• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alupex 20 3/4" toevoer op Inlaatcombinatie 1/2"

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Korte vraag, maar ik heb van FACQ 2 maal boiler inlaatcombinatie 1/2" meegekregen.
Ik veronderstel dat je die op de toevoer van de hoofdleiding net voor de boiler zet zodat je boiler beschermd is voor drukverschil. Wat ik niet snap is waarom ze een 1/2" meegeven terwijl mijn toevoer 3/4" is. Dan kan je toch net zo goed een alupex 16 1/2" als toevoer steken ipv de duurdere 20 want je verliest toch enorm debiet op deze manier?
Ik heb een Bulex ThermoMaster T 25/30
 

maximd

Lid
Lid geworden
28 jan 2018
Berichten
114
Waarderingsscore
9
Punten
18
1/2 uur is meer dan voldoende voor een keuken boiler.
Alupex 16 zou voldoende geweest zijn maar 20 is beter.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De ingang (en uitgang) van de boiler is wellicht ook gewoon 1/2, dus een veiligheidsgroep 1/2 is dan normaal.
Waarom dan de buis van 20mm? Dit is meestal omwille van stroomsnelheden in de buis. Dat ruisgeluid durft zich al eens pageren in de andere buizen die op de collector zitten, terwijl dat minder een issue is in dat korte stukje buis aan/in de boiler. Het water errond dempt dat ietwat.
Debiet verlies je niet echt met die groep, want de boiler kan toch niet meer leveren dan 1/2”.

Zou 16mm voldoende geweest zijn? Vast wel. Maar als je meerdere kranen gaat open zetten wordt de stroomsnelheid tussen collector en boiler misschien wat groot en krijg je lawaai in de buizen. Als er niet echt meerdere kranen zijn (bvb enkel voor de keuken of voor 1 douche) dan speelt dat geen rol.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Een kraan / koppeling G1/2 is ongeveer 15mm binnendiameter / doorlaat. Een alupex 20 heeft een wanddikte van 2mm en dus een binnendiameter van 16mm. Dat komt dus ook beter overeen dan met een alupex 16.
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ok thx, dus geen missing van hun kant.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan