• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Architect & aannemers goedkoper dan SoD? Toch m'n twijfels ofwel verkeerde verwachtingen?

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
We hebben nu verkennende gesprekken gehad met 3 SoD's en 1 architect. Dat laatste is een beetje een koude douche geweest. Overal hoor je dat een architect & losse aannemers goedkoper zijn tov SoD. Maar ik heb nu serieuse twijfels.
Bij de vraag naar ons maximum budget en bij aangave dat we daar toch liefst wat onder zouden blijven (voor onaangename verassingen) gaven de SoD's aan dat ze daar wel 20 à 30 duizend € onder konden blijven, ondanks onze vragen naar verhoogde isolatie (2x7cm geschrankt PUR, 3-dubbel glas, warmtepomp ipv gas, 30cm in het dak...). De architect zei dat ons budget geen probleem was, tot we zijn raming kregen. We houden letterlijk nog geen 2000€ marge en da's dan nog rekening mee gehouden dat ik een paar zaken zoals uitslijpen van leidingen zelf zou doen (bij de SoD's moeten we niks zelf doen!). Daar bovenop komt nog een ereloon van 18.000€... Ah ja, en nog een veiligheidscoördinator en EPB verslagggever. Aansluitingen van nutsvoorzieningen ook nog te doen natuurlijk.

Meer kwaliteit dan? Zoals al gezegd hameren we er bij de SoD's ook op dat we vooruitstrevender dan de huidige normen willen zijn qua isolatie en energie. Dus daar zit al geen verschil. Dan op andere posten? Ja, de architect gaat uit van een keuken van 25.000€ tov pakweg 10.000€ bij de SoD's. Anderzijds: voor de vloeren gaan de SoD's uit van 50-60€/m², de architect houdt het op 35€...
Benieuwd hoe onze verdere zoektocht gaat zijn want de komende weken hebben we nog wel een paar architecten te gaan. Maar misschien heb ik verkeerde verwachtingen? In ieder geval: als het me niks uitspaart (integendeel) én amper extra oplevert qua kwaliteit én ik moet een pak meer regelen én dan nog eens zelf de handen uit de mouwen steken... dan gaat de keuze snel gemaakt zijn. Bovendien geven de SoD's aan dat ze gaan voor een vaste prijs (voor wat dat écht waard is natuurlijk) en laat de architect alles open voor verdere prijsveranderingen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
moraal van dit verhaal: De architect waar je nu geweest bent die wordt het niet. Je hebt al geen goed gevoel na het eerste gesprek, dus laten liggen, andere en betere...
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
moraal van dit verhaal: De architect waar je nu geweest bent die wordt het niet. Je hebt al geen goed gevoel na het eerste gesprek, dus laten liggen, andere en betere...
Dat is inderdaad iets waar we al uit zijn. ;-) Alles moet natuurlijk prijs/kwaliteit in verhouding staan en het is een kwestie van je vertrouwen te kunnen geven. Maar ge moet het op basis van 'iets' kunnen geven. We hebben niet eens een 'basisidee' gekregen of zaken waaruit enige zin voor creativiteit kon blijken zoals voorbeelden van reeds ontworpen woningen... Enkel de manier van werken, hoe zijne prijs opgemaakt wordt en vervolgens een raming van onze woning die ons volledig budget opsoupeert.

Nu ja, er volgen nog enkele architecten, hopelijk met iets positievere ervaring. De SoD's waarmee we onderhandelen zijn (voor zo ver ik kan opmaken uit reviews en getuigenissen) toch ook redelijk aangeschreven. We hebben niet zomaar het internet afgeschuimd om de goedkoopste huizenplannetjes te selecteren.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
De SoD's waarmee we onderhandelen zijn (voor zo ver ik kan opmaken uit reviews en getuigenissen) toch ook redelijk aangeschreven. We hebben niet zomaar het internet afgeschuimd om de goedkoopste huizenplannetjes te selecteren.
Elders op het forum wordt er aangegeven dat klanten van een bepaalde SOD een contract moeten ondertekenen waarin staat opgenomen dat ze niet mogen communiceren over hun ervaringen met de SOD. Als deze methodiek door meerdere SOD's wordt gebruikt wat is dan de waarde van zulke getuigenissen?

Ik zeg niet dat alle SOD's zo zijn, verre van, maar wees aub voorzichtig.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
De SoD's waarmee we onderhandelen zijn (voor zo ver ik kan opmaken uit reviews en getuigenissen) toch ook redelijk aangeschreven. We hebben niet zomaar het internet afgeschuimd om de goedkoopste huizenplannetjes te selecteren.
Elders op het forum wordt er aangegeven dat klanten van een bepaalde SOD een contract moeten ondertekenen waarin staat opgenomen dat ze niet mogen communiceren over hun ervaringen met de SOD. Als deze methodiek door meerdere SOD's wordt gebruikt wat is dan de waarde van zulke getuigenissen?

Ik zeg niet dat alle SOD's zo zijn, verre van, maar wees aub voorzichtig.

Ik denk dat er maar 1 is die dit doet ...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ja lap,
zit ik me heel de dag af te vragen welke sod dat da is.

Merci zenne
:ROFLMAO: :ROFLMAO:

Eigenlijk sod is fonetisch nagenoeg hetzelfde als zot.
Zou dat toeval of karma zijn ?
:unsure:
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
De SoD's waarmee we onderhandelen zijn (voor zo ver ik kan opmaken uit reviews en getuigenissen) toch ook redelijk aangeschreven. We hebben niet zomaar het internet afgeschuimd om de goedkoopste huizenplannetjes te selecteren.
Elders op het forum wordt er aangegeven dat klanten van een bepaalde SOD een contract moeten ondertekenen waarin staat opgenomen dat ze niet mogen communiceren over hun ervaringen met de SOD. Als deze methodiek door meerdere SOD's wordt gebruikt wat is dan de waarde van zulke getuigenissen?

Ik zeg niet dat alle SOD's zo zijn, verre van, maar wees aub voorzichtig.
Ik denk inderdaad dat er nog een paar gangsters zijn, maar die heb je in alle fases van de bouwwerf. Tegenwoordig komen er hier meer klachten over individuele aannemers dan over sleutel op de deur firma's... De echte schifting is echt wel gebeurt.

Wat ik aan @DigitalOverdose wel voel, is dat hij al nadenkt voor hij aan zijn bouw begint. Dat is volgens mij stap 1. Er zijn hier mensen die een huis zetten, of een zware verbouwing aangaan, en dan 10-duizenden of een paar 100-duizend euro uitgeven aan "hun droom", zelf ook maar het minste tijd er in te steken. Sorry maar dat snap ik niet, echt niet. En er niks vanaf kennen is geen goed excuus.

Toen wij bouwden heeft iedere aannemer mij op de werf gezien, heb ik met iedere aannemer op voorhand een klapke gedaan, heb ik iedere aannemer proberen soigneren... Als er problemen waren, heb ik die altijd direct, kordaat maar zeer beleefd aangekaart. Alles is hier opgelost, behalve 1 klein akkefietje, maar dat hebben we dan zelf opgelost.

Om dan terug naar de SOD te gaan, ook daar moet je zelf opvolgen, zelf met een onafhankelijke architect. Soms heb ik het gevoel dat sommigen in een bouwavontuur stappen zoals die mensen van Blind gekocht :p. Hier heb je mijn geld, maak er maar iets van... Sorry, but in the real world werkt het zo niet.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Om dan terug naar de SOD te gaan, ook daar moet je zelf opvolgen, zelf met een onafhankelijke architect. Soms heb ik het gevoel dat sommigen in een bouwavontuur stappen zoals die mensen van Blind gekocht :p. Hier heb je mijn geld, maak er maar iets van... Sorry, but in the real world werkt het zo niet.
Grappige vergelijking, maar helaas soms zo waar. Vrienden mochten de werf van hun eigen huis niet betreden tot de oplevering. Hadden geen sleutel. :oops: Maar das net het concept zeker, sleutel op de deur en voor de rest geen pottekijkers. ?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Om dan terug naar de SOD te gaan, ook daar moet je zelf opvolgen, zelf met een onafhankelijke architect. Soms heb ik het gevoel dat sommigen in een bouwavontuur stappen zoals die mensen van Blind gekocht :p. Hier heb je mijn geld, maak er maar iets van... Sorry, but in the real world werkt het zo niet.
Mensen zijn lui! Ook maar goed ook want anders hadden wij nooit gestaan als mensheid waar we nu staan. Maar soms moet die luiheid toch worden onderdrukt. Ik denk dat we dat vroeger (nu klink ik oud) beter leerden. Nu kan je in je zetel blijven zitten en komt, indien je op tijd besteld, dezelfde dag het pakske aan de deur. We zijn zelfs niet meer gelukkig als het 1 dagje langer duurt. Vroeger moest je naar de winkel, "ah meneer dat is wel iets speciaals dat hebben wij niet dat moeten we bestellen", wachttijd 2 a 3 weken. Als je nu zoiets aangeeft dan zie "tilt" in de oogjes verschijnen.

Mensen leggen zich ook veel te veel druk op, wij moeten dit, wij moeten dat... Een grappig verhaal over een kennis: hij wou kinderen, zij niet. Uiteindelijk na vele jaren van gezaag (en vermoedelijk dreigende scheiding maar dat is speculatief) komt er 1 kindje. Ah proficiat, ja we gaan voor nog eentje want dat hoort toch wel zo, want 1 alleen dat kan niet. What-the-f*ck?
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Wij hebben ons plan eerst laten uitwerken door een architect en zijn dan langsgeweest bij een SOD (wel geen grote speler maar een kleine familiale firma). Uiteindelijk beslist om toch met aparte aannemers te werken EN hebben nog enkele zaken veranderd: stukje aanbouw van 12 m2 met plat dak (rest is hellend dak), extra tweede badkamer, tweede vaste trap ipv zolderluik. Helaas intussen ondertussen een oorlog die gestartis (bij SOD ging de prijs reeds getekend zijn).

Goed, en nu de conclusie: voorlopig lijkt het dat we nog steeds goedkoper zullen uitkomen dan bij die SOD.. zelfs met al die wijzigingen. En bovendien dan nog kwalitatievere keuzes vb betere snelbouwers, reynaers alu ramen ipv veka pvc etc.

Als je een beetje de moed vindt om zelf wat te informeren en op te volgen, dan zou ik financieel echt wel aanraden om aparte aannemers te kiezen. Maar zorg wel dat je aannemers kiest waarvan je via via weet dat ze goed werk leveren. En vraag geen 100 offertes op, maar durf wel eens te vergelijken. Wij hadden twee offertes voor ons dak, de ene 18k en de andere 28k.. Die van 18k was degene die aanbevolen was door onze metser dus daar gaan we nu mee verder.
Hier ook die aanpak gevolgd (zo'n 5 jaar geleden). Plan door architect laten uitwerken en met die meetstaat offertes bij aparte aannemers en SOD's gevraagd. Lokale, familiale SOD was merkelijk goedkoper dan de (grote) bekende SOD's.
Toch voor aparte aannemers gekozen omdat we alle technieken zelf gingen uitvoeren.
De belangrijkste schakel in ons traject was de architect. Bij problemen stond hij objectief en behulpzaam voor beide partijen. En uiteindelijk heeft hij ons met de meeste aannemers in contact gebracht (en die werkten naar kwaliteit).

De situatie was natuurlijk volledig anders, 'stabieler'... Geen (wereldwijde) oorlog, geen Covid, ...
Maar mijn tip zou ook zijn voor aparte aannemers. Zelfs al voer je zelf niets uit, dan kan je je volledig focussen op opvolging/planning.
Of als de architect dit allemaal kan doen, dan focus je alle aandacht op keuzes maken en het financiële plaatje in orde krijgen ;-)
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
De geopolitieke en economische situatie speelt in mijn achterhoofd ook mee en maakt dat het bij ons voorlopig juist eerder meer naar SoD kantelt ipv losse aannemers. Mijn boerenverstand zegt me dat in tijden van schaarste het recht van de sterkste meer speelt. Het lijkt me dan logisch dat producenten/groothandels zo lang mogelijk grotere klanten tevreden willen houden ten nadele van kleinere. En dat grotere bouwfirma’s wat meer ruimte hebben om prijsstijgingen te absorberen alvorens ze door te rekenen.

Ma goed, er is nog niks definitief beslist en een dezer dagen weer een gesprek met een andere architect(e)…
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
De geopolitieke en economische situatie speelt in mijn achterhoofd ook mee en maakt dat het bij ons voorlopig juist eerder meer naar SoD kantelt ipv losse aannemers. Mijn boerenverstand zegt me dat in tijden van schaarste het recht van de sterkste meer speelt. Het lijkt me dan logisch dat producenten/groothandels zo lang mogelijk grotere klanten tevreden willen houden ten nadele van kleinere. En dat grotere bouwfirma’s wat meer ruimte hebben om prijsstijgingen te absorberen alvorens ze door te rekenen.

Ma goed, er is nog niks definitief beslist en een dezer dagen weer een gesprek met een andere architect(e)…
Vraag is of ze dat dan wel zullen doen ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De geopolitieke en economische situatie speelt in mijn achterhoofd ook mee en maakt dat het bij ons voorlopig juist eerder meer naar SoD kantelt ipv losse aannemers. Mijn boerenverstand zegt me dat in tijden van schaarste het recht van de sterkste meer speelt. Het lijkt me dan logisch dat producenten/groothandels zo lang mogelijk grotere klanten tevreden willen houden ten nadele van kleinere. En dat grotere bouwfirma’s wat meer ruimte hebben om prijsstijgingen te absorberen alvorens ze door te rekenen.

Ma goed, er is nog niks definitief beslist en een dezer dagen weer een gesprek met een andere architect(e)…
Idd, een leverancier zal eerder een grote SOD voorthelpen omdat die grotere afnames hebben dan kleinere aannemers.
Qua prijs, ook bij hun stijgt die, en moesten ze toch een sterke prijs kunnen vastleggen...dat is net hun winstmarge. Buiten de goederen hebben ze ook andere kosten die meestijgen. Lonen, energie, brandstoffen,...
Prijsstijgingen zullen ze zeker mee opnemen in hun contracten, zeker in deze tijden.
Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Idd, een leverancier zal eerder een grote SOD voorthelpen omdat die grotere afnames hebben dan kleinere aannemers
Vanuit economisch oogpunt is dit op dit moment echter niet de beste keuze. Grote klant onderhandelt lagere prijzen, kleine klant kan dit niet. Leverancier geraakt altijd zijn goederen kwijt, ik zie dus geen onmiddellijk reden om een grote eerder te helpen. Enkel op de lange termijn kan dit een betere keuze zijn.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Idd, een leverancier zal eerder een grote SOD voorthelpen omdat die grotere afnames hebben dan kleinere aannemers
Vanuit economisch oogpunt is dit op dit moment echter niet de beste keuze. Grote klant onderhandelt lagere prijzen, kleine klant kan dit niet. Leverancier geraakt altijd zijn goederen kwijt, ik zie dus geen onmiddellijk reden om een grote eerder te helpen. Enkel op de lange termijn kan dit een betere keuze zijn.
Zo denkt men niet.
Liever een vaste grote klant waar je jaarlijks zeker van bent. Wij hebben ook werk met hopen, deze van de grote bestellingen, die gaan voor. Hebben meestal ook penalties in hun contracten afgesloten voor late oplevering etc..
De winstmarges zijn idd kleiner, maar de omzetten veel groter. Daar heb je heel veek kleinere klanten voor nodig om die ene grote te vervangen als die plots andere oorden zoekt
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Idd, een leverancier zal eerder een grote SOD voorthelpen omdat die grotere afnames hebben dan kleinere aannemers
Vanuit economisch oogpunt is dit op dit moment echter niet de beste keuze. Grote klant onderhandelt lagere prijzen, kleine klant kan dit niet. Leverancier geraakt altijd zijn goederen kwijt, ik zie dus geen onmiddellijk reden om een grote eerder te helpen. Enkel op de lange termijn kan dit een betere keuze zijn.
Zo denkt men niet.
Liever een vaste grote klant waar je jaarlijks zeker van bent. Wij hebben ook werk met hopen, deze van de grote bestellingen, die gaan voor. Hebben meestal ook penalties in hun contracten afgesloten voor late oplevering etc..
De winstmarges zijn idd kleiner, maar de omzetten veel groter. Daar heb je heel veek kleinere klanten voor nodig om die ene grote te vervangen als die plots andere oorden zoekt
In mijn stelling ging ik ervanuit dat het geen contracten met boeteclausules zijn, dan is het uiteraard een ander verhaal.

Het klopt wat je zegt maar ik kijk ook enkel naar de huidige tijden. De beschrijving van beider onze stelling is ook te summier. Als je de grote klant 60 a 80% van uwen omzet vertegenwoordigd dan is er ook geen twijfel mogelijk. Als hij slechts 10 a 30% vertegenwoordigd dan kan het een ander verhaal worden...
 

bir

Actief Lid
Lid geworden
7 dec 2018
Berichten
199
Waarderingsscore
32
Punten
28
wat betreft uw SOD prijzen voor keuken, badkamer en tegels, dat zijn de adviesprijzen bij hun leveranciers / winkels .... veel kans dat wanneer ik na jou hetzelfde koop zonde SOD ik daar 40% korting op krijg .... daar verdienen ze ook makkelijk geld mee ...
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Idd, een leverancier zal eerder een grote SOD voorthelpen omdat die grotere afnames hebben dan kleinere aannemers
Vanuit economisch oogpunt is dit op dit moment echter niet de beste keuze. Grote klant onderhandelt lagere prijzen, kleine klant kan dit niet. Leverancier geraakt altijd zijn goederen kwijt, ik zie dus geen onmiddellijk reden om een grote eerder te helpen. Enkel op de lange termijn kan dit een betere keuze zijn.
Zo denkt men niet.
Liever een vaste grote klant waar je jaarlijks zeker van bent. Wij hebben ook werk met hopen, deze van de grote bestellingen, die gaan voor. Hebben meestal ook penalties in hun contracten afgesloten voor late oplevering etc..
De winstmarges zijn idd kleiner, maar de omzetten veel groter. Daar heb je heel veek kleinere klanten voor nodig om die ene grote te vervangen als die plots andere oorden zoekt
In mijn stelling ging ik ervanuit dat het geen contracten met boeteclausules zijn, dan is het uiteraard een ander verhaal.

Het klopt wat je zegt maar ik kijk ook enkel naar de huidige tijden. De beschrijving van beider onze stelling is ook te summier. Als je de grote klant 60 a 80% van uwen omzet vertegenwoordigd dan is er ook geen twijfel mogelijk. Als hij slechts 10 a 30% vertegenwoordigd dan kan het een ander verhaal worden...
Op 1 paard wedden houd ook risico's in. Als die grote klant om welke redenen dan ook wegvalt zit je ook met een groot probleem.
Ik ken toch diverse bouwhandelaren die zeker de kleinere klanten even vlot bedienen als de grotere spelers (zijnde sod firma's)
Die laatste zullen veel rapper (en lager) onderhandelen om ook maar ne halve € korting te krijgen en bovendien betalen ze meestal op langere termijn.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan