• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alupex of koper? Welke diameter waar toepassen?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
6
Punten
18
Moet je tussen de watermeter en je collector koper buis gebruiken of mag dit gewoon in Alupex?
Waarom gebruikt men nog koper? Heeft dat een specifiek doel?

Welke diameters (alupex) gebruik je best waar?
douche/bad = 20mm
hoofd leiding van meter naar collector = 32mm
hoofd collector naar andere collector = 26mm
wasmachine/vaatwas/stoomoven/ijsblokmachine/.. = 16mm
lavabo kranen/toilet = 16mm

Alvast bedankt.

Koper is duurder dan alupex per lopende meter, maar de bochten/koppelingen (zeker voor solderen) zijn wel iets goedkoper dan de alupex varianten. Het heeft meer stevigheid, waardoor je minder steunen nodig hebt voor de bevestiging. Het vraagt wat meer expertise zeker als je wilt solderen. Anderzijds kan je er fijn werk mee maken (korte bochten) en het is properder als zichtwerk. Het vraagt meer tijd om aan te leggen dan alupex (bij solderen). Het mag niet in contact komen met cement want dan gaat het corroderen. Het is veiliger mbt legionella en biofilms groeien er niet in. Het geeft ook geen plastic af aan het water, maar je krijgt wel een klein beetje koper in de plaats. Het geeft meer stromingslawaai en je krijgt bij gelijke diameter wat minder debiet door de leiding dan bij een alupex leiding (meer leidingverliezen). Gesoldeerde koppelingen in de muur zitten muurvast en zijn (indien goed gemaakt) blijvend lekdicht.

Het is dus een keuze, maar tegenwoordig wordt nog weinig met koper gewerkt. Qua diameters naar de aftappunten is 16 mm vaak voldoende, zelfs voor bad en douche tenzij het over grote leidinglengtes gaat.

mbt legionella en biofilms word dit tegenwoordig niet teniet gedaan door de verwarmingstoestellen? De ketel in mijn huidig appartement gaat om de zoveel tijd eens aanslaan naar hogere temperatuur om legionella te doden.

Mij lijkt het dat je beter een alupex neemt en in je ontwerp gewoon zo min als mogelijk bochten gebruikt.
Wat ik ook zie is je met meerdere verdiepingen zit dat men op elk verdiep een collector voorziet is het niet beter 1 collector gelijkvloers die alles verdeelt?

Ik had ergens gelezen om bad en douche toch beter in 20 mm te leggen moest je ooit een douche kiezen dat wat uitgebreider is zit je altijd goed.
Maar voor een bad lijkt er mij altijd evenveel water uit de kraan te komen of je nu klein of groot bad hebt?

Maar ik kan mis zijn. :)

Bij ons is collector 3/4 inch. Aftakpunten 1/2 inch, behalve naar vrijstande garage dat is ook 3/4 inch (lange afstand).
Veel loodgieters werken met koper wanneer niet in de beton/chape verwerkt. Althans bij mij toch.

Dia 32 is veel te groot en onhandig te leggen.
Tenslotte moet je u afvragen, hoeveel kranen zet ik tegelijkertijd open.
Dia 26 is max. Douche enzo, ik pak altijd 16

Koper, goed om cv mee aan te sluiten, mooier, steviger en beetje giftig voor bacteriën.

Niron buizen is ook een goed product.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan