Ander en beter

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ben nu altijd een tijdje op zoek naar ander en beter qua werk en ik hou nu 2 bedrijven over die me willen inlijven en die ik beide ook zie zitten.

Komt er dus op neer da'k moe beslissen, want beiden willen da'k direct begin en ik heb het wel gehad met mn huidige werkgever

Beiden zijn grote bedrijven en beiden bieden me op een paar euro na 't zelfde loon.

Bij 1 van de 2 zou ik nie rechtreeks werken, maar via een consultingbureau, zijn er hier mensen die ook in deze situatie zitten? Wat vinden jullie hiervan de voor- en nadelen?

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Niet via consultingbureau maar op zelfstandige basis bij die één firma gaan werken, 2 jaar later mooi Porscheke kopen op de zaak :idea:

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
Heb ik ook al effe aan gedacht, maar ik hou wel van de zekerheid van een vast contract (voor zover dat nog veel zekerheid biedt natuurlijk).

Ik denk niet dat in de wieg gelegd ben om zelfstandige te zijn

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
TonyWony wrote:
Heb ik ook al effe aan gedacht, maar ik hou wel van de zekerheid van een vast contract (voor zover dat nog veel zekerheid biedt natuurlijk).

Ik denk niet dat in de wieg gelegd ben om zelfstandige te zijn

Ik heb 10 jaar via tussenfirma als consultant gewerkt.... nooit geklaagd, was zeer goede ervaring.

Intussen bijna 1 maand als zelfstandige... tot nu toe ook nog nooit geklaagd ;)

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
En was dat altijd op dezelfde firma?

De locatie waar ik kan beginnen is in Gent, maar als de opdracht daar afgelopen is (kan 1jaar zijn, maar ook 10jaar), heb ik geen goesting om elke dag naar Bxl of zo te rijden

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
TonyWony wrote:
De locatie waar ik kan beginnen is in Gent, maar als de opdracht daar afgelopen is (kan 1jaar zijn, maar ook 10jaar), heb ik geen goesting om elke dag naar Bxl of zo te rijden

Dat is toch iets waar ge serieus rekening mee moet houden. Werkt ge via consultantkantoor, sturen ze u (in theorie) naar waar ze willen. Als zelfstandige kunt ge nog een beetje kiezen.

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
TonyWony wrote:
En was dat altijd op dezelfde firma?

TonyWony wrote:

Dan lijkt het me voor de hand liggend dat je voor die andere job kiest, waar je wel rechtstreeks voor't bedrijf zelf werkt, en evenveel verdient en zo :)

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Eerste beslissen bij welke firma je wil gaan werken.

Als het dan uitdraait dat je voor de firma (dewelke via consulting) wil gaan werken kan je het "probleem" van de consulting aanpakken.

Mijn ervaring met die consulting bedrijven is dat die met een groot stuk van de koek gaan lopen. Rechtstreeks voor de firma werken is goedkoper voor je werkgever en geeft jou de mogelijkheid te onderhandelen over meer loon. Vaak draait het ook zo uit dat je na x-aantal tijd van die consulting wil af geraken om rechtstreeks voor de firma te werken.

Nu, 't is niet omdat ik er niet (meer) van moet weten dat anderen dit geen goede formule vinden.

Via consulting werken heeft ook zijn voordelen.

Zou me niet te veel vastpinnen op "de zekerheid van een vast contract". Tenzij ge voor een benoeming bij de staat kunt gaan is een vast contract helemaal niet zeker. Ik was bijvoorbeeld héél zeker van mijn vorige job (vast bediendencontract, erg goede relatie met werkgever, zekere anciëniteit, goede functie, voor een stuk toch "onmisbaar" al is dat relatief,....) En dan gaat het bedrijf op de fles... Tja...

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Uw keuze maken en dan naar da ander bedrijf bellen en zeggen dat ge uw keuze hebt gemaakt voor iemand anders omdat het ietske korter bij is en ook ietske beter loon. Verhuizen zal die firma niet doen maar kwa loon weet je nooit :)

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
Beiden weten da er nog een kandidaat werkgever in het spel is...

Heb de laatste 2 maand veel aanbiedingen gehad, sterke kandidaat en blablabla, maar als de nootjes moesten verdeeld worden, wast toch maar een klein zakske :lol: Nadeel van te veel ervaring zeker?

voordeel bedrijf 1 (consultant)

* vaste werkplek op 15 min van mn deur

* grotendeels eigen uren bepalen

* Eens aan de andere kant van de tafel zitten

nadelen

* geen garantie dat ik op die plek/bedrijf blijf

* heel veel weekend werk en/of heel vroeg beginnen

voordeel bedrijf 2:

* meer afwisseling, ook technisch meer afwisseling

* vaste collega's

nadeel:

* ietske verder, 30min werken, maar da's nu nie echt een probleem

* soms veel buitenland (maar da schuift weer goe natuurlijk)

* wachtdienst (enkel voor eigen projecten)

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Al zal de beslissing niet makkelijk zijn, maar dat zijn toch duidelijke verschillen om een keuze te maken?

Voor mij zou't keuze 2 zijn.

Hou van afwisseling en uitdaging. Voordeel van op 5min van je werk te wonen is voor mij niet meer belangrijk. Dacht van wel maar blijkbaar is de jobinhoud toch véél belangrijker heb ik al gemerkt.

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Zekerheid van vast contract heb je niet bij die consultingfirma in elk geval.

Stopt het contract met de firma waar zij jou aan verhuren dan word jij in 90% van de gevallen ook gedumpt.

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
tilt! wrote:

Stopt het contract met de firma waar zij jou aan verhuren dan word jij in 90% van de gevallen ook gedumpt.

Die ervaring heb ik toch niet. In de 'slechte' jaren heb ik ook eens een paar maanden op de 'bench' gezeten...

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik zeg maar wat ik rond mij zie gebeuren ;)

Op een ander kan't anders zijn, maar ik weet er verschillende van 2 verschillende consultingfirma's : contract met klant gedaan = op 't straat.

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
tilt! wrote:

Op een ander kan't anders zijn, maar ik weet er verschillende van 2 verschillende consultingfirma's : contract met klant gedaan = op 't straat.

en wilt ge mij die namen eens doorsturen?

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Luddie wrote:
tilt! wrote:

Die ervaring heb ik toch niet. In de 'slechte' jaren heb ik ook eens een paar maanden op de 'bench' gezeten...

Hier ook niet die ervaring. Man heeft zelfs nog nooit werkloos op de bank gezeten, deed dan prospectie, in huis projecten, projecten vanop afstand... Dus deels billable, deels niet billable, maar wel altijd productief.

Enfin, je moet er ook een beetje voor in de wieg gelegd zijn, voor die wisselende projecten, locaties, omgevingen, sectoren. Man doet dat doodgraag, die gaat dood van verveling als je die ergens vast in dienst laat gaan. Nu en dan valt een opdracht of werkgever of locatie tegen, maar dan weet je dat het nooit voor lang is. Voor hem werkt dat goed.

Op 't eerste zicht zou ik gaan voor bedrijf 2... vooral voor die afwisseling, omdat dat ook voor mij zeer belangrijk is (minder in locatie of sector, maar vooral in jobinhoud dan).

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
tilt! wrote:

Wat wij wél al zagen gebeuren: ontslag omdat contract stopgezet wordt door ontevreden klant wegens slecht presteren. In die zin kan je je vaak meer permitteren met een vast contract.

Wat ook gebeurt: ontslag om economische redenen, maar dat gebeurt dan evengoed met vaste contracten.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
De tijd van zekerheid van werkgever is al lang voorbij hoor.

En met een vast contract ligt ge ook na 3 maanden op straat. (of ge moest al een schoon loon of anciëniteit hebben)

Ben daar zelf ondertussen heel anders in geworden.

Eerste punt: "is de job mijn ding?" (uitdaging, afwisseling, extra ervaring,...)

Tweede punt: "betaalt het goed?" (daar gaan we voor werken)

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
En met een vast contract ligt ge ook na 3 maanden op straat. (of ge moest al een schoon loon of anciëniteit hebben)

Bij vorige firma smijten ze der nu ook buiten van 35jaar dienst en zonder een welbepaalde reden (buiten kostenbesparing natuurlijk van de firma zelf natuurlijk)

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Nevermore wrote:
De tijd van zekerheid van werkgever is al lang voorbij hoor.

Ben daar zelf ondertussen heel anders in geworden.

Eerste punt: "is de job mijn ding?" (uitdaging, afwisseling, extra ervaring,...)

Tweede punt: "betaalt het goed?" (daar gaan we voor werken)

Inderdaad, dat zijn ook mijn 2 belangrijkste argumenten voor een job.

Zolang aan die 2 voldaan zijn zal ik niet snel veranderen, maar anders ...

Bovenaan