen/afdekken. Dus isolatie en dampscherm ervoor mag niet.

Wat met vezels die er reeds liggen? Zouden deze “opgekuist” kunnen worden (met een stofzuiger met absoluutfilter of natte dweilen)?
Zeker niet met stofzuiger werken als et vezels liggen

de uitlaat van de stofzuiger gaat dan de nog aanwezige vezels in de lucht blazen

Wat met vezels die er reeds liggen? Zouden deze “opgekuist” kunnen worden (met een stofzuiger met absoluutfilter of natte dweilen)?
Zeker niet met stofzuiger werken als et vezels liggen

de uitlaat van de stofzuiger gaat dan de nog aanwezige vezels in de lucht blazen
Dit is voor een standaard stofzuiger inderdaad het geval, maar TS had het over stofzuiger met absoluutfilter en dan gaat het wel.

Hierin wordt niets gezegd over onderdaken uit asbest dus wettelijk gezien mag het.
Het is niet omdat wettelijk iets mag dat het daarom ook verstandig is.

Ik blijf erbij, bijt door de zure appel en verwijderen. Nu kan het nog voor acceptable kosten over 5, 10, 15, ... jaar, wie zal het zeggen, niet meer. Je bent er dan vanaf en hebt er geen omkijken meer naar.

In de veronderstelling dat TS het met zijn partner heeft gekocht. De relatie loopt spaak het huis wordt verkocht, asbest attest is nodig, dat heeft al onmiddellijk effect op de waarde van de woning.

Ik zeg het al even maar van zodra de overheid zich gaat bemoeien met de staat van de woning (of dit nu isolatie, asbest, of... is maakt niet uit) dan heeft dit een directe invloed op de prijs.

Bedankt voor de reacties!

Het verwijderen van het asbest houdt in dat de volledige dakbekking vernieuwd moet worden? Hoewel de kosten voor het asbest verwijderen dan nog meevallen, wordt de totale operatie toch een dure aangelegenheid? Want ik kan me niet inbeelden dat men het onderdak kan verwijderen zonder een volledig nieuw dak te voorzien?
Wat is verder de reden dat er een risico bestaat dat het in de toekomst veel duurder is het asbest onderdak te verwijderen (buiten de inflatie, natuurlijk)? Zouden deze kosten sterker stijgen dan de algemene inflatie?

Zolang deze menuiserite in goede staat is zou ik me niet te veel zorgen maken over vezelvrijgave.

In de wetgeving wordt trouwens enkel gezegd dat je geen zonnepanelen mag plaatsen op een asbestdak ( golfplaten en leien ).

Wat je wettelijk gezien ( Vlaamse wetgeving, niet federaal, want federaal mag het WEL ) niet mag doen is de asbesttoepassing inkapselen/afdekken. Dus isolatie en dampscherm ervoor mag niet.
Toch een vreemde regelgeving dat je het dak net niet mag isoleren+dampscherm, terwijl dit de energiezuinigheid verhoogt, verhindert dat asbestvezels op zolder los komen te liggen én het bovendien de mogelijkheid niet hypothekeert om het in de toekomst alsnog te verwijderen.

Het is niet omdat wettelijk iets mag dat het daarom ook verstandig is.

Ik blijf erbij, bijt door de zure appel en verwijderen. Nu kan het nog voor acceptable kosten over 5, 10, 15, ... jaar, wie zal het zeggen, niet meer. Je bent er dan vanaf en hebt er geen omkijken meer naar.

In de veronderstelling dat TS het met zijn partner heeft gekocht. De relatie loopt spaak het huis wordt verkocht, asbest attest is nodig, dat heeft al onmiddellijk effect op de waarde van de woning.

Ik zeg het al even maar van zodra de overheid zich gaat bemoeien met de staat van de woning (of dit nu isolatie, asbest, of... is maakt niet uit) dan heeft dit een directe invloed op de prijs.
Ik zeg niet dat het verstandig is. Ik geef enkel de opties weer voor de TS.

En weet niet of het duurder gaat worden..
Als ze ( de vlaamse regering ) echt alle asbest weg willen, wat zeker nog niet geldt voor binnentoepassingen bij particulieren gaan ze subsidies moeten geven.

Toch een vreemde regelgeving dat je het dak net niet mag isoleren+dampscherm, terwijl dit de energiezuinigheid verhoogt, verhindert dat asbestvezels op zolder los komen te liggen én het bovendien de mogelijkheid niet hypothekeert om het in de toekomst alsnog te verwijderen.
Wetgeving beschrijft dat het inkapselen van asbesthoudende toepassingen verboden is.
Zegt niet specifiek iets over isoleren + dampscherm. Maar hieronder versta ik wel inkapselen, dus ermee dat dit niet mag.

Langs de andere kant wel logisch. Mensen genoeg met minder edele bedoelingen die er rap wat isolatie en een dampscherm voorhangen en de jonge twintigers die bij een verkoop komen kijken hebben geen weet van asbest eronder en zitten jaren later met de gebakken peren.

gaan ze subsidies moeten geven.
Waarom zouden ze moeten doen?
Als ze de kopers van zulke woningen verplichten om het te verwijderen binnen de X maand/jaar na aankoop (in analogie met de isolatie verplichting die actief wordt)... Dat kost de regering geen cent en het probleem lost zich ook op...

Als ze de kopers van zulke woningen verplichten om het te verwijderen binnen de X maand/jaar na aankoop (in analogie met de isolatie verplichting die actief wordt)... Dat kost de regering geen cent en het probleem lost zich ook op...
En hoeveel mensen gaan het effectief doen als er geen premies/subsidies worden gegeven?
Wanneer de regering iets teruggeeft voor de effort van de mensen gaan er al meer geneigd zijn dit te doen.

En hoeveel mensen gaan het effectief doen als er geen premies/subsidies worden gegeven?
Wanneer de regering iets teruggeeft voor de effort van de mensen gaan er al meer geneigd zijn dit te doen.
Hoeveel mensen voldoen aan het EPB verhaal? Als ik terugkijk naar 2006 toen EPB in gevoerd werd was ook hier heel veel weerstand tegen maar op uitzonderingen na ging iedereen dit wel doen. De premies hebben er toen wel voor gezorgd dat er beter werd geïsoleerd als initieel werd geeist.

Een analoog verhaal met de roetfilter. Alle moderne diesel hebben een roetfilter, ding geraakt verstopt en wordt er tussenuit geprogrammeerd. Er komt hier nu controle op dus is het niet van doen of niet doen het wordt gewoon van moeten.

The house always wins! De vraag is alleen hoe gaat de regering zijn beleid voeren maar ervanuit gaan dat dit niet mogelijk is lijkt me aan de goedgelovige kant of misschien heb ik gewoon teveel wantrouwen...

Zoals Jens aangeeft is er inderdaad weinig kans op vezelvrijgave, tenzij er schade is aan het onderdak.
Inkapselen mag inderdaad niet, maar veiligstellen mag wel (bv. fixeren door te schilderen).
Let wel op: vaak boren ze de haken van de zonnepanelen vast in de panlatten, waardoor er door gebruik van te lange schroeven schade kan optreden aan het onderdak. Hierdoor kan er dus wel vezelvrijgave zijn op de zolderverdieping.

Persoonlijk zou ik het onderdak laten verwijderen (indien het budget het toelaat).

Op zich zou het onderdak wel asbestveilig moeten zijn. Maar zoals er al wordt aangegeven best nu al verwijderen. Wel moet je hiervoor het budget hebben om het nu te doen. De prijzen van de aannemers en materialen zullen komende jaren er toch enkel duurder op worden.
Bij verkoop van een woning heb je vanaf november een attest nodig die het asbest gaat inventariseren. Dus op termijn zal er een lichte dwang zijn om het toch te laten verwijderen.
En op heden zijn er ook al premies als je uw dak energiezuiniger maakt. Zorg je dat er ondertussen asbest wordt verwijderd dan is de premie hoger (€ 12/m²)

Dus voor het budget even opzoeken naar de premies ;-)

Wat is de staat van de rest van het dak en de dakpannen? Misschien wat foto's?

Ik volg Bob.en.bobette.bouwer wel een beetje met het idee: hoe sneller je er vanaf bent hoe beter. Als het budget het toelaat, zou ik daar dus voor gaan.
Overigens: kunnen de dakpannen, indien nog goed, meestal niet gewoon gerecupereerd worden? Dus dakpannen er voorzichtig vanaf, tengellatten en pannenlatten er vanaf, asbest onderdak er vanaf. Dan kan je overigens ook ineens tussen kepers en gordingen opspieën zodat het dak mooi uitgevlakt wordt. Nieuw onderdak erop en zo luchtdicht mogelijk aanwerken, nieuwe tengellatten en pannenlaten erop. De bestaande dakpannen recupereren en er ook terug op.
Dan bespaar je in optie 1 toch al de kost van nieuwe dakpannen, wat zeker niet niks is. Naast werkuren heb je dan nog qua materiaalkost: onderdak en hout voor pannenlatten en tengellatten.

Wat is de staat van de rest van het dak en de dakpannen? Misschien wat foto's?

Ik volg Bob.en.bobette.bouwer wel een beetje met het idee: hoe sneller je er vanaf bent hoe beter. Als het budget het toelaat, zou ik daar dus voor gaan.
Overigens: kunnen de dakpannen, indien nog goed, meestal niet gewoon gerecupereerd worden? Dus dakpannen er voorzichtig vanaf, tengellatten en pannenlatten er vanaf, asbest onderdak er vanaf. Dan kan je overigens ook ineens tussen kepers en gordingen opspieën zodat het dak mooi uitgevlakt wordt. Nieuw onderdak erop en zo luchtdicht mogelijk aanwerken, nieuwe tengellatten en pannenlaten erop. De bestaande dakpannen recupereren en er ook terug op.
Dan bespaar je in optie 1 toch al de kost van nieuwe dakpannen, wat zeker niet niks is. Naast werkuren heb je dan nog qua materiaalkost: onderdak en hout voor pannenlatten en tengellatten.
Deze optie volg ik ook, laat even het hout van de draagstructuur bekijken en bijt door de zure appel. Desnoods het dak iets ophogen om te isoleren? Zoniet zou ik isolatie ertegen hangen en afplakken langs de binnenkant en alle werken (ook de panelen) uitstellen tot er wat meer budget is...

Iets deftig doen brengt achteraf meer op. Als je nu zonnepanelen legt en binnen 5 jaar alles er terug af en op moet doen ben je misschien meer kwijt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan