• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Architect & aannemers goedkoper dan SoD? Toch m'n twijfels ofwel verkeerde verwachtingen?

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
We hebben nu verkennende gesprekken gehad met 3 SoD's en 1 architect. Dat laatste is een beetje een koude douche geweest. Overal hoor je dat een architect & losse aannemers goedkoper zijn tov SoD. Maar ik heb nu serieuse twijfels.
Bij de vraag naar ons maximum budget en bij aangave dat we daar toch liefst wat onder zouden blijven (voor onaangename verassingen) gaven de SoD's aan dat ze daar wel 20 à 30 duizend € onder konden blijven, ondanks onze vragen naar verhoogde isolatie (2x7cm geschrankt PUR, 3-dubbel glas, warmtepomp ipv gas, 30cm in het dak...). De architect zei dat ons budget geen probleem was, tot we zijn raming kregen. We houden letterlijk nog geen 2000€ marge en da's dan nog rekening mee gehouden dat ik een paar zaken zoals uitslijpen van leidingen zelf zou doen (bij de SoD's moeten we niks zelf doen!). Daar bovenop komt nog een ereloon van 18.000€... Ah ja, en nog een veiligheidscoördinator en EPB verslagggever. Aansluitingen van nutsvoorzieningen ook nog te doen natuurlijk.

Meer kwaliteit dan? Zoals al gezegd hameren we er bij de SoD's ook op dat we vooruitstrevender dan de huidige normen willen zijn qua isolatie en energie. Dus daar zit al geen verschil. Dan op andere posten? Ja, de architect gaat uit van een keuken van 25.000€ tov pakweg 10.000€ bij de SoD's. Anderzijds: voor de vloeren gaan de SoD's uit van 50-60€/m², de architect houdt het op 35€...
Benieuwd hoe onze verdere zoektocht gaat zijn want de komende weken hebben we nog wel een paar architecten te gaan. Maar misschien heb ik verkeerde verwachtingen? In ieder geval: als het me niks uitspaart (integendeel) én amper extra oplevert qua kwaliteit én ik moet een pak meer regelen én dan nog eens zelf de handen uit de mouwen steken... dan gaat de keuze snel gemaakt zijn. Bovendien geven de SoD's aan dat ze gaan voor een vaste prijs (voor wat dat écht waard is natuurlijk) en laat de architect alles open voor verdere prijsveranderingen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Je bent appels en peren aan het vergelijken

SOD is minder gedoe om te combineren, daarvoor moet je hen iets betalen
intrinsiek is SOD iets goedkoper door groot volume bij hun aankoopproces

maar je krijgt er ook minder voor terug
2 lagen isolatie is GEEN garantie op goede plaatsing

SOD kan, maar neem EERST je eigen architect om JOUW plan op te maken, en vergelijk prijs enkel op basis van DIT plan

succes
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je met een SOD bouwt dan heb je eigenlijk nog een onafhankelijk expert nodig die regelmatig zaken gaat controleren op de werf: zijn de bouwknopen juist aangepakt, is er goed op luchtdichting gelet, heb je het glas en profiel dat je gevraagd hebt, klopt de dikte van de gewelven, klopt de dikte van de isolatie en is ze goed geplaatst, dikte van dorpels, correcte herkomst dorpels… er zijn zo veel dingen te controleren en bij een SOD is er niemand die zich iets aantrekt van jouw belangen.
Maar laat ons eerlijk zijn, architecten doen dat ook niet meer de dag van vandaag. Werfvergadering en dat is al.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Als je met een SOD bouwt dan heb je eigenlijk nog een onafhankelijk expert nodig die regelmatig zaken gaat controleren op de werf: zijn de bouwknopen juist aangepakt, is er goed op luchtdichting gelet, heb je het glas en profiel dat je gevraagd hebt, klopt de dikte van de gewelven, klopt de dikte van de isolatie en is ze goed geplaatst, dikte van dorpels, correcte herkomst dorpels… er zijn zo veel dingen te controleren en bij een SOD is er niemand die zich iets aantrekt van jouw belangen.
Maar laat ons eerlijk zijn, architecten doen dat ook niet meer de dag van vandaag. Werfvergadering en dat is al.
Dat was ik mij ook al aan't bedenken. Toen we bij de architect vroegen hoe het zat met aannemers, zei die dat hij een hele lijst heeft waarmee hij al vaak samengewerkt heeft en dat zijn voorkeur daar naar gaat. Indien we toch eigen keuzes wilden, dan toch wel bedrijven die hij zeker kende 'want anders zijn we vertrokken hoor'... Dan vraag ik me af in welke mate we dan nog met een onafhankelijke architect te maken hebben. In welke mate gaat die neutraal zijn bij een geschil met een aannemer waarmee hij al jaren samenwerkt?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Als je met een SOD bouwt dan heb je eigenlijk nog een onafhankelijk expert nodig die regelmatig zaken gaat controleren op de werf: zijn de bouwknopen juist aangepakt, is er goed op luchtdichting gelet, heb je het glas en profiel dat je gevraagd hebt, klopt de dikte van de gewelven, klopt de dikte van de isolatie en is ze goed geplaatst, dikte van dorpels, correcte herkomst dorpels… er zijn zo veel dingen te controleren en bij een SOD is er niemand die zich iets aantrekt van jouw belangen.
Maar laat ons eerlijk zijn, architecten doen dat ook niet meer de dag van vandaag. Werfvergadering en dat is al.
Dat was ik mij ook al aan't bedenken. Toen we bij de architect vroegen hoe het zat met aannemers, zei die dat hij een hele lijst heeft waarmee hij al vaak samengewerkt heeft en dat zijn voorkeur daar naar gaat. Indien we toch eigen keuzes wilden, dan toch wel bedrijven die hij zeker kende 'want anders zijn we vertrokken hoor'... Dan vraag ik me af in welke mate we dan nog met een onafhankelijke architect te maken hebben. In welke mate gaat die neutraal zijn bij een geschil met een aannemer waarmee hij al jaren samenwerkt?
Kleine wereld, iedereen kent iedereen ?
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
Als je met een SOD bouwt dan heb je eigenlijk nog een onafhankelijk expert nodig die regelmatig zaken gaat controleren op de werf: zijn de bouwknopen juist aangepakt, is er goed op luchtdichting gelet, heb je het glas en profiel dat je gevraagd hebt, klopt de dikte van de gewelven, klopt de dikte van de isolatie en is ze goed geplaatst, dikte van dorpels, correcte herkomst dorpels… er zijn zo veel dingen te controleren en bij een SOD is er niemand die zich iets aantrekt van jouw belangen.
Maar laat ons eerlijk zijn, architecten doen dat ook niet meer de dag van vandaag. Werfvergadering en dat is al.
en de vraag is dan nog wat gaat die SOD doen met de opmerkingen ??? niets, maar enkel vooruit schuiven tot op de oplevering en dan een korting van een appel en een ei geven .

een gewone architect en aannemer gaan dan wel degelijk luisteren en bijleren naar de opmerkingen van een expert.

BTDT
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Dat was ik mij ook al aan't bedenken. Toen we bij de architect vroegen hoe het zat met aannemers, zei die dat hij een hele lijst heeft waarmee hij al vaak samengewerkt heeft en dat zijn voorkeur daar naar gaat. Indien we toch eigen keuzes wilden, dan toch wel bedrijven die hij zeker kende 'want anders zijn we vertrokken hoor'... Dan vraag ik me af in welke mate we dan nog met een onafhankelijke architect te maken hebben. In welke mate gaat die neutraal zijn bij een geschil met een aannemer waarmee hij al jaren samenwerkt?
Maar de mogelijkheid om zelf aannemers te kiezen, blijft wel ? Want het wil niet zeggen dat het sowieso slecht gaat gebeuren omdat je eigen aannemers zou nemen. Hebben die bij ons allemaal zelf gekozen bv. en de architect was soms zelf echt onder de indruk van de kwaliteit van het werk.
 
Lid geworden
14 okt 2021
Berichten
6
Waarderingsscore
3
Punten
3
Wij laten de architect ook zijn referenties contacteren maar zoeken zelf ook minstens 3 aannemers - installateurs om te vergelijken qua prijs.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Alleen qua prijs of ook voor de kwaliteit van het werk ?
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Denk anderzijds wel dat de architect mogelijks ook met bepaalde aannemers samenwerkt omdat die weet dan het dan in orde is er geen gedoe van komt. Enfin, je kan het in de twee richtingen bekijken.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Dat SOD onder budget komt geloof ik wel, totdat jij net 1 stopcontact bij wil, of misschien toch die deur net ergens anders... Dan kost het geld.

Je hebt nu 2 SOD's en 1 architect. Ga nog is naar een architect bespreek hoe die het ziet. De vraag is ook wat wil je? Wil je een woning en interesseert het je verder niet hoe het er allemaal uitziet als het maar nieuw is en voor de rest gewoon standaard en geen gedoe, dan kan een SOD een goede keuze zijn. Ik denk wel nooit de goedkoopste keuze echter. Wil je een eigen woning bouwen, een cocoon, je persoonlijkheid in de woning leggen of toch minstens een aantal vrije keuzes hebben over afwerkingen, dan kan je beter werken met een architect en losse aannemers.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Voorbeeld van 'jezelf' rijk rekenen. SOD zegt ja ja ja ja wij doen dat allemaal en dat kost niet veel hoor. Tot puntje bij paaltje komt en je de echte kostprijs gaat zien. Die willen u gewoon binnenhalen als klant.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Op welke basis heb je nu die eerste prijs....
Er zijn tig verschillende materialen, met in ieder materiaal nog eens verschillende kwaliteiten.
Bv PVC afvoeren tov van PP/PE.
De ene dakpan kan al dubbel kosten van een andere.
De ene OSB plaat is niet dezelfde kwaliteit als de anderen
Over welke isolatieschil spreek je dan ....met welke materialen, diktes, toepassingen...
Het is dus zeer moeilijk. Je zou tot in de details moeten kunnen gaan.

En dan heb ik het over effectieve keuzes. Een budget voor keuken/vloer/badkamer is niet van tel. Die keuken met die toestellen, dat bad, etc....

Heel wat SOD firma's komen met zeer aantrekkelijke prijzen, ook voor (hun)architect Maar zonder echt details. Waarin alles basis is genomen. Alles is achteraf aanpasbaar ...... Idd, maar wel tegen een prijs. Vanaf je tekent, heb je geen onderhandeljngsmarge meer.


Over kwaliteit van werk, daar ga ik niet over oordelen. Ook SOD's kunnen goed werk leveren. En er zijn zeker ook kleine aannemers die niet naar behoren afleveren.
Maar meestal is de architect met verschillende aannemers wel iemand die graag hun naam in goed daglicht willen stellen. Hij zal dus idd graag met aannemers werken waar hij van weet dat die goed werk leveren.
Ook die aannemers zijn meestal meer van in de buurt en houden graag hun klanten tevreden. Mond op mond reclame is nog steeds heel belangrijk.
Sommige SOD's hebben blijkbaar zelfs "zwijgplicht"- clausules in hun contract waardoor je geen negatieve recensies over hun zou mogen schrijven. ..


Hoe dan ook, het is en blijft enorm moeilijk om dingen in te schatten. Maar met een goede architect die een mooi plan maakt op jou maat met een gedetailleerde meetstaat en lastenboek, dan sta je al ver.
Dan heb je een basis om offertes op te vragen en te vergelijken,ook bij een SOD.
Dan kan een dure architect je wel wat besparen.
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.592
Waarderingsscore
246
Punten
63
Mijn ervaring is dat je naar je eigen noden moet kijken. Als je echt een unieke woning wil met eigenheid en veel specialkekes en perfecte afwerking dan ben je beter met aparte aannemers encarchitect. Als je wat meer standaard blijft (moet daarom zeker niet saai zijn) dan kan een goede sod het vaak iets goedkoper en met minder gedoe. Zeker met een eigen grond valt er wel watvte onderhandelen. Woon in buurt met veel “gewone” halfopen gezinswoningen. Ik kan niet zeggen dat de losse aannemers per definitie beter werk geleverd hebben. Ook niet andersom. Goede afspraken en opvolging is altijd belangrijk.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Dit forum zit vol met zelfstandigen waardoor het lijkt alsof bij zelf bouwen met kleine zelfstandigen alles goed loopt en bij bouwen met een SOD het een hel is, daar moet je dus ook even kunnen door zien. Als je een goede SOD kiest zal je weinig problemen ondervinden, er zijn zeker mindere spelers op de markt maar dat is ook zo als je gaat werken met losse aannemers. De belangrijkste keuze is dus bepalen met wie je gaat werken.

Belangrijkste is dat je bij een SOD best vooraf een prijs laat maken waar echt al je keuzes inbegrepen zodat je achteraf niet gefonfronteerd wordt met allerlei meerprijzen (dus voor het tekenen). Je mag er van uit gaan dat een SOD 10 tot 20% duurder is dan zelf bouwen, afhankelijk van hoeveel je zelf zelf zou doen als je met losse aannemers zou werken. Grote SOD's hebben in deze tijden misschien wel het voordeel van hun grootte bij aankoop van materialen waardoor het verschil nu misschien wat kleiner geworden is.

Ik ken persoonlijk mensen die nu zelf aan het bouwen zijn en geconfronteerd worden met meerprijzen van de 50.000 euro en meer ten opzicht van de geraamde prijs.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dit forum zit vol met zelfstandigen waardoor het lijkt alsof bij zelf bouwen met kleine zelfstandigen alles goed loopt en bij bouwen met een SOD het een hel is, daar moet je dus ook even kunnen door zien. Als je een goede SOD kiest zal je weinig problemen ondervinden, er zijn zeker mindere spelers op de markt maar dat is ook zo als je gaat werken met losse aannemers. De belangrijkste keuze is dus bepalen met wie je gaat werken.

Belangrijkste is dat je bij een SOD best vooraf een prijs laat maken waar echt al je keuzes inbegrepen zodat je achteraf niet gefonfronteerd wordt met allerlei meerprijzen (dus voor het tekenen). Je mag er van uit gaan dat een SOD 10 tot 20% duurder is dan zelf bouwen, afhankelijk van hoeveel je zelf zelf zou doen als je met losse aannemers zou werken. Grote SOD's hebben in deze tijden misschien wel het voordeel van hun grootte bij aankoop van materialen waardoor het verschil nu misschien wat kleiner geworden is.

Ik ken persoonlijk mensen die nu zelf aan het bouwen zijn en geconfronteerd worden met meerprijzen van de 50.000 euro en meer ten opzicht van de geraamde prijs.
Uiteraard kan je budget ook ontsporen met losse aannemers, nogal evident

maar budget moet je als bouwheer zelf in de hand houden, samen met architect
niet in handen van gelijk welke aannemer
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zen zo'n zelfstandige :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Maar niet bouw, hof dus.
Veel plezanter :cool:

Ik heb ook mijn ' vaste aannemers en pappenheimers '
Ik ken die, sommige al van uit mijn apejaren, andere kortelings.
Ik weet voor welke werken ik best Leo aanprijs en voor welke werken Evert en Aron en bij weer andere de duracellboys of jeroen en christoff.
Ik weet wie snel een offerte klaar heeft liggen, en wie na 6 weken nog er aan moet beginnen.

Er zijn projecten waar ik drie van de ... 7 nee 8 aanschrijf maar er zijn ook projecten waar ik maar ene aan zen zip trek.
Ik ken ze , ik weet dat bij de ene ik maar om de week 1 keer moet langs gaan en bij de andere toch minstens 3 keer per week.
Er zijn er die met een telefoon-call alles in orde krijgen en er zijn er waar ik men botten en mijn werkbroek moet aandoen om ze terug in het gareel krijgen.

En dan heb je die NIEUW zijn , die een relatie hebben met de opdrachtgever ( o jezus als het nonkel isidoor en tante fien zijn) of die rond hun kerktoren zitten of die gewoon door de afstand gunstiger zijn. En ja daar zitten er bij waar ik stomverbaasd ben van hun vakkennis, hun gedrevenheid en hun zorg voor detail. Maar er zijn er ook waar ik grijs haar van krijg en waar ik meer op de werf zit dan henzelf.
Meestal merk je dat wel op in hun offerte's : als jij voorschrijft dat je copron , vivisol , vivimus en patenkali 32 moet hebben en ze schrijven bodemverbetering dan voel j al aan je kleine teen dat je het mag vergeten voor die lijst.
Of dan planten ze haagbeuk in plaats van beuk omdat die 15 cent goedkoper is .
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Wij hebben ons plan eerst laten uitwerken door een architect en zijn dan langsgeweest bij een SOD (wel geen grote speler maar een kleine familiale firma). Uiteindelijk beslist om toch met aparte aannemers te werken EN hebben nog enkele zaken veranderd: stukje aanbouw van 12 m2 met plat dak (rest is hellend dak), extra tweede badkamer, tweede vaste trap ipv zolderluik. Helaas intussen ondertussen een oorlog die gestartis (bij SOD ging de prijs reeds getekend zijn).

Goed, en nu de conclusie: voorlopig lijkt het dat we nog steeds goedkoper zullen uitkomen dan bij die SOD.. zelfs met al die wijzigingen. En bovendien dan nog kwalitatievere keuzes vb betere snelbouwers, reynaers alu ramen ipv veka pvc etc.

Als je een beetje de moed vindt om zelf wat te informeren en op te volgen, dan zou ik financieel echt wel aanraden om aparte aannemers te kiezen. Maar zorg wel dat je aannemers kiest waarvan je via via weet dat ze goed werk leveren. En vraag geen 100 offertes op, maar durf wel eens te vergelijken. Wij hadden twee offertes voor ons dak, de ene 18k en de andere 28k.. Die van 18k was degene die aanbevolen was door onze metser dus daar gaan we nu mee verder.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan