Antispam voor exchange

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63
Aangezien het hier vol kenners en nerds loopt stel ik eens een nerdvraag. :p

Onze mail loopt over exchange op onze eigen server. We zijn met 8 gebruikers.
De firma die onze IT beheert stelt een spamfilter voor van (zet u) €3.000!
Dit lijkt ons belachelijk veel. Iemand die iets deftigs kan voorstellen? Zelf vond ik zaken zoals:

http://www.spamfighter.com/SPAMfighter/Lang_NL/Payment_Choose_Product_SEM.asp?pg=61&Quantity=10&SGUID=5E91ADC7-8D53-4204-B74B-5EBC4508B6D3-SRSVY

Maar ik heb geen idee of dit op iets trekt.

Bedankt!

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
369
Punten
83
is die 3k€ alleen om de spamfilter te installeren, of zit daar meteen een bepaalde periode support bij ?

Op een niet-gekende exchange server die correct geïnstalleerd is, zou een ervaren Mail&Messaging engineer met een paar uur genoeg moeten hebben om de installatie te doen (software installeren), integratie in exchange en outlook, fine-tuning van de filters, koppeling met filter-abonnement en dergelijke. Afhankelijk van de grootte en de kennis van je leverancier zal dat tussen de 500 en 1500 euro kosten. Plus de software (licentie) zelf, maar dat is voor dit soort tools meestal niet zo veel.

Voor 8 gebruikers is SpamFighter niet verkeerd, maar je moet dat natuurlijk wel zelf installeren. In een bedrijfsomgeving kosten je eigen uren ook al gauw een paar honderd euro. Stel je ook niet te veel voor van de support van SpamFighter - wel goeie service desk als er iets fout gaat (behalve voor de administratieve dingen, dan), maar ze gaan er wel van uit dat je zelf weet wat je doet en ze gaan dus niet de installatie voor jou doen, geen filter fine-tuning enz...

Zelfde opmerking over Symantec anti-spam, overigens

Lid geworden
22 jan 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het voor 8 gebruikers wel opportuun om zelf nog een Exchange server te hosten? Kan je niet beter overstappen naar Office 365 of iets gelijkaardigs, waar een spamfilter standaard voorzien is?

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Erik701

Is het voor 8 gebruikers wel opportuun om zelf nog een Exchange server te hosten? Kan je niet beter overstappen naar Office 365 of iets gelijkaardigs, waar een spamfilter standaard voorzien is?

Ik heb hier geen beslissingsrecht, ik kan enkel mijn gedacht zeggen.

Er is 4 maand geleden een nieuwe server gekocht en alles is geconfigureerd via exchange.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Erik701

Ik heb hier geen beslissingsrecht, ik kan enkel mijn gedacht zeggen.

Er is 4 maand geleden een nieuwe server gekocht en alles is geconfigureerd via exchange.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
Mijn advies: GEEN ... never ever... eigen lokaal product liggen installeren op die Exchange server. Dat vergt onderhoud, patching... Als je 5000 mailboxen beheert, kan dat interessant zijn, voor firmake van 8 man... keep it simple... echt... iets waar ge geen werk aan hebt, zijn eigen update, altijd de laatste spam/antivirus filters heeft... waar ge niet elk jaar 20% of 30% van de licentie als support kosten betaalt... 

Dus ga voor: FOPE - Forefront Online Protection for Exchange

https://products.office.com/nl-BE/exchange/microsoft-exchange-online-protection-email-filter-and-anti-spam-protection-email-security-email-spam?omkt=nl-BE

Je steekt de "Microsoft spam filters" tussen je eigen mailserver en het internet voor 80 eurocent per gebruiker per maand, oftewel 80 euro voor 8 gebruikers per jaar. Daar kan je LANG die 3000 euro doos van afbetalen... (40 jaar ofzo). Dat is zo cheap as hell... daar kan je gewoon echt niet je eigen productjes voor gaan installeren.

Idee is (als ik me goed herinner): MX records worden naar Microsoft gezet (die denk ik naar jullie server doorsturen), en je stelt je Exchange servers in om mails langs daar te versturen. Elk beetje Exchange administrator kan dat configureren.

Overigens: uw IT partner verdient goed centjes aan uw firma... gelle zijt zot, uw eigen Exchange server beheren - wie wil er nu nog wakker liggen van zo iets basic als mail? steekt dat in de cloud en zorg dat ge er geen miserie meer mee hebt... tijd om van IT partner te wisselen, echt waar... ge ziet hoe ze ook hier u bij uw pietje hebben. Wie is uw partner (mag per PB)?

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63
Die FOPE geef ik door, ziet er inderdaad zeker in orde uit. Bedankt voor de tip.

Wat betreft het "bij uw pietje hebben". Geen idee, ik ben gebruiker, geen beslissingsnemer, dus weet niet wat alles kost, hoe de afspraken liggen, ...

Bovenaan