• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Antraciet voegen bleek en ongelijk

Lid geworden
12 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,

Wij hebben gekozen voor een donkere keramische tegel van 45x45 cm. Aan onze vloerder hadden wij een antracietkleurige voeg gevraagd.

Na de plaatsing en uitdroging van de vloer blijken de voegen zeer onregelmatig van kleur en op de meeste plaatsen licht grijs. Tussen de voegen in de garagevloer waar lichtgrijs voegsel werd gebruikt en de "antraciet"voegen is nauwelijks verschil te zien als de voegen droog zijn. Als de voegen nat zijn zijn ze wel mooi donker.

De vloerder beweert dat dit door zouten in het onderligggende zand/cement mengsel komt en dat de voegen na verloop van tijd wel zwart zullen worden. Bij het kuisen zouden de zouten namelijk gaandeweg wegspoelen.

Een aantal malen flink schuren op een stukje voeg en herhaaldelijk laten drogen laten echter nog steeds een lichtgrijze voeg zien. Op een aantal plaatsen lijkt er wel wat antraciet door te schemeren zodat het geheel wel erg onregelmatig en eerlijk gezegd lelijk is.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Mag ik aannemen dat de vloer inderdaad correct geplaatst/gevoegd is?

Groetjes,

Hendyman

wij hebben tzelfde probleem. vloer ligt er al 6 maanden.

denk dat ge beter aan die licht grijze kleur went

geen idee of het klopt, ooit eens gehoord maar helpt kuisen met bruine zeep niet om een voegen donkerder te maken?

Bedankt voor de bruine-zeep-tip, maar de tegelleverancier heeft ons expliciet gezegd dat we de vloer niet met bruine zeep mochten reinigen, dus is dit iets wat ik op dit moment liever nog niet zou proberen.

Wij hebben ook antraciet voegen en die slaan nog altijd bleker uit. Behalve bij de stukjes plint die pas na de deuren zijn gevoegd. Daar zijn de voegen heel donker.

Vloerder gaf ons de tip om een paar keer te schuren met water en een beetje zand. Hebben dit al een paar keer gedaan maar nog steeds een bleke voeg.

Ja, bij ons is dat ook zo, aan de stukjes plint die na de plaatsing van de deuren zijn bijgeplaatst is de voeg wel mooi antraciet.

Hendyman wrote:
Bedankt voor de bruine-zeep-tip, maar de tegelleverancier heeft ons expliciet gezegd dat we de vloer niet met bruine zeep mochten reinigen, dus is dit iets wat ik op dit moment liever nog niet zou proberen.

heeft hij de reden ook gezegd?

met gewone zeep (in kuismidel) mag het niet dat weet ik.

Dat weet ik niet precies meer. Ik begin nu te twijfelen of ik het niet verkeerd voor heb. In elk geval: producten met lijnolie mochten niet.

Antraciet voegsel dat te licht uitvalt? Ik had het er een paar dagen geleden nog over met de vloerder op een van onze werven. Meestal is dit het gevolg van het opkuisen van de vloer na het invoegen... maarja... om geen cementsluier te krijgen MOET je veelvuldig kuisen na het invoegen....

Dus als ik het goed begrijp is het cement die op de tegels ligt, die bij het afkuisen van de vloer tijdens de plaatsing op de voegen komt te liggen? Het heeft dus niks te maken met zouten die uitbloeiien?

Dat zou kunnen verklaren waarom de kleur ook zo onregelmatig is: op sommige plaatsen 'schemert' het antraciet er nog door, maar op de meeste plaatsen is het dus lichtgrijs.

Nu de hamvraag: is daar nog iets aan te doen??

dit was precies een van de discussiepunten bij onze keukenvloer: donkere vloer, donkere voeg gevraagd, lichte voeg gekregen met zeer ongelijke kleur.

Onze vloerder beweerde eerst dat het kwam omdat we nog niet gekuist hadden. Kuisen met zuiver water leverde zwarte dweilen op (alsof de kleurstof afging).

"ja, zolang ge nog niet met zeep gekuist hebt, kunt ge van een vloer niks zeggen" was dan het volgende - geprobeerd, zelfde resultaat

De vertegenwoordiger van het voegproduct kon alleen maar zeggen dat deze voeg dezelfde kleur had als het staal van dat product en dat het dus niet aan hem lag en de algemene aannemer die de vloerder als onderaannemer had, zei dat dit allemaal subjectief was en we beter onze smaak aanpasten aan wat technisch mogelijk was ( :evil: wil je dat bedrijf vermijden, vertel ik je in een PB graag wie ze zijn).

Als de voegen nat waren, hadden ze precies de goeie kleur, dus kwam de vloerder op het idee om ze in te smeren met olijfolie, later hoorde hij van een leverancier dat dat lijnolie moest zijn. Helaas moet een keukenvloer geregeld gekuist kunnen worden en is dat dus gewoon geen optie.

Volgens de vloerder kunnen de voegen niet vervangen worden zonder de hele vloer uit te breken "en als ge die miserie wilt, dan moet ge dat zelf maar weten"

Er schijnt een product te bestaan waarmee het opgelost kan worden, maar dat vinden we uiteindelijk nergens terug. Wij zijn dus nu tussendoor met een multimaster (zoiets als een supercut) de voegen aan het uithalen...

Jakkes, de voegen uithalen: da's ook nie nikske! :shock:

Die truk met de lijnolie had ik ook al ergens opgevangen, maar ik vrees dat onze tegels daarmee niet gelukkig gaan zijn. Uiteindelijk is dit ook maar een lapmiddel waarmee je de oorzaak verbergt maar niet wegneemt.

Met de uitleg hierboven van Lennie erbij vraag ik mij af of ik niet eens zo proberen met cementsluierverwijderaar, maar dan in een hogere concentratie en enkel op de voegen (bijv met een tandenborstel)

Had de vertegenwoordiger van het voegproduct dan geen verklaring? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit altijd gebeurd, dus ergens moet het toch een verkeerde werkwijze van de vloerder zijn?

De vloerder moet zijn beroep kennen en kan perfect antraciet kleurige voegen plaatsen zonder kleurverschil.

Hij poetst zijn vloeren - elke soort tegel of natuursteen, zowel binnen als buiten - met een sponsmachine ofwel manueel op de knietjes met een tegelspons (geen huishoudspons) en zeer weinig water.

Na uitdroging kan elk flexibel voegsel verwijderd en vervangen worden.

Goedkoop voegsel zal allicht te veel cement bevatten en als het dan nog rapkes rapkes werd gedaan ... uitvoeringsfout van de vloerder.

Goedkoop voegsel + snel voegen = vloerder verdient veel poen, verkoopt dan ook nog een middel tegen cementsluier (weer poen), ... .

Bij grootformaten gebruiken sommige vloerders veel te weinig water in het voegsel en vullen hoogstens alleen de voegen (die later gemakkelijk breken).

Antraciet voegen die niet antraciet uitdrogen kan je met geen enkel middel behandelen om die toch nog de antraciet kleur te geven. Niet met ijzeroxide (Arkolor), niet met verpigmenten (Mixol), niet met lijnolie (ook niet met de gekleurde), niet met vernis, ...

jp

we zijn ongeveer toe aan het plaatsen van nieuwe voegstalen, deze keer zijn we graag zeker...

in de kkn zullen we die voegstalen voor de zekerheid maar op een plaats leggen die later niet zichtbaar is (onder de keukenkasten bv)

bij Carobati hebben ze ons voegmateriaal Ceresit CE33 aangeraden.

iemand ervaring mee ? De antraciet kleur die in dat gamma zit, lijkt ons op de stalen in de winkel wel mooi bij de tegel.

JP, is mijn samenvatting juist:

- Voegsel grondig mengen met voldoende water (moet ook onder de tegel kunnen lopen ?)

- Niet te snel voegen

- Meteen na het voegen de tegels met een relatief droge tegelspons oppoetsen

Maak ik best de hele hoeveelheid ineens aan per ruimte (ca. 20 m²) of droogt dat te snel om te kunnen werken ?

In het bureau moeten we hetzelfde doen, daar is de ruimte ca. 30 m² (met grijze voegen die nu heel ongelijk zijn van hardheid: met een nylon borstel veeg je ca. 15% van de voegen er gewoon uit, dus om een gelijke kleur te krijgen moeten die er ook allemaal uit)

Ceresit CD33 Speciaalvoeg WD bestaat in 13 kleuren - norm DIN 3888 - classificatie CG2 - chromaatarm TRGS 613. Fabrikant bracht het pas recent op de markt en zegt : tot 6mm voor vloeren en wanden, binnen en buiten, ook vloerverwarming.

Dat wordt afwachten, denk ik, om de resultaten in de praktijk te kennen.

www.ceresit.be www.ceresit.com

CERESIT - HENKEL, Havenlaan 16, 1080 BRUSSEL

02-421.28.65 fax 02-421.26.92 eval(unescape('%64%6f%63%75%6d%65%6e%74%2e%77%72%69%74%65%28%27%3c%61%20%68%72%65%66%3d%22%6d%61%69%6c%74%6f%3a%22%63%65%72%65%73%69%74%42%40%62%65%2e%68%65%6e%6b%65%6c%2e%63%6f%6d%22%22%20%63%6c%61%73%73%3d%22%62%62%2d%65%6d%61%69%6c%22%3e%63%65%72%65%73%69%74%42%40%62%65%2e%68%65%6e%6b%65%6c%2e%63%6f%6d%3c%2f%61%3e%27%29%3b'))

lijmen en voegsel voor tegels en natuursteen - onderdeel van Henkel

www.ceresit.henkel.com

HENKEL Bautechnik GmbH, Erkrather Strasse 230 D 40233 Düsseldorf

PO Box 102852 D 40019 Düsseldorf

Stalen van kleuren :

die geven een indicatie van kleur - kheb al tientallen samenstellingen gemixt en in stalen gegoten en ik stel vast dat er toch wel wat verschillen zitten op identieke samenstellingen, ngl waarin het staal is gegoten en zo.

Antraciet is een zeer moeilijk kleur.

Voegsel in zeer kleine hoeveelheid als 'soep' aanmaken - water in hoge aanmaakemmer, dan voegsel toevoegen - mixer starten op klein toerental - geduldig werken met kleine stukken - voorlopend of navolgend op de zoninval - instrijken met aftrekker Hevacel 3x van Industra-Food die permanent in een waterbak blijft staan - zo weinig mogelijk water toevoegen aan het voegsel (dus niet met kletsnatte dweil werken) - en zo, want dan krijg je lichtgrijze tot witte voegen.

Instrijken met aftrekker herhalen omdat het fijn flexibel voegsel de nodige tijd moet krijgen om alle gaatjes te vullen ...

Poetsen : eerst met de natte aftrekker, dan met sponsmachine of met goed uitgewrongen dweil of goed uitgewrongen tegelspons of mousse.

Alternatief :

de bijna droge voegen bestrooien met droog poeder en opkuisen met mousse of flanel - op de knietjes. Dat intensief werk zal niet meevallen, zeker niet bij voegen vanaf 3mm. Antraciet is dan wel kleurvast.

jp

thnx !!

het voegstaal is intussen gezet - voor de veiligheid op een plaats die achteraf niet zichtbaar zal zijn, nu even afwachten tot het droog is.

Als dat niet donker genoeg wordt, probeer ik een stukje met lamszwart doorgemengd, maar dan zal ik wel heel goed moeten afwegen, denk ik... (ik heb echt geen zin om die voegen er een tweede keer uit te halen...)

alvast bedankt !

Bedankt vloerder JP voor de deskundige uitleg!

Wij zijn er nu meer dan ooit van overtuigd dat onze vloerder geen antraciet voegen kán zetten (wij zijn namelijk blijkbaar niet de enige bouwheren die niet te spreken zijn over zijn "antraciet" voegen). 't is nochthans zogezegd nen goeien.

Het helpt ons echter niet echt vooruit, want in tegenstelling tot rdr2180 zien wij het niet zitten om alle voegen er weer uit te pietsen. We zullen de vloer dan maar zo verslijten zeker?!

Bedankt ook aan iedereen voor de reacties !

het moet gezegd, voegen uithalen doe je niet voor je plezier :cry:

een paar tegels hebben daarbij een kras opgelopen, die tegels gaan we toch nog even vervangen voor de vloer terug opgevoegd wordt

Zo'n product om voegen duurzaam te herkleuren is toch wel een gat in de markt...

Veel success rdr2180! Ik hoop voor jullie dat het resultaat er mag zijn: dan zullen de zweetdruppeltjes rap vergeten zijn!

rdr2180 wrote:
Zo'n product om voegen duurzaam te herkleuren is toch wel een gat in de markt...

Polyfilla heeft een produkt "Voegenfris". De samenstelling en kleurenpalet ken ik niet.

www.icipaints.com oa

POLYFILLA Products Xyladecor, Excelsiorlaan 33, 1930 ZAVENTEM 02-715.95.95 fax 02-720.90.63

ICI PAINTS DECO, Lambroekstraat 5D, 1831 MACHELEN DIEGEM 02-715.95.95 fax 02-720.90.63

jp

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan