• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Antraciet voegen bleek en ongelijk

Lid geworden
12 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,

Wij hebben gekozen voor een donkere keramische tegel van 45x45 cm. Aan onze vloerder hadden wij een antracietkleurige voeg gevraagd.

Na de plaatsing en uitdroging van de vloer blijken de voegen zeer onregelmatig van kleur en op de meeste plaatsen licht grijs. Tussen de voegen in de garagevloer waar lichtgrijs voegsel werd gebruikt en de "antraciet"voegen is nauwelijks verschil te zien als de voegen droog zijn. Als de voegen nat zijn zijn ze wel mooi donker.

De vloerder beweert dat dit door zouten in het onderligggende zand/cement mengsel komt en dat de voegen na verloop van tijd wel zwart zullen worden. Bij het kuisen zouden de zouten namelijk gaandeweg wegspoelen.

Een aantal malen flink schuren op een stukje voeg en herhaaldelijk laten drogen laten echter nog steeds een lichtgrijze voeg zien. Op een aantal plaatsen lijkt er wel wat antraciet door te schemeren zodat het geheel wel erg onregelmatig en eerlijk gezegd lelijk is.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Mag ik aannemen dat de vloer inderdaad correct geplaatst/gevoegd is?

Groetjes,

Hendyman

Bedankt voor de tip jp

Ik heb wat info opgezocht over "voegenfris" en ben bij een product van alabastine terechtgekomen. Dit kan blijkbaar door toevoeging van kleurstoffen wel licht gekleurd worden. Antraciet zal dus niet lukken. Bovendien mag het niet op horizontale vlakken worden toegepast zoals vloeren, aangezien het blijkbaar niet slijtvast is.

Hendyman wrote:
Bedankt voor de tip jp

Ik heb wat info opgezocht over "voegenfris" en ben bij een product van alabastine terechtgekomen. Dit kan blijkbaar door toevoeging van kleurstoffen wel licht gekleurd worden. Antraciet zal dus niet lukken. Bovendien mag het niet op horizontale vlakken worden toegepast zoals vloeren, aangezien het blijkbaar niet slijtvast is.

idd, ben ook op die piste geweest

Op de site van ICI vind ik geen productbeschrijvingen, dus ben ik ook elders gaan zoeken. Volgens wat ik kan terugvinden van die "voegenfris" lijkt dat op de tippex-achtige toestand waarmee badkamervoegjes overschilderd worden (van HG, meen ik me te herinneren). Dat heb ik een paar jaren geleden bij mijn broer mogen uitproberen, maar na een paar maanden kwam dat er gewoon terug af. De kleuren die ik daarbij gevonden heb, zijn ook allemaal nogal licht.

Gisteren nog een paar tegels gaan bijhalen, want ook bij dat uithalen van de voegen kan af en toe iets misgaan (die diamantschijfjes kunnen lelijke krassen maken :( ). Helaas hebben we om een of andere reden de niet gerectificeerde versie meegekregen, da's dus iets voor maandag ipv dit weekeinde :cry:

Wij hebben het anthracietkleurig voegsel van Ceresit gebruikt, het resultaat is prima en wat mij betreft zwart genoeg. De verwerking van het voegsel is niet problematisch. Het afkuisen van de vloer met de spons is wel een pokkejob, er blijft zwart afkomen. Wij hebben voor de muren witte tegels met lichtgrijze voeg, ook Ceresit, en dat ging veel makkelijker.

Fulaks

Fulaks wrote:
Wij hebben het anthracietkleurig voegsel van Ceresit gebruikt, het resultaat is prima en wat mij betreft zwart genoeg. De verwerking van het voegsel is niet problematisch. Het afkuisen van de vloer met de spons is wel een pokkejob, er blijft zwart afkomen. Wij hebben voor de muren witte tegels met lichtgrijze voeg, ook Ceresit, en dat ging veel makkelijker.

Fulaks

Voor mensen die hier nog komen lezen... Het sponsen moet heel rustig gebeuren en na iedere trage haal -zonder druk- de spons afspoelen en uitknijpen (daarvoor zijn er trouwens de sponsmachines). Je mag nooit voegsel meenemen maar het moet aan de spons plakken. Spons is rap verzadigd: direct uitspoelen! Niet zo tijdrovend en heel bevredigend. Ik had mijn (ruwe)vloer van 20 m² op een paar uurtjes volledig gevoegd en proper gemaakt. En dat terwijl ik de vorige keer op 15 m² meer dan een dag had gewerkt en gezwoegd en achteraf nog met cementsluier moest nagaan en het is nog niet mooi.

Het is een klusje voor mensen met fingerspitzgefuhl voor materialen.

Het moet leuk blijven anders gaat er iets niet goed :wink:

O maar wij hebben het heel rustig gedaan hoor 8) Je moet inderdaad ook de tijd nemen om heel vaak proper water te gaan halen. Maar als dat telkens twee verdiepingen omhoog en omlaag is, dan ben je wel afgepeigerd. Maar de voldoening is zeer groot, iedereen die onze badkamer ziet kan nauwelijks geloven dat we dat volledig zelf hebben gedaan (jammer genoeg zie ik de foutjes wel, en een pro zal er nog veel meer zien). Ik ben er desalniettemin fier op.

Fulaks

Is het voegsel van Mapei degelijk?

Wij hebben vandaag in de badkamer MAPEI Ultracolor Plus aan het smeren geweest en ik heb vodden.

We hebben redelijk "cementkleurig" voegsel genomen.

Alles volgens de regels van de kunst (denk ik)

- Voegsel relatief vloeibaar (eerder papke)

- Met rubber-ding / spaan in de voegen getrokken en geperst tot de voeg zekers en vast goed vol zat.

- Tegelspons (geen huishoudspons) ZEER GOED UITGEWRONGEN (voelde enkel nog een beetje vochtig aan) en diagonaal over voegen.

De voegen op zich zijn goed, geen materiaal weggenomen door te hard te sponzen etc ... plots hééél lichte plekken in de voegen !!! (quasi wit)

Daarna (> 20 minuten) met zachte dweil de tegels beginnen schoonmaken ... het voegsel bewoog niet meer hoor.

Nooit grote hoeveelheden water gebruikt !

Ik weet het ook niet meer hoor, ben zeker dat we alles correct deden en mischien moeten we toch es met "cementsluierverwijderaar" door de voegen gaan en hoop ik dat die witte "toplaag" eraf komt !!

Iemand een idee wat ik mis deed !!???

Jan

Even een correctie!

Vandaag nog eens gaan kijken en alle voegen zijn nu mooi egaal. We deden dus niets mis.

MAPEI is dus voor ons alvast "goed spul"

De voegen zijn wel wat lichter als de staal op de kleurenkaart maar we kunnen ermee leven ... mogelijks zit er toch nog wat sluier op die er af komt...

Jan

Hendyman wrote:
Dag allemaal,

Wij hebben gekozen voor een donkere keramische tegel van 45x45 cm. Aan onze vloerder hadden wij een antracietkleurige voeg gevraagd.

Na de plaatsing en uitdroging van de vloer blijken de voegen zeer onregelmatig van kleur en op de meeste plaatsen licht grijs. Tussen de voegen in de garagevloer waar lichtgrijs voegsel werd gebruikt en de "antraciet"voegen is nauwelijks verschil te zien als de voegen droog zijn. Als de voegen nat zijn zijn ze wel mooi donker.

De vloerder beweert dat dit door zouten in het onderligggende zand/cement mengsel komt en dat de voegen na verloop van tijd wel zwart zullen worden. Bij het kuisen zouden de zouten namelijk gaandeweg wegspoelen.

Een aantal malen flink schuren op een stukje voeg en herhaaldelijk laten drogen laten echter nog steeds een lichtgrijze voeg zien. Op een aantal plaatsen lijkt er wel wat antraciet door te schemeren zodat het geheel wel erg onregelmatig en eerlijk gezegd lelijk is.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Mag ik aannemen dat de vloer inderdaad correct geplaatst/gevoegd is?

Groetjes,

Hendyman

Hallo,

ik lees toevallig dat u problemen hebt met de voegen

ik zelf heb al veel antraciet voegen geplaatst en nog nooit problemen gehad

meestal bij aangekocht voegsel is het zo dat het voegsel met de hand word ingebract en niet met de aftrekker ook is het opkuisen na het voegen zeer belangrijk

ik gebruik meestal voegsel van omnicol nog nooit geen problemen mee gehad

ook bij het mengen van het voegsel loopt het nogals eens fout niet lang genoeg te veel water of te weinig

mvg

maenen peter

Even deze oude topic bovenhalen.

Enkele weken terug hebben we onze vloer opgevoegd met Mapei Keracolor FF nummer 114 voegsel (antraciet). Dat diende tevens aangelengd te worden met Fugolastic om de voeg elastisch te maken (vloerverwarming).

Gezien de titel van deze topic kunnen jullie het al raden, het resultaat is een bleek uitslaande voeg (cementkleur-achtig), komt dus totaal niet overeen met de 114 siliconekleur, tenzij de voeg nat is, dan wel. Zo zou ik ze infeite willen maar ik kan ze moeilijk altijd nat houden :wink:

Ook reeds enkele keren over geweest met cementsluierverwijderaar maar weinig resultaat. Een klein stukje hebben we heel geconcentreerd gedaan met dat product en dat is wel verbeterd, de vraag is alleen of het zo zal blijven na bvb nog eens opkuisen met water.

Hoe is het de topicstarters vergaan ? Kleur goedgekomen ? Zoja hoe ?

Nog iemand tips ?

Ik vind het straf dat je dat kleur kiest en het er uiteindelijk in de verste verte niet op lijkt. Een kleine nuance zou ik kunnen mee leven maar dit is erover.

ps: voegen is in bijzijn van iemand gebeurd die niet aan zijn proefstuk toe was

pfffff

Cementsluierverwijderaar niet langer dan 2 tot 3 minuten laten inwerken en daarna onmiddellijk met water verwijderen of met een waterzuiger. Die verwijderaar bevat zuur en tast de voegen aan. Soms kan het zijn dat het zuur niet helpt : dan herhalen met een alkalische verwijderaar. Gebruik van veel water vermijden, zeker bij donkere kleuren. De vloerder van Hendyman spreekt over zouten : dat is onjuist - de verkleuring gebeurt door kalk.

jp

Mijn vloer is pas gelegd, één van de komende dagen zal deze gevoegd worden, mijn tegels zijn donkergrijs en ik wil mijn voeg dus in ongeveer dezelfde kleur hebben (ik wil zeker geen lichtgrijze voeg)

Nu las ik al op verschillende forums dat veel mensen problemen hebben met een donkere voeg te verkrijgen,

deze quote kwam ik tegen op een nederlands forum:

Quote:
misschien heeft iemand anders er nog wat aan.....

wij hebben onze vloer in de gang met pikzwarte tegels belegd en ingevoegd met normaal voegsel. tijdens het aanmaken van het voegsel hebben we er 2 tube`s geconcentreerde kleurstof doorgedaan (in ons geval zwart dus)per pak van 2,5kg voegsel.het voegsel werd er echt zwart van en had geen nadelige uitwerking op de verharding

dit zijn tube`s die je in elke doehetzelf-zaak kunt krijgen.

de tube`s waren 30ml per stuk en op synthetische basis.

veel sccs verder.....

is dit een goeie oplossing om er voor te zorgen dat mijn vloerder het gemakkelijker zal lukken om donkere voegen te verkrijgen?

Ik heb mijn situatie uiteen gedaan aan mapei, een vertegenwoordiger ging mij terugbellen. Eens benieuwd wat de uiteg/oplossing is. Ik zal hem alvast vragen een vloermatje of een paar knielappen mee te brengen als er op de voegen moet geschuurd worden :lol:

Bij deze nog een foto van 'the mess'.

Gekozen kleur voeg was ongeveer gelijk aan tegel.

antracietprobleem.jpg

hoofdvogel wrote:
Mijn vloer is pas gelegd, één van de komende dagen zal deze gevoegd worden, mijn tegels zijn donkergrijs en ik wil mijn voeg dus in ongeveer dezelfde kleur hebben (ik wil zeker geen lichtgrijze voeg)

Nu las ik al op verschillende forums dat veel mensen problemen hebben met een donkere voeg te verkrijgen, ...

:D toen ik gisteren dit bericht getypt had, had mijn vloerder mijn vloer blijkbaar al ingevoegd in mijn nieuwe huis :roll: en het is gewoon perfect gedaan, met een mooie donkergrijze voeg, me is very happy :D

Vandaag de vertegenwoordiger Mapei gehoord. Vermoedelijk te vochtig gevoegd, het was ook vrij koud in de bouw.

Suggestie 1 = cementsluierverwijderaar erop, en (veel,lang) schuren met zo een groen sponske (zou ook bestaan in grotere formaten). Mijn armen beginnen nu al zeer te doen.

Suggestie 2 = als sug 1 niet goed komt, Mapei Fugo Fresca = kleuren van voegen, zou slijtvast moeten zijn.

Ja, ik heb het ook zitten...

Nieuwe middengrijze vloer in de keuken gelegd en opgevoegd met antraciet voegsel.

Het resultaat is een ongelijk gekleurde en lichtgrijze voeg. (het ziet eruit als de foto van Andy78 zijn vloer), ik had wel zwart verwacht als resultaat! :(

Wat nu?

Heeft er iemand ervaring met dat kleurmiddel van Mapei 'Fugo Fresca'?

Ik heb er gisteren alle voegen terug uitgeslepen want ik heb geen zin voor de rest van mijn dagen te moeten kijken op iets waar ik niet tevreden van ben.

Alle hulpmiddeltjes zoals mulimaster, dremel enz haalden niks uit, het enige wat vooruit ging (en dan nog) was een goeie ouderwetse slijpschijf (115) met een keramiek schijfke, een portie goeie concentratie en een vaste hand.

De stofwolk van die vulkaan in ijsland was er niets tegen. :roll:

Maar goed, volgende week opnieuw proberen voegen, al weet ik nog niet met wat, maar het zal zeker niet meer met dat mapei antraciet dinges zijn. Ik heb er fugolastic moeten bijdoen, een soort melkachtig iets voor de 'flex' en daar is het denk ik al deels misgelopen.

Ik wil nu een goed flexvoegsel waar enkel water bij moet, en tzal geen antraciet meer zijn maar een tintje lichter.

greetz

Te veel water gebruikt zegt de verkoper in de winkel.

Hij was er schijnbaar goed van op de hoogte, getuige zijn snelheid en zekerheid van antwoord.

Het Mapei kleurmiddel raad hij me af, dat geeft maar een tijdelijk efect zegt hij...

Toch heb ik er sterke bedenkingen bij:

-Voor de aanmaak heb ik een vrij stevig voegsel gebruikt.

-Om af te kuisen en uit te vlakken heb ik een licht vochtig sponsje gebruikt.

-De stenen heb ik daarna met een licht vochtige spons afgekuist.

Ik zie niet goed in hoe ik met nog droger kan werken.

Enfin, de voegen hebben een veel blekere tint dan gepland, we gaan even afwachten tot alles uitgedroogd is en zien of we er mee kunnen leven.

Indien niet, dan ga ik dat Mapei kleurmiddel toch eens proberen.

Ik had ook al van mijn oren gemaakt tegen Map. en een vertegenwoordiger heeft mij wijsgemaakt (of toch geprobeerd) dat die kleuren getest zijn op zoveel 1000x bla bla. Tzou toch even moeten meegaan dus naar het schijnt maar het blijft een lapmiddel.

Je kan erop schuren met de groene kant van zo een sponsje met weinig verdunde cementsluierverwijderaar en dan gaat het wit er grotendeels uit maar egaal antraciet wordt het niet. Als ze nat zijn zien ze er fantastisch uit hé :)

jaja, ook wij hebben het zitten :s

Zijn vandaag de hele dag bezig geweest met onze vloer te dweilen en te dweilen en nog eens te dweilen... Uiteindelijk ook met cementsluierverwijderaar geprobeerd, maar tevergeefs... Raad ik trouwens ook niet aan, want ondertussen staat onze vloer al vol witte plekken... Is dit probleem intussentijd bij iemand opgelost geraakt zonder alle voegen terug te moeten uitkrabben???

Alvast bedankt!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan