Ik sta zelf professioneel in de bouw. Even mijn mening. Want hoewel ik me moet aansluiten bij de andere posts (ik kan moeilijk als prof in de bouw gaan zeggen dat je geen architect en ingenieur nodig hebt) moet je alles toch met een serieuze korrel zout nemen.
* Theorie/wetgeving:
- je hebt een architect nodig die de plannen tekent, de bouwaanvraag opstelt, de werfopvolging doet. VERPLICHT
* Praktijk
- er zijn genoeg mensen die werken met een architect (volledige opdracht) en toch een woning afgeleverd krijgen met tal van bouwkundige fouten.
Prutsers van architecten die niets meer kunnen dan "een beeldje" ontwerpen kom ik regelmatig tegen. Moest ik alles uitwerken zoals sommige architecten hun plan uittekenen, ik vrees dat er véél ontevreden klanten zouden zijn. (structuur, waterdichting, afwerking,....)
- er zijn genoeg (domme?) architecten die hun handtekening plaatsen onder een dossier opgesteld door een bouwkundig tekenaar.
- beweren dat een deftig uitgevoerde woning onmogelijk kan gezet worden zonder architect is pure nonsens.
- beweren dat werken met een architect, wekelijks werfbezoek inbegrepen garantie geeft voor een juist uitgevoerde bouw is eveneens nonsens. (bekijk alleen maar eens het onderwerp isolatie...)
- 50-60 jaar geleden ging men naar een aannemer: "zet mij een huis" En het huis kwam er. (natuurlijk met koudebruggen ed, maar dat kende men toen niet, architect of niet) Die huizen staan er nog steeds en rekening houdend met die tijd en de bouwkundige kennis van toen, zijn het nog steeds goede woningen anno 2006.
- diezelfde tijd kende men geen ingewikkelde funderingen (men bouwde ook niet op moerasgrond, daar ben'k mee akkoord). 40cm uitgraven, eerste rij stenen dwars en hup, metsen maar! Die woningen zijn niet verzakt.