• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

architect verbouwing

Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi

ik weet dat een architect in principe 12% mag vragen van de prijsraming voor een verbouwing (wat veel is vind ik maar soit). Wart hoot ie te doen voor die 12% ? Alles tot winddicht of de volledige coördinatie van de bouw (inclusief uittekenen plannen sanitair , electriciteit) ?

We hebben een offerte gehad aan vaste prijs: 6900 euro + btw voor een verbouwing + nieuwbouwgedeelte van een 90 000 euro totaalbudget .

Voor deze prijs doet de architect enkel plan,raming, bouwaanvraag en de opvolging van de bouwwerken tot de ruwbouw klaar is.

Niet inbegrepen is alles van afwerking (bezetten, chape, electrciteitsschema, sanitair, voorzien en intekenen van cv ... )

Is dit een normale prijs? Mij lijkt het aan de dure kant.

Ps ik ben best bereid te betalen naar werk, ik vind dat als die mensen hard werken ze er ook naar betaald mogen worden, maar ik wil niet het gevoel hebben van te veel te betalen !

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
6900euro op 90.000euro is geen 12% maar slechts 7,6%.

lijkt mij heel redelijk voor een verbouwing.

ik heb zelf een verbouwing achter de rug en weet ondertussen uit ondervinding dat een goeie architect zichzelf dubbel en dik terug verdient.

De mijne werkte aan 11% en ik heb mij helemaal niet bekocht gevoeld, wel integendeel...

Alleen al een goeie gedetailleerde meetstaat, een duidelijk bestek, de juiste posten in forfaitaire prijs of in vermoedelijke hoeveelheid zetten, het zo volledig mogelijk inschatten van werken die moeten gebeuren zodat meerwerken en verrassingen tot een minimum beperkt blijven : dat alles is goud waard.

Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
jansenius wrote:
6900euro op 90.000euro is geen 12% maar slechts 7,6%.

lijkt mij heel redelijk voor een verbouwing.

ik heb zelf een verbouwing achter de rug en weet ondertussen uit ondervinding dat een goeie architect zichzelf dubbel en dik terug verdient.

De mijne werkte aan 11% en ik heb mij helemaal niet bekocht gevoeld, wel integendeel...

En wat deed de architect voor die 11%?

Alleen tot ruwbouw of alles?

want dat is nu juist wat ik bedoel, is de prijs die onze architect vraagt normaal voor enkel ruwbouw winddicht?

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
hij deed alles, behalve de keuken en de sanitaire producten.

maar technieken (cv, electriciteit en sanitaire leidingen) dus wel.

en ook pleisterwerken en vloeropbouw.

de combinatie van al die verschillende werken vereisen toch enige coordinatie en ervaring, zeker in een verbouwing.

een vraag : zou het niet kunnen dat uw architect eigenlijk van oordeel is (al dan niet uitgesproken tegenover jou) dat die 90.000euro totaalbudget geen haalbare kaart is voor de uitbreiding/renovatie die je in je hoofd hebt... ?

andere invalshoek : 6900euro vertegenwoordigt ongeveer 4 manweken werk (à +/- 40euro per uur). ik ken de omvang noch de complexiteit van jouw verbouwing, maar alleen al 10 werfvergaderingen+verslag à 0,5 dag/stuk is al 1 werkweek.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kleine verbouwingen zijn voor een architect praktisch nooit echt rendabel. Tenzij men tevreden is met 1500 euro per maand netto in combinatie met 60-uren werkweken. Waarom denk je dat grotere architectenbureau's geen kleine verbouwingen aannemen? Omdat daar personeel werkt, en dat personeel is terecht niet tevreden met 6 euro per uur.

Mijn tip: zoek naar startende architecten. Want de enige reden waarom je als architect zoiets aanneemt is allesbehalve financieel (of het moet al heeel erg gesteld zijn met opdrachten).

Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Seg, als 90 000 euro al een beperkt budget is??

Ik vind dat persoonlijk behoorlijk veel om in een bestaande woning te investeren hoor. Inclusief zijn kosten zitten we dan bijna aan 4 miljoen oude belgische franken!

Als we er meer in steken dan zijn we beter dat we de boel verkopen en een nieuw zetten.

ik zou denken dat je daar toch al iets voor zou moeten kunnen doen.

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
brikkie wrote:
Seg, als 90 000 euro al een beperkt budget is??

Ik vind dat persoonlijk behoorlijk veel om in een bestaande woning te investeren hoor. Inclusief zijn kosten zitten we dan bijna aan 4 miljoen oude belgische franken!

Als we er meer in steken dan zijn we beter dat we de boel verkopen en een nieuw zetten.

ik zou denken dat je daar toch al iets voor zou moeten kunnen doen.

Veel hangt af van wat je allemaal wil vernieuwen. Maar als je spreekt over een stuk bijbouwen dan zal je budget vlug opgesoupeerd zijn en daar hoef je helemaal geen architecturale hoogstandjes voor uit te halen. Dan heb je nog niets in je bestaande woning vernieuwd. Misschien moet je maar eens navragen wat het vernieuwen van je dak alleen al zou kosten.

Lid geworden
2 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
steven wrote:
Kleine verbouwingen zijn voor een architect praktisch nooit echt rendabel. Tenzij men tevreden is met 1500 euro per maand netto in combinatie met 60-uren werkweken. Waarom denk je dat grotere architectenbureau's geen kleine verbouwingen aannemen? Omdat daar personeel werkt, en dat personeel is terecht niet tevreden met 6 euro per uur.

Mijn tip: zoek naar startende architecten. Want de enige reden waarom je als architect zoiets aanneemt is allesbehalve financieel (of het moet al heeel erg gesteld zijn met opdrachten).

Steven

Geldt jouw tip ook voor verbouwingen in fases? Stel we willen nu €25000 uitgeven voor een deel van de verbouwingen. Pas over vijf jaar besteden we een gelijkaardig bedrag, ... Wellicht zal niet elke architect gefaseerd willen werken, maar is de kans groter dat beginnende architecten meer te vinden zijn voor die aanpak?

Of ben ik compleet verkeerd?

groeten

C

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan