• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Arduin opnieuw laten opschuren/verzoeten

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb heel wat oude dorpels/traptreden/dekstenen in Belgische blauwsteen liggen.
Die hebben echter vele decennia van allerlei soorten weer, verwering en mosgroei meegemaakt.

Intussen zijn er in de voortuin enkele muurtjes opnieuw gemetst en ik zou deze dekstenen graag daarvoor hergebruiken.
De bovenkanten hebben nogal serieus afgezien van 60 jaar verwering, maar de onderkanten zijn eigenlijk nog als nieuw (op wat mortelresten na). Ik zou dus eerder de onderkanten laten herdoen dan de bovenkanten (waar wellicht minstens een halve cm afgeslepen moet worden om een beetje vlak uit te komen dat alle putjes weg zijn).

Ik heb twee steenkappers aangesproken voor een offerte, allebei heel enthousiast over de mogelijkheden en zeker haalbaar, maar uitendelijk nooit enige reactie ontvangen.

Heeft iemand enig idee wat de kostprijs (per m2) is voor zo'n werken (herverzoeten)?
Zijn stukken van ongeveer 1,5m bij 30à40 cm, 5cm dik, zo goed als niet generfd.
Zowel oppervlak als lange zijden te polieren.

Als het uiteindelijk duurder uitkomt dan nieuwe chinezen/vietnamezen of welke ezen dan ook, dan ga ik mij alles toch eens opnieuw moeten beschouwen.
Geen idee of zo'n oude steen nog lang goed zal blijven opnieuw in weer en wind.
Maar om ze zomaar op de container kapot te smijten is dan ook jammer.

Of een tip naar een steenkapper die dit wel wil uitvoeren, regio Roeselare-Kortrijk?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
zelf schuren .. en dan nog. Steen van 60 jaar oud, verweerd en gebruikt ?? keischone van zen eigen.

Zeker niet beginnen te polieren ofte verzoeten, na een jaartje buiten zie je daar niets meer van .

Blauwe Henegouwse hardsteen ligt al zo'n 500 jaar op pleinen, als dorpels, in kerken en notaris/pastorije ( echte) en zen van nature gezoet.
Verhuizen naar Zandhoven en mijne steenkapper pakken, kei goeie.

luk

Als je echt wil verzoeten?
Moa echt he, en serieus donker ... dan moete dat voor buiten met afgedraaide vuil motorolie doen.
Niet te zonnig, bekke bewolkt, niet bakkesheet en zeker zien dat er bij het droogproces geen stof of blad of kattepoten of eender wat op de steen komt. Je moet dit wel een keer of 2-3 herdoen voor dat het diep ingedrongen is.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Een goed ( exentrisch) schuurmachien en gaan met die banaan.....maakt wel wat stof maar enig mooi resultaat. ( en er bestaan alleszuigers ook hee)

Korrel 40 beginnen en eindigen met bvb 120.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb al geprobeerd met de zwarte steenschuurpads vanbosch, maar dat ging toch maar heel traag vooruit. Ik heb zo'n 4m2 te doen plus de kantjes.

Ik heb ook een komschijf voor op de haakse slijper. Dan gaat wat sneller maar schuurt heel oneffen en gevaar voor putten.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Door Lukanar

Als je echt wil verzoeten?
Moa echt he, en serieus donker ... dan moete dat voor buiten met afgedraaide vuil motorolie doen.
Niet te zonnig, bekke bewolkt, niet bakkesheet en zeker zien dat er bij het droogproces geen stof of blad of kattepoten of eender wat op de steen komt. Je moet dit wel een keer of 2-3 herdoen voor dat het diep ingedrongen is.

Dit vraagt toch om een nuancering:

Het klopt dat arduin donkerder zal kleuren als je die inwrijft met olie, en dat hoeft helemaal geen vuile motorolie te zijn, kan ook wel properder en milieuvriendelijker met olijfolie of koolzaadolie bijvoorbeeld.

Maar het echte verzoeten (en polieren) is iets anders, dat is niets anders dan zeer fijn schuren , dat is een mechanische bewerking zonder toevoegingen. En hoe fijner het arduin wordt afgewerkt, hoe geslotener de oppervlakte wordt en hoe donkerder het uitzicht ervan. 

Als je minder doorgedreven geschuurde arduin met olie gaat inwrijven krijg je ook een gesloten oppervlak (gesloten door de olie) en dus ook een donkerder uitzicht. Echter om dat uitzicht te behouden zou je die oliebehandeling regelmatig moeten herhalen. 

Het verschil tussen donkere arduin door olie of donkere arduin door fijnere bewerking voel je, het tweede is gladder en glanzender.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik wil die maar heel licht verzoeten, dus niet met fijne korrel. Zoals standaard arduin dorpels die je tegenwoordig overal ziet: licht grijsblauw van kleur.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Diy vroeg naar verzoeten in de titel, vandaar mijn antwoord om dit met olie te doen. Lijnolie, olijfolie, koolzaadolie of palmolie of devos lemmens zijn allemaal olieen die door het "zweten" van de steen in de buitenomgeving na een tijd hun verzoeting verliezen. Tot nu toe heb ik alleen weet van vuil motorolie die blijft 'plakken'. Kan natuurlijk dat er nog andere olieen zijn die blijven ' plakken' maar die ken ik niet.

polieren of opschuren is inderdaad iets anders en zal na een tijd in de buitenomgeving ook weer " vergaan". Omdat het effect van zure regen, zonlicht, dooizouten en wat nog allemaal , inwerkt op deze polier of schuurbehandeling.

 

 

 

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
D I Y zei:
Ik wil die maar heel licht verzoeten, dus niet met fijne korrel. Zoals standaard arduin dorpels die je tegenwoordig overal ziet: licht grijsblauw van kleur.

Verzoeten komt na verzagen en grof schuren en betekent in feite zo fijn schuren dat je geen zaag- en zelfs geen schuursporen meer ziet.

Er zijn vele gradatie's in zoeten of verzoeten, de benaming geeft al een aanduiding, het gaat van 'lichtgezoet' naar 'gezoet' en naar 'donker gezoet'. Daarna kan je nog een stap verder gaan naar 'gepolierd' om een bijna zwarte kleur te krijgen.

Het zoeten begint meestal met schuurpapier 220 om verder te gaan naar 600. Het zou dus kunnen dat jij kan eindigen met korrel 220.

Maar laat ons wel onthouden dat het eigenlijke 'zoeten ' niets te maken heeft met olie. Je kan het droog doen of met water maar niet met olie !

Olie kan je wel gebruiken om de steen tijdelijk te verdonkeren of te beschermen tegen allerlei invloeden maar dat moet dan ook regelmatig hernomen worden.

Uw aanduiding 'lichtgrijsblauw van kleur" doet me echter niet denken aan 'gezoet' maar aan 'blauw geschuurd'.  en dan kan je wellicht al lang voor de korrel 220 stoppen met schuren.

Enfin, begin er gewoon aan en je zal zien wanneer voor jou het resultaat goed is. 

 
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
Stomme vraag of opmerking, maar heb je al eens gezien ol die te verkopen?

er zijn mensen die net zulke afgesleten stenen zoeken

voor hun pastorijwoning! Mogelijks krijg je genoeg geld om nieuwe te kopen? Heb geen idee van prijzen, maar ken mensen die meer betaald hebben voor afgesleten stenendan voor nieuwe in dezelfde maten...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pthomass zei:
Stomme vraag of opmerking, maar heb je al eens gezien ol die te verkopen?

er zijn mensen die net zulke afgesleten stenen zoeken

voor hun pastorijwoning! Mogelijks krijg je genoeg geld om nieuwe te kopen? Heb geen idee van prijzen, maar ken mensen die meer betaald hebben voor afgesleten stenendan voor nieuwe in dezelfde maten...

Amen.

Een jaar of 10 geleden voor een klant van mij naar noordfrankrijk moeten tenen. Daar werd een kerkje afgebroken waarbij de materialen per opbod werden verkocht. Blauwe hardsteen, henegauwse, gezaagd en gezoet door 500 jaar biddende en knielende kerkgangers en begijntjes.

Mijn werkbudget was 350,00€/m² driehonderdvijftig eurokes alle een 15.000 Bef. Mijn eerste bod was 8000 bef ( 200€) na een kleine minuut ben ik het moeten afdruipen want ze zaten toen al aan een 500 euro de meter.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Voor de volledigheid, wat foto's van hoe het er nu uitziet...

Ik weet niet eens zeker of het henegouwse is, iemand heeft me dat ooit wijs/wijzer gemaakt..

Ik heb nog tientallen lopende meter op 40cm breedte op men dak liggen, maar die blijven wel liggen tot ik het dak eens moet vervangen 
biggrin.gif
. Langs de andere kant, als ik daarmee mijn dak kan betalen...

Maar mooi zijn ze alvast niet meer. Enorm veel putten en mos. Met de honderden jaren oude stenen van de binnenkant van een kerk zijn ze alvast niet vergelijkbaar (al zijn ze als rotsblok wellicht even oud).

Je moet toch nog altijd de zot vinden die ze wil hebben tegen de mooiste prijs...

 

bovenkant en zijkanten:

arduin_small1.jpg


 

onderkant:

arduin_small2.jpg
 

Bijlagen

  • arduin_small1.jpg
    arduin_small1.jpg
    384 KB · Weergaven: 6
  • arduin_small2.jpg
    arduin_small2.jpg
    397,9 KB · Weergaven: 6

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik zou ze opschuren met de machine. Voor kleine slijpschijven kan je van die pads kopen waar je rond schuurpapiervellen kan op hangen (velcro).

Mijn pa gaat daar om bij Marcoflex (Merchtem). Wel niet bij de deur voor u. Mogelijk is er bij u in de buurt wel een vakhandel waar je dat kan halen.

Voor de geribbelde zijkanten is schuren misschien wel niet zo'n goeie oplossing...
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
't is nog al eens aan bod geweest: "verzoeten" (Charel zijne uitleg) en "verzadigen" (Lukanar zijne uitleg) zijn niet hetzelfde.

Verzoeten is mechanisch opschuren, en in functie van de tijd dat je daarvoor neemt en korrelgrootte ga je gradren in kleur en glans

Verzadigen is meer een behandeling om uw arduin weers- en/of vlekbestendiger te maken. Logischer wijs gaat deze ook verdonkeren. Maar verzadigen OM te verdonkeren, en al zeker met afgedraaide motorolie, is eerder, sorry Luk, foefelen. Dat is gewoon om snel, snel een resultaat te bekomen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik mag het van mijn vrouw niet zelf doen... het moet deze keer 'vooruit' gaan. Anders sleept dat weer maandenlang aan eer ik weer eens wat tijd heb nadat ik begonnen ben, en dan ben ik toch niet zo tevreden van het resultaat en begin ik opnieuw, tot het helemaal perfect is zoals ik het wil (ik heb dat nogal fel).

Dus dit keer moet het extern gedaan worden, op een vlakbed schuurtafel/poliermachine bij een echte steenkapper. Zodat het zowel rap als perfect gedaan is.

En dan krijg ik welgeteld 1 dag om alles te plaatsen, en als dat niet lukt dat zoekt ze zelf wel een metser.

Te veel begonnen projecten in en om het huis, te weinig die volledig afgewerkt zijn...
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
D I Y zei:
Ik mag het van mijn vrouw niet zelf doen... het moet deze keer 'vooruit' gaan. Anders sleept dat weer maandenlang aan eer ik weer eens wat tijd heb nadat ik begonnen ben, en dan ben ik toch niet zo tevreden van het resultaat en begin ik opnieuw, tot het helemaal perfect is zoals ik het wil (ik heb dat nogal fel).

Dus dit keer moet het extern gedaan worden, op een vlakbed schuurtafel/poliermachine bij een echte steenkapper. Zodat het zowel rap als perfect gedaan is.

En dan krijg ik welgeteld 1 dag om alles te plaatsen, en als dat niet lukt dat zoekt ze zelf wel een metser.

Te veel begonnen projecten in en om het huis, te weinig die volledig afgewerkt zijn...

"Rap en perfect" in ene zin... dat belooft niet veel goeds ;-)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hehe, ja, neen, inderdaad.

maar ik bedoelde eigenlijk vooral de computergestuurde vlakbed poliermachine... die maakt geen fouten en doet rustig en gestaag voort. De man die ze bedient is een andere risicofactor natuurlijk 
biggrin.gif


Rap is ook relatief. Alles korter dan 3 maanden is al 'rap'
 

carrejans

Nieuw Lid
Lid geworden
3 apr 2012
Berichten
99
Waarderingsscore
4
Punten
8
Hoe is het afgelopen?
Ik zou hetzelfde willen (laten) doen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb ze uiteindelijk toch zelf ‘blauw geschuurd’ met een traagdraaiende powerplus poliermachine en twee komschijven van korrel 30 en korrel 60. Niemand wilde het opschuren doen.
Het is niet simpel om te doen en het risico op putten schuren is zeer reëel. De diepste putjes heb ik er ook niet uitgekregen. De meeste stenen zijn ongeveer 3 tot 5 mm afgereden.
Het op maat zagen gebeurde langs een houten regel met een diamantblad op de haakse slijper (groot model) terwijl met de tuinslang zachtjes water gesproeid werd. Bijzonder mooie snede.
Het leggen van de stenen zelf was erg moeilijk. Ze wegen ruwweg 70 tot 80 kg per stuk. Erg moeilijk om waterpas en recht te plaatsen. Vooral omdat ze niet allemaal even dik meer zijn en de bovenkant effen moet liggen, maar je ziet eigenlijk niet dat de voeg eronder paar mm verschilt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan