• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

alu of messing buis dia 4mm - 1,5m

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Mijn jongste dochter wordt groter. Het kinderbed is eruit, de kinderluster ook.
Dit is hoe de kamer er nu uitziet:
1626623684399.png
Op de foto zie je het niet, maar verstopt achter de lamp is er een trekschakelaar. Deze werd niet gebruikt, maar nu ze groter wordt vraagt ze ernaar, waarom ook niet...
Een koord vind ik maar iets mottig, maar ze kwam met het voorstel van een wit gelakte staaf. Ik vind dat wel een leuk idee, dus waarom niet, maar dat lijkt moeilijker dan ik dacht, vandaar mijn vraag met foto.

Ik hou 2 opties open. Een messing staafje ofwel een alu staaf dat ik laat poederlakken. Een buisje van 4mm diameter met een lengte van ongeveer 1,5m lijkt in beide materialen niet te vinden, dus: iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden??

Ik zou 1 uiteinde dan onder de pers steken en een gaatje in boren, dan kan deze opgehangen worden in de lakstraat en dat gaatje kan dan dienen om de stang vast te maken aan de trekschakelaar.

Of, heeft iemand hier een ander passend idee?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Een staaf (pvc of alu) die ze gebruiken om gordijnen mee dicht te trekken. Gelijk in de goeden ouden tijd. Die vind je wel eens in de gordijnafdeling van hubgambric of de betere gordijnwinkel. Vind je in meerdere kleuren en denk zo een mm of 6
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Een lokale ijzerhandel binnenwandelen en het bestellen? Geen idee of het bestaat.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
ik heb er ooit eentje met een aluminium trekstang van gordijnen uitgevoerd, daar zit een snelsluiting op die kan draaien, waardoor de trekschakelaar niet in de verkeerde richting belast wordt. Onze trekstang kwam toen van Ikea, maar die hebben nu alleen nog versies die naar mijn aanvoelen wat prutserig zijn.
Online zijn er nog wel wat te vinden aan schappelijke prijzen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
euh
waarom geen houten ?
Je draait dat zelf op een eenvoudige manier en zo lang en dik als je zelf wil.

Neem een houten lat van sectie 1cm op 1 cm cc 1 meter lang ( 2x)
Houten overschot balk, stevig en zwaar genoeg: bv 5x15x50 cm lang
Boor ergens in de hoek een gat van de diameter die je wenst. Opgelet hoe kleiner de diameter hoe harder het afwerkstuk hout moet zijn. Dus een rondhout van 4 mm 2 meter lang in green gaat rapper stuk zijn dan in beuk , rapper dan taxus en rapper dan azobe of afzelia.
Dus je hebt in dat kort dik balk in de hoek een gat van 4/5/6 of xmm geboord . Zet deze balk muurvast met serganten of met vijzen of met bankschroef of met ... VAST.

Neem een scherpe beitel en haal een kwadrant weg tot aan het boorgat. ( vandaar in een hoek werken)
OPGELET de horizontale mag niet 100% gelijk liggen met de horizontale door het middelpunt van die cirkel
Je scherpt je beitel aan en leg deze met de platte kant op je horzontale uitkapping/uitzagen/ zorg dat dit mooi vlak is.
Zet beitel muurvast met sergant of lijmklem. De snee van de beitel komt mooi gelijk met het uitgeboord gat. NIET LATEN OVERSTEKEN.

Neem je vierkante houten balkje . Snij achterkant even bij zo dat je dit kunt vast zetten in een boormachine. Snij het begin met een beitel wat rond ( neem wel een andere want diene goeie heb je al vast gezet.

Zet dat uiteinde losjes en licht in het boorgat , niet duwen en start je machien.
Langzaam en tongbijtend duw je zachtjes aan die meter lange balk door je boorgat en aan de andere kant krijg je een mooi rond gefrees rondhout van xmeter lang ( zal beperkt zijn maar wie maalt daarom ?)

Boor zoveel lengtes uit dat je nodig hebt + 1 meer.
Zaag kop en uiteinde netjes af, schuur bij maar ook de rest van het rondhout ( schuurpapier in je handpalm en het hout laten ronddraaien door het boormachien... eud ge doe da voor je die jop en eindstuk afzaagd natuurlijk.

Neem fijn booreke van 2 mm en boor in kop en eindstuk een gaatje van cc 1-2 cm diep in het center. Lijm hierin een lont of touw of leder en verbindt de stukken onderling .

Hang op.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik knutsel graag hoor Luk, maar het moet wel een beetje deftig blijven.
Als ik zoiets ga doen ben ik dagen bezig en gaat dat ding zoveel wegen dat de schakelaar altijd naar beneden staat.

Vandaar mijn vraag naar licht en luchtig.

Maar jouw idee is wel nog bruikbaar, ik de brico hebben ze stokken in hout in alle diameters. Dus inderdaad, dat is ook een optie.

Ik overleg volgend weekend met de grote chef hoe ze het wenst.

Bedankt allen!
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
In hobby zaken voor R/C vliegtuigen en online bij die zelfde winkels ga je dat vinden.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Licht, sterk, dun en lang: carbon koker (bestaat in diameter 4mm en zelfs in lengtes van 2m als je wat zoekt)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik knutsel graag hoor Luk, maar het moet wel een beetje deftig blijven.
Ik weet dat ik deftig knutsel, maar van a ??
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Als ik zoiets ga doen ben ik dagen bezig en gaat dat ding zoveel wegen dat de schakelaar altijd naar beneden staat.
Voor een stokie van 1 meter ben je juist geteld een klein 3 minuten aan ' t draaien.
Meeste werk kruipt in het maken van de puntenslijper ..... 15 minuutjes ?
Had heb hier ergens een filmke van maar zen er nogal zo ene die dat daarna wegsmijt.
O misschien @c00kie , peins dat ik het naar hem heb gestuurd
Vandaar mijn vraag naar licht en luchtig.
IS licht, is hout
Is luchtig, niks belet je om daar snijwerk en gaatjes in te boren :ROFLMAO:
Maar jouw idee is wel nog bruikbaar, ik de brico hebben ze stokken in hout in alle diameters. Dus inderdaad, dat is ook een optie.
Das geen hout, das goed voor de stoof aan te steken.
Peins dat ik hier nog een lat Bilinga of Ipe heb liggen van 6 mm op 6 mm.... maar ware weer.
Ik ga verhuizen, wil tiny house. Liefst met magazijn :cool:
Ik overleg volgend weekend met de grote chef hoe ze het wenst.
Veel moed en sterkte gewenst want dat wordt dan een zware niet overzienbare krachtmeeting, zelfs als je zou afkomen met he allerfijnste metalen staafje ....
Begot da's just, de zoon gebruikt hier vna die inoxstaafjes van enkele mm dik en meters lang om z'en skeletten mee op te zetten.
Zal het hem eens vragen of hij een stukje heeft liggen van 1.50 meter op 2/4 mm.

Bedankt allen!
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Daarstraks naar de molecule geweest.
In de gordijnafdeling hadden ze trekstangen liggen. Tot 70cm waren die goed qua diameter, maar langer werd dat echt wel dik.
In een hoekske van dat rek lagen er lange glasvezel stokken (diameter 4) in 't wit. Normaal zijn die 2,5 meter lang, maar er stond eentje tussen van 1,6m (exact wat ik nodig had) met een handgeschreven plakkerke en de dikke prijs €0,50.
Ik heb die mee genomen en er bovenaan een touwtje op gekleefd en dat aan de schakelaar gehangen;
Nu heeft de dochter dus niks meer te zeggen, het is een dunne witte stok geworden, exact wat ze vroeg.

Merci dus voor de tip van die trekstang, dat heeft me naar de juiste afdeling gestuurd.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Normaal zijn die 2,5 meter lang, maar er stond eentje tussen van 1,6m (exact wat ik nodig had) met een handgeschreven plakkerke en de dikke prijs €0,50.
Dat zijn dus mensen voor het geluk geboren he :D
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Vooral dat dochtertje met een papa die zich voor zulke onnozelheden voor de kar laat spannen :D
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
alle charel, wat is dat nu voor een opmerking.:Fietser op zijn bek:
Dochtertje heeft nu een grote held, haar papa die alles kan maken.

Tuurlijk span ze papa voor haar karre.
maar zijt er maar zeker van dat Julien die klusjes voor haar ook ga gebruiken hoor.
Dochterke, doe jij de afwas? papa moet verder werken aan je kamer

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Die kinderen denken dat ze leep zijn.
De ouders weten dat ze leep zijn.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ze heeft het van geen vreemden hoor.
De papa is zelf ene die zich bezig houdt met zo'n "onnozelheden". Wat geeft er nu meer voldoening? Iets kopen/laten doen, of zelf iets bereiken voor een appel en een ei?

Ikke content want dochter is content en het heeft me amper geld gekost.

En inderdaad, dochter is blij dat de papa het weer zelf heeft gefixt. Zo is mij ego ook weer wat gestreeld. :giggle:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan