• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

alternatief voor sarkingdak

Lid geworden
25 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij wensen ons dak te vernieuwen/isoleren maar zitten toch met wat twijfels over hoe we dit best kunnen doen.

Een situatieschets:
  • Huis uit jaren 60 met een schuindak overheen 2 verdiepen: Gordingen van 22,5cm met daarop kepers van 7a8cm
  • De dakpannen, en het ‘papieren’ onderdak zijn versleten en aan vervanging toe
  • Zolder deel 1: dakstructuur is zichtbaar; er zit glaswol tussen de kepers
  • Zolder deel 2: afgewerkte ruimte, er zijn bijkomend 12cm PIR platen langs de binnenkant bijgeplaatst (door vorige eigenaars)
  • 1e verdiep: afgewerkte kamers: hier is vermoedelijk nauwelijks of geen isolatie aanwezig. We denken wel dat er een 20tal centimeter ruimte is tussen onderdak en afwerking.

Er zijn al enkele dakwerkers(eerder verkopers) langsgeweest die een sarkingdak aanraden. Maar gezien onze situatie hebben we daar toch twijfels bij. Plus de ophoging van het dak zou esthetisch voor problemen kunnen zorgen.

Maar 1 dakwerker die een pan wegnam zag dat er effectief een relatief grote holle ruimte aanwezig is (steekproef), en kwam met de optie om langs buitenaf de holtes met isolatie op te vullen eens het dak open ligt. (Al lijkt hij zelf niet zo zeker van deze methode.)

Dus concreet de vragen;
  • Wat zouden jullie aanbevelen?
  • Welke technieken bestaan er om langs buitenaf isolatie binnen te brengen bij de afgewerkte ruimtes?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
911
Punten
113
Als de pannen en het onderdak eraf gaan, lijkt me dat je prima minerale wol in de holtes kan steken. Eventueel zelfs de kepers nog wat ophogen om extra centimeters te winnen.
Maar het probleem zit waarschijnlijk in het dampscherm...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.501
Punten
113
Je kan langs binnen overal aan ?
Je gaat dak en onderdak vervangen ?
Dan blijven alle opties open en zou ik bricoleren en sarking achterwege laten.
Uitdrukken en zelf alles mooi isilaern met minerale- of houtwol tot tegen het nieuw geplaatste onderdak.
Pir platen kan je dan nog voor een stuk hergebruiken als binnenste laag.
Are voorzien van een goed aangebracht dampscherm.
Cellulose is ook een manier.

Lid geworden
25 nov 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je kan langs binnen overal aan ?
Je gaat dak en onderdak vervangen ?
Dan blijven alle opties open en zou ik bricoleren en sarking achterwege laten.
Uitdrukken en zelf alles mooi isilaern met minerale- of houtwol tot tegen het nieuw geplaatste onderdak.
Pir platen kan je dan nog voor een stuk hergebruiken als binnenste laag.
Are voorzien van een goed aangebracht dampscherm.
Cellulose is ook een manier.
Dag Mario, bij de 1e verdiep kunnen we niet langs binnen eraan want kamers zijn afgewerkt. Het wil dus zeggen dat isolatie langs buitenaf ingebracht zal moeten worden tussen de kepers eens het dak open ligt. Dat maakt het aanbrengen van een dampscherm een stuk lastiger lijkt me.

Aangezien de hoeveelheid ruimte tussen afwerking en dak waarschijnlijk niet overal even groot is, denk ik dat een inblazen of spuiten de beste oplossing zou zijn.

Zou gespoten PUR een oplossing kunnen bieden? Ik lees dat er geen dampscherm nodig is in dat geval...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.501
Punten
113
Je moet voor jezelf uitmaken.
Ik zou 100 x liever de binnenafwerking even weghalen en opnieuw doen dan PUR laten spuiten.

Bovenaan