Even een zegje: alle "professionals" hierboven pleiten voor een goede architect, en ze hebben méér dan gelijk, ik sluit mij daar volledig bij aan.
bij de meeste mensen is hun "bouw" de aller-allerbelangrijkste investering van hun leven, op zijn minst één derde van de beroepsinkomsten die ze gedurende héél hun carrière vergaren, gaat naar hun woning. En hierop gaan sommigen "domme risico's" nemen. Te gek!
Of je nu 5000 euro, 10000 euro of 15000 euro aan je architect geeft, als je dit deelt door de jaren duurzaamheid, dan is het verschil eigenlijk maar verwaarloosbaar. Zorg er alléén voor dat hij je "miserie" bespaart. En terecht, hij is de ENIGE die volledig aansprakelijk is, moest er iets mis gaan...
En nu komt het: WELKE architect moet ik kiezen?
Wij onderscheiden 3 soorten architecten:
1) Architecten-kunstenaars met smaak en ideeën.
2) Architecten-stielmannen/technici
3) Een combinatie van beide bovengenoemde.
Na 25 jaar bouwwereld, kan ik deze van de derde categorie op één hand tellen, helaas.
Voor wat mij betreft, en ook voor vele bouwers denk ik, is smaak en idee geen alleenrecht van de architect. Steek als bouwheer veel ideeën op, ga kijken, neuzen, en vraag ook advies aan mensen van wie u de "smaak" apprecieert, zo bouwt u uw "eigen ding". Hiervoor heb je volgens mij niet per sé een architect nodig.
Kies resoluut voor de tweede categorie en betaal die man naar behoren.
Wij, als onderaannemer, zijn dagelijks geconfronteerd met het architectenberoep. Weet je wie, volgens ons, de BESTE architecten zijn? Deze die zéér ambetant en zéér veeleisend zijn OP VOORHAND. Een architect die 'problemen voorziet', is een architect die problemen vermijdt. Uiteindelijk is die man zijn centen méér dan waard, én voor de bouwheer, én voor de vaklui. Niets is méér frustrerend dan een lakse architect, die alleen maar vertrouwt op de 'stielkennis' van de aannemers.
Voor de bouwheer is de beste garantie een 'technische' architect; voor de aannemers ook: hoe ambetanter hij is op voorhand, hoe duidelijker en preciezer de instructies, hoe minder vaag het voor de stielman is, hoe minder problemen, hoe vaker hij op de werf komt, hoe méér efficiënt en rendabel de aannemer kan werken.
Mijn raad: neem een technische architect en betaal hem ruim, zodat hij zijn opdracht naar behoren kan uitvoeren. En wat is "ruim"? Bespreek dit ook op voorhand, hou er rekening mede dat die man ook graag zijn brood verdient en niet wenst uitgemolken te worden. De honoraria van de chirurg die je leven redt worden nooit bediscuteerd, die van een architect wel. Niet dat hij zomaar mag vragen wat hij maar wil, begrijp me niet verkeerd. Vraag hem gewoon wélke prestaties hij zal uitvoeren, vraag hem deze op papier te willen zetten en dat hij daar een prijs per prestatie aan koppelt (voorontwerp = x, plannen en lastenboek = y, administratieve verplichtingen = z, opvolging werf: xxx euro per werfbezoek/werfverslag).
Pragmatisch, economisch, duidelijk, tijd- en geldbesparend !
succes!
Thierry