• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alternatieve dimmer te gebruiken met Niko home control?

DePalm

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2016
Waarderingsscore
7
Punten
8
Niko home control.
Zijn er alternatieve, goedkopere dimmers te gebruiken ipv de Niko 550-00340?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.516
Punten
113
Alles wat je met 1-10V of DALI kan sturen. Of het prijsgunstiger is hangt af van hoeveel dimkringen en welke verlichting je wil dimmen.

DePalm

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2016
Waarderingsscore
7
Punten
8
Alles wat je met 1-10V of DALI kan sturen. Of het prijsgunstiger is hangt af van hoeveel dimkringen en welke verlichting je wil dimmen.
Bedankt.
Ik wens 2 kringen led spotjes te sturen. Kan je me eventueel een link doorsturen van iets wat hier zou werken? En laat het Niko systeem toe dat je andere dimmers binnen hun configuratie gebruikt? Is dit geen apart protocol of zo?

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
306
Punten
63
En laat het Niko systeem toe dat je andere dimmers binnen hun configuratie gebruikt? Is dit geen apart protocol of zo?
Je gaat een NHC module nodig hebben om die dimmer aan te sturen als je geen dimmodule gaat gebruiken.

DALI is een interessant alternatief, of je gebruikt Philips Hue dimbare lichten. Die kan je integreren met NHC.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.516
Punten
113
Voor 2 kringen spotjes ga je het niet veel goedkoper kunnen doen hoor.

Ik gebruik wel vaker de 1-10V-stuurmodule in combinatie met Niko 330-00701 maar dat is eigenlijk nog een duurdere oplossing. Reden dat ik het doe is omdat de dimmers dan makkelijk (zonder programmeerwerk) kunnen vervangen worden als ze mettertijd defect gaan of als er een ander soort armatuur geplaatst wordt (bvb stroomgestuurd).

Vanaf 12 dimbare kringen - zo heb ik eens becijferd - kom je goedkoper uit met DALI dan met 1-10V-modules, tenminste als je ledvoedingen (bvb 350mA of 24V) gaat sturen.

Philips Hue is slecht te integreren met Home Control, je krijgt dat nooit op een mooie manier op- en afgedimd, je kan dat (bij mijn weten toch) alleen in sferen steken...

DePalm

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2016
Waarderingsscore
7
Punten
8
Bedankt voor de tips, misschien toch maar gaan voor Niko. Weten jullie of ik deze kan bedienen met 1 drukknop (inhouden) of heb ik minimaal 2 knoppen nodig (ééntje voor harder, ééntje voor zachter). Thx.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.516
Punten
113
Je kan ze bedienen met 1 knop (kort drukken = aan/uit, lang drukken = op/afdimmen) of met een specifieke dimbediening (pijlte op = opdimmen, neer = afdimmen, middenste knop = geheugenfunctie).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan