• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Architect wou geen kostenraming maken

Lid geworden
23 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Vorig jaar vroeg ik mijn architecte voor een verbouwing van mijn woning. Ik vroeg haar daarvoor om een kostenraming te maken, maar ze was niet happig om dat te doen, omdat dat nog niet exact gaat zijn, en dat ze me dan meer moest aanrekenen, en laten we eerst de aanvraag eens doen om te zien of het gaat mogen wat je wil doen. Daar heb ik me dan in laten overtuigen. Nu merk ik eigenlijk dat de kosten hoger oplopen dan verwacht. Ik heb evenwel een contract getekend voor een opdracht van het indienen van de bouwaanvraag.
Na het goedkeuren van de bouwaanvraag vroeg ik of het dan mogelijk was om die raming te maken. Maar dat ging dan ook niet, want dan waren er meetstaten nodig om een raming te maken. Dan heb ik daartoe maar een contract getekend. Nu ik besef dat een contract bindend is, maar is dit een correcte manier van werken?
Ik ben hier uiteraard niet gelukkig mee nu, voel me een beetje bij de neus genomen.
Verder merkte ik dat de architecte ook niet gevraagd heeft met welke materialen ik wou werken, en dat er op mijn lastenboeken en meetstaten ook maar ramen van haar keuze werden gezet zonder met mij te overleggen.
Nu vraag ik me af of dat me, als ik nu de opdracht stop, zou rechtvaardigen om niet het volledige bedrag hetzij voor lastenboeken en meetstaten te betalen, hetzij voor de voorziene werfbezoeken (waar ik nog 20% van zou moeten betalen bij stopzetting) tevens als een vorm van schikking/tegemoetkoming.

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Ze heeft uitgevoerd wat er in het contract stond, als ik het zo lees ? Dan zal er zonder geste van haar gewoon betaald moeten worden
We weten natuurlijk ook niet over welk bedrag we spreken .

Wat is jou volgende stap ? Een andere architect ?
Want je kan nu wel de keuzes aanpassen. Sommige aannemers zullen ook alternatieven voorstellen.
Je hoopt natuurlijk dat een architect je daar ook in bijstaat.

We horen hier natuurijk maar 1 kant van het verhaal. (niet dat ik je niet geloof)

Ik zou gaan samenzitten en alles bespreken. Wat zijn je zorgen, wat wil je , hoe wil je de verdere opvolging, etc..
Duidelijke afspraken van A tot Z, had je misschien beter van in het begin gedaan.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.987
Punten
113
Hier ook gehad, moest prijs geven voor een buxus bol zo groot mogelijk !!!!
Oke, bol maat 2.20/2.40 prijs 9500€ . ( tijd van voor de buxusmot)
Klant natuurlijk van zenne stoel gevallen , want dat was wel heel veel geld .
Oke prijzen doorgegeven van bol 1.00 m ( cc 2500€)
Jamaar kunde nu geen raming geven?
Van alle mogelijke prijzen voor buxussen ?
Alleen voor bollen of ook voor de 'broden' de piramide's , de kegels en of de losse planten?
En moeten die dan al gepot zijn of blote wortel of ...
:oops: :oops: :oops:
Is dat nu zo moeilijk ?
Ja eigenlijk wel, want voor de bollen starten we met bolletjes maat 10/15 en de grootste zijn 2.40 /+
En de maat is steeds 10 cm meer.

Om maar te zeggen dat een raming altijd steeds ver uit elkaar kan liggen.
1 ste raming is bij het bezoek en dan duidelijk over de werken , niet over ontwerpstudies .
2 de raming is bij de voorstelling van een voorontwerp op schaal
3 de raming is bij de technische plannen
4 de raming is aan de hand van de meetstaten en werkomschrijvingen
5 de is de aanbestedingen die binnenkomen.

Dus ja ik versta die architect dat hij bij de kennismaking geen raming kan geven.
Moest hij dit wel doen, dan spreekt hij gegarandeerd over de 2000-2500€/m³ , nooit een bedrag in de trant van 100.000 tot 200.000€
Een principeaanvraag , kunnen we de plannen die we in gedachten hebben , uitvoeren , is natuurlijk handig om te weten of met het bouwontwerp verder kan gegaan worden of niet. Maar dit kan nog altijd niet de start zijn van een bouwaanvraag !
Ik peins dat dus daar al het eerste misverstand zit.

Pas na de opdracht tot een volledige bouwaanvraag waarin dus ook de definitieve uitwerking van het BOUWDOSSIER kan er ook een bulletin opgesteld worden in verband met bestek, meetstaten en werkomschrijving.

Ramingen kunnen pas na opstellen van het volledige bouwdossier opgesteld worden en getoetst aan de realiteit door middel van aanbestedingen en prijsoffertes .

Ik snap je ergernis, maar je kunt onmogelijk voor dat er maar 1 potloodlijn op papier staat al zeggen dat kost 999€ .

Ik snap ook dat je het raar vind dat je architect je niet geraadpleegd heeft over de materialen. Ergens is dat logisch, je wil niet weten hoeveel soorten bakstenen er zijn. of zoals hier in mijn database met 26.000 verschillende soorten planten. Ik denk dat je blij gaat zijn dat ik daar de eerste zifting in doe en dat aan je voorstel. Moet je dat volgen ? Nee, je kunt perfect veranderen ... zolang als de geest van het ontwerp maar blijft .

Nu vraag ik me af of dat me, als ik nu de opdracht stop, zou rechtvaardigen om niet het volledige bedrag hetzij voor lastenboeken en meetstaten te betalen, hetzij voor de voorziene werfbezoeken (waar ik nog 20% van zou moeten betalen bij stopzetting) tevens als een vorm van schikking/tegemoetkoming.

Ik durf wedden dat de opdracht een inspanningsverbintenis is en geen resultaatsverbintenis. Dus geen goed idee om niet te betalen omdat je niet tevreden bent met het resultaat.

Eigenlijk komt het er op neer dat je architect veel te weinig informatie heeft gegeven hoe ramingen worden opgesteld
En jij omdat je geen uitleg en bijkomende informatie heeft gevraagd.

Stel voor om samen te zitten en geef hem een budget waar mee je aan de slag wil en kunt gaan want dat kan ik niet opmaken dat je dit op voorhand hebt doorgegeven.

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
114
Punten
43
is dit een correcte manier van werken?
Ik ben hier uiteraard niet gelukkig mee nu, voel me een beetje bij de neus genomen.
.
Volgens mij is dit wel een correcte manier van werken.
Fase1: ontwerp/plan
Fase2: bouwaanvraag
Fase3: meetstaat
Fase4:werfopvolging/werfbezoeken

Jij bepaalt hoever je hierin meegaat en wat nodig is.

Verder merkte ik dat de architecte ook niet gevraagd heeft met welke materialen ik wou werken, en dat er op mijn lastenboeken en meetstaten ook maar ramen van haar keuze werden gezet zonder met mij te overleggen.Nu vraag ik me af of dat me, als ik nu de opdracht stop, zou rechtvaardigen om niet het volledige bedrag hetzij voor lastenboeken en meetstaten te betalen, hetzij voor de voorziene werfbezoeken (waar ik nog 20% van zou moeten betalen bij stopzetting) tevens als een vorm van schikking/tegemoetkoming.
Daarover zou ik rustig eens praten met haar.

Je kan trouwens niet verwachten dat ze een kostenraming maakt op voorhand.
Tussen het ontwerp en de uiteindelijke start van de werken kunnen er soms jaren zitten.
Dus heeft zij ook geen zicht op hoe de prijzen gaan evolueren en welke offertes in de lijn van jullie verwachtingen liggen.

Zelf werk ik altijd in fases, het kan best dat een ontwerp afwijkt van wat ik wil.
Een bouwaanvraag kan geweigerd worden door gemeente/provincie dan hoeft de rest ook niet meer.
Nu, in de loop der jaren heb ik een tiental verbouwingen(waar een architect vereist was) met een vijftal architecten gerealiseerd maar nooit werd een 'contract' voorgeschoteld en ik zou het wss niet ondertekenen.
Er moet een vertrouwen zijn, als dat er niet is, dan hou ik(persoonlijk) het voor bekeken.

edit: als ik het (opnieuw) lees, heb je de meetstaten, dus mag ze dat aanrekenen toch? Wat de schikking aangaande de werfbezoeken betreft, zou in je contract staan dan.

Laatst bewerkt:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.897
Punten
113
Er zijn aannemers die niet beginnen aan een offerte zonder goedgekeurde bouwaanvraag, 't is soms echt "de kip of het ei".
Heeft die architecte ook geen "natte-vinger"-raming gegeven? Dan bedoel ik: "ordegrootte 50k-100k" of "ordegrootte 400-600k"?
Veel juister kan het echt niet, je kan op elke post al snel een paar duizend euro verschil hebben alleen door de keuze van de materialen...

En dat een architect min of meer standaardmeetstaten gebruikt (bijvoorbeeld materiaal ramen): er zijn natuurlijk ook architecten die met jou op voorhand alle kleuren van bakstenen, dakpannen, keukenkastjes en vloertegels doorlopen, die je afdekplaten voor de elektriciteit mee helpen kiezen enzovoort... Maar dan gaat je prijs nóg een pak omhoog hoor.

Ik vrees dat je verwachtingen ietwat hooggespannen zijn...

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Waarderingsscore
50
Punten
28
Maar als bh zegt mijn budget is 120K, zou die architect wel moeten kunnen aangeven of dit wel of niet mogelijk is denk ik?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.987
Punten
113
Maar als bh zegt mijn budget is 120K, zou die architect wel moeten kunnen aangeven of dit wel of niet mogelijk is denk ik?
dan kun je al verder , maar soms krijg je budgetten die zo van de pot zijn gerukt dat je ... vast zit.

Mijn voorbeeld met die allergroooootste buxus ???
Awel 1 ding heb ik niet vermeld. Achteraf, stom natuurlijk , krijg ik het budget dat ze in gedachten hadden.. tussen de 25 en de 50€ .

Ook al meegemaakt dat ik een budget kreeg van 6000€ voor ontwerp ( hell yeah :cool: ) maar na een uur of 3 van gedachten wisselen over het ontwerp -- want daar hadden ze me voor gevraagd-. Kreeg ik te horen dat ik daarmee ook de tuin mee moest aanleggen.
Een tuin van 600m² ( die zalige tijd) met liefst een nieuwe afsluiting, een schoon terraske in dolomiet van achter in de hof, wat stapstenen en een schoon gazonneke .

Dan stopt het verhaal, alleen om een gazon te zaaien ( incl grondwerken ) zit je al aan 8-12€/m²

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.101
Punten
113
In principe zou dat moeten kunnen ja. Maar wij zitten nu bijvoorbeeld ook al los over ons vooropgestelde budget. Ik heb ook ondertussen al duidelijk door dat architecten niet altijd evengoed mee zijn met de prijzen. Geeft dat een wrang gevoel? Ja. Kan die architect daar iets aan doen? In principe wel, maar tsjah. Bij mijn huidige bouwhandel zijn offertes ook maar "offertes". Indien je dezelfde week nog besteld is dat effectief de prijs. Wacht je 2/3/4 weken met bestellen dan kan het al schommelen. Laat dan staan dat een architect op een jaar de prijzen moet voorspellen.

Er zijn gewoon teveel variabelen. Standaard fundering of een paalfundering scheelt al gigantisch veel in prijs. Voor de sondering en stabiliteitsstudie gedaan is, kan de architect daar ook weinig over weten.

Gaat het hier over een vaste prijs of een % van de totaalkost?

Lid geworden
23 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het ging over een vaste prijs. Percentueel komt het op +/- 10%.

Goh nu dacht ik dat als je de afmetingen kent met de voorontwerpen, dat je toch al een beetje met getalletjes aan de slag kon. Maar als ik het zo hoor heb je daar niet zo heel veel aan?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Het ging over een vaste prijs. Percentueel komt het op +/- 10%.

Goh nu dacht ik dat als je de afmetingen kent met de voorontwerpen, dat je toch al een beetje met getalletjes aan de slag kon. Maar als ik het zo hoor heb je daar niet zo heel veel aan?
Nee, met afmetingen ben je niet zo veel. Afwerking alleen kan echt duizenden euro's schelen.
Tegel van 30x30 van 15€/m² tov een van 80x80 van 80€/m² waarbij nog eens 20€/m² bijkomt voor de ontkoppelingsmat.

Een, bad van 200€ of een van 4000€

ramen... offertes van hetzelfde profiel scheelden onderling al 25% tussen aanbieders, laat staan dat je nog verschillende profielen gaat vergelijken

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.969
Punten
113
Het is een essentieel onderdeel van een architect zijn werk om een grof richtbedrag, raming dus, te kunnen maken van eender welk getekend ding.
Dat de uiteindelijke kost altijd meer is dan geraamd hangt vaak van de architect af, en vaak van de klant die dingen vraagt die niet werden meegenomen in de raming. Maar het is wel degelijk de taak van een architect om een raming te hebben qua kostprijs bij wat hij of zij tekent. Vooral als de klant dat expliciet vraagt.

Probleem is dat veel architecten alleen nog maar tekeningskes maken. De ervaring of kennis hoe die praktisch en tegen welke kostprijs dat gezet dient te worden ontbreekt meestal. En aan de antwoorden hierboven te lezen vinden we dat al normaal worden:LOL:

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
189
Punten
43
Of ze moeten zich teveel bezig houden met andere administratieve zever en opgelegde regeltjes, waardoor kleinere bureau's gewoon geen tijd meer hebben voor ramingen die ze dan toch 4 keer moeten aanpassen... En dat is voor de bouwheer frustrerend, maar ik denk voor een (gemotiveerde) architect ook.
Vroeger leek mij dat een droomjob, architect. Maar nu... Probeer maar eens met alles mee te zijn, al die verschillende materialen, toepassingen en technieken. Die dan ook nog eens allemaal aan steeds veranderende normen moeten voldoen.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
andere administratieve zever en opgelegde regeltjes
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig wat je daarmee bedoelt. Open vraag hé.

Architect had initieel een ruwe vierkante meterprijs kunnen afgeven en daarna het riedeltje van de meetstaten, offertes opvragen, enz...

Gaat die vierkante meterprijs dan correct zijn? Nee, maar je hebt wel een richting.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.987
Punten
113
Het is een essentieel onderdeel van een architect zijn werk om een grof richtbedrag, raming dus, te kunnen maken van eender welk getekend ding.
Dat de uiteindelijke kost altijd meer is dan geraamd hangt vaak van de architect af, en vaak van de klant die dingen vraagt die niet werden meegenomen in de raming. Maar het is wel degelijk de taak van een architect om een raming te hebben qua kostprijs bij wat hij of zij tekent. Vooral als de klant dat expliciet vraagt.

Probleem is dat veel architecten alleen nog maar tekeningskes maken. De ervaring of kennis hoe die praktisch en tegen welke kostprijs dat gezet dient te worden ontbreekt meestal. En aan de antwoorden hierboven te lezen vinden we dat al normaal worden:LOL:

Klopt als een bus ... maar wat zie ik, allé ondervind ik ?
Je maakt dan een raming op en het is ALTIJD VEEL TE DUUR !
Zelfs als je met de offerte's er BOENK opzit , dan nog is het veel te duur.
En dan krijg je achteraf te horen: je zat wel binnen ons budget, o dat viel eigenlijk wel mee van prijs (dien buxus :cool: )

Ik moet altijd denken aan die tekening
Voor mijn bank is mijn huis piepklein en niets waard
Voor mijn verzekeringen is mijn huis voor veel te weinig verzekerd
Voor de staat is mijn huis gigagroot
voor mijn boekhouder moet ik veel meer buro en minder huis hebben
en voor mij ?
Ik voel me hier goed ...
Alle nog voor enkele jaartjes en dan ga ik me nog beter voelen

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Probeer maar eens met alles mee te zijn, al die verschillende materialen, toepassingen en technieken. Die dan ook nog eens allemaal aan steeds veranderende normen moeten voldoen.
Sja maar anderzijds word je daar in veel beroepen mee geconfronteerd he, dat geldt niet alleen voor architecten. Ik zelf merk dat ook, vroeger ging het gewoon om stroompjes en spanningskes. Nu wordt het allemaal 1 groot IoT, alles meet, communiceert, hangt aan elkaar, heeft een protocol en zweeft ergens in de cloud. Ik vind het zelf ook allemaal veel on te kunnen volgen, maar je moet nu eenmaal enigszins mee. Anders val je uit de boot van je beroep.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
189
Punten
43
andere administratieve zever en opgelegde regeltjes
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig wat je daarmee bedoelt. Open vraag hé.

Architect had initieel een ruwe vierkante meterprijs kunnen afgeven en daarna het riedeltje van de meetstaten, offertes opvragen, enz...

Gaat die vierkante meterprijs dan correct zijn? Nee, maar je hebt wel een richting.

Gohja, het was niet echt specifiek op iets gericht, ik beken dat ik maar half weet wat het beroep de dag van vandaag inhoudt, maar 't is meer een algemeen gevoel dat ik erover heb.

Jonge architecten krijgen de administratieve molen al mee in hun opleiding, maar EPB, blowerdoortesten, watertoets, asbestinventarisatie, veiligheidscoördinatie,... zijn allemaal vrij recent bij gekomen. En nee, deze zijn niet persé allemaal de taak van de architect, maar vaak ziet de bouwheer ook het bos door de bomen niet meer en komt de vraag bij hen terecht. Grote bureau's hebben vaak al een eigen EPB-verslaggever/ VC/ ... in huis om hieraan tegemoet te komen.

Je kan amper nog een richting opmaken. Bouwheer schrikt als je te duur raamt of begint te zweven als je te goedkoop rekent (en dan achteraf zwaar ontgoocheld als het dan toch duurder blijkt). 10-15 jaar geleden was de verbouwing bij ons geraamd op pakt 60 000, daarop werd het contract opgesteld. Na opvragen van de offertes werd het aangepast naar 90 000. Was ook niet echt plezant :p en toen waren de prijzen nog vrij stabiel. Eens je een bedrag doorgeeft, zullen heel veel mensen zich daarop vastpinnen.

On topic: (ver)bouwen is duur en je wil natuurlijk weten wat er kan en niet kan, dus heb je als bouwheer natuurlijk wel een richting nodig. Ik zou nog eens met de architecte samenzitten en dit eens bespreken. Je hebt deze architecte gekozen voor een reden (goeie referenties, haar stijl,...) en als je nu de samenwerking stopt, zal je waarschijnlijk op zoek moeten naar een nieuwe architect.
Niemand staat te springen om halverwege een werk het van iemand anders over te nemen.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.466
Punten
113
Kostenraming: ik denk dat dat vandaag de dag geen evidentie is. Maar ietwat logisch verstand zegt me bijvoorbeeld dat je met 200K geen huis van 200m² kan neerpoten.
Dat een moderne vierkante basisblok een stuk minder kost dan een manoirvilla met hoekjes/kantjes, siermetselwerk en duurdere recupstenen zoals bijvoorbeeld een klampsteen en nog eens natuurleien of tegelpannen erbovenop, lijkt me ook logisch.

lmvdr

Lid
Lid geworden
23 jan 2012
Waarderingsscore
31
Punten
18
Architecten tekenen een eerste voorontwerp soms te groot, te duur, te mooie details om te laten zien wat de mogelijkheden zijn denk ik. Het budget laat dan niet alles toe, maar er kunnen dan wel gefundeerde keuzes gemaakt worden in de verdere uitwerking. Niets is toch pijnlijker dan achteraf vast te moeten stellen: "Ahah, zoals de buren met een uitbouw in glas / zitput / vide / steense dagkant / whatever hadden we ook wel gewillen".

Pidl

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
88
Punten
28
Jonge architecten krijgen de administratieve molen al mee in hun opleiding, maar EPB, blowerdoortesten, watertoets, asbestinventarisatie, veiligheidscoördinatie,... zijn allemaal vrij recent bij gekomen. En nee, deze zijn niet persé allemaal de taak van de architect, maar vaak ziet de bouwheer ook het bos door de bomen niet meer en komt de vraag bij hen terecht. Grote bureau's hebben vaak al een eigen EPB-verslaggever/ VC/ ... in huis om hieraan tegemoet te komen.

Geloof me, op dat vlak is de opleiding tot architect om van te huilen.
Elk jaar meerdere ontwerpopdrachten, maar als je over een omgevingsvergunning begint, horen ze het in Keulen donderen.
Daar dient dan zogezegd de twee jaar stage voor.

De laatste jaren is het wel allemaal een heel stuk ingewikkelder geworden.
Voor ééngezinswoningen moet er alleen aan de bouwvoorschriften, EPB en hemelwaterverordening voldaan worden, maar voor alle andere projecten is er ook:

- archeologienota
- sloopopvolgingsplan
- brandwetgeving
- bemalingsnota
- mogelijks overstromingsgebied
- regelgeving agentschap Wegen en Verkeer
- provinciale Dienst Integraal Waterbeleid
- toegankelijkheid
- mobiliteitsstudie
- akoestische studie
- milieuvergunning
- passende beoordeling indien in de buurt van natuurgebieden/habitats
- ...

Voor veel van deze zaken worden externe bureaus aangesteld omdat dit zo'n gespecialiseerde materie is.

Dat dit alles zo ongeveer begonnen is toen de gemeentes diezelfde externe bureaus aangesteld hebben omdat ze de vergunningsaanvragen niet verwerkt kregen zal wel toeval zijn.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan