• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Andhydriet chape

geraard.bracke

Nieuw Lid
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wat is de exacte reden waarom een andhydriet chape niet kan gebruikt worden als eindvloer/toplaag?
Ik lees gevoeligheid voor vocht, maar als ik dit met een waterdichte (dampdoorlatende) 2-componenten epoxy verf overschilder, dan lijkt me dit geen punt meer.
Heeft dit dan te maken met krasbestendigheid of bestendigheid t.o.v. puntbelastingen? 
Het lijkt me 'onnozel' om 7cm anhydriet te laten gieten om dan voor de laatste 3mm ervoor 80 EUR/m² een PU vloer over te laten gieten, dan verf ik liever mijn anhdydriet chape.

G.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Je kan ook beton als afgewerkte vloer nemen.
Je kan altijd proberen te verven.

Maar welke verf ga je nemen? Welke primer? 
En aan welke kost kom je dan? 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Is 7cm niet veel en duur voor anhydriet te plaatsen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Verschil zit hem in de sterkte.
Chape is met 200 - 250kg cement en zand. 
Beton is met minstens 300kg cement, zand EN grind of granulaat of kift of rolkeie.

 
 
Lid geworden
6 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
Heeft iemand hier ondertussen ervaring mee? Dit leek me een mooie en betaalbare manier om efficiënt vloerverwarming te installeren, de vloer te nivelleren en een naadloze afwerking te hebben.
Ik vraag mij alleen af hoe lang zo'n vloer effectief goed blijft.
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
je moet er naderhand een primer op zetten en een bepaalde lijm op gebruiken als ik mij niet vergis.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Anhydrietchape is ook niet 100% vlak, luchtbelvrij, perfect egaal. Op egalinevloeren heb ik het wel al gezien met enkel vernis of primer, maar dat is toch allemaal heel fragiel hoor.
 
Lid geworden
6 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
perfect egaal en 100% vlak is dan ook niet per se een must. Wat belangrijker is, is inderdaad dat het stevig/duurzaam is met de juist behandeling, zoals een PU verf of dergelijke. Is dit riskant?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
veel gevoeliger aan vochtschommelingen in de ruimte en dan zeker als je geen afwerking voorziet.
En een verf of 2componenten hars houdt dit niet tegen.
 
Lid geworden
6 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
Oke, dus fabrikanten van een 2 componented PU verf niet geloven wanneer ze beweren dat een vloer met hun verf goed is voor industrieel gebruik? Of hebben jullie hier gewoon geen ervaring mee?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Oke, dus fabrikanten van een 2 componented PU verf niet geloven wanneer ze beweren dat een vloer met hun verf goed is voor industrieel gebruik? Of hebben jullie hier gewoon geen ervaring mee?
Garanderen ze dat op elke ondergrond?
Iets wat bros is, wordt niet hard met een paar micron aan verf.
 
Lid geworden
6 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
Oke, dus fabrikanten van een 2 componented PU verf niet geloven wanneer ze beweren dat een vloer met hun verf goed is voor industrieel gebruik? Of hebben jullie hier gewoon geen ervaring mee?
Garanderen ze dat op elke ondergrond?
Iets wat bros is, wordt niet hard met een paar micron aan verf.
Voor anhydrietchape bestaan er 2 component PU verven waarvan ze dit beweren ja.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Oke, dus fabrikanten van een 2 componented PU verf niet geloven wanneer ze beweren dat een vloer met hun verf goed is voor industrieel gebruik? Of hebben jullie hier gewoon geen ervaring mee?
Garanderen ze dat op elke ondergrond?
Iets wat bros is, wordt niet hard met een paar micron aan verf.
Voor anhydrietchape bestaan er 2 component PU verven waarvan ze dit beweren ja.
Ik zou zeggen: probeer het en weet het ons te vertellen binnen x-aantal tijd.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Oke, dus fabrikanten van een 2 componented PU verf niet geloven wanneer ze beweren dat een vloer met hun verf goed is voor industrieel gebruik? Of hebben jullie hier gewoon geen ervaring mee?
Natuurlijk beweren ze dit.... maar als je dan de kleine letterkes leest met een microscoop dan zal daar wel de voorwaarden instaan wanneer dit wel kan.
En zijt er maar zeker van dit is en en en verhaal.
En de ondergrond moet goed zijn,
En de hechting moet 100% zijn
En ruimte mag geen intern vocht meer bevatten net zoals de ondergrond.
En ....

Paar weken terug nog anhydrietchape bij werfcontrele terug laten uitbreken. Pipo's hadden dat buiten gebruikt op een afgetrokken en afgespaande chape.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Oke, dus fabrikanten van een 2 componented PU verf niet geloven wanneer ze beweren dat een vloer met hun verf goed is voor industrieel gebruik? Of hebben jullie hier gewoon geen ervaring mee?
Heb je al eens een industriële vloer gezien? Daar is die PU op beton. Niet op chape. En zo mooi ziet dat er na beetje gebruik.
PUnis top voor wat het moet dienen op een geschikte ondergrond.
Als ze.in de industrie dat op cahoe moesten doen, is die na 1 dag naar de "vaantjes" . Ondergrond zal gewoon verbrokkelen.

Stomme vergelijking. Een paraplu is waterdicht. Gegarandeerd door producent. Ga nu met die paraplu onder een waterval staan waar tonnen water afdonderen... De paraplustof blijft waterdicht, maar je zal toch nat worden omdat de basis van de paraplu het geweld niet aankan.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan