Arei en badkamer vanaf 01/03/2025

• Tags aarding AREI badkamer elektriciteit elektriciteitskeuring
  • Fluvius

Actief Lid
    Lid geworden
    16 nov 2020
    Waarderingsscore
    84
    Punten
    28
    Volgens laatste AREI moet de equipotentiale verbinding van het bad/douche nu afgetakt worden van het stopcontact en mag deze niet meer naar het bord of de aardingsonderbreker liggen.

Dit staat ook zo in het AREI. Wil het hier gewoon melden omdat veel DHZ meestal met zo een vragen zitten omtrend het AREI en omdat het voor sommige ook niet allemaal duidelijk is, daarom post ik hier ook 2 screens uit het AREI om dit te verduidelijken.

Screenshot_20250704_210803_Drive.jpg
    Screenshot_20250704_204032_Drive.jpg

Deze moet ook altijd nog gelegd worden ook al heb je een polyester bad/douche. Als keurder komt keuren en er moet iemand van het fod bij zijn om de keurder te auditeren en deze ligt niet en keurder keurt installatie toch goed heeft de keurder een slechte audit dus keurder moet dan zo een installatie afkeuren om een goede audit te krijgen.

mag deze niet meer naar het bord of de aardingsonderbreker liggen.
    Staat dit er ook zo in? Want dan zou elke huidige installatie automatisch afgekeurd moeten worden…. 🤷‍♂️

Volgens laatste AREI moet de equipotentiale verbinding van het bad/douche nu afgetakt worden van het stopcontact en mag deze niet meer naar het bord of de aardingsonderbreker liggen.
    Dat lees ik toch helemaal niet in die tekst.

De epimedium pubergenium samen met de ligularia prezwalskie zorgen voor ....
    En nu in t vlaams ?
    Of is het simpelweg,
    alles wat met metaal en water te maken hed en ge kunt in t ene metaal raken en op t zelfde moment water moet op de aarding zitten ?

mag deze niet meer naar het bord of de aardingsonderbreker liggen.
    Staat dit er ook zo in? Want dan zou elke huidige installatie automatisch afgekeurd moeten worden…. 🤷‍♂️
    Waarschijnlijk enkel van toepassing voor nieuwe installaties na 01/03/2025.
    Ja oke, maar dan nog. Wat zou de redenering kunnen zijn achter het “verbieden” van de huidige methode. Die is echt wel veiliger dan aftakken.

Wat verbiedt men dan in die tekst?

Ik lees toch ook wat anders in de tekst.

Verder valt het op dat ze in 7.1.1.4 de term "bijkomende equipotentieaalvereffeningsverbinding" gebruiken en in de rest van het AREI gebruiken ze de term "bijkomende equipotentiaal verbinding".

Ze bedoelen normaal wel hetzelfde lijkt me, maar het valt op dat de definitie niet consequent gebruikt wordt terwijl dat anders toch wel het geval is.

Heb antwoord van FOD vandaag gekregen omtrend dit.

Ik wil mij excuseren met de verwarring in mijn vorige bericht maar wij als installateurs kunnen toch ter plaatse maar geloven wat de keurder ons vertellen tijdens de keuring. Elke keurder heeft een andere interpretatie van het AREI of zaken die in het AREI staan en daardoor ontstaan veel discussies zoals ook hier in de groep. Mijn keurder is gisteren fout geweest met de bijkomende equipotentiale verbinding voor bad dus mijn excuses hiervoor.

Hierbij ook antwoord van Fod dat als bad niet van metaal is dat de bijkomende equipotentiale verbinding niet gelegd moet worden, maar moet er wel liggen als bij keuring er nog geen bad/douche geplaatst is.

regels omtrend bijkomende equipotentiale verbinding voor bad/douche. Als deze van polyester zijn bent u niet meer verplicht om een bijkomende equipotentiale verbinding klaar te leggen, maar let er wel bij op dat als de keuring plaats vind en er nog geen bad/douche geplaatst is deze wel moet klaar liggen omdat keurder niet kan controleren of er nu een polyester of metalen bad komt.

Dus mijn excuses hierbij voor de verwarring maar het antwoord van FOD is duidelijk en keurder was zelf mis.

Bijlagen

• Screenshot_20250705_122048_Gmail.jpg
      Screenshot_20250705_122048_Gmail.jpg
      86,4 KB · Weergaven: 11
    Mijn keurder is gisteren fout geweest
    Jammer genoeg is dat wel vaker het geval. We zien hier op het forum regelmatig discussies rond de interpretatie van het reglement.

Jammer eigenlijk want zo moeilijk is het eigenlijk ook weer niet. Zeker niet in residentiële omstandigheden.

Dus mijn excuses hierbij voor de verwarring
    Merci voor de verduidelijking. Weet je toevallig ook hoe het zit met de eventuele verplichting om vanuit een stopcontact te vertrekken?

Dus het mag vanaf het stopcontact, maar het moet niet.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan