Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Appelbomen en problemen

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
1.021
Punten
113
Bon
Mijn madam heeft appelbomen : Cox de Alkemene (zegt ze).
Dit jaar heeft ze ze niet gesnoeid .
Is er een plaag van spinselmot geweest en is weg dmv aaltjes.
Nu heeft ze hardnekkig de fruitvlieg en krijgt het niet weg dmv aaltjes.
Wat is de goeie methode hiervoor?
Want ze spreekt om die bomen te verwijderen :oops:.
Heb ook paar fotookes bij gezet.
Mercikes alvast.
Ahja nonkel Luk zei dat Fido da ging weten.....:p:ROFLMAO:

Bijlagen

• 20260705_154824.jpg
    20260705_154824.jpg
    336,8 KB · Weergaven: 64
  • 20260705_154851.jpg
    20260705_154851.jpg
    341,6 KB · Weergaven: 62
  • 20260705_154859.jpg
    20260705_154859.jpg
    330,6 KB · Weergaven: 65
  • 20260705_154920.jpg
    20260705_154920.jpg
    296,4 KB · Weergaven: 66
Voor fruitmot kan je feromoonvallen gebruiken, maar daar is het nu te laat voor. De ene appelsoort is er ook veel gevoeliger aan dan de andere. Een transparante de lesdain of ijzerappel heeft er bijvoorbeeld amper last van.

euhm, en waar op de foto is er een vlieg te zien?
Toch niet deze https://ilvo.vlaanderen.be/nl/nieuw...tschalige-monitoring-van-oosterse-vruchtvlieg

Alleszins niet snoeien is niet zo een goed idee geweest, ge zit met veel waterloten.
Je kan ook een zomersnoei toepassen bij appel.
De vlieg heb ik hier nog nooit gezien.
Onderaan de appels hangt een zwarte puist.
Als je de appel open snijd,zit er een larve in.
Die zomerbloeiers kan dus nog. Hoe moeten we te werk gaan?

Mag ik eens nieuwsgierig zijn waarom je de spinselmot wou bestrijden? Ik heb dat ieder jaar in mijn appelboom, maar ik doe daar eigenlijk niets aan. Hoogstens de webben weg plukken die de nieuwe vruchten verstikken

Mag ik eens nieuwsgierig zijn waarom je de spinselmot wou bestrijden? Ik heb dat ieder jaar in mijn appelboom, maar ik doe daar eigenlijk niets aan. Hoogstens de webben weg plukken die de nieuwe vruchten verstikken
omdat je kan bezig blijven want in die webben zitten er ongelooflijk veel rupsen....die vreten aan de bladeren en via die spinsels gaan ze van de ene boom naar de andere

Nu is het duidelijker, je vruchten zijn dus gestoken zoals men dat noemt. Geen vlieg zoals je schreef, maar gestoken door de fruitmot of de zaagwesp. Je hebt dus wormstekige appels, er steekt een worm in 🪱.
Meestal is het van de fruitmot, je hebt daar feromoonvallen tegen. Die trekt wel enkel de mannetjes aan, en zoals bekend zijn het de vrouwtjes die voor de kleine wormpjes zorgen. Bovendien is het beter te voorkomen, je moet de vallen in het voorjaar hangen. Nu zijn de wormen er en kan je daar nog weinig tegen beginnen.

Die spinselmot die kan je boom letterlijk veranderen in een spook, de boom kan daar serieus van verzwakken. Behandelen met aaltjes kan, maar eens de vogels de rupsen hebben gevonden, dan worden die meestal goed opgeruimd.

Laatst bewerkt:
Nu is het duidelijker, je vruchten zijn dus gestoken zoals men dat noemt. Geen vlieg zoals je schreef, maar gestoken door de fruitmot of de zaagwesp. Je hebt dus wormstekige appels, er steekt een worm in 🪱.
Meestal is het van de fruitmot, je hebt daar feromoonvallen tegen. Die trekt wel enkel de mannetjes aan, en zoals bekend zijn het de vrouwtjes die voor de kleine wormpjes zorgen. Bovendien is het beter te voorkomen, je moet de vallen in het voorjaar hangen. Nu zijn de wormen er en kan je daar nog weinig tegen beginnen.

Die spinselmot die kan je boom letterlijk veranderen in een spook, de boom kan daar serieus van verzwakken. Behandelen met aaltjes kan, maar eens de vogels de rupsen hebben gevonden, dan worden die meestal goed opgeruimd.
klopt is de fruitmot
blijkbaar moeten we nu de afgevallen appels wegruimen en deze die met een worm zitten en nog hangen.....ook verwijderen.
in het voorjaar feromoonvallen zetten en met aaltjes spuiten.......zou moeten werken.
blijkbaar kan ik ook een zomersnoei van die takken ......eind augustus-september

het is een goed plan om al het fruit te ruimen om volgend jaar properder te starten, maar als de buren ook appels met wormen hebben, dan komt die mot volgend jaar gewoon weer tot bij jou en is het dweilen met de kraan open.

ziet het se dat ge moe luistre naar nonkluk
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

het is een goed plan om al het fruit te ruimen om volgend jaar properder te starten, maar als de buren ook appels met wormen hebben, dan komt die mot volgend jaar gewoon weer tot bij jou en is het dweilen met de kraan open.
buren hebben geen appelbomen
als dit geen optie is......wat dan wel

voila
@fido is DE Expert voor beestjes
ikke nie

Bij ons zijn maar de helft van de appels aangetast, leven en laten leven, we krijgen ze sommige jaren nog niet op.

@fido
dus

- appels verwijderen die aan getast zijn in de boom en op de grond
- bomen snoeien eind augustus - begin september
- in voorjaar feromoonvallen zetten en grond besproeien met aaltjes

goed zo?

ps: nonkel luk.....nie reageren.....doe u best :p

Bijna.
Waarom de grond besproeien met aaltjes? Dat begrijp ik niet? die mot zit niet in de grond, wel op de stam in de herfst. Die kan je eventueel behandelen.
Ik zou geen nematoden behandeling doen, omdat dat moeilijk is, de omstandigheden (temperatuur, vocht, ...) moeten allemaal ok zijn en in overeenstemming met het te behandelen stadium van de de plaag. En last but not least, het is duur.
Wat ook kan helpen is de kale bomen in de winter afspuiten met de hogedrukreiniger of af te borstelen. Wel niet te hard zodat je de schors niet beschadigd. Dit helpt om overwinterende insecten weg te krijgen. De overwintering gebeurt in de stamspleten en zo.
Aangezien de rupsen in de herfst plaasen zoeken in schorsspleten voor overwintering, kan je die ook zelf aanbieden bv. een ring van golfkarton. Bij het begin van de winter neem je die weg en heb je de rupsen gevangen. Eenvoudig en goedkoop.

Bijna.
Waarom de grond besproeien met aaltjes? Dat begrijp ik niet? die mot zit niet in de grond, wel op de stam in de herfst. Die kan je eventueel behandelen.
Ik zou geen nematoden behandeling doen, omdat dat moeilijk is, de omstandigheden (temperatuur, vocht, ...) moeten allemaal ok zijn en in overeenstemming met het te behandelen stadium van de de plaag. En last but not least, het is duur.
Wat ook kan helpen is de kale bomen in de winter afspuiten met de hogedrukreiniger of af te borstelen. Wel niet te hard zodat je de schors niet beschadigd. Dit helpt om overwinterende insecten weg te krijgen. De overwintering gebeurt in de stamspleten en zo.
Aangezien de rupsen in de herfst plaasen zoeken in schorsspleten voor overwintering, kan je die ook zelf aanbieden bv. een ring van golfkarton. Bij het begin van de winter neem je die weg en heb je de rupsen gevangen. Eenvoudig en goedkoop.
super bedankt en ga alles aan mijn madam zeggen......

Terug
Bovenaan