• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

altijd eerst ventilatie, dan pas elec en sanitair?

tellerke

Lid
Lid geworden
22 dec 2008
Berichten
355
Waarderingsscore
0
Punten
16
de ventilatie-mensen zeggen altijd eerst de ventilatie-buizen te leggen, en daarna pas de electriciteitsdraden en sanitair buizen er op aan te passen.



Is dit echt zo of willen ze gewoon het makkelijkst kunnen werken?



Zeker toch als je met bv met PE buizen werkt, dan kan ik me moeilijk inbeelden dat het een probleem is als die buis ergens een "knik" maakt.



Of vergis ik me en is het toch echt zo belangrijk?
 
Lid geworden
15 nov 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
het is wel zo dat 'vaste' buizen normaal eerst gelegd worden zoals bvb ventilatie, gas, stofzuiger,...
 

Kris der bauer

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 aug 2008
Berichten
1.264
Waarderingsscore
11
Punten
38
Idd, best eerst vaste buizen leggen. Met uwen elektriciteitsdraden een bochtje meer of minder maken kan zo geen kwaad, maar bij ventilatiebuizen zorgen meer bochten voor extra drukvallen etc. 't zijn dan normaal gezien ook nog uw dikste buizen dus ge kunt er eenderhoe al minder mee "spelen". Een "knik" in een PE buis van bijvoorbeeld 90 mm diameter is al een heel ander verhaal dan een knik in in een electriciteitspreflex van 16 of 18mm.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
eerst riolering

daarna dikste buizen (meest stijve) eerst



dus eli komt laatst
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
idd eerst afvoeren: die moeten aflopen, daar kan je eenmaal niet veel aan foefelen. Met de andere kan je nog eens een rare kronkel maken als het echt moet. Hoe dunner/flexibeler de buis, hoe gemakkelijker die aan te passen is; dus die leg je in die volgorde



w
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ventilatie hebben wij laatst gelegd omwille van bouwstof. Maar we hebben wel alle doorgangen al geboord/gemaakt en de meeste buizen hangen aan het plafond of liggen op de zoldervloer.



Als je natuurlijk werkt met in te storten kanalen, kan je niet anders als eerst de ventilatie te plaatsen. Alhoewel ik toch eerst de afvoeren zou plaatsen.
 
Lid geworden
22 sep 2007
Berichten
112
Waarderingsscore
4
Punten
18
Voor ventilatie hebben wij een combinatie van flexibele buizen op zolder en in te storten vlakke kanalen op het verdiep. Wij hebben dus eerst de ventilatiekanalen geplaatst maar wel vooraf even met een verfspuitbus aangeduid waar ventilatiekanalen moesten komen en waar afvoeren moesten komen zodat deze elkaar niet in de weg liepen.

Onze volgorde is dus:

1. goede planning en alles aanduiden

2. Gaten boren + slijpen van sleuven

3. ventilatie

4. afvoeren

5. sanitair

6. elektriciteit en andere bekabeling.





Men heeft ons ook gezegd om de sanitaire leidingen zo vlak mogelijk te houden om te vermijden dat er luchtbellen komen vast te zitten. Of dat echt een probleem zou zijn weet ik niet maar daar hebben we toch maar op gelet. Daarom ook eerts sanitair en dan pas elektriciteit.
 
Lid geworden
27 jul 2014
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste

Hier oven op inpikken.

Ik weet dat we het best proberen te vermijden, maar ik zie mogelijks een probleem waar een sanitair water buis over een ventilatie buis zal moeten lopen.

Kan dit kwaad?

Merci

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Zolang je geen grote sifons maakt sowieso geen probleem. 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Een waterleiding zou ik nog overwegen, een radiatorbuis uiteraard niet. 

Kan je de betonplaat lokaal niet wat uitkappen onder de ventilatiebuis om ze zo te leggen?
 
Lid geworden
27 jul 2014
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat moet wel lukken ja, het is zeker mogelijk.

Ik vermoed dat ik bij kruising dan best de waterleiding onder de ventilatiebuis laat lopen?

Eerder dan het omgekeerde.

 

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
lacrimas201 zei:
Dat moet wel lukken ja, het is zeker mogelijk.

Ik vermoed dat ik bij kruising dan best de waterleiding onder de ventilatiebuis laat lopen?

Eerder dan het omgekeerde.

 

 

 

Uiteraard.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan