• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Architecten dilemma

Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
121
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey iedereen,

Zoals zovelen hebben we een hele tijd meegelezen en nu eindelijk geregistreerd.
We willen een moderne woning bouwen in Lummen.
We hebben 5 architecten bezocht, 3 zijn er al afgevallen.
Maar de keuze tussen de laatste 2 vinden we zeer moeilijk.
De 2 architecten zijn Jonas wollants en Dirk nijsten.
Bij alle twee hebben we een goed gevoel.

Jonas werkt zeer gedetailleerd en maakt van vele vele dingen detail tekeningen, detail tekening van iedere venster, PUR plan, ...
Hij doet een volledige opvolging tot en met de afwerking.
Zijn huizen zijn volledig onze stijl.

Dirk doet ook volledige opvolging, maar na winddicht volgt hij het niet meer zo intensief op als tijdens de ruwbouw. Jonas doet dit wel.
Jonas zegt dat door zo gedetailleerd te werken, de bouw vlotter gaat en er minder onaangename verassingen komen (meerprijzen die niet gepland waren).
De ruwbouw laten we volledig doen, tijdens de afwerking zal ik zelf de technieken doen (zoals zovelen).
Jonas is een stuk duurder (7000 euro meer).
Op de website van Jonas staan enkele huizen die meer ons ding zijn.
Op de website van Dirk staan ook mooie huizen, maar die  van Jonas hebben onze voorkeur.
Mijn vriendin is niet zeker dat Dirk zo een mooi huis kan tekenen als Jonas. Jonas had plannen van een huis getoond dat ze heel mooi vond.
Volgens mij kunnen ze beiden mooie huizen tekenen.

Het dilemma is nu, wie nemen we?
Jonas heeft een lichte voorkeur omdat hij mooie huizen tekent en meer gedetailleerd werkt.

Maar ik vraag me gewoon af of dit niet overkill is?
7000 euro is veel geld en daar kunnen we toch al iets mee doen.

Maar is het misschien de verkeerde plek om te besparen?
Over dirk heb ik ook al vele goeie dingen gelezen en hij heeft zeker ervaring genoeg.

Wat denken jullie?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Woubeir

Mijn ervaring, keer op keer, is dat aannemers alleen kunnen uitvoeren en dat de architect, en zelfs jij, het denkwerk moet doen.

 

Ik geloof je direct, maar je mag dat zeker niet veralgemenen. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat, alle mooie tekeningen ten spijt, de aannemer de architect moest verbeteren. Bij sommigen moest dat dan wel heel diplomatisch gebeuren, maar het was wel nodig.

Dus geen te lage dunk over de aannemers of een te hoge dunk over de architecten.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Woubeir

Mijn ervaring, keer op keer, is dat aannemers alleen kunnen uitvoeren en dat de architect, en zelfs jij, het denkwerk moet doen.

 

 

Ik geloof je direct, maar je mag dat zeker niet veralgemenen. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat, alle mooie tekeningen ten spijt, de aannemer de architect moest verbeteren. Bij sommigen moest dat dan wel heel diplomatisch gebeuren, maar het was wel nodig.

Dus geen te lage dunk over de aannemers of een te hoge dunk over de architecten.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Wel, stel je voor dat je overdag gaat werken tijdens de bouw of de verbouwing, dat je geen tijd hebt om op te volgen en als je 'savonds toch kunt controleren, maar dat de aannemer dan al weg is. Als je dan tegen de  de aannemer hebt gezegd "doe maar wat je anders doet", dan is de kans groot op problemen.

Je moet ook zien: hoeveel kost je architect t.o.v. de hele bouw ?
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door charel
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Woubeir

Mijn ervaring, keer op keer, is dat aannemers alleen kunnen uitvoeren en dat de architect, en zelfs jij, het denkwerk moet doen.

 

 

Ik geloof je direct, maar je mag dat zeker niet veralgemenen. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat, alle mooie tekeningen ten spijt, de aannemer de architect moest verbeteren. Bij sommigen moest dat dan wel heel diplomatisch gebeuren, maar het was wel nodig.

Dus geen te lage dunk over de aannemers of een te hoge dunk over de architecten.

Ik verbeter beide dan ook :)
 
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
121
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien ben ik te naïef, maar de tekeningen die echt nodig zijn om de ruwbouw te zetten zullen beide architecten wel tekenen.

Ik trek het nut van opvolging en deftige plannen zeker niet in twijfel.

Maar in ons geval ging het over een pur en chape plan.

detailtekeningen van ieder venster ,....

plannen voor de eletriciteit , ventilatie ,....

dingen die ik zelf wel zal afhandelen.

ik ga ervanuit dat als je met deftige vakmannen werkt, die plannen ook door hun ook gemaakt worden.

bv, ik ga ervan uit dat mijn chauffagist de warmte verlies berekening wel zal maken, of mijn epb verslagggever.

En een voorbeeld voor opvolging.

zodra de pur ligt, kwam jonas met de laser overal de hoogtes controleren. Nu dat is heel tof, maar indien dit nodig is kan ik dat ook wel doen.

tijdens de ruwbouw fase is in mijn opzicht opvolging super belangrijk.

Omdat dan veel kan gebeuren op weinig tijd, en dan ook veel fouten kunnen gebeuren.

Maar tijdens de afwerkings fase gaat alles veel langzamer, dan is alles beter op te volgen. (Jezelf en architect indien nodig)

Indien jonas en dirk evenveel zouden kosten, had ik voor jonas gekozen.

Vooral omdat jonas dan veel meer zou doen, maar voor 7000 € verschil vroeg ik me echt af of dit wel nodig was.

Ons budget is een 350000 € voor het huis. (Bedrag dat we de architect geven)

En een 100000  € reserve en voor eventueel duurdere beslissingen die we nemen. 

7000 €  op een bedrag van 450 000 (max) is mijn ogen veel geld.

 

 

 
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Nochthans is het eenvoudig: als je twijfelt waarom iets er zit, vraag je dat en laat de architect dat uitleggen. Zie je dan nog het nut daarvan niet, vraag je om die uit de offerte te halen en de prijs aan te passen.

Deftige vakmannen: allemaal goed en wel, maar hoe weet je dat op voorhand ? Navragen ? Wel, ik weet al van aannemers waarmee de één een positieve ervaring heeft en de andere een negatieve.

Er van uitgaan dat een ander een bepaald iets ook wel zal doen ? Misschien wel, maar niet gratis.

Wat ik wel weet, is dat ventilatieplan er uit mag want voor vergunningen vanaf 1/1/2016 moet je ook een ventilatieverslaggever aanstellen.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik herinner me nog hoe een architect "details voor de chappe" ging maken en ook een bestek dat mij 700 euro ging kosten) ivm diezelfe chappe.

De chapper ging daar uiteraard niet naar kijken, die wilde enkel weten of het vvw was of niet.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Je moet jezelf als architect (of andere vorm van architect) steeds opnieuw de vraag stellen of een detailtekening bijdraagt tot een perfecte uitvoering of niet?

Werk je met aannemers of met DHZ, werk je met gedreven vakmannen of leken van het achterste knoopschat?

EN

Is de opdrachtgever vertrouwt met de materie of niet?

 

Ik kan me inderdaad niet indenken dat iemand een detail nodig heeft voor een chappe, maar aan de andere kant dacht ik dat ook voor ene met leilindes in zenne hof  en waar de leistructuur flagerant de mist in ging.

Ik lees hier ook ergens dat de aannemers het wel zullen weten. Hopelijk, want een aannemer die in de clinch komt met zijn opdrachtgever en daarbij beroep doet op de architect... daar zal de rechter of bemiddelaar steeds vragen: is er een detailtekening?

En het moet zelfs niet zover komen, neem gewoon de prijsoffertes erbij. Veel prijzen worden bijgestuurd juist omdat er detailtekeningen op de plannen staan.

Trouwens, moesten er meer detailtekeningen spontaan worden aangeboden door architecten en consoorten.... denk dat 40% van alle vragen, discussies en gehakketak hier op t forum niet aan bod kwamen.

luk

 

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan