• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Architect gezocht voor verbouwing in Antwerpen

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
14
Punten
18
Hallo, 

Ik ben op zoek naar een architect om in het antwerpse een verbouwing te begeleiden.
Ik kan er niet om heen, ik ben redelijk ontgoocheld in wat ik tot hiertoe al gezien heb, daarom ook deze topic. 
Ik zoek een architect die de bouwaanvraag wil doen tegen een vaste prijs.
Daarna zou ik per werfbezoek de architect willen betalen.
Ik ga het zelf bouwen, met een paar vrienden, iedereen heeft een kwalificatie, er zit een IR bouwkunde bij die aannemer is, eentje is dakdekker, de andere is elektricien en chauffagist ... dus op zich kunnen we er samen wel uitgeraken als het bouwdossier is ingediend.
De vrienden wonen vrij ver van Antwerpen en ik wil liefst een architect die redelijk dichtbij woont, want zou misschien op termijn nog een paar woningen renoveren, van familie.
Het huis is een rijhuis in Antwerpen.
Weet na 3 gespreken en het indienen van plannen bij stedenbouw perfect wat toegelaten gaat worden i.v.m de verbouwing.
Er moet 20 m² op het gelijkvloers worden aangebouwd en 35 m² als derde verdiep, niet over de volledige lengte van het huis. 
De originele plannen van het huis zijn beschikbaar en ik heb alles al opgemeten en in cad gezet.
Ik had een voorstel voorgelegd aan een aantal architecten, slechts twee mensen waren geïnteresseerd.
Ik denk omdat het duidelijk was dat ik geen melkkoe wou zijn.

Bon, ik langs gegaan bij de eerste architect, die feliciteerde me met het indrukwekkend dossier dat ik had voorgelegd bij stedenbouw.
Hij was zeker geïnteresseerd maar een plan zou 10% van de totale verbouwing moeten kosten ... maar aangezien enkel de muren blijven staan, ook vloeren gaan vervangen worden is dat een vrij kostelijke affaire.
De volgende architect stemde in met een vaste prijs en  na drie keer aandringen en 18 dagen te laat te zijn met z'n offerte vroeg hij 13.000 euro voor het plan.
Ik dacht echt dat ik omver viel als ik die bedragen zag.
Ik had ook geopperd dat ze niet moesten kijken naar moeilijk uitvoerbare technieken, want dat ik dat zelf ging doen.
En dat ik hun ontwerp niet zou wijzigen ... ik zou het uitvoeren zoals zij het zouden ontwerpen en dat het echt een uithangbord mocht worden voor wat ze konden, maar ja aan 13.000 euro of meer, neen dat gaat niet. 

Ik ben dus op zoek naar architecten uit Antwerpen of er buiten, die hebben blijkbaar iets normalere prijzen, die degelijk werk verrichten en geen zotte prijzen vragen.
Ik zag dat bij Van Welden je voor 4000 euro alles tot aan de bouwaanvraag hebt, op zich is dat heel OK. Maar Van Welden vindt het te ver.
Ik heb ook al een binnenhuisarchitecte aangetrokken, ze behoort tot de top in België.
Het is niet dat ik professionals niet wil betalen, maar de prijs moet in verhouding blijven tot het werk.
Misschien moet er toch eens een site komen zoals rente op de voet, waar mensen kunnen ingeven hoeveel de architect vraagt, voor welk werk en achteraf informatie geven i.v.m de samenwerking, budgetcontrole, oplossing bij overschrijden van budget ...
Bedankt,

Hoor eens bij Ben Martens uit Lint: werkt met vaste prijzen die onderverdeeld zijn per rubriek. In welke mate hij wil meestappen in jouw verhaal weet ik niet, wij hebben hem gecontacteerd voor een nieuwbouwproject met opvolging van a-z.

Hij stond op onze shortlist bij onze keuze voor een architect (die beslissing om niet voor hem te kiezen lag trouwens aan pietluttige details: hij lag verder uit de buurt). Uit de gesprekken die we met hem hebben gehad kwam hij bekwaam en aangenaam over en zijn referenties waren zeer te spreken over de samenwerking (al zijn door de architect aangereikte referenties dat meestal wel...)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan