Architect bezocht, hoge prijzen?

• Tags Aannemer architect kelder nieuwbouw woningbouw
  • bobby123

Nieuw Lid
    Lid geworden
    8 mrt 2023
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    8
    Hallo iedereen,

Ik heb een bouwgrond waar ik een openstaande bebouwing op mag neerpoten. Gisteren voor de eerste keer eens gaan spreken met een architect, en ik moet zeggen ben een beetje verschoten van de prijzen. Nu denk ik wel dat dit één van de duurdere architecten is.

Om even te schetsen, neem nu volgend sleutel op de deur huis:
    https://www.woningencompere.be/houses/sleutel-op-de-deur-wc660/
    Volgens de website zou dit 250K kosten afgewerkt zonder BTW en architect kosten. Laat ons zeggen 320K inclusief die kosten (give or take). Nu dit is een SOD, waarschijnlijk als je wat aanpassingen doet gaat die prijs sterk de hoogte in.

De prijzen waarmee de architect rekent (voor zijn fee op te pakken) zijn 2060 euro/vierkante meter bewoond oppervlak (inclusief btw, exclusief 7% honorarium). Voor garages, kelders etc rekent hij met +- 1630 euro/vierkante meter (inclusief BTW, exclusief honorarium van 7%).
    Dus voor bovenstaand SOD huis, als we dat berekenen komen we op ongeveer 440K uit voor een woonst van 9 x 11 meter (2verdiepen). Ervan uitgaand dat je een meter verliest in breedte/lengte. Is dit dus een huis van 'slechts' 160m^2. Behoorlijk veel geld niet?
    Als je dat huis voor de helft zou willen onderkelderen mag je nog eens een kleine 100K tellen. Die kelderprijzen waarmee hij rekent lijken mij zeer hoog.
    Dat gaat hier richting de 600K voor een 9*11 huis (2 verdiepen) met halve kelder. Ik had gedacht (gehoopt :) ) een modern huis van die orde te kunnen bouwen rond de 500K.

Als we nu de kelder buiten beschouwing laten gaat het volgens de architect over een +-450K, waar die SOD +-320K zou kosten. Akkoord de materialen zullen niet hetzelfde zijn etc. Maar dat is toch een groot verschil, of is die SOD een lokkertje en totaal niet realitsch? Als ik zo wat rondzoek op het web wordt er altijd gezegd dat SOD duurder is...

Ik ga uiteraard nog verder op onderzoek, maar zou jullie mening al eens graag horen.

Bedankt voor jullie reacties!

Een hedendaagse woning is ook gewoon objectief veel beter, isolatie, ventilatie, warmtepomp. Als je alle technieken uit moderne woning weglaat bespaar je veel geld, maar is het zo verkeerd dat je nu verplicht wordt om gezonder en energie-efficiënter te bouwen?
    Dit is inderdaad een wezenlijk verschil t.o.v. vroeger. De investering die er vroeger niet was.
    Waarbij het positieve effect voor de bouwheer er maar op langere termijn inzit (energiekosten)

Qua besparing geloof ik zeker dat het allemaal een stuk goedkoper kan dan het te laten uitvoeren, maar dat verschil is niet per definitie 'altijd' winstgevend. Wij willen bijvoorbeeld een hek laten plaatsen. Als we het zelf doen, besparen we €2 per lopende meter op het materiaal plus de werkuren. Waar die ervaren mannen met het juiste materiaal op 1 uur het werk gedaan krijgen, is het bij ons 2. 2 uren tijd die we dus zelf kunnen gebruiken om geld te verdienen met onze eigen vaardigheden. Dat verschil wordt daardoor uiteindelijk klein genoeg om toch voor het laten plaatsen te kiezen.
    Dat dus idd. wij doen bitter weinig zelf gewoon omdat het interessanter is het uit te besteden aan een pro en ondertussen zelf onze job te doen.
    Maar meesten doen deze werken buiten hun werkuren.
    Klopt, maar ik spendeer de weinige uren die ik nog over heb in de week/weekend liever aan mijn gezin. Alle begrip en respect voor de DIY, maar mij niet gezien om elke avond en weekends op de bouw door te brengen... :-)
    Ook al ben ik er van overtuigd dat je daar VEEL geld mee kan besparen!

Qua besparing geloof ik zeker dat het allemaal een stuk goedkoper kan dan het te laten uitvoeren, maar dat verschil is niet per definitie 'altijd' winstgevend. Wij willen bijvoorbeeld een hek laten plaatsen. Als we het zelf doen, besparen we €2 per lopende meter op het materiaal plus de werkuren. Waar die ervaren mannen met het juiste materiaal op 1 uur het werk gedaan krijgen, is het bij ons 2. 2 uren tijd die we dus zelf kunnen gebruiken om geld te verdienen met onze eigen vaardigheden. Dat verschil wordt daardoor uiteindelijk klein genoeg om toch voor het laten plaatsen te kiezen.
    Dat dus idd. wij doen bitter weinig zelf gewoon omdat het interessanter is het uit te besteden aan een pro en ondertussen zelf onze job te doen.
    Klopt, maar dat betekent niet dat je met het zelf te doen iets wint ipv die tijd te gebruiken als werktijd bij eventueel een tweede job/bijverdienste. Zo bedoelde ik het in ieder geval (wij hebben vaardigheden die als zelfstandige in bijberoep kunnen worden gebruikt) :)
    extra uur werken, als werknemer ....wat brengt dat op ? En wat kost een arbeidsuur van bv een electricien ? Je moet heel wat uren kloppen om 1u aan arbeid te gaan betalen

Klopt, maar dat betekent niet dat je met het zelf te doen iets wint ipv die tijd te gebruiken als werktijd bij eventueel een tweede job/bijverdienste. Zo bedoelde ik het in ieder geval (wij hebben vaardigheden die als zelfstandige in bijberoep kunnen worden gebruikt) :)
    extra uur werken, als werknemer ....wat brengt dat op ? En wat kost een arbeidsuur van bv een electricien ? Je moet heel wat uren kloppen om 1u aan arbeid te gaan betale

Mmmmm, ik zit al enkele weken met een dik pak in de broek. Eind vorig jaar huis 1962 aangekocht. Vrijstaand. Verschillende architecten gezien en zaten tussen de 9-15% op bouwkost. Na wekenlang zoeken nu eindelijk een jonge gast gevonden die z’n portfolio is aan het uitbouwen en een forfait wil rekenen.

Om een idee te geven, de architect waar we voorstudie mee hadden aangevangen kwam af met meerdere opties waarvan eigenlijk enkel de laagste optie mits veel eigen werk net boven budget uit kwam. Leukste optie (waarbij je zag dat er iets aan het huis was gebeurd, welliswaar geen cm2 uitbreiding of niets kwam 70% (jawel u leest dit goed!) boven budget uit. Te weten is geen kast van een villa, maar vrijstaande woning ca. 200m2 en spreken over een budget van 300k.

Architect waren allemaal rond de 30-35k ex btw.

Vorige architect afgesloten bij voorstudie, hopelijk komt deze jonge architect met iets leukers op tafel. ?

Maar het is absolute madness tegenwoordig.

Wat ik wel even wou melden, gezien de vele doemberichten over prijsstijgingen van 20-30% begin dit jaar (ff serieus aub) die ik hier soms las: heb al verschillende bronnen (aannemers en leveranciers) gehoord die wel degelijk spreken over prijsdalingen momenteel dus fingers crossed dat het nu toch allemaal een beetje aftopt die belachelijke prijzen.

De gewone mens kan dit NIET meer betalen.
    Definieer de 'gewone mens'? Is dat 2.000 € netto/maand? 2.500 €?
    Beetje dezelfde discussie als de 'middenklasse'... :-) Wie valt daar onder?

Klopt, maar ik spendeer de weinige uren die ik nog over heb in de week/weekend liever aan mijn gezin. Alle begrip en respect voor de DIY, maar mij niet gezien om elke avond en weekends op de bouw door te brengen... :)
    Ook al ben ik er van overtuigd dat je daar VEEL geld mee kan besparen!
    Je moet idd keuze maken.
    Maar zoals je aanhaalt, heeft dat consequenties.
    En nu enkele jaren later kan ik zonder problemen 60% gaan werken omdat onze lening beperkt is gebleven. Waardoor ik veel tijd voor mezelf, partner en kinderen heb.
    En dan hoor ik collega's klagen dat het allemaal niet te doen is, maar het moet nieuw zijn, het moet "af" zijn, ze willen er geen tijd zelf in steken.
    Hun maandelijkse aflossing is 2 x hoger dan die van ons en dat op 30j...

Mmmmm, ik zit al enkele weken met een dik pak in de broek. Eind vorig jaar huis 1962 aangekocht. Vrijstaand. Verschillende architecten gezien en zaten tussen de 9-15% op bouwkost. Na wekenlang zoeken nu eindelijk een jonge gast gevonden die z’n portfolio is aan het uitbouwen en een forfait wil rekenen.

Om een idee te geven, de architect waar we voorstudie mee hadden aangevangen kwam af met meerdere opties waarvan eigenlijk enkel de laagste optie mits veel eigen werk net boven budget uit kwam. Leukste optie (waarbij je zag dat er iets aan het huis was gebeurd, welliswaar geen cm2 uitbreiding of niets kwam 70% (jawel u leest dit goed!) boven budget uit. Te weten is geen kast van een villa, maar vrijstaande woning ca. 200m2 en spreken over een budget van 300k.

Architect waren allemaal rond de 30-35k ex btw.

Vorige architect afgesloten bij voorstudie, hopelijk komt deze jonge architect met iets leukers op tafel. ?

Maar het is absolute madness tegenwoordig.

Wat ik wel even wou melden, gezien de vele doemberichten over prijsstijgingen van 20-30% begin dit jaar (ff serieus aub) die ik hier soms las: heb al verschillende bronnen (aannemers en leveranciers) gehoord die wel degelijk spreken over prijsdalingen momenteel dus fingers crossed dat het nu toch allemaal een beetje aftopt die belachelijke prijzen.

Wij hebben in 2021 in volle Corona een OB uit 1972 gekocht in de rand van Brussel. We dachten ook met een budget van 300-350k te kunnen verbouwen. Dit is bijna verdubbeld… Ik geef grif toe dat de er hierboven vernoemde “foliekes” zeker iets aan het budget hebben gedaan maar veel dingen doe je ook gewoon omdat het goedkoper is om alles in 1 keer te doen of omdat je achteraf bepaalde aanpassingen moeilijker kan doen. Je hebt soms ook de neiging (of wij toch) van “we hebben nu al zoveel uitgegeven, dat kan er ook nog bij”…

....

Inderdaad, ik ken tamelijk veel werkenden die niet aan 2000€ netto/maand geraken (en ook geen salariswagen hebben). Voor die mensen is nieuwbouw en OB onbetaalbaar geworden, zelfs een renovatie wordt vandaag de dag voor deze categorie werkenden stilaan onbetaalbaar.
    Voorts lijkt ieder topic waar er gepolst wordt over richtprijzen nieuwbouw/ prijzen architect een opsomming van uitersten te zijn... de ene kan het spotgoedkoop, de andere heeft bij wijze van spreken een budget à-la Pablo Escobar. Ik vind die richtprijs van +/-2000€/m² nog niet zo slecht.

De ‘gemiddelde’ Vlaming had in 2020 een netto-inkomen van zo’n 1950 euro per maand. Let wel, dat is het jaarinkomen gedeeld door 12, dus dat is hoger dan wat op de loonbrief staat want je krijgt 14 maand betaald voor 11 maand werken (vakantiegeld, dubbel vakantiegeld en 13e maand).

De mediaan-Vlaming was nog iets lager.

Met 2000 netto op de loonbrief zat je dus een stuk boven het gemiddelde voor alle Vlamingen. Maar wel veel lager dan de gemiddelde werkende Vlaming (ongeveer 2900 netto omgerekend naar 12 maand -> 2500/mnd netto op loonbrief met werkende partner en 2 kinderen).

Dit gemiddelde is wel alle vormen van inkomen, ook pensioenen en uitkeringen. Inkomen uit werk maakt ongeveer 70% uit van de netto inkomensmassa. 20% pensioenen, 5% werkloosheid en 5% andere.

Voor werkenden heb ik bruto-cijfers van 2020 gevonden.
    Gemiddeld ongeveer 3850€ / mnd als bruto maandloon (dat wordt dus bijna 14 keer uitbetaald). Met werkende partner en 2 kinderen is dat ongeveer 2500/mnd netto. De mediaan ligt op 3550 bruto.

Wie wat jonger is mag er wat van af doen, wie wat ouder is mag er wat bij doen voor het gemiddelde in zijn leeftijd.
    Studies spelen natuurlijk ook een grote rol in het gemiddelde.
    Zie het salariskompas om jezelf daar in te schatten in de groep.

Op vandaag mag je daar dus overal 10% bij doen om jezelf in te schatten in de groep.

Bronnen:

Laatst bewerkt:
    Interessant.
    Hier 2 werkenden met elk een inkomen licht boven dat van de gemiddelde werkende Vlaming (volgens info van @D I Y ).
    En 2 kinderen, wat natuurlijk een kost is in het maandbudget van je gezin.

Wij hebben ook al een aantal keer de analyse gemaakt (ook doorheen de tijd) en komen toch ook tot de conclusie dat nieuwbouw ons niet zou lukken...
    Nieuwbouw is voor mij overigens niet alleen de kost van het bouwen, maar ook de kost van de bouwgrond.

Ik merk dat overigens veel bij mijn generatiegenoten. Typisch opgegroeid in een gezin waarbij de ouders als jonge twintigers getrouwd zijn, nieuwbouw gezet, aan kinderen begonnen en de vrouw dan typisch loopbaanonderbreking om voor de kinderen te zorgen tot ze naar school gingen. Dat is het beeld dat je als kind dan onbewust meekrijgt en op de achtergrond ook de visie creëert van wat en hoe je het later zelf gaat kunnen doen. Dan komen er een aantal in hun volwassen fase van het leven om tot de conclusie te komen dat dat huisje-tuintje-boompje beeld waar een nieuwbouwwoning deel van uitmaakt, geen haalbare kaart is. Dat strookt dus niet met de visie waar men mee is opgegroeid, en die omschakelklik is niet altijd even makkelijk...

Ook wij starten binnenkort met onze bouw en zitten op ongeveer aan 283K exclusief BTW (excl. architect) aan getekende offertes voor grondwerken (+afvoer grond), ruwbouw, dakwerken en aluminium gevelbekleding (55m² aluminium).

160m² kelder + verlaagd terras 20m² in verlengde v/d kelder (helft vd breedte)
    160m² gelijkvloers
    160m² verdiep, kamers onder dak (deel van het verdiep is wel open van het gelijkvloers tot in de nok.

Totale raming afgewerkte woning (zonder schilderwerken) kwam op bijna 500k excl. BTW (excl. architect, excl. bouwgrond)

Op de binnenafwerking gaan we besparen op werkuren gezien we na ruwbouw wind/waterdicht bijna alles zelf zullen doen (m.u.v. chapewerken en vloeren). Maar dit zal dan weer gecompenseerd worden door de duurdere materialen en keuzes die we maken.
    dit is wel heel erg goedkoop voor die opp!
    welke type bouw is dit?

Ook wij starten binnenkort met onze bouw en zitten op ongeveer aan 283K exclusief BTW (excl. architect) aan getekende offertes voor grondwerken (+afvoer grond), ruwbouw, dakwerken en aluminium gevelbekleding (55m² aluminium).

160m² gelijkvloers
    160m² verdiep, kamers onder dak (deel van het verdiep is wel open van het gelijkvloers tot in de nok.

Totale raming afgewerkte woning (zonder schilderwerken) kwam op bijna 500k excl. BTW (excl. architect, excl. bouwgrond)

Op de binnenafwerking gaan we besparen op werkuren gezien we na ruwbouw wind/waterdicht bijna alles zelf zullen doen (m.u.v. chapewerken en vloeren). Maar dit zal dan weer gecompenseerd worden door de duurdere materialen en keuzes die we maken.
    welke type bouw is dit?
    Dat is een raming. Elke bouw schiet ruim boven de raming ;-) Je kan een bouw die klaar is niet vergelijken met een raming. Dat zal pieter.m nog wel merken.

Bedragen excl btw exl bouwgrond exl architect...exl verlichting exl ...

Zo kan je een bedrag drukken...maar aan het einde van de rit moet je incl. betalen.

160m² gelijkvloers

welke type bouw is dit?
    Dat is een raming. Elke bouw schiet ruim boven de raming ;-) Je kan een bouw die klaar is niet vergelijken met een raming. Dat zal pieter.m nog wel merken.
    hij spreekt over getekende offertes

160m² gelijkvloers

welke type bouw is dit?
    nee, hij spreekt over een raming afgewerkte woning.
    getekende offertes zijn voor winddicht.
    Tevens weten we ook niet wat er in die offertes staat. Of in de kleine letters
    X€ per m³ grond afvoeren geschatte hoeveelheid .... (net nog een ander topic waar het plotseling naar X4 ging...)
    Of staat er forfait voor de gehele grondwerken ?
    etc

160m² gelijkvloers

welke type bouw is dit?
    nee, hij spreekt over een raming afgewerkte woning.
    getekende offertes zijn voor winddicht.
    Tevens weten we ook niet wat er in die offertes staat. Of in de kleine letters
    X€ per m³ grond afvoeren geschatte hoeveelheid .... (net nog een ander topic waar het plotseling naar X4 ging...)
    Of staat er forfait voor de gehele grondwerken ?
    etc
    Ik kan persoonlijk bevestigen dat de post grondverzet nog een aardige slok op de borrel kan kosten... :) . In negatieve zin dan..
    Verlichting, maatwerk, sanitair, etc... Allemaa VEEL duurder geworden dus daar hou je best ook al rekening mee.
    Wij hebben uiteindelijk een meerkost van 100 keur excl BTW vergeleken met onze raming. En dan moet je nog beginnen aan de tuin.... :cool:

• Leuk
    Waarderingen: LMDW
    ....

Inderdaad, ik ken tamelijk veel werkenden die niet aan 2000€ netto/maand geraken (en ook geen salariswagen hebben). Voor die mensen is nieuwbouw en OB onbetaalbaar geworden, zelfs een renovatie wordt vandaag de dag voor deze categorie werkenden stilaan onbetaalbaar.
    Inderdaad, en ik vrees dat het nog erger zal worden met de betonstop en renovatieregeling. Mogelijk naar toestand gaan waar deel van mensen gewoon niet meer gaat kunnen een woning kopen (zelf een appartement) en gaat levenslang moeten huren. Als je dan ziet wat huurprijzen nu al doen gaat ook moeilijk worden. En dan komen er zo goed als geen sociale woningen bij.

Interessant.
    Hier 2 werkenden met elk een inkomen licht boven dat van de gemiddelde werkende Vlaming (volgens info van @D I Y ).

Wij hebben ook al een aantal keer de analyse gemaakt (ook doorheen de tijd) en komen toch ook tot de conclusie dat nieuwbouw ons niet zou lukken...
    Nieuwbouw is voor mij overigens niet alleen de kost van het bouwen, maar ook de kost van de bouwgrond.

Ik merk dat overigens veel bij mijn generatiegenoten. Typisch opgegroeid in een gezin waarbij de ouders als jonge twintigers getrouwd zijn, nieuwbouw gezet, aan kinderen begonnen en de vrouw dan typisch loopbaanonderbreking om voor de kinderen te zorgen tot ze naar school gingen. Dat is het beeld dat je als kind dan onbewust meekrijgt en op de achtergrond ook de visie creëert van wat en hoe je het later zelf gaat kunnen doen. Dan komen er een aantal in hun volwassen fase van het leven om tot de conclusie te komen dat dat huisje-tuintje-boompje beeld waar een nieuwbouwwoning deel van uitmaakt, geen haalbare kaart is. Dat strookt dus niet met de visie waar men mee is opgegroeid, en die omschakelklik is niet altijd even makkelijk...
    Is toch erg dat dat jullie met een gezinsinkomen van over de 5,000 euro netto (om terug in Belgische franken te rekenen, meer dan 200,000 frank/maand netto) niet kunnen een basis woning bouwen. Als je dan 2,000 euro per maand aan lening neemt kan je aan 3,5% een 400k lenen op 25 jaar. Als je daarmee grond moet kopen en HOB zetten dan gaat dit moeilijk worden. Kan nog als je in kleinere dorpen gaat zoeken verder weg van alles maar voor de rest moeilijk. Ik zie die jaren 90 OB verkavelingen bij ons in de buurt toch meestal 400-450k gaan, maar dan heb je woning waar je veel werk aan hebt om energetisch in orde te krijgen.

Betaalbare huisvesting gaat de volgende jaren politiek een heel belangrijk thema worden. Ik hou mijn hart vast hoe ze dat gaan oplossen.

Inderdaad, en ik vrees dat het nog erger zal worden met de betonstop en renovatieregeling. Mogelijk naar toestand gaan waar deel van mensen gewoon niet meer gaat kunnen een woning kopen (zelf een appartement) en gaat levenslang moeten huren. Als je dan ziet wat huurprijzen nu al doen gaat ook moeilijk worden. En dan komen er zo goed als geen sociale woningen bij.

Dan komen er een aantal in hun volwassen fase van het leven om tot de conclusie te komen dat dat huisje-tuintje-boompje beeld waar een nieuwbouwwoning deel van uitmaakt, geen haalbare kaart is. Dat strookt dus niet met de visie waar men mee is opgegroeid, en die omschakelklik is niet altijd even makkelijk...
    Is toch erg dat dat jullie met een gezinsinkomen van over de 5,000 euro netto (om terug in Belgische franken te rekenen, meer dan 200,000 frank/maand netto) niet kunnen een basis woning bouwen. Als je dan 2,000 euro per maand aan lening neemt kan je aan 3,5% een 400k lenen op 25 jaar. Als je daarmee grond moet kopen en HOB zetten dan gaat dit moeilijk worden. Kan nog als je in kleinere dorpen gaat zoeken verder weg van alles maar voor de rest moeilijk. Ik zie die jaren 90 OB verkavelingen bij ons in de buurt toch meestal 400-450k gaan, maar dan heb je woning waar je veel werk aan hebt om energetisch in orde te krijgen.

Betaalbare huisvesting gaat de volgende jaren politiek een heel belangrijk thema worden. Ik hou mijn hart vast hoe ze dat gaan oplossen.

Wat ik wel merk is dat veel mensen idd maar 1 ding willen : meteen een huis met tuin, liefst OB en à la limite HOB.
    Er is echt niets mis mee om eerst iets kleins te kopen à la studio, of appartementje en dat als hefboom te gebruiken. Maar hoe vaak ik daar mensen hun neus voor zie optrekken, ik zie het ook in mijn eigen familie, de afstuderende jeunesse die 'no way in een appartement willen wonen'.

Na mijn afstuderen was 'een' eigendom hebben mijn eerste grote streven. Of dat nu een studio, appartement of huis was maakte me niet uit. Mijn eerste piepkleine rijhuisje kostte zoveel jaren geleden natuurlijk niet wat een huis vandaag kost, maar mijn inkomen toen was ook veel lager (ik had 750 euro/maand) en de rente stond - hou jullie goed vast he - 8%
    Dus verhoudingsgewijs is dat min of meer hetzelfde gebleven. Mijn partner reed eenzelfde parcours dus dat was een dubbele hefboom eens we samen iets wilden kopen.

Dan komen er een aantal in hun volwassen fase van het leven om tot de conclusie te komen dat dat huisje-tuintje-boompje beeld waar een nieuwbouwwoning deel van uitmaakt, geen haalbare kaart is. Dat strookt dus niet met de visie waar men mee is opgegroeid, en die omschakelklik is niet altijd even makkelijk...

Wat ik wel merk is dat veel mensen idd maar 1 ding willen : meteen een huis met tuin, liefst OB en à la limite HOB.
    Er is echt niets mis mee om eerst iets kleins te kopen à la studio, of appartementje en dat als hefboom te gebruiken. Maar hoe vaak ik daar mensen hun neus voor zie optrekken, ik zie het ook in mijn eigen familie, de afstuderende jeunesse die 'no way in een appartement willen wonen'.

Na mijn afstuderen was 'een' eigendom hebben mijn eerste grote streven. Of dat nu een studio, appartement of huis was maakte me niet uit. Mijn eerste piepkleine rijhuisje kostte zoveel jaren geleden natuurlijk niet wat een huis vandaag kost, maar mijn inkomen toen was ook veel

Na mijn afstuderen was 'een' eigendom hebben mijn eerste grote streven. Of dat nu een studio, appartement of huis was maakte me niet uit. Mijn eerste piepkleine rijhuisje kostte zoveel jaren geleden natuurlijk niet wat een huis vandaag kost, maar mijn inkomen toen was ook veel lager (ik had 750 euro/maand) en de rente stond - hou jullie goed vast he - 8%
    Dus verhoudingsgewijs is dat min of meer hetzelfde gebleven. Mijn partner reed eenzelfde parcours dus dat was een dubbele hefboom eens we samen iets wilden kopen.
    In een tijd waar 100 of 110 procent lenen ook nog een optie was? In mijn omgeving ken ik mensen die een woonruimte zoeken van min. 40m2. Niet bepaald een grote eis. Max. 200 000. Zoekgebied met een doorsnede van 25 km. Resultaten op 1 hand te tellen.

....

Interessant.

De kruik gaat zolang te water tot ze barst. We betalen nu een hypotheek die ik nooit zou hebben gedroomd, maar we betalen hem zodat we in de toekomst onze woning (onofficeel) kunnen opdelen in 3 wooneenheden om onze kinderen een starterskans/persoonlijke leefruimte te geven. Om iedereen een kans te geven op een betaalbare woning moeten er zulke drastische beslissingen genomen worden dat ik me niet kan voorstellen dat de politiek er zich aan wilt branden.

Ondertussen heel erg off topic , sorry TS, dus hierna stop ik :-)
    In een tijd waar 100 of 110 procent lenen ook nog een optie was?
    Geen idee, ik heb zelf nog nooit meer dan 85% van een koopsom geleend, dus ook niet voor registratie & notariskosten . Ik leende wel altijd degressief want anders betaal je de eerste jaren alleen intrest en niets van kapitaal.

In mijn omgeving ken ik mensen die een woonruimte zoeken van min. 40m2. Niet bepaald een grote eis. Max. 200 000. Zoekgebied met een doorsnede van 25 km. Resultaten op 1 hand te tellen.
    Het kan hoor... Wij verkochten eind december een instapklaar appartementje voor 205.000 euro . Met 2 slpkms (waarvan 1 mooi grote) en 2 terrassen. Volledig gerenoveerd 8j geleden (keuken, bdkm, parket, etc) . In een goede buurt in Berchem A'pen, dichtbij winkels, scholen en OV.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan