• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

alternatieven voor gespoten pur

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
506
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoi,



Deze week heb ik met onze archi samen gezeten en toen we over de vloer isolatie begonnen, zei hij dat we het idee voor gespoten PUR toch eens zouden moeten herbekijken. PUR zou immers het nieuwe asbest zijn en Europa zou overwegen om pur te gaan verbieden.



Hebben jullie ervaring met andere soorten isolatie, liefst geen platen of kennen jullie alternatieven voor gespoten pur? Ik ben 2 producten tegen gekomen: icynene en ecopur.Iemand ervaring mee?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
attix;1908481 wrote:
Dat PUR geen ecologisch materiaal is weet iedereen wel, maar echt schadelijk voor de gezondheid is naar mijn weten niet bewezen. Daarbij lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat Europa in de recente toekomst PUR zou verbieden dan mag een firma zoals Recticel direct zijn boeken toedoen. Wij hebben zelf omwille van dat PUR geen milieuvriendelijk materiaal is 2x8cm EPS platen geplaatst. Qua prijs maakt het denk ik niet veel uit, daar je bij platen eerst nog een uitvullaag moet voorzien en gespoten pur direct op de betonplaat wordt aangebracht.

Ecopur en icynene ken ik niet, maar ik zie niet direct wat behalve de naam het verschil is met gewone gespoten PUR.

Naar mijn mening: uitvullaag + EPS platen (beetje beter voor het milieu), of gewoon PUR laten spuiten.



@banonr: resol lijkt mij ook een goed alternatief, maar hebben wij niet durven gebruiken omdat het blijkbaar niet zo goed tegen water kan en we vloerverwarming hebben voorzien, maar volgens de website van de fabrikant is er blijkbaar geen probleem.



in de fabriek (bij Recticel ...) worden er GEEN schadelijke gassen gebruikt om isolatie te maken !!! zoals hierboven ook al vermeld



en recticel maakt ook vele andere producten dan bouwisolatie (die laatste is wel heel belangrijk sinds dat E-peil aan het zakken is)

matrassen is nog een vb van "schuim" dat ze maken

het enige gemeenschappelijk in al hun producten is de "grondstof" PUR en PIR maar dat gaat van superzacht, sponsachtig tot steenharde toepassingen en hun afgeleiden
 
Lid geworden
9 jun 2012
Berichten
1.040
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1924249 wrote:
leidingen van radiatoren moeten BOVEN de isolatie liggen natuurlijk



Reden ? Overal zie ik deze op de betonplaat liggen, dus onder de isolatie, erboven geeft ook problemen voor eventueel vloerverwarming te leggen en temperatuur van de leidingen in chape lijkt me ook niet ideaal.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
voeteke;1924268 wrote:
stefan;1924249 wrote:
leidingen van radiatoren moeten BOVEN de isolatie liggen natuurlijk



Reden ? Overal zie ik deze op de betonplaat liggen, dus onder de isolatie, erboven geeft ook problemen voor eventueel vloerverwarming te leggen en temperatuur van de leidingen in chape lijkt me ook niet ideaal.



alle "warme" leidingen liggen toch BINNEN de isolatie? of sluit jij radiatoren aan via de spouw?



waarom heb je radiatoren nodig als je vloerverwarming hebt?



een paar meter buis kan je ook perfect insnijden aan bovenkant van de PUR
 
Lid geworden
9 jun 2012
Berichten
1.040
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1924276 wrote:
voeteke;1924268 wrote:
stefan;1924249 wrote:
leidingen van radiatoren moeten BOVEN de isolatie liggen natuurlijk



Reden ? Overal zie ik deze op de betonplaat liggen, dus onder de isolatie, erboven geeft ook problemen voor eventueel vloerverwarming te leggen en temperatuur van de leidingen in chape lijkt me ook niet ideaal.



alle "warme" leidingen liggen toch BINNEN de isolatie? of sluit jij radiatoren aan via de spouw?



waarom heb je radiatoren nodig als je vloerverwarming hebt?



een paar meter buis kan je ook perfect insnijden aan bovenkant van de PUR



vvw beneden, radiatoren boven.

leidingen radiatoren liggen op beton onder de gespoten pur. Bij mij renovatie, naast mij hebben ze nieuwbouw gezet, ook daar liggen de leidingen op de beton onder de isolatie.
 
Lid geworden
7 okt 2009
Berichten
503
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mijn weten blijft de isolatiewaarde van de gespoten PUR grotendeels bewaard als het volledig afgedekt wordt, wat dus wel degelijk het geval is als je dekvloer erop komt te liggen. Misschien dat er wel minimale hoeveelheden gas vrijkomen, maar je huis wordt ook verlucht he!



Heb jij trouwens wetenschappelijk bewijs dat er echt gas vrijkomt als de gespoten PUR volledig afgedekt is? Mag je me altijd eens tonen.



Wat de allergie betreft, dat kan kan. Mijn vrouw is ook allergisch aan berkenpollen, maar daarom zijn ze niet schadelijk he... Je vergelijking klopt niet volledig.



Ik blijf er bij dat gespoten PUR niet gezond is als het gespoten wordt en als je het in brand steekt, maar voor de rest?



In auto's, koelkasten, etc. wordt er ook PUR gebruikt. Ga je dan ook stoppen met die te gebruiken?



Groeten,



E.



Mongo;1924228 wrote:
EvaQ8;1924167 wrote:
Ik vind dat je nu ook niet moet overdrijven...



Die PUR ligt onder de PE folie, onder de chappe en onder de vloerafwerking. Daardoor blijft de isolatiewaarde behouden en is het gevaar voor de gezondheid minimaal.



PUR is het schadelijkst bij het spuiten. Dan is het natuurlijk wel aangewezen dat je niet in de buurt staat en je woning goed verlucht.



Er komen ook schadelijke dampen vrij als PUR verbrand wordt. Echter, als je spouw in brand zou staan, hoop ik dat je al lang uit je huis bent.



Groeten,



E.



Als het geen probleem is, waarom wordt het dan door Europa verboden vanaf 2020? Het gas waarmee het gespoten wordt (isocyanate) is heel giftig. Het klopt dat dit voornamelijk tijdens het spuiten gebeurt, maar ook nadien komt er nog gas vrij, waardoor de isolatiewaarde van gespoten pur ook vermindert na verloop van termijn. Er zouden ook mensen allergische reacties hebben door de gespoten pur in hun huis.



Het gas dat vrij komt doet trouwens ook het nut van de hogere isolatie voor het milieu teniet, doordat dit een broeikasgas is...
 

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
506
Waarderingsscore
0
Punten
16
EvaQ8;1924399 wrote:
Bij mijn weten blijft de isolatiewaarde van de gespoten PUR grotendeels bewaard als het volledig afgedekt wordt, wat dus wel degelijk het geval is als je dekvloer erop komt te liggen. Misschien dat er wel minimale hoeveelheden gas vrijkomen, maar je huis wordt ook verlucht he!



Heb jij trouwens wetenschappelijk bewijs dat er echt gas vrijkomt als de gespoten PUR volledig afgedekt is? Mag je me altijd eens tonen.



Wat de allergie betreft, dat kan kan. Mijn vrouw is ook allergisch aan berkenpollen, maar daarom zijn ze niet schadelijk he... Je vergelijking klopt niet volledig.



Hier een artikel over de problemen met gespoten pur.



EvaQ8;1924399 wrote:
In auto's, koelkasten, etc. wordt er ook PUR gebruikt. Ga je dan ook stoppen met die te gebruiken?



Het gaat dus wel degelijk om gespoten pur, niet om de platen, die in een fabriek gemaakt worden met een ander gas. De F-gassen die in koelkasten en dergelijke gebruikt worden die worden dus wel degelijk verboden, deze behoren tot de zelfde soort als die waarmee pur gespoten wordt.



Lees er de f-gases regulation van Europa eens op na. Alle toepassingen waar gefluoreerde gassen voor gebruikt worden en waar alternatieven voor zijn, gaan verboden worden. In verschillende landen zijn deze gassen trouwens al verboden. Dit is niet zonder reden of om de industrie te irriteren dat ze dit doen he.



Het broeikasgaseffect van deze f-gassen is ook 23.000 keer sterker dan dat van CO2. Je mag dus al heel wat stoken eer er een positief milieueffect van je isolatie is.



Een uitvulchape en isolatieplaten kosten me ongeveer evenveel als gespoten pur. De keuze is dan snel gemaakt...
 
Lid geworden
7 okt 2009
Berichten
503
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben dus nog altijd niet overtuigd he...



In dat artikel staat er nergens concreet bewijs dat PUR onder de dekvloer -maanden na spuiten- echt schadelijk zou zijn voor de gezondheid.



Ik geef het voorbeeld van auto's en koelkasten. Er zijn heus nog wel andere toepassingen waar gespoten PUR in het dagelijkse leven in aanwezig is.



Groeten,



E.



Mongo;1924418 wrote:
EvaQ8;1924399 wrote:
Bij mijn weten blijft de isolatiewaarde van de gespoten PUR grotendeels bewaard als het volledig afgedekt wordt, wat dus wel degelijk het geval is als je dekvloer erop komt te liggen. Misschien dat er wel minimale hoeveelheden gas vrijkomen, maar je huis wordt ook verlucht he!



Heb jij trouwens wetenschappelijk bewijs dat er echt gas vrijkomt als de gespoten PUR volledig afgedekt is? Mag je me altijd eens tonen.



Wat de allergie betreft, dat kan kan. Mijn vrouw is ook allergisch aan berkenpollen, maar daarom zijn ze niet schadelijk he... Je vergelijking klopt niet volledig.



Hier een artikel over de problemen met gespoten pur.



EvaQ8;1924399 wrote:
In auto's, koelkasten, etc. wordt er ook PUR gebruikt. Ga je dan ook stoppen met die te gebruiken?



Het gaat dus wel degelijk om gespoten pur, niet om de platen, die in een fabriek gemaakt worden met een ander gas. De F-gassen die in koelkasten en dergelijke gebruikt worden die worden dus wel degelijk verboden, deze behoren tot de zelfde soort als die waarmee pur gespoten wordt.



Lees er de f-gases regulation van Europa eens op na. Alle toepassingen waar gefluoreerde gassen voor gebruikt worden en waar alternatieven voor zijn, gaan verboden worden. In verschillende landen zijn deze gassen trouwens al verboden. Dit is niet zonder reden of om de industrie te irriteren dat ze dit doen he.



Het broeikasgaseffect van deze f-gassen is ook 23.000 keer sterker dan dat van CO2. Je mag dus al heel wat stoken eer er een positief milieueffect van je isolatie is.



Een uitvulchape en isolatieplaten kosten me ongeveer evenveel als gespoten pur. De keuze is dan snel gemaakt...
 
Lid geworden
10 mrt 2008
Berichten
807
Waarderingsscore
0
Punten
0
voeteke;1924291 wrote:
stefan;1924276 wrote:
voeteke;1924268 wrote:
stefan;1924249 wrote:
leidingen van radiatoren moeten BOVEN de isolatie liggen natuurlijk



Reden ? Overal zie ik deze op de betonplaat liggen, dus onder de isolatie, erboven geeft ook problemen voor eventueel vloerverwarming te leggen en temperatuur van de leidingen in chape lijkt me ook niet ideaal.



alle "warme" leidingen liggen toch BINNEN de isolatie? of sluit jij radiatoren aan via de spouw?



waarom heb je radiatoren nodig als je vloerverwarming hebt?



een paar meter buis kan je ook perfect insnijden aan bovenkant van de PUR



vvw beneden, radiatoren boven.

leidingen radiatoren liggen op beton onder de gespoten pur. Bij mij renovatie, naast mij hebben ze nieuwbouw gezet, ook daar liggen de leidingen op de beton onder de isolatie.

Als je verwarmingsleidingen onder de isolatie legg ipv erboven, ga je toch wat meer warmte verliezen dan wanneer je ze er boven legt. Je zal als het ware met een deel van je warmte je betonplaat gaan opwarmen ipv je woning.
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
TDemuynck;1924438 wrote:
Als je verwarmingsleidingen onder de isolatie legg ipv erboven, ga je toch wat meer warmte verliezen dan wanneer je ze er boven legt. Je zal als het ware met een deel van je warmte je betonplaat gaan opwarmen ipv je woning.



In het voorbeeld hierboven liggen deze enkel op het 1e verdiep, waar ook de radiatoren staan. Je warmt dan misschien wel de betonplaat op, maar deze zit in het beschermde volume, dus in theorie geen verlies. In praktijk ga je misschien een graad of 2 extra moeten stoken.



@ Mongo:

De studie gaat over huizen in Nederland, waar het een tijdje gangbaar was om pur te spuiten vanuit de kruipruimte tegen de vloer. Deze vloeren waren ook vaak nog met houten beplanking, waardoor de drijfgassen traag afgegeven werden.

Dit vergelijken met een pur laag gespoten tussen twee chappe-lagen en omhuld met PE-folie is wel héél kort door de bocht.
 

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
506
Waarderingsscore
0
Punten
16
EvaQ8;1924426 wrote:
Ik ben dus nog altijd niet overtuigd he...



In dat artikel staat er nergens concreet bewijs dat PUR onder de dekvloer -maanden na spuiten- echt schadelijk zou zijn voor de gezondheid.



Ik geef het voorbeeld van auto's en koelkasten. Er zijn heus nog wel andere toepassingen waar gespoten PUR in het dagelijkse leven in aanwezig is.



Groeten,



E.



Mongo;1924418 wrote:
EvaQ8;1924399 wrote:
Bij mijn weten blijft de isolatiewaarde van de gespoten PUR grotendeels bewaard als het volledig afgedekt wordt, wat dus wel degelijk het geval is als je dekvloer erop komt te liggen. Misschien dat er wel minimale hoeveelheden gas vrijkomen, maar je huis wordt ook verlucht he!



Heb jij trouwens wetenschappelijk bewijs dat er echt gas vrijkomt als de gespoten PUR volledig afgedekt is? Mag je me altijd eens tonen.



Wat de allergie betreft, dat kan kan. Mijn vrouw is ook allergisch aan berkenpollen, maar daarom zijn ze niet schadelijk he... Je vergelijking klopt niet volledig.



Hier een artikel over de problemen met gespoten pur.



EvaQ8;1924399 wrote:
In auto's, koelkasten, etc. wordt er ook PUR gebruikt. Ga je dan ook stoppen met die te gebruiken?



Het gaat dus wel degelijk om gespoten pur, niet om de platen, die in een fabriek gemaakt worden met een ander gas. De F-gassen die in koelkasten en dergelijke gebruikt worden die worden dus wel degelijk verboden, deze behoren tot de zelfde soort als die waarmee pur gespoten wordt.



Lees er de f-gases regulation van Europa eens op na. Alle toepassingen waar gefluoreerde gassen voor gebruikt worden en waar alternatieven voor zijn, gaan verboden worden. In verschillende landen zijn deze gassen trouwens al verboden. Dit is niet zonder reden of om de industrie te irriteren dat ze dit doen he.



Het broeikasgaseffect van deze f-gassen is ook 23.000 keer sterker dan dat van CO2. Je mag dus al heel wat stoken eer er een positief milieueffect van je isolatie is.



Een uitvulchape en isolatieplaten kosten me ongeveer evenveel als gespoten pur. De keuze is dan snel gemaakt...



Waar wordt in auto's en koelkasten dan gespoten pur gebruikt en niet in fabriek vervaardigde pur?



Je negeert trouwens volledig het argument van het verbod op f-gases door Europa in jouw argumentering.



Ik moet je trouwens ook niet overtuigen hoor. Gespoten pur is slecht voor het milieu, punt. Daarnaast zijn er nog heel wat andere mogelijks negatieve gevolgen. Als ik dan kan kiezen voor een uitvulchape en pur platen, met betere isolatiewaarde en gelijke kostprijs dan gespoten pur, is de keuze snel gemaakt.



Als jij voor gespoten pur wil gaan en je daar goed bij voelt, moet je niet aarzelen om dat te doen om mij content te stellen. Het is jouw geweten en gezondheid, niet de mijne :p
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
iedereen hier die nog nooit een bus PUR uit de DHZ gebruikt heeft, steekt zijn hand op !?
 
Lid geworden
7 okt 2009
Berichten
503
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mongo;1924649 wrote:
Als jij voor gespoten pur wil gaan en je daar goed bij voelt, moet je niet aarzelen om dat te doen om mij content te stellen. Het is jouw geweten en gezondheid, niet de mijne :p



Ik ben al trotse eigenaar van 24 cm gespoten PUR.



Ik ga dus niet lang meer leven...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Mja, we zijn al aan het ridiculiseren toe in dit soort typische believer/non-believer discussies.



Wel interessant te zien hoe de vraag opeens omgekeerd wordt: "geef bewijs dat het schadelijk is": nooit van het voorzichtigheidsprincipe gehoord? Als er een vermoeden is van schadelijkheid (zie verbod van EU van drijfgassen die gebruikt worden), en als er geen bewijs is van het ONSCHADELIJK zijn, dan zou je op z'n minst op je hoede moeten zijn. Vandaag de dag een principe dat omwille van commerciele belangen systematisch genegeerd wordt, maar bon...



Er is bovendien wetenschappelijk getoetst en herhaaldelijk hertest bewijs dat minstens al gespoten PUR in open lucht snel degradeert kwa isolatiewaarde. Fine, we draaien het ook eens om: bewijs jij nu maar eens dat de chape die bovenop jouw PUR ligt de PUR volledig van de buitenlucht afsluit (= luchtdicht) zodat gewone lucht niet in de gespoten cellen kan dringen. Dat kan je niet zomaar stellen, je kan hoogstens discussieren over hoe snel het dan loopt en dat het inderdaad een pak minder snel zal zijn dan de drie jaar degradatietijd bij een volledig open contact, daar zal niemand hier het oneens over zijn... Ga jij over twintig jaar de warmtegeleiding door je vloer eens laten hertesten? Laat het ons zeker weten hoeveel % verlies er al op zit...



Dat staat dan al volledig los van alle "circumstantial evidence" en bemerkingen dat ik zelf niet veel onschadelijke producten uit de petrochemie ken... maar bon ;).



Over de opmerking van een buske PUR schuim... ja, heb ik ook al gebruikt, maar enkel om een plekje te isoleren waar ik met de conventionele (cellulose) isolatie niet bijkon. Van mij mag dat beetje PUR dus gerust op een paar jaar tijd degraderen tot lambda 0,040, mijn ambitie lag niet hoger dan die waarde te halen (lees: de dikte van het gehele isolatiepakket is afgestemd om een goede Rd waarde te halen zelfs met de klassieke "buitenlucht"-houdende isolatiematerialen (minerale wol, houtvezel, cellulose, ...). Als je natuurlijk redeneert: ik ga PUR spuiten want dan moet ik maar de helft zo dik werken... tjaaaa....



Uiteindelijk: een verbod op PUR drijfgassen zou Recticel failliet doen gaan? Huh? Bewijzen genoeg van het tegendeel... Eternit bestaat ook nog altijd, en asbest is allang verboden... De mensen die in de buurt van de fabriek wonen kunnen u overigens exact zeggen hoe lang ze er mee gestopt zijn, en wat ge er vandaag nog van ziet en merkt... maar ook dat, terzijde ;).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
EvaQ8;1924758 wrote:
Mongo;1924649 wrote:
Als jij voor gespoten pur wil gaan en je daar goed bij voelt, moet je niet aarzelen om dat te doen om mij content te stellen. Het is jouw geweten en gezondheid, niet de mijne :p



Ik ben al trotse eigenaar van 24 cm gespoten PUR.



Ik ga dus niet lang meer leven...



ik zal 2 weken vroeger sterven (26 cm PUR) ;-)
 
Lid geworden
7 okt 2009
Berichten
503
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1924816 wrote:
EvaQ8;1924758 wrote:
Mongo;1924649 wrote:
Als jij voor gespoten pur wil gaan en je daar goed bij voelt, moet je niet aarzelen om dat te doen om mij content te stellen. Het is jouw geweten en gezondheid, niet de mijne :p



Ik ben al trotse eigenaar van 24 cm gespoten PUR.



Ik ga dus niet lang meer leven...



ik zal 2 weken vroeger sterven (26 cm PUR) ;-)



Innige deelneming :)
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
EvaQ8;1924824 wrote:
stefan;1924816 wrote:
EvaQ8;1924758 wrote:
Mongo;1924649 wrote:
Als jij voor gespoten pur wil gaan en je daar goed bij voelt, moet je niet aarzelen om dat te doen om mij content te stellen. Het is jouw geweten en gezondheid, niet de mijne :p



Ik ben al trotse eigenaar van 24 cm gespoten PUR.



Ik ga dus niet lang meer leven...



ik zal 2 weken vroeger sterven (26 cm PUR) ;-)



Innige deelneming :)

Oef, ik ga nog enkele weken langer leven dan jullie!(15cm)

Maar achteraf gezien zou ik voor platen kiezen. We hadden voor gespoten pur gekozen om de zaken te versnellen. Moest anders langer wachten op de uitvulchap en zelf platen leggen duurde wat langer. We wilden gewoon snel in ons huis!

Maar uiteindelijk de pur spuiter een paar keer moeten laten terugkomen, waardoor we dan weer tijd verloren...
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik ben geen diehard ecoboy, maar je leest hier zoveel over de energieverspillende ketters.



Laatst ivm het oppompen van grondwater = not done, en pur spuiten wordt bedekt met de mantel der ?



Ik heb het de grootste smeerlapperij gevonden die de bouwwereld de laatste jaren heeft gekend, maar niet velen delen mijn mening blijkbaar :)



Los van het ecologische aspect dan nog...
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
ik snap zelfs niet waarom je in een nieuwbouw pur zou laten spuiten... laat dat toch uitvullen en leg er platen zelf op (echt simpel jobke).

resultaat is altijd beter, daar zal geen discussie over kunnen bestaan.



ps. en als er iets is wat ik hier zeker nog zal doen, is het wel grondwater oppompen :) oh yes.
 
Lid geworden
7 mrt 2010
Berichten
93
Waarderingsscore
0
Punten
0
wat Kris zegt,

platen zelf leggen is poepsimpel en zou ook goedkoper moeten uitkomen.



Wie uit principe geen pur wil heeft zeker alternatieven maar het zal zo goed als zeker een veel dikkere laag moeten zijn om hetzelfde te bekomen.
 
Lid geworden
7 okt 2009
Berichten
503
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77;1924882 wrote:
ik snap zelfs niet waarom je in een nieuwbouw pur zou laten spuiten... laat dat toch uitvullen en leg er platen zelf op (echt simpel jobke).

resultaat is altijd beter, daar zal geen discussie over kunnen bestaan.



ps. en als er iets is wat ik hier zeker nog zal doen, is het wel grondwater oppompen :) oh yes.



Mbt luchtdichting en naadloze aansluiting wil ik met u de discussie wel aangaan hoor.



Zelfs naar kostprijs toe was het bij ons voordeliger om te spuiten dan eerst uitvullen en dan platen. Het verhaal is natuurlijk anders als je het zelf doet...



Groeten,



E.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan