• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Antwoorden op sollicitatie: wat zijn de regels?

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Eigenlijk ken ik niets van solliciteren (heb vroeger altijd voor mezelf gewerkt of werd gevraagd).



Ik heb nu gereageerd op een vacature voor een deeltijdse job van 16u die al 3 maanden online staat (omdat men niemand vind die 2 weekend-nachten wil werken voor een platte pree). Ik wil dit wel graag doen om routine aan te kweken.

Mijn CV is (zoals gevraagd) per mail verstuurd.



Binnen welke tijdspanne mag ik nu volgens de beleefdheidsregels hierop een eerste reactie verwachten? Al is het een bevestiging van ontvangst of iets anders? Vraagt de wellevendheid een reactie binnen enkele dagen? Of mag dat ook weken zijn? Of misschien wel 2 maanden?



Gewoon om te weten wat de geplogenheden zijn en hoe ik me daarop moet instellen.



Edit:

Extra info. Het gaat hierbij om een sollicitatie bij een "kleine zelfstandige" met max. een 5-tal werknemers, geen multinational.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kan soms lang duren, afhankelijk van bedrijf.

Ik belde altijd direct achterna, om te controleren dat ze cv hadden ontvangen.

Als ze een datum geven wanneer ze reageren, een weekje bijtellen. Bedrijven die tijdig reageren zijn zeldzaam.
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Oeps.

Ik heb niet achterna gebeld... ik wist niet dat dat mocht. Ik had het idee dat dat misschien opdringerig zou overkomen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Als ge hier over ne kleine bakker spreekt met ne winkel ...

En ge weet dat zijn madam in de winkel staat ...



Dan kunt ge gerust eens binnenspringen en tegen die vrouw zeggen dat je het online al hebt ingevuld maar dat hare man mag bellen als hij gedaan heeft met bakken ... en voor hij in zijn bed kruipt ...



veel kans dat die gewoon naar achter gaat. Tegen hare vent zegt dat "die sollicitant" er is " en 't ziet er nogal nen deftigen uit ..."



U zal zelf wel kunnen inschatten dat zondag ochtend 10h00 nu niet het meest geschikte moment is ...



k.b.
 
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
572
Waarderingsscore
0
Punten
0
'Ne enige tijd' eens bellen kan nooit geen kwaad, het is zeker niet opdringerig (zij zouden ook wanhopig moeten zijn). Het getuigt van interesse van jouw kant. En het geeft aan dat jij niet iemand bent die zijn CV zomaar naar 10tallen bedrijven opstuurt...
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, ook bellen 'joh'! Je zou ervan verschieten hoeveel van zulke kleine zelfstandigen nog zo weinig kaas hebben gegeten van internet en e-mail waardoor uw e-mail misschien wel gewoon ergens onder het virtuele stof verdwijnt. Zeker als bij de vacature ook een telefoonnummer staat, zou ik dat ook gebruiken. Staat het er niet, dan misschien toch eerst een paar dagen afwachten (maar een week toch ook niet, vind ik al best lang).
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Bij de vacature staat wel degelijk dat je kan solliciteren per brief, per mail of contact opnemen via telefoon. Maar ze vragen ook wel duidelijk een CV.

Ik had mail gekozen omdat ik niet inzie hoe ik mijn CV via de telefoon kan versturen... :confused:



We zijn nu 3 dagen later, ik zal het maar wat verder aanzien...

***nerveus*** ;)
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Ik heb in mijn carrière slechts drie maal gesolliciteerd.

Telkens via internet, 1 maal zo'n tien jaar terug, door spontaan naar diverse firma's mijn cv door te sturen via mail. Hier had ik geen haast om ander werk te vinden, dus heb ik geen verdere acties ondernomen. Een zestal maanden na mijn mail, kreeg ik een positieve reactie op die mail.

De tweede en derde keer dat ik solliciteerde was via de vdab-site doch volledig via internet.

Na drie weken belde ik naar de firma's om mijn soliicitaite op te volgen.

Dat heeft zijn vruchten afgeworpen want ik heb een nu job waar ik mij goed bij voel.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou het nog even aanzien, maar toch binnen een dag of tien eens bellen. Als die vacature nog altijd niet is ingevuld, dan vind ik het wel raar dat die mens zelf nog niet gereageerd heeft;

Succes!
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
MyriamC;1722165 wrote:
Ik zou het nog even aanzien, maar toch binnen een dag of tien eens bellen. Als die vacature nog altijd niet is ingevuld, dan vind ik het wel raar dat die mens zelf nog niet gereageerd heeft;

Succes!



Je kan ook je loonsverwachtingen ineens op uw CV zetten ...

Dan vallen er waarschijnlijk al een deel af :D

:D



Waarom altijd alles bekijken vanuit de zwakste positie ... Als je echte kent wat men vraagt mag je best wat zelfverzekerd zijn ...

Anderzijds heeft de werkgever misschien net het idee ... "iemand met dergelijk CV gaat toch niet lang bereid zijn om slechts 2 dagen per week te werken "



Een telefoontje maakt vaak zeer veel duidelijk ...



k.b.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Der is toch geen enkel bezwaar om na 3 dagen eens de telefoon te nemen, hen op te bellen en te vragen of ze uw CV goed ontvangen hebben?



Doen!

Nu!
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Nevermore;1722642 wrote:
Der is toch geen enkel bezwaar om na 3 dagen eens de telefoon te nemen, hen op te bellen en te vragen of ze uw CV goed ontvangen hebben?



Doen!

Nu!



Inderdaad , moet je niet uitstellen.

Voor de werkgever blijft het gelijk , is uw telefoontje een teken van interesse...

Voor Uzelf is het waarschijnlijk beter voor uw gemoedsrust niet langer "in spanning" te moeten zitten wachten ...

TS heeft toch niets te verliezen ... gewoon rustig beleefd telefoontje ...



k.b.
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik ga dat morgen doen. Dan is het juist 1 week na het versturen van mijn CV. :D
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Bart Aertgeerts;1722670 wrote:
Ik ga dat morgen doen. Dan is het juist 1 week na het versturen van mijn CV. :D



Lijkt mij een prima idee ... zijne sluitingsdag eens controleren misschien ?



k.b.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Gerust eens bellen om te vragen of ze je CV ontvangen en al bekeken hebben. Blijf beleefd, en zet de man of vrouw zeker niet onder druk.



Hou er rekening mee dat een goede bakker misschien wel goed is in brood bakken en patisserie, maar meestal geen krak in personeelsbeleid.

Als je bewoon bent om voor een groter bedrijf te werken, hou daar dan rustig rekening mee.



Weet wel dat het momenteel nergens verplicht is om antwoord te geven, maar het is wel beleefd om dat wel te doen natuurlijk.



Succes er mee!
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Laatste keer heb ik gebeld, ineens afspraak voor solicitatie vastgelegd en daarna mijne cv via mail vestuurd.



Maar voor de rest: je kan na een week ofzo eens bellen met de vraag of ze de solicitatie ontvangen hebben.

Indien goed ontvangen: vraag gewoon op de man af tegen wanneer je wat feedback kunt verwachten.



Daarna gewoon afwachten tot die termijn verstreken is alvorens weer contact op te nemen.
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ondertussen is dit supergoed afgelopen.



Niet bij de bakker waarnaar ik toen mijn CV gestuurd heb (geen reactie gehad en heb ook niet meer gebeld), maar wel bij een schitterende bio-hoeve en bio-bakkerij met eigen akkers, hoevedieren, biowinkel, bakkerij en broodrondes per bakfiets.

Ik kan hier op een ambachtelijke manier het échte bakkersberoep uitoefenen en de huidige bakker versterken. Tegelijk hebben we hulp van een 3 tal personen die we ook het beroep aanleren.

De vzw zet zich in om mensen met minder kansen in de maatschappij (opnieuw) voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Een nobel doel waar ik graag aan meewerk.



Voor mij een droom die uitkomt.
 
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
648
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goed nieuws!



Laat weten waar het is dan kunnen we eens een koppel pistolets komen kopen :p
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan